Ο χρόνος που περνάνε τα μικρά μας μπροστά στην οθόνη αποτελεί ένα κρίσιμο ζήτημα, που ως γονείς μας απασχολεί επί σειρά δεκαετιών. Πλέον τα παιδιά, από πολύ μικρή ηλικία διαθέτουν είτε το δικό τους κινητό, είτε ένα τάμπλετ. Πέρα όμως από τις ώρες που περνούν με τις συσκευές τους, εμείς που είμαστε υπεύθυνοι για την ανατροφή τους, οφείλουμε να φροντίζουμε και για την ποιότητα του περιεχομένου με το οποίο έρχονται σε επαφή.
Πόσα λεπτά επιτρέπεται να περνά ένα παιδί μπροστά στην οθόνη σε ημερήσια βάση
Σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας και Ανθρωπίνων Υπηρεσιών των ΗΠΑ, ο υπερβολικός χρόνος έκθεσης στην οθόνη, ιδίως όταν έχουμε να κάνουμε με παιδιά προσχολικής ηλικίας, συνδέεται με υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος, λιγότερο ύπνο και αναπτυξιακές καθυστερήσεις.
Μελέτη με συμμετέχοντες 7.097 παιδιά, που δημοσιεύτηκε τον Αύγουστο στο περιοδικό JAMA Pediatrics, διαπίστωσε ότι τα παιδιά που περνούσαν καθημερινά από μία έως τέσσερις ώρες μπροστά στην οθόνη διέτρεχαν υψηλότερο κίνδυνο αναπτυξιακών καθυστερήσεων στην επικοινωνία, την κίνηση, τη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων και την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων.
Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, μια μετα-ανάλυση 45 μελετών που δημοσιεύθηκε στο Journal of Health, Population and Nutrition τον περασμένο Ιανουάριο, διαπίστωσε ότι τα παιδιά που έπαιζαν με το κινητό ή το τάμπλετ για περισσότερες από τέσσερις ώρες την ημέρα είχαν περισσότερες πιθανότητες να είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα, σε σύγκριση με εκείνα που περνούσαν λιγότερο χρόνο μπροστά στην οθόνη.
Ακόμη, έρευνες συνδέουν την υπερβολική έκθεση στην οθόνη με χειρότερο ύπνο και ως εκ τούτου, σοβαρές συνέπειες στην υγεία τόσο των παιδιών όσο και των εφήβων.
Ο χρόνος που περνούν τα παιδιά μπροστά στην οθόνη χωρίζεται σε δύο κατηγορίες: Στον δημιουργικό και στον εντελώς άσκοπο. Και πέρα από τις στιγμές που δαπανούν τα παιδιά παίζοντας με τις ψηφιακές τους συσκευές, θα πρέπει να μας απασχολήσει και το δέσιμο ή και σε κάποιες περιπτώσεις η σχέση εξάρτησης-εθισμού που μπορεί να αναπτυχθεί ανάμεσα στο νεαρό χρήστη και τη συσκευή.
Αν για παράδειγμα, όταν λέμε στο παιδί μας ότι είναι ώρα να εγκαταλείψει την οθόνη, αυτό αρχίζει να κλαίει ή να διαμαρτύρεται έντονα, τότε καταλαβαίνουμε πως πρέπει να του επιβάλουμε να κάνει ένα διάλειμμα.
Ιδανικά πάντως, θα πρέπει να ορίσουμε ως ανώτατο χρονικό όριο χρήσης του τάμπλετ ή του κινητού τη μία ώρα. Και αν κάτι τέτοιο μας φαίνεται ακατόρθωτο, ένα άθλημα, κατά προτίμηση ομαδικό, θα τραβήξει το ενδιαφέρον του παιδιού και θα το βοηθήσει να κοινωνικοποιηθεί στον πραγματικό και όχι μονάχα στον ψηφιακό κόσμο.
Ακόμη, αν το παιδί πρέπει να μείνει σπίτι και αισθάνεται πλήξη, ένα κοινό χόμπι γονέα-παιδιού, όπως ένα επιτραπέζιο, ένα βιβλίο με χειροτεχνίες ή μια καλή παιδική ταινία είναι ό,τι πρέπει για να περάσουμε χρόνο με το μικρό μας, καλλιεργώντας τον μεταξύ μας δεσμό και επικοινωνώντας ουσιαστικά.
Οι οικογενειακοί κανόνες σχετικά με τον χρόνο έκθεσης στην οθόνη είναι πολύτιμοι
Για κάθε ανήλικο θα πρέπει να υπάρχουν αυστηρά καθορισμένα όρια. Προφανώς σήμερα, οι περισσότεροι μαθητές χρειάζονται πρόσβαση στον υπολογιστή για την διεκπεραίωση των σχολικών τους εργασιών κι αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι καταργούνται τα όρια.
Οι γονείς θα πρέπει οπωσδήποτε να προσδιορίσουμε το πόσο χρόνο επιτρέπεται να περνά ένα παιδί στο διαδίκτυο και πότε το χρονικό όριο μπορεί να επεκταθεί για εξαιρετικές περιστάσεις.
Ακόμη, το εν λόγω χρονικό όριο μπορεί να αξιοποιηθεί και ως μέτρο ρύθμισης της συμπεριφοράς και σε περίπτωση ανάρμοστων αντιδράσεων να περιορίζεται. Αν πάλι το παιδί συμπεριφέρεται όπως επιβάλλουν οι κανόνες που ακολουθούμε στο σπίτι, μπορούμε κατά περίπτωση να του χαρίζουμε πέντε με δέκα λεπτά στην οθόνη. Όχι όμως πολύ παραπάνω.
(Με πληροφορίες από Yahoo).