Πώς η Toblerone έγινε σήμα κατατεθέν των αεροπορικών ταξιδιών

Η ιστορία πίσω από την εμβληματική σοκολάτα με το τριγωνικό σχήμα.
ASSOCIATED PRESS

Η Toblerone μπορεί να μην είναι το πιο διάσημο εμπορικό σήμα σοκολάτας στον κόσμο, αλλά είναι αναμφισβήτητα ένα από τα πιο εμβληματικά - ειδικά όταν πρόκειται για ταξίδια.

Ακόμα κι αν κάποιος δεν έχει ακούσει το όνομα Toblerone, το πιθανότερο είναι να την αναγνωρίσει από το χαρακτηριστικό σχήμα της. Η τριγωνική μακρόστενη σοκολάτα, σε σχήμα πυραμίδας, με το «χρυσό» περιτύλιγμα είναι ευδιάκριτη από μακριά στα καταστήματα duty free των αεροδρομίων.

Geography Photos via Getty Images

Σε έναν ολοένα και πιο συνδεδεμένο κόσμο, όπου η Coca Cola και τα iPhone είναι πανταχού παρόντα από τη Μαλαισία μέχρι το Μανχάταν, το άνοιγμα μιας Toblerone εξακολουθεί να μια ξεχωριστή εμπειρία για όσους αγαπούν το συγκεκριμένο προϊόν.

«Η Toblerone αντιπροσωπεύει τα ταξίδια», λέει η Μαριάν Κλίμτσουκ, πρόεδρος του τμήματος σχεδιασμού συσκευασίας στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Μόδας της Νέας Υόρκης. «Το στυλ της μοιάζει με μια vintage ετικέτα αποσκευών. Εχει αυθεντικότητα και ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά. Για κάτι που είναι τόσο παλιό, δίνει την αίσθηση του πολύ φρέσκου».

Horacio Villalobos via Getty Images

Το διάσημο γλύκισμα μετρά πάνω από 110 χρόνια ζωής. Εφευρέθηκε το 1908 από τον Ελβετό σοκολατοποιό Θίοντορ Τόμπλερ, ο οποίος είχε την ιδέα να γεμίσει τις κρεμώδεις σοκολάτες με τραγανό ιταλικό τορόνε (μέλι και μαντολάτο). Αυτή ήταν η προέλευση του ονόματος - μια σύνθεση του ονόματος του Τόμπλερ και της γέμισης.

ullstein bild Dtl. via Getty Images

Ο συγγραφέας βιβλίων μαγειρικής, Ιρβιν Λιν, όπως και πολλά παιδιά σε όλο τον κόσμο, μεγάλωσαν συνδέοντας την Toblerone με τα ταξίδια. Η οικογένειά του εξάλλου, με καταγωγή από την Ταϊβάν και τις ΗΠΑ, δεν είχε πολλές ευκαιρίες να ταξιδέψει από το Σεντ Λούις ή να φάει γλυκά, οπότε η Toblerone ήταν μια ευκαιρία να καλύψει αμφότερες τις επιθυμίες.

«Ηταν κάτι το οποίο συσχετίζω με τότε που ήμουν παιδί και με την αποκλειστικότητα να την βρίσκεις μόνο στο αεροδρόμιο», εξηγεί. «Η αγορά μιας Toblerone ήταν πολύ ξεχωριστή για μένα. Οι οικογένειες των φίλων μου πήγαιναν διακοπές και έφερναν πίσω αυτήν την κομψή, ευρωπαϊκή, μακρόστενη τριγωνική σοκολάτα. Ποτέ δεν έβλεπα Toblerone σε ένα καταστήματα πώλησης τροφίμων. Νόμιζα ότι μπορούσε κανείς να την βρει μόνο στο αεροδρόμιο ή όταν ταξιδεύει».

Jeff Greenberg via Getty Images

Ενώ πολλοί καταναλωτές βλέπουν την εικόνα ενός βουνού των Αλπεων στη συσκευασία και υποθέτουν ότι το τριγωνικό σχήμα της είναι η απεικόνισή του, ένας εκπρόσωπος της Toblerone λέει ότι δεν ήταν η αρχική πρόθεση.

«Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι το σχήμα είναι ένα σύμβολο του ελβετικού ορεινού τοπίου... αλλά στην πραγματικότητα ο Τόμπλερ ήθελε να δημιουργήσει κάτι διαφορετικό, αντίθετο με τα συνυηθισμένα, ένα τρίγωνο σε έναν κόσμο τετράγωνο».

jack-sooksan via Getty Images

Παρόλο που οι περισσότερες ετικέτες τροφίμων, στην προσπάθειά τους να αποκομίσουν μεγαλύτερο κέρδος, πασχίζουν να βρίσκονται σε όλο και περισσότερα ράφια, η Toblerone ξεχωρίζει ως το σπάνιο προϊόν που δεν έχει προσπαθήσει να σημαίνει τα πάντα για όλους τους ανθρώπους. Δεν έχει χρησιμοποιήσει κάποιον διάσημο για να την διαφημίσει ούτε διαθέτει κάποιο πιασάρικο σλόγκαν.

Και ενώ η συσκευασία παρέμεινε η ίδια, υπήρξαν κάποιες αναβαθμίσεις του προϊόντος με την πάροδο των ετών. Αρχικά ήταν διαθέσιμο μόνο σε σοκολάτα γάλακτος, όμως πλέον έχει επεκταθεί ώστε να περιλαμβάνει λευκές και μαύρες σοκολάτες καθώς και άλλες γεύσεις.

Η μάρκα δέχθηκε επίσης κριτική από τους θαυμαστές της το 2016, εξαιτίας ενός επανασχεδιασμού, που είχε σκοπό να μειώσει την ποσότητα σοκολάτας σε κάθε μπάρα με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερα τα κενά μεταξύ κάθε τριγώνου.

«Οπως πολλές άλλες εταιρείες, δυστυχώς αντιμετωπίζουμε υψηλότερο κόστος για πολλά συστατικά. Αναλαμβάνουμε αυτά τα κόστη για όσο το δυνατόν περισσότερο, αλλά για να διασφαλίσουμε ότι η Toblerone θα παραμείνει στα ράφια, διατηρώντας το εικονικό σχήμα που όλοι γνωρίζουμε και αγαπάμε, έπρεπε να μειώσουμε το βάρος της» εξήγησε η η Mondelez, μητρική εταιρεία της μάρκας Toblerone.

Δύο χρόνια αργότερα, το αρχικό σχήμα και το μέγεθος επέστρεψαν - αν και σε ελαφρώς υψηλότερη τιμή. Αυτό δείχνει τι συμβαίνει όταν η αλλαγή συμβαίνει σε ένα προϊόν με το οποίο τόσοι πολλοί άνθρωποι έχουν νοσταλγικές σχέσεις.

(με πληροφορίες από CNN)