Saga Farmann: Όταν ένα πλοίο των Βίκινγκς «έδεσε» στην Αθήνα (Εικόνες)

Από τον μακρινό βορρά στην Κωνσταντινούπολη, το Αιγαίο, το Ιόνιο και τη Ρώμη, με μια στάση στη Ναυταθλητική Μαρίνα Καλλιθέας
To Saga Farmann στη Ναυταθλητική Μαρίνα Καλλιθέας
To Saga Farmann στη Ναυταθλητική Μαρίνα Καλλιθέας
HuffPost Greece

Σίγουρα ένα πλοίο των Βίκινγκς δεν είναι κάτι που περιμένει κανείς να δει δεμένο στη Ναυταθλητική Μαρίνα Καλλιθέας- ωστόσο αυτό ακριβώς αντίκριζαν όσοι έκαναν τη βόλτα τους εκεί το Σαββατοκύριακο, καθώς το «Saga Farmann» και το πλήρωμά του βρίσκονταν εκεί από την Παρασκευή μέχρι και τη Δευτέρα, που σάλπαρε ξανά.

Τι είναι το Saga Farmann

Το Saga Farmann είναι ανακατασκευή του αποκαλούμενου Klåstadship - γνωστού ως το τέταρτο πλοίο των Βίκινγκς της Νορβηγίας. Το αυθεντικό σκάφος είχε ανακαλυφθεί από το 1893, μα η ανασκαφή του έγινε το 1970, και πλέον εκτίθεται στο μουσείο Slottsfjellmuseet στο Τένσμπεργκ της Νορβηγίας. Είχε βρεθεί σε χωράφι στην ενδοχώρα, καθώς προέρχεται από μια εποχή όπου τα νερά βρίσκονταν ψηλότερα από ό,τι σήμερα. Είναι μεγαλύτερο από αυτό που θα περίμενε κανείς όταν σκέφτεται την εικόνα ενός «ντρακάρ» των Βίκινγκς- και, όπως εξήγησε στη HuffPost Greece το πλήρωμά του- ντυμένο με ενδυμασίες της εποχής των Βίκινγκς- ήταν πιθανότατα εμπορικό πλοίο, ικανό μάλιστα να μεταφέρει φορτίο περίπου 20 τόνων. Το φορτίο του αρχικού σκάφους ήταν ακονόπετρες και ενδεχομένως πρόβατα. Θεωρείται πως κόλλησε στα νερά του κόλπου του Κλάσταντ, κοντά στο Λάρβικ της Νορβηγίας κατά το 1000 μΧ, και ανακαλύφθηκε περίπου 900 χρόνια μετά- για την ακρίβεια, περίπου το 40%. Ωστόσο τα απομεινάρια που σώζονταν έδωσαν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με το σχήμα και τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του, επιτρέποντας την ανακατασκευή του, σε συνδυασμό με όσα ήταν γνωστά για τα πλοία των Βίκινγκς της περιόδου.

Την ανακατασκευή του ανέλαβε το Oseberg Viking Heritage Foundation, χρησιμοποιώντας τεχνικές η αποτελεσματικότητα των οποίων έχει αποδειχθεί. Το αποτέλεσμα, όπως σημειώνει το πλήρωμα, είναι πιστό αντίγραφο του αυθεντικού πλοίου, που μπορεί να ταξιδεύει όπως ο μακρινός του προκάτοχος- και προκαλεί εντύπωση σε όποιο σκάφος το συναντήσει στα ανοιχτά (αν και, όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, αποφεύγουν να πλησιάζουν τα μεγάλα πλοία). Πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 21 μέτρων και πλάτους 5 μέτρων- αρκετά μεγαλύτερο από τα ευρύτερα γνωστά «ντρακάρ».

Πώς έφτασε στην Αθήνα

Ακολουθώντας τα ίχνη των Σκανδιναβών πολεμιστών που εντάσσονταν στη θρυλική Φρουρά των Βαράγγων των Βυζαντινών αυτοκρατόρων, το ταξίδι άρχισε από το Τένσμπεργκ, με το πλοίο και το εναλλασσόμενο, πολυεθνικό πλήρωμά του από λάτρεις της περιπέτειας υπό τον καπετάνιο Ρολφ Κρογκ Σόρενσεν, να ταξιδεύουν μέσω του συστήματος ποταμών της κεντρικής Ευρώπης και να φτάνουν στην Κωνσταντινούπολη- και στη συνέχεια να περνά από ελληνικά νησιά και προορισμούς, μεταξύ των οποίων η Χίος, ο Πόρος, η Αίγινα, η Κύθνος και η Σύρος. Το πλοίο σάλπαρε τη Δευτέρα, κατευθυνόμενο προς το Ιόνιο, όπου αναμένεται να επισκεφθεί την Κεφαλονιά, τη Λευκάδα και την Κέρκυρα, με απώτερο προορισμό τη Ρώμη.

Αξίζει να σημειωθεί πως, παρά αυτό που θα ανέμενε κάποιος όταν σκέφτεται «Βίκινγκς», από το πλοίο απουσιάζουν όπλα της εποχής (τσεκούρια, ασπίδες κλπ)- πρόκειται για συνειδητή επιλογή καθώς, όπως υπογραμμίζουν τα μέλη του πληρώματος, ένας από τους σκοπούς των ταξιδιών του Saga Farmann είναι να δείξει πως οι Βίκινγκς ήταν μια κουλτούρα με πολλές πτυχές, ο πολεμικός χαρακτήρας της οποίας ήταν μόνο ένα κομμάτι: Οι άνθρωποι του μακρινού βορρά ήταν επίσης βαθμό έμποροι, θαλασσοπόροι, εξερευνητές και πολλά άλλα πέρα από πολεμιστές όπως τους αντιλαμβάνεται μεγάλη μερίδα του σημερινού ευρέος κοινού, σε μεγάλο βαθμό λόγω των απεικονίσεων σε ταινίες, σειρές (όπως το τηλεοπτικό «Vikings» των τελευταίων ετών, για το οποίο οι «Βίκινγκς» ναυτικοί του Saga Farmann είπαν χαμογελώντας ότι είχε αρκετές ανακρίβειες), βιντεοπαιχνίδια, μουσική (ειδικά τη metal) κ.α.

Όπως υπογραμμίζουν οι ναυτικοί του Saga Farmann, η εμπειρία έχει τις δυσκολίες της, αλλά είναι μοναδική- και όποιος θέλει να τη βιώσει ο ίδιος, μπορεί να ενταχθεί στο πλήρωμα και να τη δει από πρώτο χέρι.

Το Saga Farmann στη Ναυταθλητική Μαρίνα Καλλιθέας

Το Saga Farmann
Το Saga Farmann
HuffPost Greece
Το πλοίο έχει ανακατασκευαστεί με τη μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα και ακρίβεια
Το πλοίο έχει ανακατασκευαστεί με τη μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα και ακρίβεια
HuffPost Greece
Ο καπετάνιος στο κατάστρωμα
Ο καπετάνιος στο κατάστρωμα
HuffPost Greece
Το πλήρωμα του Saga Farmann
Το πλήρωμα του Saga Farmann
HuffPost Greece
Εικόνα από το εσωτερικό του σκάφους- κάποιοι προτιμούν βέβαια να κοιμούνται έξω, κάτω από τα άστρα
Εικόνα από το εσωτερικό του σκάφους- κάποιοι προτιμούν βέβαια να κοιμούνται έξω, κάτω από τα άστρα
HuffPost Greece
Μιλώντας με μέλη του πληρώματος
Μιλώντας με μέλη του πληρώματος
HuffPost Greece
Στο πίσω μέρος του σκάφους
Στο πίσω μέρος του σκάφους
HuffPost Greece
Τρώγοντας και πίνοντας με «Βίκινγκς»
Τρώγοντας και πίνοντας με «Βίκινγκς»
HuffPost Greece
Το πλοίο είχε δυνατότητα μεταφοράς φορτίου περίπου 20 τόνων
Το πλοίο είχε δυνατότητα μεταφοράς φορτίου περίπου 20 τόνων
HuffPost Greece
Όταν το παλιό συναντά το νέο
Όταν το παλιό συναντά το νέο
HuffPost Greece

Στιγμιότυπα από τους προηγούμενους σταθμούς του ταξιδιού

|

Δημοφιλή