«Το αυγό του φιδιού εκκολάπτεται στις ρηγματώσεις της κοινωνικής συνοχής, αλλά και εξαιτίας της αδράνειας των θεσμών. Είναι ευθύνη όλων μας να διδάξουμε και να πείσουμε τους μαθητές ότι ο ρατσισμός, ο φασισμός και η ξενοφοβία είναι μορφές βίας ξένες προς το δημοκρατικό μας πολίτευμα», επισήμανε, σε συνέντευξη του, το 2013 ο υφυπουργός Παιδείας Θεόδωρος Παπαθεοδώρου.
Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, τον Νοέμβριο του 2018, αναφέρει ότι «οι φασίστες της Χρυσής Αυγής προσπαθούν να διοχετεύσουν το εθνικιστικό δηλητήριό τους σε μαθητές και σε σχολεία. Με μηνύματα σε κινητά τηλέφωνα μαθητών, με τοποθετήσεις στελεχών τους και με ”απεσταλμένους” τους έξω από σχολεία, καλούν απροκάλυπτα τους μαθητές σε κινητοποιήσεις, με το πρόσχημα των εθνικών θεμάτων»…«οι υποστηρικτές της Χρυσής Αυγής θέλουν να σπείρουν τον διχασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα, προκειμένου να καταγράψουν δυνάμεις ως δικές τους».
Πέντε χρόνια μεσολάβησαν μεταξύ των δύο δηλώσεων και η κατάσταση χειροτερεύει αντί να βελτιώνεται, η ΧΑ διευρύνεται αντί να συρρικνώνεται, αυξάνει την εκλογική της δύναμη αντί να περιορίζεται.
Πέντε χρόνια από τη στυγερή δολοφονία του Παύλου Φύσσα που σηματοδότησε την έναρξη των δικαστικών ερευνών για την ύπαρξη εγκληματικής οργάνωσης στη Χρυσή Αυγή και διανύοντας πλέον το τέταρτο δικαστικό έτος από την έναρξη της ακροαματικής διαδικασίας για την απόδοση ευθυνών για τα θύματα της Χ.Α., η δίκη ακόμα καρκινοβατεί, διεκδικώντας να είναι η πρώτη στα δικαστικά χρονικά με τη μεγαλύτερη διάρκεια.
Οι κυβερνητικές ευθύνες νωχελικής αντιμετώπισης, καθώς και οι παθογένειες του δικαστικού μας συστήματος δεν άφησαν αλώβητη ούτε τη δικαστική διερεύνηση της υπόθεσης της Χ.Α. Καθόρισαν από την πρώτη στιγμή την προσπάθεια της Δικαιοσύνης να οργανώσει την απόδοση ευθυνών για την εγκληματική δράση της Χ.Α. και να στείλει για πρώτη φορά στην Ευρώπη, μεταπολεμικά, στο εδώλιο κατηγορουμένους –και μάλιστα πολιτικά στελέχη– για ναζιστικού τύπου και έμπνευσης εγκλήματα.
Το 1993 ιδρύεται, ως κόμμα, ο Λαϊκός Σύνδεσμος που καλείται Χρυσή Αυγή (ΧΑ) και ευτυχώς η πρώτη της κάθοδος σε πολιτική αναμέτρηση ήταν ανεπιτυχής.
Δέκα έξι χρόνια μετά αναπτύσσει «πολιτική δράση» στις γειτονιές της Αθήνας και στις Δημοτικές Εκλογές του 2010 κερδίζει την πρώτη της αυτοδιοικητική έδρα στο Δήμο Αθηναίων, ενώ στις βουλευτικές εκλογές τον Μάιο του 2012 εισέρχεται για πρώτη φορά στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, με ποσοστό σχεδόν 7%, το οποίο διατήρησε στις βουλευτικές εκλογές των επόμενων τριών αναμετρήσεων, Ιούνιος 2012, Ιανουάριος και Σεπτέμβριος 2015. Όπως είναι εμφανές η πρόσκαιρη άρνηση, αντίρρηση και απογοήτευση μετατράπηκε σε «πολιτική» θέση και παγιωμένο εκλογικό ποσοστό.
Τον Οκτώβριο του 2014 πραγματοποιείται η πρώτη έρευνα, από το Πάντειο Πανεπιστήμιο, για την απήχηση της ΧΑ στη νεολαία και ιδιαίτερα τις αιτίες – συμπεράσματα συμπόρευσης αρκετών νεαρών ψηφοφόρων, που προσπέρασαν τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου και ταυτίστηκαν με την ακραία ιδεολογία της.
Πρώτο και σημαντικό συμπέρασμα είναι ότι οι νέοι στρέφονται στη Χ.Α. εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.
Εξίσου βασικό συμπέρασμα, που υποστηρίχθηκε από μεγάλο ποσοστό των ερωτηθέντων, είναι ότι η Χρυσή Αυγή αποτελεί το μόνο αντισυστημικό κόμμα έναντι των υπόλοιπων υποκριτικών κοινοβουλευτικών κομμάτων.
Στο συγκεκριμένο σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ η δημοτικότητα της Χρυσής Αυγής αυξάνεται ιδιαίτερα μετά την είσοδό της στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, η πρώτη καταγραφή, προσέγγισης μαθητών, αποτυπώνεται στην «Αντεπίθεση» (blog του Μετώπου Νεολαίας της Χρυσής Αυγής) τον Απρίλιο του 2006 όπου μεταξύ των άλλων αναφέρει «…προχώρησε σε εξόρμηση στα σχολεία της πόλης μας….». Στο συγκεκριμένο ιστολόγιο υπάρχουν αναρτήσεις με φωτογραφίες από μοίρασμα φυλλαδίων της Χρυσής Αυγής έξω από σχολεία όλης της Ελλάδος ενώ στα κεντρικά γραφεία της ΧΑ πραγματοποιούνται συναντήσεις και ομιλίες για τα μέλη του Μετώπου Νεολαίας και από το 2008 οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τις παρακολουθήσουν διαδικτυακά.
Η προσέγγισή ή η ισοπέδωση των αδυνάμων από τους σκληρούς, μεγαλόσωμους, κοντοκουρεμένους νεαρούς κατάφερε να μετατρέψει τους μικρούς τοπικούς πυρήνες σε οργανώσεις, με σημαντική διεισδυτικότητα στα Ελληνικά Γυμνάσια και Λύκεια. Η επίκληση της ΧΑ ως ρυθμιστή των προβλημάτων εντός και εκτός σχολείου, ο χλευασμός και ο ξυλοδαρμός αλλοδαπών μαθητών και αδύναμων μεταναστών αξιολογείται όχι ως απλό παιχνίδι αντιθέτως ως μέσο εκφοβισμού όσων δεν συμφωνούν με τις επιθυμίες και τα «θέλω» του συγκεκριμένου πολιτικού μορφώματος.
Όπως είναι εμφανές ο προπαγανδιστικός μηχανισμός της ΧΑ λειτουργεί μέσω της συστηματικής διείσδυσης σε σχολεία και λοιπούς χώρους δραστηριοτήτων εφήβων.
Κλείνοντας αξίζει να τονισθεί ότι ιστορικά η νεολαία αποτέλεσε μία τεράστια δύναμη στην κατάκτηση της οποίας έδιναν ιδιαίτερη σημασία όλα τα φασιστικά και ναζιστικά κινήματα και κόμματα. Γι’ αυτό το λόγο, επιβάλλεται όλα τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια πέρα από τακτικισμούς, αντιφάσεις και παλινδρομήσεις, να δημιουργήσουν τις απαραίτητες προϋποθέσεις περιορισμού και εντέλει εξαφάνισης της διείσδυσης του ναζιστικού μορφώματος της ΧΑ στα σχολεία μας.