Πώς εξηγείται η εκτόξευση της κυκλοφορίας στους αυτοκινητόδρομους της Ελλάδας

Μεγάλες αυξήσεις κίνησης σε σχέση με τη χρονιά του 2019, προ πανδημίας, που ήταν και η καλύτερη.
ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΚΑΙ ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ (ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ/EUROKINISSI)
ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΚΑΙ ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ (ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ/EUROKINISSI)
Eurokinissi

Συγκεντρώνοντας τα στοιχεία για την κυκλοφορία των οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας μας, ειλικρινά δεν περίμενα τέτοια εντυπωσιακά νούμερα.

Το γεγονός ότι η οικονομία της χώρας μας κινείται με καλύτερους ρυθμούς, επιβεβαιώνονται και από την κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους, ειδικά των βαρέων οχημάτων που μεταφέρουν εμπορεύματα. Οι επενδύσεις αυξάνουν, εγχώριες και από επενδυτές του εξωτερικού και αυτό αντανακλά μια πολύ βελτιωμένη εικόνα στα οικονομικά της χώρας μας. Κι αν είχε τιθασευτεί ο πληθωρισμός και η ακρίβεια στα αγαθά πρώτης ανάγκης, ίσως τα νούμερα που παρουσιάζω σήμερα να ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακά.

Διότι, αν έμεναν περισσότερα χρήματα στην τσέπη του καταναλωτή, ενδεχομένως να τα ξόδευε σε επιπλέον μετακινήσεις, κυρίως για λόγους αναψυχής.

Μεγάλες αυξήσεις, λοιπόν, στην κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους, αλλά και στις πόλεις, ειδικά στην Αθήνα που πολλές φορές η κίνηση είναι ανυπόφορη. Στις πόλεις, ωστόσο, για το έντονο κυκλοφοριακό, ευθύνεται το γεγονός ότι η αύξηση των πωλήσεων νέων οχημάτων δε συνοδεύεται από αντίστοιχη απόσυρση παλαιών, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν περισσότερα αυτοκίνητα, ενώ ακόμα ο Έλληνας δεν έχει μάθει να μοιράζεται το όχημά του με άλλους πηγαίνοντας στον ίδιο ή σε παραπλήσιο προορισμό. Ίσως, με την εξέλιξη που έχουμε στον τομέα της κινητικότητας, με το car sharing, την κοινοχρησία οχημάτων και τη βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς, να δούμε μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Χωρίς πολλά λόγια, ακολουθεί η ανάλυση που έκανα για την κυκλοφορία στους αυτοκινητοδρόμους, βάσει των επίσημων στοιχείων που έλαβα από τις εταιρείες διαχείρισης και λειτουργίας. Επισημαίνω, μονάχα, ότι αν είχαμε και καλύτερη εισροή τουριστών, μέσω των οδικών αξόνων από τη Βόρεια Ελλάδα, διότι εμφανίζεται μειωμένη σε σχέση με τα χρόνια προ πανδημίας, τότε τα νούμερα κίνησης θα ήταν υψηλότερα.

Αττική Οδός

Στην Αττική Οδό, τον αστικό αυτοκινητόδρομο της χώρας μας, στον οποίο συχνά πυκνά μαθαίναμε για έντονο μποτιλιάρισμα, σε ορισμένα σημεία, η εξήγηση είναι απλή: H Ετήσια Μέση Ημερήσια Κυκλοφορία (ΕΜΗΚ) του έτους 2023 έφθασε τις 259.359 διελεύσεις/ημέρα, που είναι κατά 9,52% υψηλότερη της ΕΜΗΚ του έτους 2022 (236.807 διελεύσεις/ημέρα) και κατά 9,86% υψηλότερη της ΕΜΗΚ του έτους 2019 που ήταν 236.090 διελεύσεις/ημέρα.

Συνολικά, το 2023 σημειώθηκαν 94.666.046 διελεύσεις ήτοι αυξημένες κατά 9,52% έναντι του 2022 (86.434.578) και κατά +9,86% σε σχέση με το 2019 (86.172.879). Θυμίζω ότι στην Αττική Οδό έχουμε νέο προτιμητέο επενδυτή τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που αναλαμβάνει τη συντήρηση, τη λειτουργία και την εκμετάλλευση για 25 χρόνια.

Νέα Οδός

Στον αυτοκινητόδρομο από Αθήνα (κόμβο Μεταμόρφωσης) μέχρι λίγο μετά τα Καμμένα Βούρλα (ανισόπεδος κόμβος Σκάρφεια), η κυκλοφορία το 2023 έφθασε τα 31,7 εκατ. οχήματα, ήτοι αυξημένα κατά 9,5% σε σχέση με το 2022 και 12,5% - 20% σε σχέση με το 2019. Συνεπώς αναφερόμαστε σε πολύ μεγάλη αύξηση.

Ιόνια Οδός

Στον αυτοκινητόδρομο από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα, η κυκλοφορία το 2023 άγγιξε τα 12,5 εκατ. οχήματα, όντας +11,7% σε σχέση με το 2022 και 12,5% - 20% έναντι του 2019.

ΤΡΙΚΑΛΑ - ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ - Ε65 (EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ)
ΤΡΙΚΑΛΑ - ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ - Ε65 (EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ)
Eurokinissi

Κεντρική Οδός

Ο αυτοκινητόδρομος έχει δύο τμήματα. Το πρώτο από ανισόπεδο κόσμο Σκάρφεια μέχρι ημικόμβο Ράχες (πέταλο Μαλιακού), στον οποίο η κυκλοφορία το 2023 ήταν 9,6 εκατ., με αύξηση 9,5% έναντι του 2022 και 12,5% - 20% έναντι του 2019.

Στο δεύτερο τμήμα που είναι ο Ε65 και λειτουργεί μόνο το μεσαίο κομμάτι, από Ξυνιάδα μέχρι Τρίκαλα (εντός του 2024 θα παραδοθεί το νότιο κομμάτι από κόμβο Θερμοπυλών έως Ξυνιάδα και το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα – μέρος του βόρειου τμήματος του Ε65 που φθάνει έως την Εγνατία Οδό), είχαμε τις ίδιες αυξήσεις με το πρώτο τμήμα της Κεντρικής Οδό, με συνολικά 2 εκατ. διελεύσεις. Το βέβαιο είναι ότι με τις παραδόσεις και των άλλων τμημάτων του Ε65 η κυκλοφορία θα εκτοξευτεί.

Εγνατία Οδός

Ο μεγαλύτερος σε μήκος αυτοκινητόδρομος της χώρας μας (670 χλμ.) που έκανε 30 ολόκληρα χρόνια να κατασκευαστεί, παρ’ όλα αυτά αποτελεί ένα τεράστιο αναπτυξιακό έργο.

Σε επίπεδο έτους, η κυκλοφορία του 2023 στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» (Α2: Εγνατία Οδός, Α29: Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή / Ελληνοαλβανικά σύνορα, Α1: Αξιός – Εύζωνοι / Ελληνοβορειομακεδονικά σύνορα, Α25: Θεσσαλονίκη – Σέρρες - Προμαχώνας / Ελληνοβουλγαρικά σύνορα, Σήραγγα Ακτίου), η κίνηση έφθασε τα 86.784.749 οχήματα, με αύξηση 9,2% ως προς το 2022 (75.722.949) για το σύνολο των οχημάτων και επιμέρους 10,3% για τα ελαφρά και 4,1% για τα βαρέα οχήματα.

Οι μήνες με τη μεγαλύτερη αύξηση ήταν ο Ιανουάριος με 17,1% και ο Ιούνιος με 16,3%.

Το 2019 η κίνηση ήταν 43.664.452 οχήματα, όμως αυτό που πρέπει να επισημάνουμε είναι ότι το 2023 σε σχέση με το 2022 και ειδικά σε σχέση με το 2019, λειτουργούσαν περισσότερα διόδια, άρα πέρυσι έγινε πλήρης καταγραφή των διελεύσεων των οχημάτων, κάτι που δεν γινόταν τα προηγούμενα χρόνια, γι’ αυτό και παρατηρούμε διπλάσιο αριθμό οχημάτων το 2023 έναντι του 2019. πέρυσι

Σημειώνεται ότι στο ίδιο οδικό δίκτυο η κυκλοφορία του 2022 σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019 ήταν υψηλότερη κατά 9,5% για τα βαρέα οχήματα.

Ολυμπία οδός

Στον αυτοκινητόδρομο από Ελευσίνα μέχρι Πάτρα, η κυκλοφορία του 2023 άγγιξε τα 57.309.391 οχήματα κατά 9% (52.766.998) παραπάνω έναντι του 2022 (+9% για τα ελαφρά οχήματα και +4% για τα βαρέα και κατά 10% (51.913.818) έναντι του 2019 (+11% τα για τα ελαφρά και +9% για τα βαρέα).
Με την αναμενόμενη παράδοση το 2025 του τμήματος Πάτρα – Πύργος, η κυκλοφορία προφανώς θα αυξηθεί περισσότερο.

Αιγαίου

Στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, από τις Ράχες του νομού Φθιώτιδας έως το Κλειδί Ημαθίας, η κίνηση του 2023 έφθασε τα 28.174.019 οχήματα, ήτοι +11% (+13,4% τα ελαφρά οχήματα και +4% τα βαρέα) από το 2022 (25.379.264). Έναντι του 2019 (24.743.083) ήταν +13,9% αυξημένη η κίνηση (+13% ελαφρά οχήματα και +16,7% τα βαρέα). Αυτή η αύξηση σημαίνει πολλά σε έναν κομβικό αυτοκινητόδρομο, μέρος του ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη).

Μωρέας

Στον αυτοκινητόδρομο από Κόρινθο μέχρι Καλαμάτα, που άλλαξε τις μετακινήσεις σε ένα μεγάλο μέρος της Πελοποννήσου, το 2023 σημειώθηκαν 20.310.491 διελεύσεις οχημάτων, δηλαδή +9,6% από το 2019 (18.360.067 διελεύσεις) και +8,7% από το 2022 (18.542.320 διελεύσεις).

Δημοφιλή