Είναι αλήθεια ότι ο φόρτος εργασίας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι τεράστιος, καθώς πέραν των μεγάλων έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη ή δρομολογούνται, η τραγωδία στα Τέμπη αλλά και οι φυσικές καταστροφές στη Θεσσαλία με τον «Daniel», πρόσθεσαν βαρύ φορτίο στις πλάτες της ηγεσίας του Υπουργείου.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας, αναφερόμενος σήμερα στα σημαντικά πεπραγμένα του τελευταίου διμήνου ήταν ξεκάθαρος: πλέον θα γίνεται αντιστοίχιση έργων με χρηματοδοτήσεις, βάζοντας προτεραιότητες, ώστε να μην ξεκινούν έργα και να μένουν μισά χωρίς χρηματοδότηση, ούτε να ξεκινούν έργα που δεν αποτελούν μείζονος σημασίας, απλά για να γίνουν ή να εξυπηρετήσουν κάποιες «καταστάσεις».
Μάλιστα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι όλα τα έργα επαναξιολογούνται καθώς δεν υπάρχουν πόροι θα όλα τα έργα που θα ήθελε η χώρα, διότι δεν είναι ανεξάντλητοι οι πόροι και δεν είναι πολλά τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Ο Χρήστος Σταϊκούρας σημείωσε ότι υπάρχει καλή εκροή πόρων και εκτέλεση των δημοσίων έργων, τονίζοντας ότι η φιλοσοφία του Υπουργείου γίνεται αποδεκτή από τους κατασκευαστές, οι οποίοι αναλαμβάνουν να εκτελέσουν τα έργα στη χώρα μας.
Ως προς τα νέα, στις 31 Ιανουαρίου θα γίνουν τα εγκαίνια του αυτοκινητοδρόμου Ακτιο – Αμβρακία, παρουσία του πρωθυπουργού, ενώ όπως ήδη έχουμε γράψει το νότιο τμήμα του Ε65 και μέρος του βόρειου (Τρίκαλα – Καλαμπάκα), θα παραδοθούν στο πρώτο εξάμηνο του 2024.
Σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος ίσως να παραδοθεί στο σύνολό του και νωρίτερα από το προβλεπόμενο, δηλαδή τον Μάρτιο του 2025, αντί σε δύο τμήματα, Μάρτιος και Ιούνιος.
Εξίσου καλά τα νέα είναι για το ΒΟΑΚ στην Κρήτη, καθώς έχουν αποσφραγιστεί οι φάκελοι για το μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο που θα γίνει με παραχώρηση και στις 25 Ιανουαρίου θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές. Οικονομικές προσφορές θα έχουμε και στο οδικό τμήμα Ιωάννινα – Κακκαβιά.
Επίσης, συμβασιοποιήθηκε η επέκταση του μετρό στη Δυτική Αττική, για τους τρεις νέους σταθμούς, ενώ τέλος Απριλίου θα κυκλοφορήσουν 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Για τον Προαστιακό έχουν ξεκινήσει τα έργα με 100 εκατ. χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψη, ενώ στο τέλος Ιανουαρίου θα έχουμε τον φάκελο των 5 έργων, κόστους για 1,3-1,4 δισ., με τη σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο να βρίσκεται σε προτεραιοποίηση.
Η Χριστίνα Αλεξοπούλου, υφυπουργός Μεταφορών αναφέρθηκε στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που αναθεωρείται μετά το 2008 και εντός τριμήνου θα πάει στη Βουλή προς συζήτηση και δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.
Παράλληλα, έχουμε έως τις 31-12-2024 παράταση για το πρόγραμμα «πράσινα ταξί», με το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» να βρίσκεται επί θύρας, την άνοιξη ή πριν το καλοκαίρι. Επίσης, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Φορτίζω παντού» που αφορά Δήμους με 80 εκατ. πόρους από Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ ξεκινούν να τοποθετούνται σταθμοί φόρτισης σε πιάτσες ταξί.
Ο Νικος Ταχιάιος, υφυπουργός Υποδομών, τόνισε ότι στη Θεσσαλία θα έχουμε τις επόμενες μέρες συμβάσεις συμβούλων για να προχωρήσουν οι συμβάσεις με κατασκευαστές. Στόχος είναι στις αρχές του καλοκαιρού να έχουμε υπογεγραμμένες συμβάσεις για τα έργα Θεσσαλίας.
Τα σχολικά έργα 30,4 εκατ. τα αναλαμβάνουν οι εφοπλιστές, ενώ τα σιδηροδρομικά έργα μόνιμων αποκαταστάσεων (θα τα αναλάβει ο ΟΣΕ), θα γίνουν με χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης. Εξάλλου, θα δοθούν 900 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση των οδικών αξόνων.
Για την Εγνατία Οδό υπάρχει κινητικότητα προκειμένου να υπογραφεί σύντομα η σύμβαση παραχώρησης.
Ο Νίκος Ταχιάος ήταν αισιόδοξος για τον ΒΟΑΚ, επισημαίνοντας ότι έχουν ξεκινήσει εργασίες στο τμήμα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος, τονίζοντας, πάντως, ότι υπάρχουν θέματα με απαλλοτριώσεις και με καθυστερήσεις λόγω δικαστηρίων.