Κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας σε μια νέα δουλειά, αυτά που κάνουμε και όλα όσα λέμε μπορεί να αφήσουν μια μόνιμη εντύπωση στους νέους συναδέλφους μας. Και θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι η εντύπωση αυτή θα είναι η καλύτερη δυνατή.
Αυτό συμβαίνει διότι ακόμα κι αν έχουμε πάρει τη δουλειά, το κομμάτι της αξιολόγησης δεν έχει τελειώνει εκεί. Το νέο μας αφεντικό σίγουρα ενδιαφέρεται για το κατά πόσο έχουμε ταιριάξει στην ομάδα.
Προκειμένου να μας βοηθήσει να ενσωματωθούμε σύντομα και ανώδυνα, η HuffPost, ρώτησε τους ειδικούς στην «τέχνη» της σταδιοδρομίας σχετικά με τις ενέργειες και τα στρατηγικά λάθη που θα μας κάνουν αξέχαστους με την κακή έννοια. Να τί είπαν.
1. Δεν αργοπορούμε
Είναι φυσιολογικό να χαθούμε σε ένα νέο κτίριο ή να υποτιμήσουμε τον χρόνο που απαιτείται για τη μεταφορά μας. Αλλά αν αργήσουμε στις επαγγελματικές συναντήσεις ή στη βάρδιά μας ήδη από την πρώτη εβδομάδα, θα αφήσουμε κακή πρώτη εντύπωση, που θα θέσει υπό αμφισβήτιηση τη δεξιότητα διαχείρισης του χρόνου.
«Δεν καθυστερούμε ούτε τρία λεπτά. Επιδιώκουμε να είμαστε ακριβείς», μας προτρέπει η Μέρι Αμπαχάι, πρόεδρος της εταιρείας Careerstone Group.
Πολύτιμο tip: Για να προβλέψουμε τυχόν απρόοπτα που μπορεί να συμβούν στη διαδρομή, δίνουμε στον εαυτό μας τουλάχιστον μισή ώρα περισσότερη από ό,τι χρειαζόμαστε για να πάμε στη νέα δουλειά.
2. Δεν παριστάνουμε ότι τα ξέρουμε όλα
Ακόμα κι αν πιστεύουμε ότι το να επισημάνουμε ότι κάτι είναι λάθος θα αποδείξει την ικανότητά μας, το να είμαστε υπερβολικά σίγουροι για τη δική μας εμπειρία θα μας εξασφαλίσει περισσότερους εχθρούς παρά συμμάχους.
Έτσι, παρόλο που μπορεί ο τρόπος με τον οποίο κάνει τη δουλειά ο νέος μας εργοδότης να είναι ξεπερασμένος, αντί να πούμε «Στην προηγούμενή μου δουλειά δεν το κάναμε έτσι» καλύτερα να πούμε κάτι όπως: «Θα μπορούσατε να με βοηθήσετε να καταλάβω τη διαδικασία της σκέψης σας; O δικός σας τρόπος είναι λίγο διαφορετικός από αυτόν που έχω συνηθίσει, αλλά μου αρέσει να μαθαίνω νέα πράγματα».
3. Ακολουθούμε τον ενδυματολογικό κώδικα
Το τι είναι κατάλληλο να φορέσουμε διαφέρει από δουλειά σε δουλειά. Οπότε είναι λάθος να υποθέσουμε ότι το μπλουζάκι και το τζιν μας γίνονται αποδεκτά παντού.
Συνήθως, ο/η διευθυντής προσλήψεών μας ενημερώνει γύρω από το πώς πρέπει να ντυνόμαστε σε γενικές γραμμές. Αν πει ότι ο κώδικας είναι χαλαρός και ανεπίσημος, τότε είμαστε πιο ελεύθεροι. Αν δεν αναφερθεί καθόλου σε αυτό το κομμάτι, μπορούμε κάλλιστα να ρωτήσουμε ποιος είναι ο γενικός κώδικας ενδυμασίας στον χώρο εργασίας.
4. Δεν αποκαλύπτουμε αμέσως υπερβολικά πολλά πράγματα για εμάς
Υπάρχει σαφής διαχωρισμός μεταξύ του να είμαστε εγκάρδιοι και του να φερόμαστε σε όλους υπερβολικά οικεία. Το να λέμε σε ανθρώπους που γνωρίσαμε σήμερα, υπερβολικά πολλά πράγματα για την προσωπική μας ζωή ίσως φέρουν τους γύρω μας σε δύσκολη θέση, με αποτέλεσμα να μας αποφεύγουν.
5. Δεν κουτσομπολεύουμε
Όταν μπαίνoυμε σε μια εταιρεία, σίγουρα υπάρχουν «κάστες» συναδέλφων. Η κάθε μία έχει τα δικά της μυστικά και κάνει τον δικό της παρασκηνιακό σχολιασμό ή απλώς «κουτσομπολεύει».
Το να προσπαθήσουμε να ενταχθούμε σε κάποιο «μέτωπο» ήδη από την πρώτη εβδομάδα είναι επιπόλαιο και μπορεί να μας εκθέσει ανεπανόρθωτα. Ας είμαστε χαλαροί και ας αφήσουμε τον χρόνο να κάνει τη δουλειά του.
Σύντομα θα φανεί το με ποιους συναδέλφους ταιριάζουμε περισσότερο. Και αυτό δεν είναι θέμα συμφερόντων. Eίναι ζήτημα κοινών ενδιαφερόντων.
6. Δεν αντιμετωπίζουμε το αφεντικό σαν «φιλαράκι» μας
Από όλα τα άτομα που θα συναντήσουμε την πρώτη εβδομάδα, η πιο σημαντική σχέση που πρέπει να δομήσουμε σωστά, είναι η σχέση με το αφεντικό.
Για να χτίσoυμε μια σχέση εμπιστοσύνης, πρέπει να ευθυγραμμίσουμε το στυλ της επικοινωνίας μας με τη μορφή και τις απαιτήσεις της σχέσης και να κατανοήσουμε τι είναι σημαντικό.
Πώς θα το πετύχουμε;
Αν ο εργοδότης δεν ζητήσει να μας δει, θα πρέπει να προτείνουμε εμείς μια συνάντηση μαζί του, πριν τελειώσει η εβδομάδα. Οι εργοδότες έχουν συχνά χιλιάδες πράγματα στο μυαλό τους. Aυτό δεν σημαίνει ότι μας υποτιμούν ή ότι δεν επιθυμούν να μας γνωρίσουν.
Σε αυτή τη συνάντηση μπορούμε να ρωτήσουμε τον εργοδότη όλα όσα θέλουμε να γνωρίζουμε για την εταιρεία και τη θέση εργασίας που έχουμε αναλάβει όπως για παράδειγμα: «Πώς θα θέλατε να επικοινωνoύμε σε καθημερινή, αλλά και σε εβδομαδιαία βάση; ή «Ποια δουλειά έχει προτεραιότητα για εσάς αυτό το διάστημα;».
Ψυχραιμία!
Την πρώτη εβδομάδα στη νέα δουλειά οι τόσες πολλές και ολοκαίνουργιες πληροφορίες μας κατακλύζουν. Αλλά αυτό συμβαίνει σε όλους τους «καινούργιους» ή «πρωτάρηδες» και δεν υπάρχει λόγος να μας πιάνει πανικός.
Δεν έχουμε παρά να παρατηρούμε γύρω μας πώς λειτουργούν οι συνάδελφοι και να προσαρμόζουμε τη συμπεριφορά και το έργο μας αναλόγως. Αν πάλι σε κάποιο κομμάτι η απλή παρατήρηση δεν μας αρκεί, μπορούμε κάλλιστα να ρωτήσουμε. Η απορία δεν μαρτυρά απειρία, αλλά ζήλο και θέληση να γίνουμε καλύτεροι.