Δύο γιγάντια πόδια, ένα γόνατο, ένας δικέφαλος και ένα τεράστιο κεφάλι - οι αρχαιολόγοι χρησιμοποίησαν αυτά τα λίγα μαρμάρινα θραύσματα για να ανακατασκευάσουν τον Κολοσσό του Κωνσταντίνου, ένα πραγματικά τεράστιο άγαλμα του πρώτου Ρωμαίου αυτοκράτορα που ασπάστηκε τον χριστιανισμό και ίδρυσε την Κωνσταντινούπολη.
H ανακατασκευή ύψους 13 μέτρων (σε κλίμακα 1:1) του περίφημου Κολοσσού του Κωνσταντίνου, ενός αγάλματος του Ρωμαίου αυτοκράτορα του 4ου αιώνα, εκτίθεται στο Μουσείο του Καπιτωλίου της Ρώμης.
H αναπαράσταση του καθιστού αγάλματος ύψους 13 μέτρων, με έναν χάλκινο μανδύα να είναι τυλιγμένος στον αριστερό ώμο του Μεγάλου Κωνσταντίνου, αποκαλύφθηκε δημοσίως την Τρίτη, προσφέροντας μια σπάνια ματιά στον κόσμο των πελώριων αγαλμάτων που κατασκευάζονταν στην αρχαία Ρώμη για να δοξάσουν τους θεούς ή και τους αυτοκράτορες.
«Η εντύπωση που έχει κανείς μπροστά σε αυτό το γλυπτό του αυτοκράτορα είναι παρόμοια με αυτή που πρέπει να αισθάνονταν οι υπήκοοί του μπροστά του», δήλωσε ο Κλαούντιο Παρίζι Πρεσίτσε, κορυφαίο στέλεχος της Ρώμης για την πολιτιστική κληρονομιά.
Συνδέοντας τα κομμάτια ενός άλυτου επί αιώνες παζλ
Για αρκετούς αιώνες, διάφορα μαρμάρινα κομμάτια που εκτίθενται ακόμη και σήμερα στο μουσείο στην κορυφή του λόφου Καπιτωλίου της Ρώμης ήταν το μόνο που απέμεινε από το επιβλητικό άγαλμα ενός αυτοκράτορα ή μιας θεότητας.
Μόλις στα τέλη του 19ου αιών αναγνωρίστηκε πως ο «πρωταγωνιστής» είναι ο Μέγας Κωνσταντίνος, ο πρώτος Ρωμαίος αυτοκράτορας που ασπάστηκε τον χριστιανισμό και μετέφερε την έδρα της αυτοκρατορίας από τη Ρώμη στην Κωνσταντινούπολη πριν από τον θάνατό του το 337 μ.Χ.
Τα εκμαγεία ρητίνης από δέκα τεράστια μαρμάρινα τμήματα του σώματος συναρμολογήθηκαν για να δημιουργήσουν ένα πανύψηλο άγαλμα στον κήπο πίσω από το Μουσείο του Καπιτωλίου, που δείχνει τον Κωνσταντίνο με γυμνό κορμό να κρατά στο ένα του χέρι μια ράβδο και στο άλλο μια υδρόγειο σφαίρα.
Τα αρχικά κομμάτια περιλαμβάνουν δύο χέρια και δύο πόδια, ένα γόνατο και μια κνήμη, δύο θραύσματα δικεφάλου με διογκωμένες φλέβες, ένα τμήμα του θώρακα και το ογκώδες κεφάλι του Κωνσταντίνου, με ρωμαϊκή μύτη και λακκάκι στο πηγούνι.
Το άγαλμα που σχηματίζουν στο σύνολό τους είναι το μεγαλύτερο που μας παραδόθηκε από την αρχαιότητα, είπε στους δημοσιογράφους ο Κλαούντιο Παρίζι Πρεσίτσε.
Αν και δεν είναι το μεγαλύτερο άγαλμα που κατασκευάστηκε ποτέ στην αρχαιότητα - ο διαβόητος χάλκινος Κολοσσός του Νέρωνα είχε ύψος πάνω από 30 μέτρα - «είναι το μεγαλύτερο από αυτά που σώζονται», πρόσθεσε.
Τα κομμάτια του αγάλματος φιλοξενούνται στην κορυφή του λόφου του Καπιτωλίου από το 1486, αλλά «κανείς δεν είχε σκεφτεί ποτέ να μελετήσει ποια ήταν η σχέση μεταξύ αυτών των θραυσμάτων», είπε.
Η προσεκτικότερη μελέτη, ωστόσο, επέτρεψε στους σημερινούς αρχαιολόγους να διαπιστώσουν ότι τμήματα του αγάλματος του Κωνσταντίνου είχαν ίσως αναπροσαρμοστεί από ένα παλαιότερο άγαλμα.
Συγκεκριμένα, οι λεπτομέρειες στο πηγούνι δείχνουν ότι το αρχικό άγαλμα έφερε γενειάδα.
Ο Κωνσταντίνος υπερθετημένος στον Δία
Μια θεωρία υποστηρίζει ότι το αρχικό άγαλμα απεικόνιζε τον Δία, τον βασιλιά των θεών, και αποτελούσε το επίκεντρο του σημαντικότερου ναού της αρχαίας Ρώμης στην κορυφή του λόφου του Καπιτωλίου, τα θεμέλια του οποίου είναι ακόμη και σήμερα ορατά.
Νομίσματα και μετάλλια από την εποχή λίγο πριν από τον Κωνσταντίνο απεικονίζουν τον Δία καθιστό με εκτεθειμένο το δεξί του γόνατο, παρόμοια με τη στάση του Κωνσταντίνου στον Κολοσσό του.
«Ο Κωνσταντίνος ήταν απλά ο τελευταίος σε μια μακρά αλυσίδα αυτοκρατόρων που είχαν απεικονίσει τον εαυτό τους ως τον Δία», δήλωσε ο Παρίζι Πρεσίτσε.
Το άγαλμα θα παραμείνει στη σημερινή του θέση τουλάχιστον μέχρι το Ιωβηλαίο Έτος 2025, κατά το οποίο εκατομμύρια καθολικοί προσκυνητές αναμένεται να επισκέπτουν τη Ρώμη.
Οι αξιωματούχοι της πόλης θα αποφασίσουν αργότερα για τη μόνιμη θέση του.
Πηγή: France24