Ρεκόρ στον τουρισμό, ρεκόρ και στην υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων του κλάδου

Ρεκόρ στον τουρισμό, ρεκόρ και στην υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων του κλάδου
sarra22 via Getty Images

Σύμφωνα με τον Guardian, η Ελλάδα ετοιμάζεται να καταρρίψει ακόμα ένα ρεκόρ στον τουρισμό, αφού αναμένεται να υποδεχθεί κατά τη διάρκεια του έτους περί τους 32 εκατ. τουρίστες. Τον προηγούμενο χρόνο 26,632 εκατ. τουρίστες επισκέφθηκαν τη χώρα μας και συνολικά η ταξιδιωτική κίνηση αυξήθηκε κατά 9,9% σε σύγκριση με το 2016. Αύξηση παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές εισπράξεις, αφού την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2017 τα έσοδα από τουριστικές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 10,7% σε σχέση με το 2016 και διαμορφώθηκαν στα 14,4 δισ. ευρώ. Επιπλέον, όπως προκύπτει από στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, υπάρχουν 3,558 εκατ. περισσότερες προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις σε σύγκριση με πέρσι για το σύνολο των περιφερειακών αεροδρομίων. Οι αξιοσημείωτες αυξήσεις προέρχονται από χώρες όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστρία, η Πολωνία, η Ιταλία, η Ολλανδία κ.ά.

Η συμβολή του τουρισμού στην ελληνική οικονομία είναι αδιαμφισβήτητη. Αποτέλεσε τον στυλοβάτη της χώρας σε πολύ δύσκολες περιόδους και βοήθησε ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή από τη χρηματοπιστωτική κρίση. Δικαίως χαρακτηρίζεται ως η «βαριά βιομηχανία» μας, παρόλο που ορισμένοι αναρωτιούνται για το εάν οι υπάρχουσες υποδομές είναι ικανοποιητικές και το κατά πόσο μπορούν τα μικρά ελληνικά νησιά να αντέξουν την ολοένα αυξανόμενη προσέλευση τουριστών από όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, πέρυσι έφτασαν στη Σαντορίνη των 76 τ. χλμ. δύο εκατομμύρια παραθεριστές, με αποτέλεσμα ο δήμαρχος του νησιού να λάβει μέτρα, περιορίζοντας τον αριθμό των επιβατών κρουαζιερόπλοιων που μπορούσαν να αποβιβαστούν εκεί σε 8.000 ημερησίως. Ωστόσο, ο τουριστικός κλάδος μόνο ευεργετικά αποτελέσματα μπορεί να επιφέρει στην εγχώρια οικονομία.

Σύμφωνα με στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη», τον Απρίλιο υπήρξε ένα θετικό ισοζύγιο προσλήψεων-αποχωρήσεων, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν 55.580 νέες θέσεις εργασίας. Βέβαια, οι εν λόγω θέσεις είναι ως επί το πλείστον προσωρινές, λόγω της εποχικότητας του κλάδου. Πάντως, το ζήτημα της εποχικότητας παραμένει ένα από τα δομικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού, το οποίο σίγουρα δε μπορεί να αντιμετωπιστεί με τους υψηλούς φορολογικούς συντελεστές. Η αυξημένη φορολογική επιβάρυνση που δέχεται το ελληνικό τουριστικό προϊόν έχει επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα του και δε συμβάλει σε καμία περίπτωση στην επενδυτική δραστηριότητα που έχει ανάγκη ο κλάδος. Δυστυχώς, ο τουρισμός αποτελεί θύμα της υπερφορολόγησης της οικονομίας και της έλλειψης ενός μακροχρόνιου σχεδίου για την ανάπτυξη του.

Οι σημαντικές βελτιώσεις που υπήρξαν τα τελευταία τρία χρόνια στην απόδοση του ελληνικού τουρισμού οφείλονται κυρίως στη δράση των ανθρώπων του κλάδου, καθώς και στην ευνοϊκή γεωπολιτική συγκυρία. Τα ευνοϊκά αποτελέσματα δεν προήλθαν φυσικά μέσα από την αύξηση του φόρου από το 26% στο 29% και την αύξηση στο τέλος διανυκτέρευσης. Σίγουρα, η υπάρχουσα μεταχείριση στο ελληνικό τουριστικό προϊόν που φέρνει το 20% του ΑΕΠ και συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας, είναι άδικη. Όσο η παραγωγική Ελλάδα υπερφορολογείται και οι συνεπείς επιχειρήσεις τιμωρούνται, το μίγμα δημοσιονομικής πολιτικής θα είναι εσφαλμένο.

Προκειμένου να παραμείνει σε αναπτυξιακή τροχιά ο τουρισμός θα πρέπει να επανεξεταστεί το τέλος διανυκτέρευσης και ίσως να καταργηθεί, ενώ ο ΦΠΑ να επιστρέψει στον χαμηλό συντελεστή. Τελικός στόχος να είναι η ύπαρξη δύο συντελεστών στην εστίαση και τη διαμονή στο 22% και 11%. Ο ΕΝΦΙΑ θα πρέπει να μειωθεί κατά 30% τουλάχιστον καθώς και ο φόρος στα μερίσματα κατά 5%. Οι μικρότεροι φόροι αποτελούν συνθήκη επιβίωσης για την ελληνική οικονομία. Με αυτόν τον τρόπο το κράτος θα έχει τη δυνατότητα να εισπράττει από την ευρύτερη οικονομική δραστηριότητα. Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να γίνει ο νούμερο ένα τουριστικός προορισμός στον κόσμο. Ας δώσουμε τα κίνητρα στους ανθρώπους που θέλουν να επενδύσουν σε αυτό το υψηλής προστιθέμενης αξίας προϊόν, κι ας πάψει ο φορολογικός «στραγγαλισμός» των επιχειρήσεων του κλάδου με 6 και 7 ποσοστιαίες μονάδες επιπλέον σε σχέση με τις αντίστοιχες των άμεσα ανταγωνιστικών χωρών. Μόνο έτσι ο τουρισμός θα συνεχίσει να είναι ο ισχυρός πυλώνας της ελληνικής οικονομίας.

Δημοφιλή