Stealth μαχητικά F-22 στην Ελλάδα: Τα αμερικανικά «Raptors» στη Σούδα (pics)

Μεταστάθμευσαν την Πέμπτη στην αεροπορική βάση Σούδας.
.
.
ΓΕΕΘΑ

Τη μεταστάθμευση 4 αμερικανικών stealth μαχητικών εναέριας υπεροχής F-22 Raptor από την 90th Expeditionary Fighter Squadron της USAF και 2 αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού KC-135, καθώς και του προσωπικού υποστήριξής τους, στην αεροπορική βάση Σούδας ανακοίνωσε το ΓΕΕΘΑ.

Τα αεροσκάφη και το προσωπικό συμμετέχουν στην Άσκηση «Αgile Combat Employment» (ACE) της USAF, στο πλαίσιο της οποίας είχαν μετασταθμεύσει και μαχητικά F-35 στην Σούδα τον Ιούλιο του 2022. Όπως υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, η μεταστάθμευση διεξάγεται κατόπιν ενεργειών του ΓΕΕΘΑ και συντονισμού του με τις αρμόδιες Αμερικανικές αρχές, στο πλαίσιο της υλοποίησης της Επικαιροποιημένης Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ Ελλάδος και ΗΠΑ (Mutual Defense Cooperation Agreement – MDCA).

.
.
ΓΕΕΘΑ

F-22 Raptor

Το F-22 Raptor, το οποίο έχει έρθει στην Ελλάδα και στο παρελθόν, είναι το κορυφαίο μαχητικό εναέριας υπεροχής της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας. Πρόκειται για ένα stealth αεροσκάφος 5ης γενεάς (όπως και το πολλαπλών ρόλων F-35) που, μεταξύ άλλων, ενσωματώνει υψηλές δυνατότητες διασυνδεσιμότητας με άλλες πλατφόρμες, μέσω Link 16.

Είναι μονοθέσιο και δικινητήριο και, παρά το ότι σχεδιάστηκε ως μαχητικό εναέριας υπεροχής (με αποστολή δηλαδή την απόκτηση του ελέγχου του εχθρικού εναέριου χώρου, εμποδίζοντας την εχθρική πολεμική αεροπορία να πραγματοποιεί τις αποστολές της και εξουδετερώνοντάς την- πρόκειται εν ολίγοις για ένα αεροσκάφος σχεδιασμένο για την αντιμετώπιση κάθε είδος μαχητικού και την εξαφάνιση κάθε απειλής/ προσπάθειας αμφισβήτησης της κυριαρχίας στον εναέριο χώρο του θεάτρου επιχειρήσεων), έχει αποκτήσει και δυνατότητες πληγμάτων στο έδαφος, ηλεκτρονικού πολέμου και signals intelligence (SIGINT). Στην air-to-air διαρρύθμισή του φέρει έξι πυραύλους AIM-120 AMRAAM και δύο AIM-9 Sidewinder συν ένα πυροβόλο Μ61Α2 tτων 20 χιλιοστών, ενώ στην air to ground μπορεί να φέρει εσωτερικά δύο βόμβες GBU-32, συν δύο AIM-120 και δύο AIM-9 (αέρος- αέρος).

.
.
ΓΕΕΘΑ

Χάρη στον αεροδυναμικό σχεδιασμό του και τους προηγμένους κινητήρες του μπορεί να πραγματοποιεί πτήση cruise σε υπερηχητικές ταχύτητες (άνω των 1,5 Μαχ), χωρίς να χρησιμοποιεί μετάκαυση- ένα χαρακτηριστικό που είναι γνωστό ως supercruise το οποίο του παρέχει πλεονεκτήματα ως προς την ταχύτητα και εμβέλεια έναντι άλλων, λιγότερο προηγμένων μαχητικών, τα οποία πρέπει να χρησιμοποιούν μετάκαυση, η οποία καίει πολύ καύσιμο, για να επιχειρούν σε υπερηχητικές ταχύτητες.

O συνδυασμός stealth χαρακτηριστικών, αεροδυναμικών επιδόσεων και των συστημάτων αποστολής του θεωρείται πως του δίνουν δυνατότητες άνευ προηγουμένου στη μάχη αέρος-αέρος. Σύμφωνα με τις ΗΠΑ, δεν υπάρχει αεροσκάφος αυτή τη στιγμή μαχητικό αεροσκάφος αντάξιό του στον κόσμο. Δια νόμου απαγορευόταν η πώλησή του σε άλλες χώρες λόγω της υψηλής του τεχνολογίας, και ως εκ τούτου δεν έχει εξαχθεί. Το κόστος μονάδας ανέρχεται στα 132 εκατομμύρια δολάρια. Έλαβε έγκριση για αρχική παραγωγή το 2001 και για πλήρη (full rate) παραγωγή το 2005, έτος το οποίο ανέλαβε υπηρεσία.

.
.
ΓΕΕΘΑ

Αξίζει να σημειωθεί πως η αμερικανική πολεμική αεροπορία σχεδίαζε αρχικά την απόκτηση απόκτηση αρκετών εκατοντάδων του τύπου, ωστόσο εν τέλει προμηθεύτηκε λιγότερα από 200 (σύμφωνα με την ιστοσελίδα της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας, τον Αύγουστο του 2022 ήταν σε υπηρεσία 183 αεροσκάφη του τύπου) με το τελευταίο μαχητικό του τύπου να παραλαμβάνεται το 2012, καθώς λόγω του ιδιαίτερα εξειδικευμένου χαρακτήρα του, της απαγόρευσης εξαγωγών και της έλλειψης ανάγκης (τότε) για αποστολές αέρος-αέρος, προτιμήθηκε το πολλαπλών ρόλων F-35 (το οποίο ήταν και καρπός προγράμματος διεθνούς συνεργασίας).

Δημοφιλή