Ο ραδιοφωνικός σταθμός Αθήνα 98.4 και η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσιάζουν το τετραήμερο αφιέρωμα Radio Days, με ταινίες που ανέδειξαν τη δύναμη και την επίδραση του αγαπημένου μέσου.
Από την Πέμπτη 2 έως την Κυριακή 5 Μαρτίου, το ραδιόφωνο πρωταγωνιστεί σε εννέα επιλεγμένες ταινίες, ανάμεσά τους ασπρόμαυρες, ευρωπαϊκές και κλασικά φιλμ. Καλεσμένοι έκπληξη θα προλογίσουν τις ταινίες.
Οι Radio Days παρουσιάζουν, σε πρώτη προβολή σε αθηναϊκή αίθουσα, το ντεμπούτο του Β. Μ. Καρντονά για το πειρατικό ραδιόφωνο στα 80s, Les Magnetiques (Magnetic Beats) (2021).
Ποιες ταινίες μας έρχονται στο μυαλό όταν σκεφτόμαστε κινηματογραφικές αναφορές στο ραδιόφωνο; Η αγαπημένη των κριτικών, ταινία ενηλικίωσης του Τζορτζ Λούκας, American Graffiti (1973), όπως και τα δύο φιλμ του 1987, το Radio Days του Γούντι Άλεν, που δανείζει και το όνομά του στο αφιέρωμα και το αντιπολεμικό Good Morning, Vietnam, με το ρεσιτάλ ερμηνείας του Ρόμπιν Γουίλιαμς.
Ο ασπρόμαυρος κινηματογράφος έχει την τιμητική του στο αφιέρωμα, με την αντιφασιστική σάτιρα, The Great Dictator (1940), την ταινία Οι Γερμανοί Ξανάρχονται (1948) που καθιέρωσε τον Βασίλη Λογοθετίδη σαν κωμικό, αλλά και το πρώτο ελληνικό κινηματογραφικό μιούζικαλ Χαρούμενο Ξεκίνημα (1953), με τον δημοφιλή εκφωνητή του ραδιοφώνου Γιώργο Οικονομίδη.
Το αφιέρωμα περιλαμβάνει και δύο ταινίες μικρού μήκους, την Εκπομπή (1968) του Θόδωρου Αγγελόπουλου και την πρόσφατης παραγωγής ταινία των Δεληγιάννη- Τσιουβάρα, A La Carte (2021), που μας μεταφέρει στο ραδιοφωνικό στούντιο.
«Έχουμε μεγάλη χαρά για τις 4 μέρες προβολών και τις 9 επιλεγμένες ταινίες. Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος αγκάλιασε την πρόταση του Αθήνα 9. 84 και, μαζί, συνεργαστήκαμε για να προβάλουμε στο πανί του σινεμά ασπρόμαυρες και έγχρωμες ταινίες με θέμα το Ραδιόφωνο και ήρωες φανατικούς ακροατές του και θρυλικούς εκφωνητές», σημειώνει μεταξύ άλλων, η γενική διευθύντρια του Αθήνα 9.84, Μαργαρίτα Μυτιληναίου για το αφιέρωμα.
Ενώ η πρόεδρος Της Ταινιοθήκης της Ελλάδος Μαρία Κομνηνού γράφει για τις ταινίες του αφιερώματος: «Το ραδιόφωνο είναι μια εφεύρεση του 19ου αιώνα που απέκτησε μαζική απήχηση τον 20ο αιώνα και εξακολουθεί να έχει φανατικούς φίλους και τον 21ο. Οι θεωρητικές διαμάχες στον 20ο αιώνα έφεραν σε αντιπαράθεση τους Αντόρνο και Χορκχάιμερ που υποστήριζαν τις χειραγωγικές λειτουργίες των ΜΜΕ, όπως και του ραδιοφώνου, σε αντίθεση με τον Μπέρτολντ Μπρεχτ που υποστήριζε τις χειραφετητικές του δυνατότητες.
Στην ταραγμένη περίοδο του Β′ Παγκοσμίου Πολέμου το ραδιόφωνο θα χρησιμοποιηθεί τόσο για την προπαγάνδα των δικτατόρων, όσο και από το αντίπαλο στρατόπεδο για να εμψυχώνονται οι μαχόμενοι και οι άνθρωποι που ήταν υπό Κατοχή από τις δυνάμεις του Άξονα. Η αριστουργηματική ταινία του Τσάρλι Τσάπλιν Ο Μεγάλος Δικτάτωρ του 1940 είναι μια ταινία που ξεδιπλώνει τη δύναμη του ραδιοφώνου καθώς γελοιοποιεί το Χίτλερ, ενώ στο φιλμ Οι Γερμανοί Ξανάρχονται του Αλέκου Σακελλάριου (1948) υπάρχει αναφορά στην περίοδο της Κατοχής και το σημαντικό ρόλο που έπαιζε το BBC για την ανόρθωση του ηθικού των Ελλήνων.
Στη μεταπολεμική περίοδο το ραδιόφωνο απετέλεσε το κύριο μέσο ψυχαγωγίας και οικογενειακής διασκέδασης. Στο Χαρούμενο Ξεκίνημα του Ντίνου Δημόπουλου (1954), που αποτελεί και το πρώτο ελληνικό μιούζικαλ, έχουμε μια περιήγηση στα μυστικά της λειτουργίας του μοναδικού τότε ελληνικού κρατικού ραδιοφώνου. Με μια ματιά επηρεασμένη από τη γαλλική νουβέλ βαγκ, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος σατιρίζει στη μικρού μήκους Εκπομπή του (1968) την ικανότητα του ραδιοφώνου να καλλιεργεί είδωλα και φαντασιώσεις.
Τα Νεανικά Συνθήματα (1973) του Τζορτζ Λούκας είναι μία αξέχαστη δραματική κωμωδία ενηλικίωσης για την περίοδο 1970 και τον ρόλο που έπαιζε το ραδιόφωνο στη διαμόρφωση της νεανικής κουλτούρας.
Στις Μέρες Ραδιοφώνου (1987) έχουμε μια νοσταλγική αναφορά από το Γούντι Άλεν για τη χρυσή εποχή του ραδιοφώνου (1930-1940) στην Αμερική. Οι τραυματικές εμπειρίες των Αμερικανών στρατιωτών στο Βιετνάμ και η σάτιρα του μιλιταρισμού μέσα από έναν αντισυμβατικό ραδιοφωνικό παραγωγό που τον ενσαρκώνει ο αξέχαστος Ρόμπιν Γουίλιαμς, αποτελούν την πλοκή της περίφημης ταινίας Καλημέρα Βιετνάμ του Μπάρι Λέβινσον (1987).
Η ταινία του Βενσάν Μαέλ Καρντονά Magnetic Beats (2021) ακολουθεί την έκρηξη μιας post-punk κουλτούρας μέσα από δύο αδελφούς που έχουν τον δικό τους πειρατικό σταθμό, ενώ στη μικρού μήκους ταινία À la carte (2021) του διδύμου Ταξιάρχη Δεληγιάννη-Βασίλη Τσιουβάρα ο Υπουργός Υγείας καλείται σε μια ραδιοφωνική εκπομπή, για να καλύψει ένα σκάνδαλο στο οποίο εμπλέκεται».
Το πρόγραμμα:
Πέμπτη 2 Μαρτίου: 19.00 Χαρούμενο ξεκίνημα
Ελλάδα, 1954, 91’, Μουσική κωμωδία, Ασπρόμαυρο
Προλογίζουν ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης και ο Τάσσος Αδαμόπουλος
21.00 Magnetic Beats (Θα διατεθεί περιορισμένος αριθμός εισιτηρίων)
Γαλλία/Γερμανία, 2021, 98’, Αισθηματική, Δράμα, Έγχρωμο
Προλογίζει η Μαρία Κομνηνού
Παρασκευή 3 Μαρτίου:19.00 Οι Γερμανοί Ξανάρχονται
Ελλάδα, 1948, 85’, Πολιτική Σάτιρα, Ασπρόμαυρο
Προλογίζει ο Γιάννης Ζουμπουλάκης
21.00 The Great Dictator
ΗΠΑ, 1940, 125’, Πολιτική Σάτιρα, Ασπρόμαυρο
Προλογίζει ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
Σάββατο 4 Μαρτίου:18.30 À la carte
Ελλάδα, 2021, 12’, Μικρού Μήκους, Έγχρωμη
Προλογίζουν οι συντελεστές
19.00 Good Morning Vietnam
ΗΠΑ, 1987, 121’, Κωμωδία, Έγχρωμη
Προλογίζει ο Ρόμπυ Εκσιέλ
21.30 Radio Days
ΗΠΑ, 1987, 84’, Κωμωδία, Έγχρωμη
Προλογίζει ο Μενέλαος Καραμαγγιώλης
Κυριακή 5 Μαρτίου:18.30 Η Εκπομπή
Ελλάδα, 1968, 23’, Ασπρόμαυρη
Προλογίζει ο Ιάσονας Τριανταφυλλίδης
19.00 American Graffiti
ΗΠΑ, 1973, 112’, Κωμωδία-Δράμα Ενηλικίωσης, Έγχρωμο
Προλογίζει ο Λευτέρης Χαρίτος
21.30 Magnetic Beats (2η προβολή)
Προλογίζει ο Τάσος Μελεμενίδης
Info
Τοποθεσία: Ταινιοθήκη της Ελλάδος, Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου, μετρό Κεραμεικός, τηλ. 210 3612046
Ημερομηνίες: Πέμπτη 2 έως 5 Μαρτίου 2023
Εισιτήρια:
5 ευρώ (ανά προβολή)
10 ευρώ (4 προβολές)
Προπώληση: tickets.tainiothiki.gr