Για περίπου μια πενταετία, η πρόταση της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, να χρηματοδοτήσει τη σιδηροδρομική της διασύνδεση από τους Αγίους Θεοδώρους μέχρι τον Ισθμό, προκειμένου να συνδεθεί απευθείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, είχε μείνει στα συρτάρια. Μάλιστα, η πρόταση είναι 100% χρηματοδοτούμενη από την ελληνική εταιρεία πετρελαιοειδών!
Με την προηγούμενη κυβέρνηση, η πρόταση βγήκε από το συρτάρι, υπογράφηκε η σύμβαση στα τέλη Μαϊου του 2018, ωστόσο η ελληνική γραφειοκρατία και οι στρεβλώσεις ορισμένων δημοσίων οργανισμών που κοντοφθαλμούν στις όποιες αλλαγές προτείνονται, πάγωσε το θέμα, το οποίο ήρθε εκ νέου στην επιφάνεια, με διαδικασίες που κίνησε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Αθανάσιος Κοτταράς.
Ετσι, το θέμα πέρασε από το ΔΣ του ΟΣΕ και εγκρίθηκε η σύνδεση της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ με το υφιστάμενο κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο ΠΑΘΕ, στην περιοχή του νέου σταθμού Ισθμού που κατασκευάζει η ΕΡΓΟΣΕ, στο πλαίσιο του έργου «Κανονικοποίηση και ηλεκτροκίνηση της γραμμής Σ.Σ Ισθμός –Λουτράκι».
Οι μελέτες και το έργο θα χρηματοδοτηθούν στο σύνολό τους από τη ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, προϋπολογισμού 15.000.000 ευρώ. Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει άμεσα και να τεθεί σε λειτουργία το 2023.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το προβλεπόμενο εμπορικό έργο είναι 500.000 τόνων και, πλέον, οι μεταφορές θα γίνονται σιδηροδρομικώς και όχι οδικώς, με σημαντική ωφέλεια για το περιβάλλον.
Το όφελος είναι διπλό, καθώς η σιδηροδρομική μεταφορά εκτιμάται ότι θα φέρει αύξηση των εσόδων του ΟΣΕ κατά 1.000.000 ευρώ ετησίως.
Το έργο αφορά νέα σιδηροδρομική γραμμή (υποδομή και της επιδομή) μήκους 9.0 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 2,5 χλμ. θα είναι διπλή γραμμή, με ανακατασκευή του σιδηροδρομικού Σταθμού Καλαμακίου και νέο Σ.Σ Διυλιστηρίων. Θα πραγματοποιηθεί υπό την επίβλεψή του ΟΣΕ, θα πληροί τις προδιαγραφές διαλειτουργικότητας και θα συνδέει όλες τις βιομηχανίες της περιοχής και δεν θα εξυπηρετεί μόνο τη ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ.
Σιδηροδρομική διασύνδεση των βιομηχανιών και των λιμανιών της χώρας
Ευρύτερος στόχος της διοίκησης του ΟΣΕ, που βλέπει με άλλο μάτι το μέλλον του ελληνικού σιδηροδρόμου, είναι η σιδηροδρομική διασύνδεση μεγάλων βιομηχανιών της χώρας μας.
Ηδη, υπάρχουν προχωρημένες συζητήσεις με την εταιρεία ΕΛΒΑΛ στα Οινόφυτα, μια βιομηχανική περιοχή. Εκτιμάται, ότι θα πραγματοποιούνται 700 δρομολόγια το χρόνο, περίπου δύο την ημέρα, συνεισφέροντας στη μείωση των οδικών χιλιομέτρων από τα φορτηγά, αλλά και στην αύξηση των εσόδων του ΟΣΕ.
Παράλληλα, γίνονται ενέργειες διασύνδεσης των Βιομηχανικών Περιοχών του Βόλου και του Κιλκίς, με το σιδηροδρομικό δίκτυο, καθώς και των λιμανιών και ειδικά της Αλεξανδρούπολης, λόγω των επενδύσεων που θα γίνουν εκεί, καθώς θα αποτελέσει κόμβο, αναβαθμίζοντας παράλληλα και τη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη.
Ενδιαφέρον σιδηροδρομικής διασύνδεσης ενδέχεται να υπάρξει και για τα ΕΛΠΕ, στην Ελευσίνα. Τα Ελληνικά Πετρέλαια, φέρονται να θέλουν να περάσουν αγωγό κάτω από τη σιδηροδρομική γραμμή, πραγματοποιώντας με ίδια κεφάλαια το έργο και ίσως να αποτελέσει ευκαιρία να χρησιμοποιηθεί η ανακατασκευασμένη γραμμή, για τη διασύνδεση των εγκαταστάσεων με το δίκτυο.
Καιρός για συνένωση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ
Ο κατακερματισμός των υπηρεσιών του ΟΣΕ, όταν έγινε, δεν φαίνεται στην πράξη ότι ήταν η καλύτερη ιδέα. Με διαφορετικές διοικήσεις, άλλες φιλοσοφίες και μικροσυμφέροντα, πολλά έργα κολλούν στις διαδικασίες, με αποτέλεσμα τα χρόνια να περνούν και τα έργα να βαλτώνουν.
Ισως, η νέα κυβέρνηση αντιληφθεί σύντομα, ότι ο ΟΣΕ που έχει την υποδομή, η ΕΡΓΟΣΕ που αναλαμβάνει τα έργα, τα οποία τα δίνει σε αναδόχους για την κατασκευή τους, και η ΓΑΙΑΟΣΕ που έχει τα αναξιοποίητα, διατηρητέα ακίνητα και καταβάλλει ένα μικρό τίμημα στο Υπερταμείο, πρέπει να συνενωθούν εκ νέου, αφήνοντας έξω την ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει το μεταφορικό έργο και έχει αποκρατικοποιηθεί.
Μόνον με μια διοίκηση, ενιαία φιλοσοφία, χρηστή διαχείριση και όραμα, θα αναβαθμιστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος, που τόσο ανάγκη έχει η χώρα της νέας εποχής.
Καταλήγοντας, εξελίξεις αναμένουμε και στην εκ νέου σιδηροδρομική διασύνδεση της Κορίνθου με το Ναύπλιο, έργο που θα χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου.