Ο χώρος της εστίασης σε ολόκληρο τον κόσμο έχει δεχτεί ένα τεράστιο πλήγμα από την πανδημία του κορονοϊού.
Οσα εστιατόρια λειτουργούν ακόμα πωλούν φαγητό είτε μέσω κατ′ οίκον παράδοση είτε για να το πάρει κάποιος μαζί του απ’ευθείας από το κατάστημα.
Για όλους μας όταν παραγγέλνουμε φαγητό στο σπίτι, την εποχή που COVID-19, υπάρχουν ερωτήματα, κυρίως σε θέματα ηθικής.
Πως μπορούμε να στηρίξουμε καλύτερα τα εστιατόρια της περιοχής μας; Είναι ασφαλές να παραγγέλνουμε φαγητό στο σπίτι, αφού οι ειδικοί στον χώρο της υγείας συστήνουν να κρατάμε αποστάσεις ασφαλείας; Βάζουμε την υγεία μας ή την υγεία τρίτων σε κίνδυνο όταν παραγγέλνουμε φαί απ′ έξω;
«Νομίζω πως όλα αυτά τα ερωτήματα υπάρχουν», λέει στην HuffPost ο δικηγόρος Ράιαν Πάλμερ, με έδρα την Μινεάπολη των Ηνωμένων Πολιτειών, που ηγείται του τμήματος εστίασης στην δικηγορική εταιρεία, Lanthrop GPM.
«Το βασικότερο ζήτημα είναι η κοινωνική ευθύνη πο έχουμε και πως ως μέλη μίας κοινωνίας μπορούμε να συμβάλλουμε ούτως ώστε να μην εξαπλωθεί ο ιός».
Η πανδημία του κορονοϊού έχει αυξήσει την παράδοση του φαγητού στο σπίτι.
Οσα εστιατόρια δεν είχαν ντελίβερι έβαλαν, οι εργαζόμενοι στο χώρο αυτό, εκπαιδεύτηκαν στο πως να παραδίδουν φαγητό χωρίς να έρχονται σε επαφή με τον πελάτη. Οσο για τους ιδιοκτήτες, αυτοί παλεύουν να κρατήσουν ασφαλείς τους πελάτες, εργαζόμενους και λογαριασμούς - υποχρεώσεις που τρέχουν, πληρωμένους.
Οταν παραγγέλνουμε φαγητό απ′ έξω, καλό είναι να θυμόμαστε κάποια πράγματα σε θέματα ασφάλειας αλλά και ηθικής και πως επηρεάζεται η βιομηχανία της εστίασης.
Το ντελίβερι από μόνο του δεν μπορεί να στηρίξει τα περισσότερα εστιατόρια
Υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα στο χώρο του ντελίβερι ακόμα και πριν τον κορονοϊό.
Πολλά είναι όμως τα εστιατόρια που δεν δημιουργήθηκαν για να δουλεύουν και συνεπώς να επιβιώνουν μόνο μέσα από το ντελίβερι.
«Το κάνουν υποχρεωτικά τώρα γιατί βρίσκονται σε μία βιομηχανία που υπάρχουν πολλά δάνεια και συνεπώς πολλά χρέη. Τα σταθερά έξοδα του μήνα υπάρχουν. Δεν πρόκειται να φύγουν και άρα τα χρέη θα πρέπει κάποια στιγμή να πληρωθούν», μας λέει ο Πάλμερ.
Να τι μπορούμε να κάνουμε για να σταθούμε αρωγοί στην προσπάθεια που καταβάλλουν.
Παραγγέλνουμε απ′ ευθείας από το εστιατόριο
Πολλά εστιατόρια όπως ξέρουμε χρησιμοποιούν εφαρμογές μέσω των οποίων γίνεται η παραγγελία.
Οσο και να είναι πιο βολικό η παραγγελία να γίνεται ηλεκτρονικά μέσω μία ξένης εφαρμογής, καλό θα ήταν να χρησιμοποιούμε την εφαρμογή του ίδιου του εστιατορίου, σε περίπτωση που υπάρχει, ή διαφορετικά με τον κλασσικό τρόπο, με απευθείας επικοινωνία, στο τηλέφωνο του καταστήματος.
Αυτό που θα πρέπει να θυμόμαστε στην συγκεκριμένη πρόταση είναι το κομμάτι της υγιεινής και της ασφάλειας.
Με άλλα λόγια ένα εστιατόριο υπόκειται σε υγειονομικούς ελέγχους όλο τον χρόνο. Επίσης τώρα με την πανδημία τα μέτρα υγιεινής έχουν αυξηθεί και γίνει πιο αυστηρά και από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες. Αλλά όταν εμπλέκονται «τρίτα πρόσωπα», στην παραγγελία μας που δεν ελέγχονται από το κατάστημα όπου μαγειρεύτηκε το φαγητό, ενδέχεται να μην ακολουθούνται οι ίδιοι κανόνες και προδιαγραφές ασφάλειας.
«Στα εστιατόρια οι έλεγχοι από την Υγειονομική Υπηρεσία γίνονται τρείς και τέσσερις φορές το χρόνο. Ελεγχουν τα ψυγεία, την θερμοκρασία, αν τηρούνται οι κανόνες καθαριότητας και υγιεινής στους χώρους αποθήκευσης τροφίμων. Αν παραγγείλουμε φαγητό και αυτό δεν έρθει απ′ ευθείας από το εστιατόριο αλλά από εταιρεία διανομής, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έχει παραδοθεί, ούτε μπορεί κανείς να παρακολουθήσει τις διαδικασίες κάτω από τις οποίες φτάνουν οι παραγγελίες στους πελάτες», μας λένε οι ειδικοί.
Περίορίζουμε την προσωπική επαφή όσο το δυνατόν περισσότερο
Το Κέντρου Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC), των Ηνωμένων Πολιτειών, μας συστήνει να μην έχουμε επαφή με τρίτα πρόσωπα, να κρατάμε τις αποστάσεις στα δύο μέτρα και βέβαια απαγορεύονται οι χειραψίες.
Οι ίδιοι κανόνες εφαρμόζονται και στις παραδόσεις των φαγητών, με τους ειδικούς να μας προτείνουν ακόμα και οι πληρωμές να γίνονται από το τηλέφωνο με χρέωση της κάρτας μας.
«Αυτό απαιτεί την αλλαγή στην καθημερινότητα μας στο τρόπο με τον οποίο μέχρι τώρα δίναμε τις παραγγελίες. Αλλά αυτό είναι κάτι που επιτάσουν οι καιροί», μας λέει ο Ντέιβιντ Πορταλάτιν, αναλυτής στο χώρο της εστίασης για την εταιρεία The NPD Group.
Οπως μας εξηγεί ο Πολταλάτιν, στην Κίνα, όταν ξέσπασε η πανδημία του κορονοϊού, οι παραγγελίες για παράδοση κατ′ οίκον, αυξήθηκαν 20%, λόγω του «ανέπαφου πρωτοκόλλου», που ήθελε την παραγγελία και την πληρωμή να γίνεται ηλεκτρονικά, μαζί με τις οδηγίες για το πώς θα γίνει η παράδοση.
Πολλά από τα εστιατόρια έχουν ήδη θέση σε εφαρμογή αυτή την οδηγία, για το πώς και που θα αφήσει το φαγητό ο οδηγός όταν φτάσει στο σπίτι του πελάτη.
Ας αυξήσουμε το φιλοδώρημα
Η έννοια του φιλοδωρήματος στην Ελλάδα είναι κάπως παρεξηγημένη θα μπορούσε να πεί κάποιος σε σχέση με χώρες του εξωτερικού, όπου ο πελάτης καταβάλλει από 10 έως 20% του λογαριασμού.
Συνεπώς δεν υπάρχει κάποιο ποσό που θα μπορούσαμε να συστήσουμε.
Αυτό όμως που μπορούμε από την μεριά μας να κάνουμε είναι να πούμε πως όλοι μας ζούμε κάτω από διαφορετικές, άγνωστες και συγχρόνως δύσκολες καταστάσεις.
Να θυμόμαστε πως τα παιδιά που μας φέρνουν το φαγητό στο σπίτι στην ουσία βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της μάχης που δίνουμε.
Ας το έχουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας και την επόμενη φορά που θα παραγγείλουμε σε κάποιο εστιατόριο, ας συμβαλλουμε και εμείς με τον δικό μας τρόπο στην προσπάθεια των διανομέων, ξεπερνώντας τους εαυτούς μας δείχνοντας ολόψυχα την γενναιοδωρία μας στο μέτρο που αντέχει και μπορεί ο καθένας από εμάς.
Πολίτες που ανησυχούν ότι πάσχουν από λοίμωξη του αναπνευστικού (πυρετό ή/και βήχα ή/και δύσπνοια) και ήρθαν σε επαφή με πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα ή έχουν ιστορικό ταξιδιού σε πληττόμενες χώρες θα πρέπει να επικοινωνούν με τον ΕΟΔΥ στο τηλ. 1135.
Προσοχή: Δεν θα πρέπει να επισκέπτονται ιδιωτικά ιατρεία, εφημερεύοντα νοσοκομεία, εξωτερικά ιατρεία κ.λπ. Ο ΕΟΔΥ θα μεριμνήσει για την διακομιδή τους σε νοσοκομεία αναφοράς του κορονοϊού. Χρήσιμες πληροφορίες εδώ.