Πρώτα ο άνθρωπος: Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού γιορτάζεται με σύνθημα Rethinking Tourism

Το Μπαλί της Ινδονησίας φιλοξενεί σήμερα τις εορταστικές εκδηλώσεις, ενός κυρίαρχου κλάδου της παγκόσμιας οικονομίας
.
.
.

«Να βάζεις τους ανθρώπους και τον πλανήτη σε προτεραιότητα και να φέρνεις όλους, από κυβερνήσεις και επιχειρήσεις, έως τοπικές κοινότητες, γύρω από ένα κοινό όραμα, για έναν πιο βιώσιμο, χωρίς αποκλεισμούς και ανθεκτικό τομέα», είναι το μήνυμα που συμπυκνώνεται στο σλόγκαν Rethinking Tourism, που χρησιμοποιεί ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού, για την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού που γιορτάζεται σήμερα.

Είναι 27 Σεπτεμβρίου, και το Μπαλί της Ινδονησίας, το νησί των θεών, όπως αποκαλείται, έχει την τιμητική του, ως πυλώνας της αειφόρου ανάπτυξης, καθώς φιλοξενεί τις εορταστικές εκδηλώσεις της 42ης έκδοσης του θεσμού, με την παγκόσμια ημέρα να επικεντρώνεται στην επανεξέταση της ανάπτυξης του τουρισμού, τόσο ως προς το μέγεθος, όσο και ως προς τη συνάφεια.

Το Μπαλί, μια περιοχή 5.780 τετραγωνικών χιλιομέτρων και με 4.317.404 κατοίκους, είναι μια επαρχία της Ινδονησίας και το δυτικότερο από τα νησιά Μικρά Σούντα. Βρίσκεται στα ανατολικά της Ιάβας και στα δυτικά του Λομπόκ. Η ορεινή πόλη Ubud στο Greater Denpasar θεωρείται το πολιτιστικό κέντρο του Μπαλί. Η επαρχία είναι ο κύριος τουριστικός προορισμός της Ινδονησίας, με σημαντική άνοδο του τουρισμού από τη δεκαετία του 1980. Οι επιχειρήσεις που σχετίζονται με τον τουρισμό, αποτελούν έως και το 80% της οικονομίας της.

Στόχος, από την αρχή του έτους, ήταν οι διεθνείς αφίξεις τουριστών να είναι διπλάσιες από το 2021. Μάλιστα, σε ορισμένες περιοχές, οι αφίξεις είναι ακόμη και πάνω από τα επίπεδα της προ-πανδημίας εποχής. Η ανάκαμψη του τουρισμού, θα δημιουργήσει εκ νέου ευκαιρίες σε εκατομμύρια ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού, που γιορτάζεται σήμερα, αναδεικνύει ότι ο τουρισμός αναγνωρίζεται ως κρίσιμος πυλώνας ανάπτυξης και το 2022 είναι η πρώτη φορά που στη Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών, πραγματοποιήθηκε ειδική συζήτηση για τον τουρισμό

Πλέον, ο τουρισμός βρίσκεται στην ατζέντα των κυβερνήσεων και των διεθνών οργανισμών, σε όλο τον κόσμο. Το σημερινό μήνυμα Rethinking Tourism, έχει στόχο να εμπνεύσει τον κόσμο σε μια συζήτηση γύρω από την επανεξέταση του τουρισμού, μέσω της εκπαίδευσης και των θέσεων εργασίας και τον αντίκτυπο που έχει σε ευκαιρίες για ανάπτυξη με πιο βιώσιμο τρόπο.

Στο επίκεντρο των βασικών συζητήσεων θα είναι ερωτήματα όπως: Πού πάει ο τουρισμός; Πού θέλουμε να πάμε; Και πώς φτάνουμε εκεί;

Ζουράμπ Πολολικασβίλι – Γενικός Γραμματέας Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού

«Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού ήταν πάντα μια ευκαιρία να συναντηθούμε και να γιορτάσουμε τα πολλά και ποικίλα επιτεύγματα του κλάδου μας. Αυτές τις τέσσερις δεκαετίες, γιορτάσαμε την απαράμιλλη ανάπτυξη του τουρισμού – σε μέγεθος, σε εμβέλεια και σε σημασία. Το 2022, αναγνωρίζουμε, για άλλη μια φορά, τις ευκαιρίες που ο τουρισμός έφερε –και συνεχίζει να φέρνει– στους ανθρώπους. Ωστόσο, ειδικά φέτος, αναγνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στους παλιούς τρόπους εργασίας. Πρέπει να ξανασκεφτούμε τον τουρισμό.

Καθώς ο κόσμος ανοίγει ξανά, πρέπει να μάθουμε από την πανδημία και τη σχετική παύση στα διεθνή ταξίδια. Εκθέτοντας τις αδυναμίες, η κρίση μάς έδειξε πού μπορούμε να οικοδομήσουμε περισσότερη ανθεκτικότητα. Και αποκαλύπτοντας τις ανισότητες, μας έδειξε και πού μπορούμε να αποδώσουμε περισσότερη δικαιοσύνη.

Η Ατζέντα 2030 για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, μαζί με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης, παραμένει ο τελικός μας στόχος. Ωστόσο, κάθε τμήμα του κλάδου, από τον UNWTO και τις κυβερνήσεις, έως τους προορισμούς και τις μικρές επιχειρήσεις, πρέπει να ξανασκεφτούν πώς θα φτάσουμε εκεί. Αυτό θα απαιτήσει αναδιάρθρωση των επιχειρηματικών μοντέλων έτσι ώστε να βάζουν πρώτα τους ανθρώπους. Ο τουρισμός λειτούργησε πάντα για τους νέους, για τις γυναίκες και για τις κοινότητες. Αλλά τώρα πρέπει πραγματικά να συνεργαστεί και με αυτούς. Χρειαζόμαστε νέες φωνές καθώς και νέες ιδέες, εάν θέλουμε να μεταμορφώσουμε τον κλάδο μας και να οικοδομήσουμε έναν καλύτερο τουρισμό για όλους.

Η επανεξέταση ενός από τους σημαντικότερους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας, δεν θα είναι εύκολη. Όμως είμαστε ήδη σε καλό δρόμο. Η κρίση έχει εμπνεύσει και έχει επιφέρει τη δημιουργικότητα. Και η πανδημία επιτάχυνε τον μετασχηματισμό της εργασίας, φέρνοντας τόσο προκλήσεις όσο και τεράστιες ευκαιρίες για να διασφαλιστεί ότι ακόμη περισσότεροι άνθρωποι θα επωφεληθούν από την επανεκκίνηση του τουρισμού. Πραγματοποιούμε επίσης σημαντική πρόοδο στο να κάνουμε τον τουρισμό κεντρικό μοχλό της πράσινης, της μπλε και της ψηφιακής οικονομίας, διασφαλίζοντας ότι η ανάπτυξη δεν θα γίνει σε βάρος των ανθρώπων ή του πλανήτη.»

Άντζελα Γκερέκου – Πρόεδρος Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού

«Σήμερα η Ελλάδα ενώνεται με τον υπόλοιπο κόσμο, για να γιορτάσει την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού και να … «ξανασκεφτεί/επαναπροσδιορίσει» τη τουριστική στρατηγική και τις προτεραιότητες ανάπτυξης του Ελληνικού τουρισμού. Ήρθε ο καιρός να σχεδιάσουμε την μετάβασή μας από το βιώσιμο σε ένα πιο αναγεννητικό και πιο ουσιαστικό μοντέλο τουρισμού που θα ενδυναμώνει την ανθεκτικότητα των προορισμών και την βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών.

Στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού, έχουμε συνειδητοποιήσει ότι το μέλλον του τουρισμού εστιάζει στον επισκέπτηπου αναζητά την αυθεντική φύση και τις ενεργές τοπικές κοινωνίες.Περνάμε ουσιαστικά από το μάρκετινγκ προορισμού στη διαχείριση. Με οδηγό το νέο νόμο περί διαχείρισης προορισμών νομού, προσαρμόζουμε την στρατηγική επικοινωνίας μας στην φέρουσα ικανότητα κάθε προορισμού, ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα υπερτουρισμού.
Και εισάγουμε τον όρο « Αναγεννητικός Ηθικός και Έξυπνος τουρισμός» -
Ένα μοντέλο που βασίζεται στην επιστροφή στην ποιότητα, την ικανοποίηση και τα οφέλη για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με σεβασμό στο περιβάλλον και στην κουλτούρα της τοπικής κοινωνίας!
Η Ελλάδα είναι η χώρα της φιλοξενίας αλλά και της αληθινής ευζωίας( «Ευζήν») με την έννοια του μέτρου και της ισορροπίας. Κάτι που αποτελεί και την ουσία του brand name Greece. Και αυτή την ουσία, οι άνθρωποι της οικονομίας της φιλοξενίας έχουν ένα μοναδικό τρόπο να την μεταδώσουν και να την προσφέρουν, απλόχερα, στον επισκέπτη!Αναγεννητικός Ηθικός και Έξυπνος τουρισμός λοιπόν, χωρίς αποκλεισμούς με την τοπική κοινωνία στο επίκεντρο».

Δημήτρης Φραγκάκης - Γενικός Γραμματέας ΕΟΤ

«Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού 2022 συμπίπτει φέτος με ένα νέο έτος ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό. Ο λόγος δεν είναι μόνο οι εξαιρετικές επιδόσεις που κατέγραψε ο τουρισμός μας ή τα ρεκόρ του 2019 που πιθανότατα θα ξεπεράσουμε, αλλά ότι από το απόλυτο μηδέν στο οποίο βρεθήκαμε τον Μάρτιο του 2020, ελέω πανδημίας, καταφέραμε φέτος, μέσα σε δυο χρόνια, να επιτύχουμε την ολική επαναφορά του σημαντικότερου κλάδου της ελληνικής οικονομίας.

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι εκείνη που με ένα συνεκτικό κι εφαρμόσιμο σχέδιο -ήδη από το πρώτο τρίμηνο της πανδημίας- έβαλε πλάτη και κατάφερε όχι απλά να κρατήσει όρθιο τον τουρισμό μας αλλά να τον καταστήσει και πάλι πρωταγωνιστή. Με πάνω από 3 δις ευρώ άμεση οικονομική στήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων κι εργαζόμενων του κλάδου, με αποτελεσματικές διαδικασίες και υγειονομικά πρωτόκολλα, με ενεργητική παρέμβαση στην λήψη αποφάσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο όπως με την υιοθέτηση του πράσινου ψηφιακού πιστοποιητικού, με εξαιρετική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων στον κλάδο και με συστηματική ενίσχυση της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό με τον ΕΟΤ σε πρωταγωνιστικό ρόλο, καταφέραμε να φέρουμε τα εντυπωσιακά αποτελέσματα που καταγράφονται φέτος.

Το 2022 όμως αποτελεί ορόσημο και για έναν ακόμα λόγο: από εδώ και πέρα, σε ένα εντελώς διαφορετικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί διεθνώς, ο ελληνικός τουρισμός οφείλει να αναμετρηθεί με τις χρόνιες αδυναμίες του αλλά και να σταθεί καινοτόμος και αποτελεσματικός στις νέες προκλήσεις που είναι ήδη εδώ. Η μετάβαση στην βιωσιμότητα, η έμφαση στην ψηφιοποίηση υπηρεσιών, η επένδυση στην αυθεντικότητα της τουριστικής εμπειρίας αλλά και η έμφαση στην γνώση και τις δεξιότητες αποτελούν μεγάλα στοιχήματα για το πολύ κοντινό μας μέλλον. Η χωρική και χρονική επέκταση των τουριστικών υπηρεσιών αλλά και των ωφελειών είναι επίσης ένας στρατηγικός στόχος προς όφελος της οικονομίας και των τοπικών κοινωνιών σε όλη τη χώρα. Είμαι αισιόδοξος ότι και τώρα θα σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και θα τα καταφέρουμε ξανά με την συνεργασία όλων: κεντρικού κράτους, αυτοδιοίκησης, θεσμικών φορέων, επιχειρήσεων και εργαζόμενων του κλάδου.

Και ειδικά στους εργαζόμενους που έβαζαν και συνεχίζουν να βάζουν πλάτη ειδικά φέτος που λόγω ελλείψεων προσωπικού υπερέβαλλαν εαυτόν, αξίζει να τους αφιερώσουμε την σημερινή παγκόσμια ημέρα τουρισμού!”

Ο ΕΟΤ συμμετέχει στον εορτασμό καλώντας τους ταξιδιώτες μέσω των κοινωνικών δικτύων του visitgreece.gr να αναρτήσουν μια φωτογραφία τους με το hashtag: #rethinktourism, που θα δείχνει πώς ονειρεύονται τον τουρισμό στο μέλλον».

Γιάννης Ρέτσος - Πρόεδρος ΣΕΤΕ

«O ελληνικός τουρισμός, παρά τις οικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, κατέγραψε ισχυρή ανάκαμψη τη φετινή χρονιά, ανακτώντας πλήρως, σε ότι αφορά τις ταξιδιωτικές εισπράξεις, τα προ της πανδημίας επίπεδα.

Ωστόσο, η μεγάλη ζήτηση ανέδειξε ζητήματα που απασχολούν τόσο τον ελληνικό, όσο και τον διεθνή τουρισμό, όπως οι ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό, ενώ η ενεργειακή κρίση, η αύξηση του πληθωρισμού και των επιτοκίων, καθώς και ο κίνδυνος για οικονομική επιβράδυνση, δημιουργούν δημιουργούν νέα δεδομένα στην προσπάθεια για τη διατήρηση της ανάκαμψης. Ως πιο πρόσφατες προκλήσεις, η σοβαρή συμφόρηση στα διεθνή αεροδρόμια και οι καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων, θα μπορούσαν επίσης να επηρεάσουν τις εξελίξεις στον παγκόσμιο τουρισμό.

Μέσα σε αυτή τη δύσκολη για μία ακόμη χρονιά συγκυρία, το θέμα «Rethink Tourism» για τον εορτασμό της φετινής Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού, είναι επίκαιρο περισσότερο από ποτέ. Πρόκειται για μία συζήτηση που έχει ανοίξει ο ΣΕΤΕ τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας, προβάλλοντας τις δυνατότητες του τομέα και τους τρόπους μελλοντικής ανάπτυξης σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Με αυτή τη λογική, εκπονήσαμε και δημοσιοποιήσαμε τη μελέτη «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης». Μια μελέτη που απαντάει σε όλες τις ανησυχίες και τις ανάγκες του σήμερα. Πρόκειται για το πιο ολοκληρωμένο έργο που έχει γίνει ποτέ στον χώρο του τουρισμού. Μια πλήρης χαρτογράφηση, τόσο από πλευράς προϊόντος, όσο και από πλευράς αγορών και συνόλου των υποδομών που επηρεάζουν την τουριστική δραστηριότητα. Η μετάβαση στην αειφορία, η κυκλική οικονομία, η Πράσινη Συμφωνία, η ισόρροπη ανάπτυξη προορισμών και περιφερειών σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση, η επιχειρηματική βιωσιμότητα και το θετικό της αποτύπωμα στην οικονομία και την κοινωνία, αποτελούν βασικούς στόχους του ΣΕΤΕ και αντικατοπτρίζουν τον διαρκώς αυξανόμενο προσανατολισμό του Τουρισμού, σε ένα βιώσιμο μοντέλο στρατηγικής ανάπτυξης.»

ΣΕΤΚΕ - Επαναπροσδιορισμός του Τουρισμού

Η Συνομοσπονδία Επιχειρηματιών Τουριστικών Καταλυμάτων Ελλάδος, επισημαίνει:

«Οι φετινές επιδόσεις του τουρισμού ξεπέρασαν κάθε προσδοκία, φθάνοντας σε κάποιους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ακόμη και τα επίπεδα του 2019. Η ανάκαμψη αυτή όμως δεν πρέπει να αποτελέσει αφορμή εφησυχασμού, γι′ αυτό επιβάλλεται να υπάρξει ένα μακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξης του τουρισμού και όχι μόνο για την επερχόμενη τουριστική περίοδο.

Ένα σχέδιο ανάπτυξης το οποίο δεν θα στηρίζεται στη συνεχή αύξηση των κλινών και των επισκεπτών, καταγράφοντας απλά όλο και βελτιωμένα στοιχεία αφίξεων χρόνο με τον χρόνο, αλλά στην αύξηση της ποιότητας του τουριστικού μας προϊόντος, δίνοντας έμφαση στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και στην ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς του κάθε τόπου που διαμόρφωσε την ιστορία του.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου, πέραν της συμβολής των επιχειρηματιών, απαιτείται και η συμβολή της πολιτείας η οποία είναι υπεύθυνη για τη διατήρηση της καθαριότητας σε κάθε πόλη, χωριό και παραλία καθώς και για τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών που θα αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής, θα βελτιώνουν το επίπεδο διαβίωσης των κατοίκων και κατά συνέπεια την εμπειρία των επισκεπτών.

Τα ιδιαίτερα μορφολογικά χαρακτηριστικά του τόπου μας, δίνουν μια καλή ευκαιρία να επανεξετάσουμε το τουριστικό μοντέλο, επαναπροσδιορίζοντας το “ήλιος & θάλασσα” με την προσθήκη υπηρεσιών και δράσεων εναλλακτικού τουρισμού που θα περιλαμβάνουν δραστηριότητες σε λίμνες, ποτάμια, βουνά, πολιτιστικές εκδηλώσεις, γευσιγνωσία, οινοτουρισμό κ.α., συμβάλλοντας παράλληλα και στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου».

Δημοφιλή