Ο τουρισμός άνοιξε το 2021, για τους περισσότερους, όχι όμως σε όλες τις περιοχές και με άνιση κατανομή επισκεπτών και εσόδων.
Η εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού φάνηκε και φέτος, το 2021, καθώς το τετράμηνο Ιούνιος – Σεπτέμβριος είναι τα γεμάτα βαγόνια του τρένου κι τα υπόλοιπα είτε μισογεμάτα, είτε εντελώς άδεια. Μολονότι γίνονται ενέργειες, από την πολιτεία και τους ιδιώτες, θα χρειαστεί χρόνια να διευρυνθεί η τουριστική περίοδος και κυρίως να αμβλυνθεί η παραδοξότητα το 88% των τουριστικών εσόδων να προέρχεται από 5 περιφέρειες της χώρας (Κρήτη, Νότιο Αιγαίο, Αττική, Μακεδονία – Θράκη, Ιόνιο), με τις υπόλοιπες 8 απλά να συμπληρώνουν τον χάρτη.
Κατά γενική ομολογία, όπως παραδέχθηκε και ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Αλέξανδρος Βασιλικός, χρειάζεται να δούμε αν θέλουμε τα νούμερα (ρεκόρ) του 2019, τι τουρισμό θέλουμε, ποιοτικό ή ποσοτικό και σε ποιες περιοχές. Κατά συνέπεια, επιβάλλεται επανεξέταση του τουριστικού μοντέλου της χώρας.
Σύμφωνα με την έρευνα: «Εβδομαδιαία Εξέλιξη Τιμής και Πληρότητας Περιόδου Ιουνίου-Οκτωβρίου 2021», που διενήργησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ, η ανάκαμψη του τουρισμού δεν ήταν οριζόντια και η διάρκεια της φετινής τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα ήταν βραχύβια.
Η μέση πληρότητα στα ανοιχτά ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας έφτασε στο 83,7% την εβδομάδα 9-15 Αυγούστου, με τις συνεχούς λειτουργίας μονάδες να σημειώνουν πληρότητα 70,8%.
Λαμβάνοντας υπόψη και τα κλειστά ξενοδοχεία, η πληρότητα άγγιξε τον Αύγουστο το 74,8% και τον Σεπτέμβριο διαμορφώθηκε μεσοσταθμικά στο 58,4%.
Με βάση τα στοιχεία της έρευνας, τα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων παρουσίασαν τις υψηλότερες πληρότητες καθ’ όλη σχεδόν τη διάρκεια της τουριστικής σεζόν, ωστόσο το 76% των ελληνικών ξενοδοχείων ανήκει στις κατηγορίες 3, 2 και 1 αστεριών.
Ταυτόχρονα διαπιστώθηκε ότι οι υψηλότερες επιδόσεις καταγράφηκαν στις περιφέρειες Κρήτης και Νοτίου Αιγαίου.
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, οι Έλληνες ξενοδόχοι δούλεψαν μεθοδικά και συντεταγμένα υπό πρωτοφανείς συγκυρίες αντιδρώντας άμεσα στις υγειονομικές προκλήσεις. Η εικόνα της χώρας μας έχει ενισχυθεί και αυτό αποτυπώνεται στην ισχυρή ζήτηση για το 2022.
Πάντως, οι προκλήσεις βρίσκονται μπροστά, με έναν δύσκολο χειμώνα, με τον τουρισμό πόλης (city break, συνεδριακός, επιχειρηματικός τουρισμός) να μην έχει ανακάμψει και με την πανδημία να βρίσκεται σε έξαρση.
Καταλήγοντας, μείζον αποτελεί το ζήτημα του προσωπικού και δη του εξειδικευμένου. Στην Ελλάδα και πανευρωπαϊκά, τη διετία της κρίσης έφυγε το 22%-25% του προσωπικού του τουρισμού. Ένα μέρος θα επανέλθει, όμως με τη διεύρυνση των μεγεθών του τουρισμού, θα χρειαστούν περισσότεροι και εξειδικευμένοι εργαζόμενοι.