Τα νέα δεδομένα δείχνουν ότι οι νέοι χρήστες του δρόμου, ηλικίας 15 - 30 ετών, αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο όλων των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις και περίπου το ένα πέμπτο των θανάτων από όλες τις αιτίες σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα.
Σε έκθεση που μόλις δημοσιεύτηκε, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (European Transport Safety Council - ETSC), αναφέρει ότι το 2019, 5.182 νέοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαίες συγκρούσεις στις 25 χώρες της ΕΕ, για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.
Περίπου το 40% των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ οφείλονται σε συγκρούσεις που εμπλέκονται ένας ή περισσότεροι νέοι οδηγοί ή αναβάτες μηχανοκίνητων δικύκλων.
Οι άνδρες αντιπροσωπεύουν το 81% του συνόλου των θανάτων νέων ηλικίας 15-30 ετών από τροχαίες συγκρούσεις καθώς οι άνδρες οδηγούν περισσότερο από τις γυναίκες.
Οι κίνδυνοι για τους νέους οδηγούς και αναβάτες προέρχονται από την απειρία, την ανωριμότητα και τον τρόπο ζωής που συνδέονται με την ηλικία και το φύλο τους. Τα δεδομένα δείχνουν ότι όσο πιο νωρίς ξεκινά ένα άτομο να οδηγεί μόνο του, χωρίς περιορισμούς, τόσο πιο πιθανό είναι να έχει μια θανατηφόρα σύγκρουση, ιδιαίτερα αν είναι κάτω των 18 ετών.
Τα συστήματα σταδιακής απόκτησης άδειας οδήγησης έχουν αξιολογηθεί από μια σειρά μελετών οι οποίες δείχνουν μείωση στις συγκρούσεις. Τα συστήματα αυτού του είδους θέτουν πρόσθετους περιορισμούς στους νεότερους οδηγούς κατά τα πρώτα χρόνια οδήγησης, επιτρέποντάς τους να αποκτήσουν εμπειρία περιορίζοντας παράλληλα ορισμένες καταστάσεις υψηλού κινδύνου.
Οι θάνατοι νέων, ιδιαίτερα των ανδρών, είναι υπερβολικά πολλοί όταν πρόκειται για τροχαίες συγκρούσεις που συνδέονται με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή και ναρκωτικών. Η εφαρμογή και αυστηροποίηση των νόμιμων ορίων συγκέντρωσης αλκοόλ στο αίμα (BAC) και η βελτίωση της παρεχόμενης βοήθειας σε όσους εντοπίζονται με προβλήματα αλκοόλ και ναρκωτικών, μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη αυτών των θανάτων.
Επί του παρόντος, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επανεξετάζει τους κανόνες για τις άδειες οδήγησης, με μια επικαιροποιημένη νομική πρόταση να αναμένεται τους επόμενους 18 μήνες. Το ETSC καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει να τεθεί ουσιαστικά μηδενικό όριο στο αλκοόλ για την οδήγηση (το ισχύον είναι 0,2 γρ./λίτρο αίματος) – ένα μέτρο που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους νεότερους οδηγούς καθώς και μηδενική ανοχή για τα παράνομα ψυχοτρόπα ναρκωτικά.