Η ενέργεια αποτελεί μείζον ζήτημα της εποχής μας και η μετάβαση από τα ορυκτά καύσιμα στις ανανεώσιμες πηγές, είναι μονόδρομος.
Ωστόσο, επί του παρόντος, τα ορυκτά καύσιμα παραμένουν η βασική πηγή ενέργειας.
Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, παρουσίασε σημαντικά στοιχεία για το σήμερα και το αύριο του κλάδου των πετρελαιοειδών, στην Ελλάδα και διεθνώς.
Το 2020, η διεθνής και εγχώρια αγορά καυσίμων, μειώθηκε κατά 22%. Φέτος είναι περίπου στα ίδια επίπεδα, όμως πολύ κάτω από το 2019.
Στην Ελλάδα, η πορεία είναι πτωτική, κατά -8% το 2020 και -7% στο 8μήνο του 2021. Ωστόσο, από τον Ιούνιο και έπειτα παρατηρείται ανάκαμψη, κατά +2% βενζίνη και κατά +6% στο πετρέλαιο κίνησης.
Πάντως, υπάρχει θέμα με τον πληθωρισμό, ενώ η ζήτηση για το πετρέλαιο θέρμανσης ξεκίνησε ικανοποιητικά, καθώς είναι και φθηνότερο από το φυσικό αέριο κατά 2%.
Όμως, η τιμή αυξήθηκε κατά 45% σε σχέση με πέρυσι. Μολονότι η πολιτεία διπλασίασε το επίδομα στα 200 εκατ. ευρώ, πρέπει να αυξήσει τα εισοδηματικά κριτήρια.
Σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ, ο κλάδος δεν βοηθήθηκε στην περίοδο της πανδημίας, ενώ είναι ο μόνος κλάδος που πληρώνει δασμούς και φόρους με πίστωση 30 μέρες. Μάλιστα, δασμοί και φόροι αποτελούν το 50%-65% της τελική τιμής των καυσίμων.
Μνημόνιο Συνεργασίας με ΑΑΔΕ για αντιμετώπισης της παραβατικότητας
Ο ΣΕΕΠΕ έθεσε δύο καίρια ζητήματα, που αφορούν το παρών και το μέλλον. Ως προς το παρών, το θέμα είναι να λειτουργούν οι εταιρείες σε μια υγιή αγορά και να αντιμετωπιστεί η παραβατικότητα. «Σήμερα οι συνθήκες δεν μας επιτρέπουν να λειτουργούμε με κέρδη και να επενδύσουμε στην πράσινη μετάβαση», ανέφερε ο Γιάννης Αληγιζάκης, πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Για την παραβατικότητα, που σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ υπολογίζεται στα 100-150 εκατ. ευρώ απώλειες φόρων για το Ελληνικό Δημόσιο, και αφορά στο πετρέλαιο κίνησης, στο υγραέριο, στα ναυτιλιακά καύσιμα, και στις αντλίες, κυρίως, ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί επιτακτική την ανάγκη να εφαρμοστούν όλα τα μέτρα που έχουν θεσμοθετηθεί. «Υπάρχουν έλεγχοι από την ΑΑΔΕ αλλά οι επιτήδειοι εξελίσσονται, πειράζουν αντλίες, αλλάζουν τα οκτάνια, καταστρέφουν τους κινητήρες. Υπάρχουν κυκλώματα, με εισαγωγή παράνομων καυσίμων», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.
Μάλιστα, για την άμεση και αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών, που θα έπρεπε να λειτουργήσει πλήρως έως το τέλος του 2021, αλλά ίσως ούτε να γίνει μέχρι το 2022, ο ΣΕΕΠΕ αναλαμβάνει όλο το κόστος υλοποίησης του συστήματος. Με το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπέγραψε με την ΑΑΔΕ, όρισε τεχνικό σύμβουλο, για πιστοποίηση των συστημάτων, την άμεση λειτουργία και τη μετάδοση ψηφιακών δεδομένων σε πραγματικό χρόνο. Χρειάζεται, ωστόσο, να τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα.
Επίσης, απομένουν ΚΥΑ για σύστημα ανάλογο και σε άλλους χώρους, με τον ΣΕΕΠΕ να προτείνει ότι για τον καλύτερο συντονισμό φορέων και υπουργείων, να οριστεί project manager, που πρέπει να είναι η ΑΑΔΕ. Παράλληλα, ζητά να επεκταθούν οι έλεγχοι παντού, στην περιφέρεια και τα νησιά και όχι μόνο στα μεγάλα αστικά κέντρα.
Οσον αφορά το δεύτερο ζήτημα, το μέλλον και την ενεργειακή μετεξέλιξη, αυτή απαιτεί αναγκαίες επενδύσεις, επιβάλει αλλαγή πολιτικής από ορυκτά καύσιμα σε πράσινη ενέργεια. Δημιουργεί νέες υποχρεώσεις στις εταιρείες, οι οποίες– απειλούνται με πρόστιμα και βιωσιμότητα. Αντικειμενικά ορισμένες εταιρείες δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν στα μέτρα.
Όπως αναφέρθηκε σήμερα από τον ΣΕΕΠΕ, η ενεργειακή μετάβαση είναι ηθικά επιβεβλημένη, αλλά πρέπει να σχεδιαστεί από την κυβέρνηση με κανόνες και όχι λογικές εξόντωσης των εταιρειών.
Ως προς το “fit for 55” της Ευρωπαϊκής Ενωσης και τον στόχο για ουδετερότητα ως προς τον άνθρακα, έως το 2050, έρχεται με υψηλό κόστος. Ωστόσο ο ΣΕΕΠΕ υποστηρίζει τους στόχους της ΕΕ σε συμφωνία με τη στρατηγική CLEAN FUELS FOR ALL.
Επισημάνθηκε ότι χρειάζεται να μετασχηματιστεί η φορολογία, να εναρμονιστούν όλα τα κράτη, και να υπάρχουν λιγότεροι φόροι σε καθαρότερα καύσιμα.
Εξάλλου, ο ΣΕΕΠΕ ζήτησε ενίσχυση και χρηματοδότηση από το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς «εμείς θα είμαστε οι φορείς που θα υλοποιήσουμε την πράσινη ανάπτυξη», όπως είπαν τα στελέχη του.
Καταλήγοντας, οι εταιρείες του κλάδου, πρόκειται να επενδύσουν στην ενεργειακή μετάβαση και ήδη το κάνουν ξεκινώντας από την ηλεκτροκίνηση.