«Η επιτυχία του “Emerald Medical Center” είναι πέρα από αυτό το βραβείο και είναι η εμπορική και σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι που μας διαφοροποιεί», λέει στη HuffPost Greece o κ. Αλέξανδρος Αθανασούλας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της STIRIXIS Group, για το παγκόσμιο βραβείο «Best Public Service Interior Design in the World» που κέρδισε η εταιρεία για το έργο της «Emerald Medical Center» στη Ρουμανία, στα International Property Awards 2018-2019. Η απονομή πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο στο Λονδίνο.
Η STIRIXIS Group αποτελεί ένα οργανισμό παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών στρατηγικής και σχεδιασμού που εστιάζει στη μακροπρόθεσμη εξασφάλιση της επιτυχίας των πελατών της και στη μεγιστοποίηση της απόδοσης της επένδυσης τους. Σε συνεργασία με τους πελάτες καθορίζει, σχεδιάζει, δημιουργεί, βελτιστοποιεί και διαχειρίζεται επιχειρηματικές ιδέες παγκοσμίως, στους κλάδους της Λιανικής, της εστίασης, της φιλοξενίας, της διασκέδασης και αναψυχής, καθώς και στους εργασιακούς χώρους.
Η εταιρεία έχει ολοκληρώσει περισσότερα από 600 έργα σε 24 χώρες τα τελευταία 22 χρόνια.
Με αφορμή τη βράβευση, η HuffPost Greece μίλησε με τον κ. Αθανασούλα και την Εκτελεστική Διευθύντρια της STIRIXIS Group κα. Έλενα Αθανασούλα, οι οποίοι μίλησαν για την ίδρυση και πορεία της εταιρείας, τις υπηρεσίες και τα μελλοντικά σχέδια.
Η STIRIXIS Group διακρίθηκε διεθνώς για το σχεδιασμό του «Emerald Medical Center». Πώς το εμπνευστήκατε και ποια ήταν η στρατηγική σας;
Αλέξανδρος Αθανασούλας: Η επιτυχία προκύπτει από τον συνδυασμό της φιλοσοφίας και της προσέγγισης μας με τους στόχους του πελάτη. Δεν μελετάμε αρχιτεκτονικά τους χώρους, ουσιαστικά παρέχουμε και αρχιτεκτονική μελέτη, και branding, και customer experience. Αυτά για εμάς δεν είναι αυτοσκοπός αλλά εργαλεία που τα κάνουμε με το βέλτιστο τρόπο και τα διαθέτουμε για να πετύχουμε τον εμπορικό και στρατηγικό στόχο του πελάτη μας. Άρα η ουσία της επιτυχίας του Emerald δεν αποτυπώνεται στο βραβείο. Tο βραβείο αποτυπώνει το πόσο καλά έγιναν οι μελέτες που παραδώσαμε. Η επιτυχία του Emerald, πέρα από αυτό το βραβείο, είναι η εμπορική και σε βάθος χρόνου. Αυτό είναι που μας διαφοροποιεί. Το βραβείο ήρθε προφανώς για τον τρόπο που σχεδιάσαμε και αντιμετωπίσαμε ολιστικά μια καινούργια αλυσίδα διαγνωστικών κέντρων: το όνομα, το λογότυπο, η αρχιτεκτονική, το customer experience, το branding στο χώρο και στα κομμάτια της επικοινωνία τους, τα έντυπα, οι στολές, είναι σχεδιασμένα από την εταιρεία μας στη Ρουμανία. Κερδίσαμε απρόσμενα το βραβείο «Best in Europe» με το Emerald και αυτόματα προκριθήκαμε για το «Best in the World» που βραβεύει πρότζεκτ από κάθε ήπειρο.
Έλενα Αθανασούλα: Αντιμετωπίζουμε κάθε πελάτη ως επενδυτή. Πάντα ξεκινάμε από τον στρατηγικό στόχο, θεωρώντας κάθε πρότζεκτ μέρος ενός οργανισμού. Κάποιος θα το χρηματοδοτήσει, είτε ως startup ή ως ένα βήμα εξέλιξης και ανάπτυξης ενός οργανισμού που ήδη λειτουργεί. Το Emerald ήταν ένα βήμα ανάπτυξης μιας επιχείρησης του χώρου της Υγείας, που προσέθεσε μια καινούργια αλυσίδα για να κλείσει το κενό της αγοράς στον χώρο των διαγνωστικών κέντρων. Είναι μια επένδυση, μας ενδιαφέρει το επενδυτικό μέρος κάθε βήματος και παρέχουμε τα εργαλεία για να επιτευχθεί ο στόχος.
Η STIRIXIS Group ξεκίνησε ως μια αμιγώς κατασκευαστική εταιρεία και για πολλά χρόνια είχε αυτό το προφίλ, μέχρι που πρόσθεσε και το σχεδιαστικό τμήμα στις υπηρεσίες. Τι ήταν εκείνο που σας παρακίνησε στην ένταξη αυτού του τομέα στη STIRIXIS Group;
Α.Α: Ξεκινήσαμε το 1996 ως κατασκευαστική εταιρεία, ανακαλύψαμε όμως γρήγορα ότι οι μελέτες που μας έφερναν ήταν πάρα πολύ κακές. Έτσι δημιουργήσαμε ένα μελετητικό τμήμα, πλαισιωμένο με αρχιτέκτονες, και τελικά καταλάβαμε ότι οι επαγγελματικοί χώροι - που ήταν η κύρια ενασχόλησή μας - χρειάζονταν κάτι περισσότερο από την αρχιτεκτονική. Το πρώτο πραγματικό τμήμα «Concept Design» στην Ελλάδα το δημιουργήσαμε το 1999, μετά από τη συνεργασία μας με την αμερικανική εταιρεία Envirosell.
Με το τμήμα αυτό, είχαμε πλέον την δυνατότητα να ρωτήσουμε τους πελάτες μας για το ποια είναι η στρατηγική τους τοποθέτηση, πως διαφοροποιούνται, ποιες είναι οι αξίες που θέλουν να επικοινωνήσουν στους πελάτες τους. Αυτά εμείς, με τα εργαλεία που διαθέτουμε, θα τα μετατρέπαμε στο χώρο σε εμπειρία, περιβάλλον, χωροταξία κλπ. Και ανακαλύψαμε ότι οι περισσότερες, ακόμα και μεγάλες, εταιρείες δεν είχαν στρατηγική. Ολοκλήρωναν έργα με έναν τρόπο που θεωρούσαν σωστό, χωρίς ουσιαστικές μελέτες της αγοράς και επιχειρηματικά σχέδια για τις επενδύσεις τους. Ως απάντηση στις ανάγκες της αγοράς, αλλά και για λόγους διαφοροποίησης μας, δημιουργήσαμε ένα τμήμα Στρατηγικής. Μια πιο συνολική, τέτοια προσέγγιση, εξυπηρετούσε το στρατηγικό και εμπορικό στόχο μεγιστοποίησης της απόδοσης της επένδυσης. Στη συνέχεια δημιουργήσαμε ένα νέο τμήμα, που ονομάζουμε «Concept Evolution» που δεν νομίζω να το έχει μέχρι και σήμερα καμία άλλη εταιρεία στην Ελλάδα και στην Ευρώπη.
Δεν θεωρούμε ότι ο κύκλος ζωής ενός concept, που η αγορά χαρακτηρίζει ως standard, υπηρετεί πραγματικά την επένδυση του πελάτη. Φτιάξαμε λοιπόν έναν ξεχωριστό τρόπο προσέγγισης των concepts, μέσα από το τμήμα «Concept Evolution», όπου παρακολουθεί στοιχεία από τη λειτουργία του concept, τη λειτουργία του ανταγωνισμού, την αγορά και τις τάσεις σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο. Έτσι ανατροφοδοτεί την στρατηγική και προτείνει μικρές διαφοροποιήσεις εξελίσσοντας τα concept των πελατών μας δυναμικά, και παράλληλα με την αγορά, αυξάνοντας την κερδοφορία τους και το αποτέλεσμά τους σε βάθος χρόνου. Και αυτός ο κύκλος ολοκληρώθηκε το 2006.
Το 2008 συσκεφθήκαμε με σκοπό να σχεδιάσουμε τη STIRIXIS Group του 2020 και παρότι η κατασκευή το 2008 ήταν περίπου το 80-85% του τζίρου μας, αποφασίσαμε σοφά και σταματήσαμε προ κρίσης τις κατασκευές, τις εργολαβίες. Τώρα ασχολούμαστε αποκλειστικά με το construction management που μας κρατάει στην πλευρά του πελάτη. Ολοκληρώνουμε τις μελέτες, κάνουμε τον διαγωνισμό και επιβλέπουμε όποιον κατασκευαστή αναλάβει, ούτως ώστε να εξασφαλίσουμε το τελικό αποτέλεσμα για τον πελάτη μας.
Ποιες είναι οι υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία;
E.A: Τα τέσσερα βήματα στα οποία περνάει η επένδυση, τα διακριτά «μπουκέτα» υπηρεσιών, είναι: η Στρατηγική, το Design, το Construction Management (project management) και το Evolution.
Σε κάθε στάδιο βρίσκεται μια πλειάδα μελετών διαφορετικών υπηρεσιών. Στη Στρατηγική, κάποιος χρειάζεται business plan, άλλος θέλει μελέτη σκοπιμότητας, αξιολόγηση δικτύου, ή best use analysis. Στο Design κάποιος χρειάζεται και Branding, στο αρχιτεκτονικό ένας χρειάζεται στατική μελέτη και μηχανολογικές μελέτες. Οι υπηρεσίες είναι «κομμένες και ραμμένες», σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε πελάτη.
Έχετε αναφέρει στο παρελθόν ότι είστε υποστηρικτές του «Systems Thinking». Μπορείτε να μας δώσετε έναν ορισμό και να μας εξηγήσετε κατά πόσο αυτό βοηθάει τον επιχειρησιακό κόσμο;
Α.Α: Η φιλοσοφία μας βασίζεται στο «Systems Thinking». Είναι ένας ολόκληρος κόσμος, είναι το νοητικό μοντέλο πάνω στο οποίο δουλεύουμε. Αντιμετωπίζουμε τις επιχειρήσεις ως συστήματα και τις υπηρεσίες που τους παρέχουμε ως σύστημα αντίστοιχα. Σχεδιάζοντας ένα κατάστημα για παράδειγμα, δεν μας ενδιαφέρει μόνο να δώσουμε μια αρχιτεκτονική μελέτη, μας ενδιαφέρει πως βελτιστοποιούμε τη σχέση ανάμεσα στην αρχιτεκτονική μελέτη, στο branding, στην εξυπηρέτηση του κόσμου, στις απαιτήσεις προσωπικού, στην επικοινωνία, στην εμπειρία κλπ., και αυτή είναι η δικιά μας διαφοροποίηση. Έτσι αντιμετωπίζουμε και τα τμήματα των εταιρειών, είτε είναι ένα διαγνωστικό κέντρο, ένα κατάστημα, ένα ξενοδοχείο. Έχουμε ολοκληρώσει 600 έργα, σχεδόν σε κάθε κατηγορία που υπάρχει. Γνωρίζοντας τον τρόπο που λειτουργεί ο άνθρωπος, δημιουργούμε τα ερεθίσματα γύρω του ώστε να αισθανθεί ο πελάτης αυτό που πρέπει και να επιτύχουμε τον εμπορικό του σκοπό.
Ποια είναι η γνώμη σας για τα γραφεία open-space;
Ε.Α: Βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο από τα κλειστά γραφεία σε γραφεία open-space, αλλά απαιτείται μια συγκεκριμένη κουλτούρα που θεωρώ ότι δεν την έχουμε ακόμα, περισσότερο στην Ελλάδα και λιγότερο στο εξωτερικό. Σχεδιάζουμε κι εμείς πολλά open-space, ανάλογα όμως με τις ανάγκες κάθε εταιρείας. Το open-space δεν αποτελεί απάντηση σε κάθε απαίτηση.
Α.Α: Οι περισσότερες εταιρείες την Ευρώπη και τον Δυτικό κόσμο έχουν ένα μεγάλο μέρος εξ αποστάσεως εργασίας και ένα μεγάλο μέρος hot-desking. Για παράδειγμα, αν έχω 30 θέσεις για 60 εργαζόμενους, δημιουργούμε open plan (σχέδιο διαμόρφωσης χώρου) και task-oriented χώρους. Επειδή απουσιάζει η ιδιωτικότητα, δεν μπορείς να λειτουργήσεις αμιγώς σε έναν open plan χώρο. Δημιουργούμε λοιπόν ταυτόχρονα πολλούς διαφορετικούς χώρους όπως: phone booths, meetings των τεσσάρων, relax area, brainstorming area, γυμναστήρια, καφετέριες. Για εμάς που κοιτάμε το «return on investment» («απόδοση επένδυσης»), αυτό στον εργασιακό χώρο μεταφράζεται στο πως μπορούμε να πετύχουμε αυξημένη συμμετοχή, απόδοση και επίτευξη του κομματιού του user experience σε σχέση με το customer experience για να έχουμε μικρότερο turnover των υπαλλήλων, μεγαλύτερη θετική σχέση με την εταιρεία κι αυτό όλο να έχει το αποτέλεσμα που θέλουμε και στο γραφείο και στους επισκέπτες μας. Οι millennials έχουν μεγάλη ανάγκη από τη δυνατότητα εναλλαγής του χώρου. Αν τους δώσεις τη δυνατότητα να πάρουν το notebook τους και να προτιμήσουν την καφετέρια για ραντεβού ή ένα booth για χαλάρωμα, τότε εργάζονται με χαρά, αποδίδοντας περισσότερο. Το open-plan δε λειτουργεί μόνο του, όπως δεν λειτουργεί και το να είναι όλα τα γραφεία ξεχωριστά.
Ε.Α: Το open-plan σίγουρα έχει τέτοιους συμπληρωματικούς χώρους. Όμως είναι και θέμα κουλτούρας της εταιρείας αν αυτό θα λειτουργήσει. Εμείς σχεδιάζουμε με βάση την εμπειρία που πρέπει να δημιουργήσουμε και οι εταιρείες θα πρέπει να δημιουργήσουν την κατάλληλη κουλτούρα σωστής χρήσης του open-plan χώρου. Και φυσικά όλα αυτά έχουν σχέση και με την πολιτισμική κουλτούρα.
Ποια είναι τα σχέδια της STIRIXIS Group στο μέλλον; Τι ετοιμάζετε;
Α.Α: Καταρχάς είμαστε ανήσυχοι και εξελισσόμαστε συνέχεια. Από τότε που αποφασίσαμε να κάνουμε τη στροφή στις υπηρεσίες, έχουμε λάβει πολύ σημαντικά βραβεία για δουλειές μας σε τρεις ηπείρους. Αυτοαποκαλούμαστε ως «διεθνής εταιρεία ελληνικής προέλευσης». Έχουμε δουλέψει σε 24 χώρες, τώρα δραστηριοποιούμαστε σε αγορές της Μέσης Ανατολής, ενώ μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα και η Αφρική. Φυσικά είμαστε ενεργοί στην Ευρώπη και την Ελλάδα με πολύ δυνατά concepts και καλούς πελάτες. Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή αναπτύσσουμε το δίκτυο της Nova, το δίκτυο της DAIKIN, της ELPEDISON και βρισκόμαστε στο στάδιο της ανάπτυξης του concept. Μας ενδιαφέρει να είμαστε πάντα ένα βήμα μπροστά. Μελετάμε και επενδύουμε πολύ στην εξέλιξη των αγορών, ώστε αυτό που προτείνουμε στους πελάτες να έχει βιωσιμότητα και απόδοση. Μας ενδιαφέρει συνολικά η «ευημερία», έννοια που περιλαμβάνει και το οικονομικό κομμάτι, όμως είναι πολύ περισσότερα. Θέλουμε να βοηθήσουμε να χτιστούν εύρωστες επιχειρήσεις που να αντέχουν στις μελλοντικές προκλήσεις, με έναν τρόπο που και οι εργαζόμενοι και οι πελάτες θα βλέπουν την αξία που δημιουργείται.
“Θέλουμε να βοηθήσουμε να χτιστούν εύρωστες επιχειρήσεις που να αντέχουν στις μελλοντικές προκλήσεις, με έναν τρόπο που και οι εργαζόμενοι και οι πελάτες θα βλέπουν την αξία που δημιουργείται.”
Πιστεύω ότι η συστημική αυτή προσέγγιση μας βάζει σε ένα πολύ ενδιαφέρον επίπεδο γιατί ερχόμαστε με μεγάλη χαρά, και λαχτάρα θα έλεγα, να μετατρέψουμε μια, ουσιαστικά, φιλοσοφία σε πράξη. Και έχει αποδειχθεί ότι λειτουργεί, άρα κάτι κάνουμε λοιπόν καλά γιατί η ενασχόληση μας με διάφορες χώρες και αγορές προκύπτει κυρίως από το ότι οι πελάτες μας, μας προτείνουν ο ένας στον άλλον. Και αυτό γιατί τους δίνουμε κάτι που κανείς άλλος δεν έχει πετύχει: κατανοούν μαζί μας περισσότερα για τη δουλειά τους και την εξελίσσουμε μαζί. Αυτό, σε συνδυασμό με το concept evolution και με τις σχέσεις που δημιουργούμε, μας οδήγησε να δημιουργήσουμε ένα δίκτυο πελατών μας που λέγεται «Emergence» -μια συστημική λέξη- και είναι οι αναδυόμενες αξίες. Το «Emergence» αποτελεί ένα καινοτόμο πρότυπο δίκτυο συνεργιών. Έτσι φέρνουμε σε άμεση επαφή όλους τους πελάτες μεταξύ τους για να δημιουργήσουμε συνέργειες, να τους βοηθήσουμε να αποκτήσουν γνώση, επαφές, διαφορετικά οπτικές για το μέλλον να συζητήσουν και να εξελιχθούν και να περάσουμε καλά δημιουργώντας ένα πολύ πιο αποδοτικό και ουσιαστικό μέλλον. Αυτή ήταν μια ιδέα της Έλενας.
Ε.Α: Ξεκίνησε θεωρώντας ότι πρέπει να αφήσουμε κάτι στην επόμενη γενιά, μια κληρονομιά. Αυτό το κάνουμε μέσα από το δίκτυο που δημιουργήσαμε που έχει διάφορους πυλώνες. Θεωρούμε ότι οι άνθρωποι που έχουν περάσει από την εταιρεία και έχουν δουλέψει μαζί μας -ένα κλειστό δίκτυο- καταλαβαίνουν παραπάνω από απλώς έναν σχεδιασμό κι έτσι τους θέλουμε αρωγούς και πρεσβευτές αυτής της προσπάθειας ώστε να μπορέσουμε να αφήσουμε κάτι αξιόλογο: μια καινούργια λογική αντιμετώπισης των πραγμάτων, που το κέρδος δεν είναι αυτοσκοπός αλλά ένα μέσον για την ευρύτερη ευημερία της κοινωνίας. Ασπαζόμαστε πολύ τη φιλοσοφία πώς μια εταιρεία μέσα από το business μπορεί να δώσει στην κοινωνία. Θεωρούμε ότι μπορούμε να επηρεάσουμε κι εμείς τα δρώμενα στη χώρα μας πρωτίστως. Σε αυτό το network υπάρχουν και πελάτες μας από το εξωτερικό, που συμπράττουν σε αυτήν την προσπάθεια. Το concept του Emergence το λανσάραμε στα 22 χρόνια της εταιρείας- ο πιο σημαντικός κυρίαρχος αριθμός- όταν κάποιος έχει διανύσει μια πορεία που έχει πατήσει γερά στα πόδια του για να μπορεί να επιστρέψει στην κοινωνία έργα που έχει κάνει. Δημιουργήσαμε ένα εορταστικό λεύκωμα, που είχε μεγάλη απήχηση, με την πορεία μας και τελικά αυτό που αφήνουμε πίσω είναι η δημιουργία αυτού του νέου concept.
Επιπλέον, να πούμε ότι δεν είναι σκοπός μας να γίνουμε «δεκανίκι» κανενός κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης, αλλά να δρούμε ως καταλύτης. Ουσιαστική βοήθεια είναι να δώσεις τη γνώση και να μπορέσει ο πελάτης να σταθεί στα πόδια του, να μπορέσει να αναπτύξει την εταιρεία του για το επόμενο βήμα. Επιθυμούμε να κάνει κτήμα του αυτό που έχουμε δουλέψει μαζί.
Α.Α: Τελειώνοντας θέλω να τονίσω ότι περνάμε καλά και ότι είμαστε πολύ υπερήφανοι για την ομάδα των ανθρώπων που εργάζονται μαζί μας και μοιραζόμαστε τις ίδιες αξίες.