Συνεχής Αύξηση στην Ψηφιακή Ωριμότητα των ΜμΕ στην Ελλάδα: Προκλήσεις και οφέλη από τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών

Η φετινή έρευνα επιβεβαιώνει τη βελτίωση, αν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ακόμα σημαντικές προκλήσεις.
(από αριστερά) Ο κ. Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) και ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ.
(από αριστερά) Ο κ. Γιώργος Δουκίδης, Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN) και ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ.

Η ψηφιακή ωριμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) στην Ελλάδα συνεχίζει να ακολουθεί μια σταθερά ανοδική πορεία, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων στην Ελλάδα 2024», η οποία εκπονήθηκε για τρίτη φορά από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με την COSMOTE. Η φετινή έρευνα, σε συνέχεια προηγούμενων αντίστοιχων ερευνών το 2022 και το 2020, επιβεβαιώνει τη βελτίωση, αν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ακόμα σημαντικές προκλήσεις, κυρίως οικονομικές και εκπαιδευτικές.

Η έρευνα καταγράφει μια αύξηση 17% στον μέσο όρο του Δείκτη Ψηφιακής Ετοιμότητας των ΜμΕ σε σχέση με το 2022. Αυτή η αύξηση είναι ενδεικτική της σταθερής προόδου που καταγράφεται στις επιχειρήσεις που υιοθετούν ψηφιακές τεχνολογίες. Παράλληλα, καταδεικνύει ότι, αν και έχει επιτευχθεί πρόοδος, υπάρχουν ακόμα αρκετά περιθώρια βελτίωσης, με ορισμένες επιχειρήσεις να βρίσκονται ακόμη στα αρχικά στάδια της ψηφιακής τους μετάβασης.

Ο Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών & Ιδρυτής του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Ηλεκτρονικού Επιχειρείν (ELTRUN), κ. Γιώργος Δουκίδης, επισημαίνει: «Τα τελευταία χρόνια υπάρχει σημαντική πρόοδος στην ψηφιακή αναβάθμιση των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Παρ’ όλα αυτά η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των γνωστών ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών, ενώ μόνο το 25% αξιοποίησαν επιχορηγήσεις ή επιδοτήσεις για τις τεχνολογικές επενδύσεις που έκαναν».

Βελτίωση Σχέσεων με Πελάτες και Παραγωγικότητας

Ένα από τα βασικά ευρήματα της έρευνας είναι ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αναγνωρίζουν τα πολλαπλά οφέλη από την υιοθέτηση των ψηφιακών τεχνολογιών. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η επίδραση στην εμπειρία του πελάτη, με τη βελτίωση της διαχείρισης των σχέσεων και την αποτελεσματική επικοινωνία να ξεχωρίζουν ως βασικά οφέλη.

Ο κ. Θάνος Φαλάγγας, Διευθυντής B2B Marketing, CRM & Channel Management Ομίλου ΟΤΕ, δήλωσε: «Η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή είναι κρίσιμο ζήτημα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και είναι σημαντικό να τις βοηθήσουμε όλοι. Όπως είδαμε στην έρευνα, οι ΜμΕ έχουν προοδεύσει αρκετά στο ταξίδι του ψηφιακού μετασχηματισμού τους, υπάρχουν όμως περιθώρια βελτίωσης. Στην COSMOTE, μέλος του Ομίλου Telekom, στεκόμαστε σταθερά στο πλευρό των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας έμπρακτα την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας με υπηρεσίες, εργαλεία, λύσεις και την υποστήριξη που χρειάζονται για να το πετύχουν».

Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας
Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας

Παράλληλα, η βελτίωση της παραγωγικότητας ήταν ένα άλλο βασικό όφελος που κατέγραψε η έρευνα. Οι επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει σε ψηφιακά εργαλεία κατάφεραν να αυξήσουν την αποδοτικότητά τους, αξιοποιώντας τα δεδομένα για την αυτοματοποίηση διαδικασιών και την καλύτερη διαχείριση πόρων.

Προκλήσεις: Οικονομικοί Πόροι και Εκπαίδευση

Παρά τα θετικά σημάδια, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν προκλήσεις. Οι περιορισμένοι χρηματοοικονομικοί πόροι και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού αποτελούν δύο από τους κυριότερους παράγοντες που επιβραδύνουν τη δυναμική αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.

Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας
Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας

Η έρευνα αναδεικνύει την ανάγκη για αυξημένη αξιοποίηση των διαθέσιμων χρηματοδοτήσεων και εργαλείων υποστήριξης, καθώς και για αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού μέσω εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Η περαιτέρω εκπαίδευση των εργαζομένων κρίνεται ζωτικής σημασίας, ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν να αξιοποιούν πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρει η τεχνολογία.

Μια Σταθερή Πορεία Ανάπτυξης

Παρά τις προκλήσεις, η εικόνα που αποτυπώνεται είναι θετική, καθώς με βάση τα ευρήματα της έρευνας καταγράφεται συνεχής αύξηση του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας από το 2020 στο 2022 και το 2024 (της τάξης του 29%), γεγονός που υποδεικνύει σημαντική πρόοδο στην ψηφιακή αναβάθμιση των ΜμΕ στην Ελλάδα.

Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας
Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας

Ωστόσο αν και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα ωριμάζουν ψηφιακά και υιοθετούν σταδιακά περισσότερες ψηφιακές πρακτικές, η ψηφιακή τους ετοιμότητα είναι ακόμη σε πρώιμα στάδια αφού χρησιμοποιούν κατά μέσο όρο μόνο το 50% των διαθεσίμων ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών. Η έρευνα του ELTRUN αποδεικνύει ότι το μέλλον για τις ΜμΕ είναι αναμφίβολα ψηφιακό, αλλά απαιτείται συνεχής υποστήριξη και προσαρμογή στις νέες συνθήκες της αγοράς.

Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας
Στιγμιότυπο από την παρουσίαση της έρευνας

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την έρευνα, μπορείτε να ανατρέξετε στο σύνδεσμο: «Η Ψηφιακή Ετοιμότητα των ΜμΕ στην Ελλάδα-2024».

Δημοφιλή