Το θέμα των υδροπλάνων βρίσκεται στην επικαιρότητα εδώ και πολλά χρόνια και όλο λέμε «αυτή την άνοιξη, το επόμενο φθινόπωρο, θα πετάξουν ξανά».
Δυστυχώς, οι αγκυλώσεις του ελληνικού δημοσίου, οι αλλαγές στις κυβερνήσεις, οι διοικητικοί υπάλληλοι που ανακαλύπτουν συνεχώς ζητήματα, με αποτέλεσμα να καθυστερούν τις εγκρίσεις των φακέλων ίδρυσης και λειτουργίας υδατοδρομίων, έχουν φέρει τη χώρα, τη μόνη στην Ευρώπη με το μεγαλύτερο νησιωτικό σύμπλεγμα, σε αυτή τη κατάσταση.
Όμως, το πείσμα των επενδυτών είναι τέτοιο, αλλά και ορισμένων φορέων, Περιφερειών και Λιμενικών Ταμείων, που έχουν βάλει σκοπό να νικήσουν αγκυλώσεις και γραφειοκρατία, ώστε να δούμε ξανά υδροπλάνα στη χώρα μας.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η ανάπτυξη του μεγαλύτερου δικτύου υδατοδρομίων στην Ελλάδα, το οποίο θα περιλαμβάνει 30 υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο που θα ενώνουν μεταξύ τους τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα, την Κρήτη και την ηπειρωτική χώρα.
Πριν από λίγες ημέρες, η «Ελληνικά Υδατοδρόμια» ως επικεφαλής ένωσης εταιρειών που υλοποιεί σχετική σύμβαση με την «Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου», έπειτα από πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη Γιώργου Χατζημάρκου, και με βάση μια ενιαία στρατηγική που ακολουθείται, κατέθεσε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον φάκελο για την έκδοση άδειας ίδρυσης του υδατοδρομίου στη Ρόδο, το οποίο θα αποτελέσει ένα από τα πλέον κομβικά της χώρας.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται και η συγκρότηση ενός σημαντικού αριθμού Τεχνικών Φακέλων εκ των οποίων ορισμένοι έχουν ήδη κατατεθεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αδειοδότηση υδατοδρομίων που θα περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο δίκτυο του Νοτίου Αιγαίου. Στην κατεύθυνση αυτή, εντός τουΙουνίου αναμένεται να ακολουθήσει και η κατάθεση των τεχνικών φακέλων για την έκδοση άδειας ίδρυσης υδατοδρομίων σε: Σαντορίνη, Κω, Δονούσα, Σέριφο και Κύθνο. Το δίκτυο που θα αναπτυχθεί στο Νότιο Αιγαίο θα περιλαμβάνει 16 υδατοδρόμια στα Δωδεκάνησα και 14 στις Κυκλάδες.
Ώριμη Περιφέρεια, πέρα από αυτή του Νοτίου Αιγαίου, για την ανάπτυξη ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων είναι και εκείνη των Ιονίων Νήσων. Ήδη έχουν αδειοδοτηθεί τα υδατοδρόμια της Κέρκυρας, των Παξών και της Πάτρας με ανάδοχο την «Ελληνικά Υδατοδρόμια», η οποία ακολούθως συνεργάζεται με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων που έχει αναλάβει να υλοποιήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ολοκληρωθεί η αδειοδότηση πέντε ακόμη υδατοδρομίων σε: Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Ζάκυνθο και Μεγανήσι.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αεροπορική εταιρεία «Grecian Air Seaplanes», η οποία μαζί με την «Ελληνικά Υδατοδρόμια» βρίσκεται κάτω από την ομπρέλα του ίδιου επενδυτικού ομίλου, προγραμματίζει να ξεκινήσει το πτητικό της έργο αμέσως μόλις δημιουργηθεί το πρώτο βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων και υδάτινων πεδίων που είναι σε πλήρη εξέλιξη. Ως εκ τούτου η ολοκλήρωση του πρώτου βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων θα σηματοδοτήσει την άφιξη των δυο πρώτων αμφίβιων υδροπλάνων της στην Ελλάδα προκειμένου να εκκινήσουν άμεσα οι πτήσεις.
Η Μαρία Τόκτωρ, επικεφαλής Στρατηγικού Σχεδιασμού της «Grecian Air Seaplanes» και της «Ελληνικά Υδατοδρόμια», αναφέρθηκε σε όσα έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να πετάξουν ξανά τα υδροπλάνα:
«Αρωγός στην υλοποίηση του συγκεκριμένου project είναι ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος από τον Σεπτέμβριο του 2019 συμβάλλει καθοριστικά στην πραγματοποίηση αυτού του εγχειρήματος εθνικής σημασίας που θα αποτελέσει έναν ισχυρό αναπτυξιακό πυλώνα για την ελληνική οικονομία. Το 2020 η παρούσα κυβέρνηση, με υφυπουργό Μεταφορών τον Γιάννη Κεφαλογιάννη, ψήφισε τον Ν.4663/20, ο οποίος χαρακτηρίστηκε ως ο πιο φιλοεπενδυτικός νόμος των τελευταίων 16 ετών για την ανάπτυξη υδατοδρομίων. Ακολούθησαν ορισμένες τροποποιήσεις που βελτίωσαν το νομοθετικό πλαίσιο, απλοποιώντας τις διαδικασίες αδειοδότησης των υδατοδρομίων. Ιδιαίτερης σημασίας ήταν η παρέμβαση (N.4850/21), βάσει της οποίας δόθηκε η δυνατότητα έκδοσης προσωρινών αδειών λειτουργίας υδατοδρομίων, καθώς και τακτικών πτήσεων στα υδάτινα πεδία.»
Η Μαρία Τόκτωρ ανέφερε επίσης ότι: «με αφετηρία την Ελλάδα αναμένεται να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο δίκτυο υδατοδρομίων στην Ευρώπη, αναβαθμίζοντας το προφίλ της χώρας μας διεθνώς. Πρόκειται για ένα νέο τουριστικό προϊόν που θα συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.
Παράλληλα το συγκεκριμένο εγχείρημα θα έχει ισχυρό κοινωνικό αποτύπωμα, καθώς τα υδροπλάνα θα συνδέουν τη νησιωτική με την ηπειρωτική Ελλάδα και οι μόνιμοι κάτοικοι των απομακρυσμένων νησιών θα μπορούν να μετακινούνται επαρκώς και με ασφάλεια, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους προς τα μεγάλα αστικά και περιφερειακά κέντρα.
Σε κάποιες περιπτώσεις, δε, τα υδροπλάνα θα αποτελούν ίσως τη μοναδική διέξοδο, ιδίως τους χειμερινούς μήνες, για τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο, καθώς δύνανται να εκτελούν, μεταξύ άλλων, τακτικές επιβατικές πτήσεις, έκτακτες επιβατικές πτήσεις, πτήσεις φορτίου (φάρμακα, τρόφιμα, Τύπος, δέματα, κ.λπ.), νοσοκομειακές πτήσεις, πτήσεις έρευνας και διάσωσης, καθώς και πτήσεις πυρόσβεσης.»