Πώς μια μύτη κατσαβιδιού παραλίγο να προκαλέσει αεροπορική τραγωδία

Αφού οι πιλότοι «πάλεψαν» να ελέγξουν το αεροσκάφος αποφάσισαν να ματαιώσουν την απογείωση.
Goddard_Photography via Getty Images

Ήταν στις 23 Οκτωβρίου 2020 όταν ένα Airbus A320-200 της Jetstar θα πραγματοποιούσε μια τακτική πτήση εσωτερικού από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Μπρίσμπεϊν (BNE) προς το αεροδρόμιο Cairns (CNS) στο Κουίνσλαντ της Αυστραλίας.

Κατά τη διάρκεια της απογείωσης, ωστόσο, το αεροσκάφος άρχισε να δονείται και σταδιακά να αυξάνεται ο θόρυβος μέσα από τον δεξιό κινητήρα του. Μάλιστα αρκετοί επιβάτες ισχυρίστηκαν ότι είδαν να βγαίνουν φλόγες από αυτόν.

Αφού οι πιλότοι «πάλεψαν» να ελέγξουν το αεροσκάφος αποφάσισαν να ματαιώσουν την απογείωση. Ωστόσο, το αεροσκάφος ξαφνικά απόκλεινε προς τα δεξιά. Όσο και αν προσπαθούσε ο Κυβερνήτης με τη χρήση του αριστερού πεντάλ του πηδαλίου να το ισορροπήσει αυτό δεν άλλαζε πορεία.

Στη συνέχεια, ο κυβερνήτης επέλεξε να εφαρμόσει αντίστροφη ώθηση (μειώνει τον φόρτο του εμπρόσθιου τροχού), μειώνοντας γρήγορα την ταχύτητα του. Τελικά κατάφερε να το ισορροπήσει χωρίς να αναφέρθηκαν τραυματισμοί μεταξύ των 165 επιβατών και των έξι μελών του πληρώματος.

Το εν λόγω αεροσκάφος, σύμφωνα με το Planespotters.net, παραδόθηκε στην αεροπορική εταιρεία τον Μάρτιο του 2012 και αυτή τη στιγμή είναι 10 ετών ενώ τροφοδοτείται από δύο κινητήρες IAE V2527-A5.

.
.
Jetstar Airways

Μύτη κατσαβιδιού για περισσότερες από 100 πτήσεις

Μετά το άμεσο συμβάν, μηχανικοί επιθεώρησαν το αεροπλάνο για να προσδιορίσουν τα αίτια του συμβάντος. Μικρές μπάλες από μεταλλικά υπολείμματα και μια μύτη κατσαβιδιού ανακαλύφθηκαν μεταξύ της επένδυσης καύσης και της θήκης του κινητήρα του δεξιού κινητήρα. Η μύτη του κατσαβιδιού βρέθηκε στον συμπιεστή υψηλής πίεσης (HPC) του δεξιού κινητήρα IAE V2500 όταν αποσυναρμολογήθηκε. Περαιτέρω επιθεώρηση διαπίστωσε ότι έξι από τους συμπιεστές υψηλής πίεσης (HPC) είχαν ζημιά από Ξένα Αντικείμενα (FOD).

Η έρευνα του Australian Transport Safety Bureau (ATSB) κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το εξάρτημα του κατσαβιδιού υπήρχε στον κινητήρα «για περισσότερες από 100 πτήσεις».

Ζημιά στα εξαρτήματα του αεροσκάφους

Η μύτη του εργαλείου προκάλεσε ζημιά στον συμπιεστή υψηλής πίεσης, αφήνοντας βαθουλώματα και εγκοπές, καθώς υπήρχε εκεί για περισσότερες από 100 πτήσεις, προκαλώντας ζημιά καθ′ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Σύμφωνα με την τελική έκθεση, η μύτη του κατσαβιδιού διαβρώθηκε και κάηκε από τη θερμότητα και τη μηχανική βλάβη.

«Τουλάχιστον δύο από αυτά τα ελαττώματα προκάλεσαν ρωγμές κόπωσης που είχαν ως αποτέλεσμα την αστοχία σε μια λεπίδα κατά την απογείωση. Η απελευθερωμένη λεπίδα προκάλεσε μεγαλύτερη ζημιά στον συμπιεστή υψηλής πίεσης (HPC) και ο κινητήρας πήρε φωτιά», εξήγησε ο διευθυντής ασφάλειας μεταφορών Στιούαρτ Μακλεον.

«Μικρά και φαινομενικά ασήμαντα εξαρτήματα εργαλείου μπορούν και έχουν προκαλέσει σημαντικά περιστατικά ή ατυχήματα», πρόσθεσε ο κ. Μακλεον.

Δημοφιλή