Ανάπτυξη στην Πράξη: η περίπτωση της Κέρκυρας

Η Κέρκυρα διαθέτει τεράστιο δυναμικό που, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί όσο θα έπρεπε. Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες μιας αθόρυβης αλλά πολύ ουσιαστικής παραγωγικής αναγέννησης στο νησί μας, με την ολοένα και πιο δυναμική παρουσία προϊόντων -παραδοσιακών και μη- που κερδίζουν τις εντυπώσεις τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο και απολαμβάνουν όλο και μεγαλύτερης εμπιστοσύνης από τους ντόπιους καταναλωτές κι επιχειρηματίες.
David Gould via Getty Images

Η Κέρκυρα και τα νησιά του Ιονίου εν γένει διατηρούν την περίοδο της ύφεσης ένα σημαντικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες περιοχές της Ελλάδας: τη σταθερή και μαζική εισροή κεφαλαίων από τον τουρισμό. Τα κεφάλαια αυτά αποτελούν ένα εξαιρετικό «μαξιλάρι» για τις δύσκολες εποχές, μια σταθερή και εγγυημένη πηγή ζήτησης και ρευστότητας, κάτι που επιβεβαιώθηκε και φέτος. Οι καλές επιδόσεις που σημείωσε αυτή τη χρονιά ο Τουρισμός δίνουν «ανάσα» στην τοπική οικονομία. Δημιουργούν, όμως, και την υποχρέωση για βαθύτερες τομές. Διότι πίσω από την ποσοτική βελτίωση εξακολουθεί να κρύβεται μια ποιοτική υστέρηση που δείχνει τα όρια του υφιστάμενου μοντέλου τουριστικής ανάπτυξης σε όλο το Ιόνιο.

Στόχος όλων μας πρέπει είναι όχι μόνο να προσελκύσουμε περισσότερους αλλά και καλύτερους επισκέπτες. Κι επιπλέον να καταφέρουμε να τους «κερδίσουμε» σε πιο μόνιμη βάση καθιστώντας τους πρεσβευτές μιας νέας, βελτιωμένης τουριστικής μας πρότασης.

Η Κέρκυρα διαθέτει τεράστιο δυναμικό που, όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει αξιοποιηθεί όσο θα έπρεπε. Τα τελευταία χρόνια γινόμαστε μάρτυρες μιας αθόρυβης αλλά πολύ ουσιαστικής παραγωγικής αναγέννησης στο νησί μας, με την ολοένα και πιο δυναμική παρουσία προϊόντων -παραδοσιακών και μη- που κερδίζουν τις εντυπώσεις τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο και απολαμβάνουν όλο και μεγαλύτερης εμπιστοσύνης από τους ντόπιους καταναλωτές κι επιχειρηματίες. Παρατηρούμε μια αυξημένη κινητικότητα σε επίπεδο ανάδειξης της κερκυραϊκής γαστρονομίας μέσα από καινοτόμες δράσης προβολής αλλά και επιχειρηματικές πρωτοβουλίες. Κι όλα αυτά σε μια περίοδο ανάκαμψης της τουριστικής κίνησης και της πληρότητας των τουριστικών καταλυμάτων. Ήδη από μόνες τους, οι τάσεις αυτές είναι αρκετά ισχυρές και ελπιδοφόρες. Η όποια μεμονωμένη δυναμική τους ωστόσο ωχριά μπροστά στα τεράστια οφέλη μιας συνδυασμένης αξιοποίησής τους τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και πιο μακροπρόθεσμα: από την ενίσχυση της κερδοφορίας των τοπικών επιχειρήσεων και τη δημιουργία νέων, διατηρήσιμων και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας, μέχρι την υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής, που τόσο έχει ανάγκη ο τόπος.

Αυτό δεν μπορεί να προκύψει μέσα από σκόρπιες παρεμβάσεις και επιτυχημένες μεν αλλά ασύνδετες μεταξύ τους ιδιωτικές πρωτοβουλίες, παραδείγματα των οποίων έχουν υπάρξει αρκετά τα τελευταία χρόνια χωρίς όμως μέχρι τώρα να αποκτήσουν μια πιο συλλογική διάσταση. Αντίθετα, προϋποθέτει την στρατηγική σύνδεση όλου του φάσματος της τουριστικής μας βιομηχανίας με την τοπική παραγωγή.

Την προαγωγή αυτής της συνεργασίας είχε ως αντικείμενο η ημερίδα που διοργάνωσα τον περασμένο Δεκεμβρίου με τίτλο: «Ανάπτυξη στην Πράξη - Τουρισμός, Γαστρονομία, Τοπικά προϊόντα»: να φέρει κοντά τους επαγγελματίες της Φιλοξενίας και της Γαστρονομίας με τους παραγωγούς και τους μεταποιητές παραδοσιακών και μη Τοπικών Προϊόντων. Να ανοίξει διάλογο για τη δημιουργία ενός στρατηγικού σχεδίου που θα εκφράζει στο σύνολό της την τοπική κοινωνία, καθώς θα έχει γεννηθεί από τα σπλάχνα της και θα έχει ως αιχμή τα πιο δυναμικά της κομμάτια. Αυτή είναι μια υπόθεση που αφορά όλους μας.

Έχουμε σήμερα μια σπάνια ιστορική ευκαιρία να πυροδοτήσουμε ένα κύμα δυναμικής και σταθερής ανάπτυξης για όλους. Να δείξουμε πώς μια από τις πιο χαρισματικές αλλά και πλέον εγκαταλειμμένες από την κεντρική διοίκηση περιοχές της χώρας μπορεί, στηριγμένη στη δικές της δυνάμεις, να αποτελέσει παράδειγμα ευημερίας και προόδου.

Δημοφιλή