Στα άκρα ΗΠΑ - ΕΕ: Εκτός από τα οχήματα έρχονται δασμοί για όλα τα κράτη της ΕΕ

2 Απριλίου η Ημέρα της Απελευθέρωσης που κήρυξε ο Τραμπ. Ο πόλεμος των δασμών κλιμακώνεται.
via Associated Press

Προς μη αναστρέψιμη κλιμάκωση φαίνεται ότι οδηγείται ο εμπορικός πόλεμος που έχει κηρύξει ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ στην ΕΕ έπειτα από την νέα ανακοίνωση για επιβολή δασμών 25% στα ευρωπαϊκά οχήματα που εισάγει η χώρα του. Νωρίτερα ο Επίτροπος για θέματα Εμπορίου, Μάρος Σέφκοβιτς μιλώντας στους Financial Times αποκάλυψε ότι ο Τραμπ σχεδιάζει να επιβάλει την ερχόμενη εβδομάδα δασμούς στις εισαγωγές απ΄όλα τα κράτη της Ενωσης.

Παράλληλα ο Τραμπ απείλησε σήμερα να επιβάλει επιπλέον δασμούς στην ΕΕ και τον Καναδά, αν συνεργαστούν για «να βλάψουν οικονομικά τις ΗΠΑ».

«Αν η ΕΕ συνεργαστεί με τον Καναδά προκειμένου να βλάψουν οικονομικά τις ΗΠΑ, μεγάλης κλίμακας Δασμοί, πολύ μεγαλύτεροι από αυτούς που προβλέπονται τώρα, θα επιβληθούν και στις δύο με στόχο να προστατευθεί ο καλύτερος φίλος που είχε ποτέ κάθε μία από αυτές τις δύο χώρες», τόνισε ο Ρεπουμπλικάνος σε ανάρτησή του στο Truth Social.

Οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 2 Απριλίου με τον Τραμπ να αποκαλεί την ημέρα αυτή ως «αρχή της Ημέρας της Απελευθέρωσης στην Αμερική» προσθέτοντας ότι εάν το αυτοκίνητο κατασκευαστεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, δεν θα υπάρχει δασμός.

Τα μέτρα θα ισχύουν και για τα ανταλλακτικά ξένων αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων κινητήρων, κιβωτίων ταχυτήτων, εξαρτημάτων του συστήματος μετάδοσης κίνησης και ηλεκτρικών εξαρτημάτων. Ερωτηθείς αν υπάρχει κάτι που θα μπορούσαν να κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες για να καταργηθούν οι δασμοί, ο Τραμπ απάντησε: «Αυτό είναι μόνιμο, 100 τοις εκατό».

Για την ημερομηνία ορόσημο είχε προειδοποιήσει και ο αρμόδιος Επίτροπος για θέματα Εμπορίου, Μάρος Σέφκοβιτς ο οποίος έπειτα από τις συναντήσεις του με Αμερικανούς αξιωματούχους στην Ουάσιγκτον επέστρεψε στην ΕΕ με άδεια χέρια αποκαλύπτοντας στους Financial Times πως οι δασμοί του Τραμπ την ερχόμενη εβδομάδα θα πλήξουν και τα 27 κράτη μέλη χωρίς εξαιρέσεις και πως θα κινηθούν γύρω στο 20%.

Εν τω μεταξύ η ΕΕ δια μέσου της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αργά το βράδυ της Τετάρτης εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία εκφράζει τη λύπη της για την απόφαση των ΗΠΑ να επιβάλουν δασμούς στις ευρωπαϊκές εξαγωγές αυτοκινήτων προσθέτοντας ότι η ΕΕ θα αξιολογήσει τη νέα ανακοίνωση, μαζί με άλλα μέτρα που σχεδιάζουν οι ΗΠΑ τις επόμενες ημέρες.

«Λυπάμαι βαθύτατα για την απόφαση των ΗΠΑ να επιβάλουν δασμούς στις ευρωπαϊκές εξαγωγές αυτοκινήτων. Η αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί μοχλό καινοτομίας, ανταγωνιστικότητας και θέσεων εργασίας υψηλής ποιότητας, μέσω βαθιά ολοκληρωμένων αλυσίδων εφοδιασμού και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.

Όπως έχω ξαναπεί, οι δασμοί είναι φόροι - κακοί για τις επιχειρήσεις, χειρότεροι για τους καταναλωτές εξίσου στις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Θα αξιολογήσουμε τώρα αυτή την ανακοίνωση, μαζί με άλλα μέτρα που σχεδιάζουν οι ΗΠΑ τις επόμενες ημέρες» είπε και πρόσθεσε ότι η ΕΕ θα συνεχίσει να αναζητά λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα τα οικονομικά της συμφέροντα.

Τονίζοντας ότι τα 27 κράτη μέλη είναι μια σημαντική εμπορική δύναμη και μια ισχυρή κοινότητα διευκρινίζει ότι «θα προστατεύσουμε από κοινού τους εργαζομένους, τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές μας σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ έχει ήδη καταρτίσει ένα ανταποδοτικό πακέτο ύψους 26 δισ. ευρώ μετά το χτύπημα των ΗΠΑ στον χάλυβα και το αλουμίνιο. Η απάντηση της ΕΕ επρόκειτο να τεθεί σε ισχύ από την 1η Απριλίου ωστόσο αναβλήθηκε για τις 12 Απριλίου σε μια προσπάθεια – ελπίδα συμβιβασμού.

Άλλωστε ο Σέσκοβιτς προσπάθησε να πείσει τους Αμερικανούς ότι ήταν προς όφελος και των δυο μερών να υπερασπιστούν τις αγορές τους έναντι των φθηνών κινέζικων εισαγωγών.

Αφησε δε ένα παραθυράκι ελπίδας λέγοντας, σε ανάρτησή του στο Χ ότι «η σκληρή δουλειά για την εξεύρεση λύση θα συνεχιστεί» και πως προτεραιότητα της ΕΕ είναι μια δίκαιη και ισορροπημένη συμφωνία αντί για αδικαιολόγητους δασμούς».

Όμως εάν οι δασμοί τεθούν σε ισχύ την επόμενη εβδομάδα, θα πρόκειται για σοβαρό πλήγμα στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, της οποίας οι πωλήσεις είναι ήδη πεσμένες και εκτός αυτού έχει να αντιμετωπίσει και τον ανταγωνισμός των κινεζικών αυτοκινήτων στην ΕΕ. Σημειώνεται ότι περισσότερο από το ένα πέμπτο του συνόλου των εξαγωγών αυτοκινήτων της ΕΕ πηγαίνουν στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Η ΕΕ βρίσκεται σε δυσχερή θέση και προσπαθεί να επαναξιολογήσει τις συμμαχίες της ανά τον κόσμο για να προστατεύσει την οικονομία της.

Δημοφιλή