Οι μόδες έρχονται και παρέρχονται αλλά κάποιες φορές αντέχουν στο χρόνο και ξεπερνούν το φράγμα του εφήμερου. Η μόδα των social media φαίνεται πως είναι από τις περιπτώσεις που όχι μόνο δεν έχουν παρέλθει, αλλά έχουν εδραιωθεί στην καθημερινή μας ρουτίνα. Έχουν επηρεάσει, όμως, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τον χώρο που είναι συνυφασμένος με τη λέξη «μόδα», τον χώρο του μόντελινγκ; Την απάντηση σε αυτό μας δίνει η Χριστίνα Φουσιάνη.
«Ο κόσμος της μόδας είναι γοητευτικός» ήταν η πρώτη φράση που είπε η Χριστίνα Φουσιάνη, ιδιοκτήτρια του ACE Agency, του μεγαλύτερου πρακτορείου μοντέλων στην Ελλάδα, υποδεχόμενη τη HuffPost Greece στην έδρα της εταιρείας της στην Ακρόπολη. Μέσα σε 25 χρόνια η κυρία Φουσιάνη κατάφερε να κάνει το ελληνικό μόντελινγκ γνωστό στον εξαιρετικά ανταγωνιστικό κόσμο της μόδας. Τη ρωτήσαμε για τη μόδα στην εποχή του διαδικτύου, τα ανορεκτικά και plus size μοντέλα, τις επιτυχίες, τις δυσκολίες και τους επόμενους στόχους της.
«Το γραφείο ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο το 1995. Πριν δούλευα σε κάποιο άλλο πρακτορείο για μερικά χρόνια μέχρι που αποφάσισα ότι ήταν ώρα να κάνω κάτι δικό μου», εξηγεί.
Ποιά ήταν τα πρώτα σας βήματα;
Ξεκίνησα από τη διαφήμιση. Δεν είχα σκεφτεί ότι θα κάνω αυτή τη δουλειά. Όμως, με τράβηξε, μου άρεσε πολύ και όταν δημιούργησα το ACE, πήγε από την αρχή πολύ καλά, πιθανώς επειδή έδωσα όλη τη θετική μου ενέργεια. Πριν από τη διαφήμιση δεν είχα ασχοληθεί με τη μόδα.
Επειδή στο άλλο γραφείο ήμουν πολύ καλή ως booker, το ξεκίνημα, από την πρώτη μέρα, ήταν ενθαρρυντικό. Το πρώτο μου booking ως ACE ήταν για το Marie Claire.
“Πολλά γνωστά μοντέλα ξεκίνησαν από εδώ. Τζένη Μπαλατσινού, Εύη Αδάμου, Μαρίνα Τσιντικίδου.”
Πόσα άτομα εργάζονται στο πρακτορείο σας;
Έντεκα. Τους αρέσει πολύ ο κόσμος της μόδας.
Πώς κλείνετε τις δουλειές;
Για τα ξένα μοντέλα γίνεται σκάουτινγκ. Μιλάμε με όλα τα μεγάλα πρακτορεία παγκοσμίως και αν ταιριάζουν τα προγράμματά μας, τα φέρνουμε στην Ελλάδα. Όσον αφορά, τα μοντέλα από τη χώρα μας, πολλές φορές τα βρίσκουμε ακόμα και στον δρόμο, αν δούμε ότι έχουν αυτό το «κάτι» που θέλουμε. Πολλοί, φυσικά, έρχονται και μας χτυπούν την πόρτα.
Άνδρες μοντέλα έρχονται; Περισσότερα ή λιγότερα σε σχέση με το παρελθόν;
Πολλοί άνδρες. Πάντα οι άνδρες μοντέλα στην Ελλάδα ήταν πολλοί. Είμαστε χώρα που παράγει άνδρες μοντέλα.
Το διαδίκτυο έχει επηρεάσει θετικά ή αρνητικά τον κόσμο της μόδας;
Η αλλαγή λόγω του διαδικτύου είναι σοκαριστική, γιατί άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο δουλεύαμε. Όμως, είναι μέσα στη ζωή μας πια και ο στόχος είναι να μάθεις να δουλεύεις και να το εκμεταλλεύεσαι όσο καλύτερα μπορείς. Για παράδειγμα, παλιά έπρεπε να περιμένουμε να μας στείλουν από το εξωτερικό το book του μοντέλου, να το δούμε και να τους απαντήσουμε. Πλέον, σε ένα δευτερόλεπτο μιλάς μέσω skype με το ενδιαφερόμενο πρόσωπο και συνεννοείσαι, προκειμένου να προχωρήσει ή όχι η δουλειά.
Στα αρνητικά βάζω ότι υπάρχει αυθαιρεσία σε πάρα πολλούς τομείς. Συν το γεγονός ότι δεν μπορείς να ελέγξεις που ανεβαίνει η φωτογραφία του εκάστοτε μοντέλου και το γεγονός ότι οι χρήσεις του ίντερνετ δεν μπορούν να κοστολογηθούν. Πλέον γίνεται global και δεν μπορείς να το ελέγξεις. Αυτό είναι και καλό και κακό.
“Στις μέρες μας είναι πολύ της μόδας να έχουν μεγάλο αριθμό followers τα μοντέλα. Οι πελάτες πια το μετράνε πάρα πολύ. Αν είναι σοβαρά τα μοντέλα, η κίνηση στα social media έχει οφέλη και βοηθά πολύ. Διαφορετικά, τα βλάπτει.”
Η οικονομική κρίση;
Επηρέασε πολύ τον χώρο, όπως και όλα τα επαγγέλματα. Τη διαφήμιση την έπληξε λιγότερο όσον αφορά άλλους τομείς.
Πόσα παιδιά σας χτυπούν την πόρτα μηνιαίως για να δοκιμάσουν την τύχη τους;
Πολλά παιδιά έρχονται να δοκιμάσουν, είτε γιατί θαυμάζουν τη δουλειά και θέλουν να την κάνουν, είτε για βιοποριστικούς λόγους. Προσπαθώ από την αρχή να είμαι πολύ ειλικρινής μαζί τους. Απαιτείται πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να θεωρηθεί κάποιος επαγγελματίας. Διαφορετικά λέμε ότι καλύτερα είναι να στραφεί αλλού. Δεν υπάρχει λόγος σε αυτές τις ηλικίες να δίνεις χρόνο και ενέργεια σε κάτι που εν τέλει δεν θα σου βγει.
Τον σκοπό τους τον πετυχαίνουν πάρα πολύ λίγοι. Κάθε μήνα βλέπουμε περίπου 20 άτομα από Ελλάδα.
Θεωρείτε ότι είναι απαιτητικός ο χώρος της μόδας;
Ο χώρος είναι πολύ απαιτητικός. Τον συγκρίνω με τον αθλητισμό. Πρώτον επειδή θέλει συνέπεια, απαιτεί διατροφή, ξεκούραση, ενέργεια. Δεν μπορείς να πηγαίνεις στα κάστινγκ και να είσαι υποτονικός. Πρέπει να πηγαίνεις και να λες «εγώ θα την πάρω την δουλειά». Σαφώς, υπάρχει ανταγωνισμός και είναι τεράστιος. Όσο μεγαλύτερες οι χώρες, τόσο μεγαλύτερος και ο ανταγωνισμός.
Η εποχή των πολύ αδύνατων μοντέλων έχει παρέλθει; Είχατε συνεργαστεί με ανορεξικά μοντέλα;
Στα 25 χρόνια δουλειάς έχω δει ένα κορίτσι που ήταν πολύ αδύνατο. Δεν ξέρω αν ήταν πραγματικά ανορεξικό.
Η περίοδος με τα ανορεξικά μοντέλα για μένα ήταν ψεύτικη. Αν στα εκατομμύρια μοντέλα που υπάρχουν, κάποιο κορίτσι έχει αυτό το πρόβλημα υγείας και το βγάζουμε προς τα έξω για να κάνουμε ντόρο, δεν σημαίνει ότι όντως αποτελεί πρόβλημα. Πάμε ποσοστιαία να δούμε τι συμβαίνει. Δεν το πίστεψα ποτέ.
Συνεργάζεστε με plus size μοντέλα;
Φυσικά συνεργαζόμαστε με plus size μοντέλα. Πλέον, ζητείται πολύ. Ο λόγος που συμβαίνει αυτό είναι γιατί πρέπει να αναλογιστούμε «τι είναι η μόδα». Είναι δημοφιλές στιλ που απευθύνεται σε πάρα πολύ κόσμο. Και σαφώς, υπάρχουν και εταιρείες που καλύπτουν γυναίκες της καθημερινότητας. Άρα, ζητάμε και γυναίκες που είναι plus.
Δεν είναι λάθος που κατηγοριοποιούνται αυτά τα μοντέλα;
Δεν είναι λάθος που υπάρχει ειδική κατηγορία για τα plus size μοντέλα. Όπως, αντίστοιχα υπάρχουν και κατηγορίες μοντέλων ανάλογα με το χρώμα του μαλλιού τους, ξανθά, μελαχρινά, κοκκινομάλλες. Όταν παίρνει ένας πελάτης τηλέφωνο και λέει «εγώ φαντάζομαι τη φωτογράφισή μου με μια μεσογειακή, μελαχρινή γυναίκα για να διαφημίσει το συγκεκριμένο μαγιό, άρα πρέπει να έχει και λίγο στήθος», σημαίνει ότι τις κατηγοριοποιεί; Όχι. Απλά, σου λέει ο άλλος τι θέλει.
Όταν ο άλλος σε παίρνει και σου λέει ότι τα ρούχα μου είναι 48 νούμερο, πάμε στην κατηγορία πλας σάιζ.
Μιλώντας για άνδρες μοντέλα, άλλο μοντέλο θέλουμε για κουστούμια, άλλο μοντέλο για street fashion.
Γενικά, όλα αυτά που ακούγονται κατά καιρούς, είναι επειδή – ευτυχώς - οι λέξεις «μόδα» και «μοντέλο» πουλάνε. Άρα, κάποιος πιάνει το «τίποτα» για να φτιάξει τα πάντα. Η ουσία είναι άλλη. Το ίδιο και η πραγματικότητα.
Η Ελλάδα κατέχει περίοπτη θέση στον κόσμο της μόδας;
Η χώρα παράγει αρκετά μοντέλα. Δεδομένου, ότι είμαστε μια μικρή χώρα έχουμε ακουστεί αρκετά στο εξωτερικό και έχουμε βγάλει καταπληκτικούς Έλληνες σχεδιαστές.
Η καλύτερή σας στιγμή;
Κάθε μέρα για μένα είναι μια καινούρια μέρα. Συνεπώς, η κάθε επιτυχία για μένα είναι ξεχωριστή. Το ότι είμαστε το κορυφαίο πρακτορείο μόδας στη χώρα κι έχουμε το μεγαλύτερο ποσοστό στα περιοδικά για 25 χρόνια είναι επιτυχία από μόνο του.
Ξεχωριστά, θα σου έλεγα ότι ήταν επιτυχία όταν έφερα την Ιρίνα Σάικ για εκδήλωση εταιρείας δημοσίων σχέσεων. Επίσης, όταν έφερα Σίντι Μπρούνα, κορίτσι της Victoria Secret, πάλι για μια εκδήλωση.
Υπήρξε κάποια στιγμή που σκεφτήκατε να τα παρατήσετε;
Όχι. Ο χαρακτήρας μου είναι τέτοιος που δεν τα παρατάω εύκολα. Φοβήθηκα στην κρίση, όπως φοβηθήκαμε όλοι. Ήθελε πολύ σωστή διαχείριση, πολλή προσοχή και υπομονή. Πλέον, είμαστε καλύτερα. Σε αυτό βοήθησε και το διαδίκτυο. Παλιότερα, ο τρόπος για να αναδειχτεί κάποιος ήταν η διαφήμιση στα περιοδικά, η οποία στοίχιζε. Πλέον, μέσω του διαδικτύου είναι πιο εύκολο για τους ενδιαφερόμενους να δείξουν τη συλλογή τους, άρα και η δική μας δουλειά έχει ανέβει πολύ.
Επόμενα σχέδια;
Να συνεχίσω κάθε μέρα να προσφέρω την ποιότητα που να με κάνει υπερήφανη. Χωρίζω σε δυο πράγματα τη δουλειά. Πρώτον, το οικονομικό, επειδή είναι δική μου εταιρεία και πρέπει να είμαστε σωστοί. Δεύτερον, το συναισθηματικό. Να νιώθω περήφανη για τα μοντέλα που φέρνω και να βλέπω ότι έχω να προσφέρω και άλλα σε αυτό το χώρο.