Το κόστος για την άνευ προηγουμένου έρευνας εντοπισμού του υποβρυχίου Titan θα ανέλθει εύκολα σ′ αρκετά εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τους ειδικούς.
Η τιτάνια διεθνής προσπάθεια από αεροσκάφη, πλοία επιφανείας και ρομπότ βαθιάς θάλασσας ξεκίνησε την Κυριακή, όταν αναφέρθηκε η εξαφάνιση του βαθυσκάφους. Οι ερευνητές έδωσαν αγώνα ενάντια στον χρόνο επί 96 ώρες σε μια απέλπιδα προσπάθεια να βρουν και να διασώσουν τους επιβαίνοντες του σκάφους πριν εξαντληθούν τα αποθέματα οξυγόνου που είχαν στη διάθεσή τους.
Ωστόσο κάθε ελπίδα έσβησε την Πέμπτη όταν οι αξιωματούχοι της ακτοφυλακής των ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι το υποβρύχιο υπέστη «εσωτερική κατάρρευση», σκοτώνοντας και τους πέντε επιβαίνοντες.
Μια μειωμένης έκτασης έρευνα παρέμεινε σε ισχύ την Παρασκευή, καθώς τα ρομποτικά, τηλεχειριζόμενα οχήματα, γνωστά ως ROV, συνέχισαν να σαρώνουν τον πυθμένα της θάλασσας για στοιχεία που θα μπορούσαν να ρίξουν φως στα αίτια της τραγωδίας στα βάθη του Βόρειου Ατλαντικού.
Η περιοχή της έρευνας εκτεινόταν σε χιλιάδες χιλιόμετρα, σε μια έκταση διπλάσια του μεγέθους της πολιτείας του Κονέκτικατ και σε ύδατα βάθους 4 χιλιομέτρων και συμμετείχαν σ′ αυτή υπηρεσίες όπως η αμερικανική ακτοφυλακή, η καναδική ακτοφυλακή, το αμερικανικό ναυτικό και άλλες υπηρεσίες αλλά και ιδιωτικοί φορείς.
Δεν υπάρχει άλλη αντίστοιχα συγκρίσιμη πρόσφατη έρευνα στον ωκεανό, ειδικά με την παρουσία τόσων πολλών χωρών ακόμη και ιδιωτικών επιχειρήσεων να εμπλέκονται δήλωσε ο Νόρμαν Πόλμαρ, ιστορικός ναυσιπλοΐας, αναλυτής και συγγραφέας με έδρα τη Βιρτζίνια.
Τα αεροσκάφη, από μόνα τους, είναι πανακριβά στη λειτουργία τους και το Πεντάγωνο έχει υπολογίσει το ωριαίο κόστος σε δεκάδες χιλιάδες δολάρια. Τα στροβιλοκίνητα P-3 Orion και τα αεριωθούμενα P-8 Poseidon, μαζί με τα C-130 Hercules, ρίχτηκαν στην έρευνα.
Ορισμένες κρατικές υπηρεσίες μπορούν να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων. Αλλά η αμερικανική ακτοφυλακή - της οποίας μόνο τα έξοδα θα ανέλθουν σε εκατομμύρια δολάρια - απαγορεύεται από τον ομοσπονδιακό νόμο να εισπράττει αποζημιώσεις που αφορούν οποιαδήποτε υπηρεσία έρευνας ή διάσωσης, δήλωσε ο Στίβεν Κέρτινγκ, δικηγόρος των ΗΠΑ στο Μέιν που ειδικεύεται στο ναυτικό δίκαιο.
«Η ακτοφυλακή, τόσο για νομικούς όσο και για λόγους πολιτικής, δεν επιδιώκει να ανακτήσει το κόστος που σχετίζεται με έρευνα και τη διάσωση από τους αποδέκτες των υπηρεσιών αυτών», ανέφερε η ακτοφυλακή την Παρασκευή σε ανακοίνωσή της.
Η πρώτη προτεραιότητα στην έρευνα και διάσωση είναι πάντα η διάσωση της ανθρώπινης ζωής, και οι υπηρεσίες έρευνας και διάσωσης προϋπολογίζουν τέτοιες δαπάνες, δήλωσε η πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Ένωσης Έρευνας και Διάσωσης.
«Κάθε άτομο που αγνοείται - αξίζει κάθε προσπάθεια να βρεθεί. Αυτή είναι η αποστολή μας, ανεξάρτητα από το ποιοι είναι».