Ακρως ενδιαφέροντα ήταν όσα παρουσίασε ο Χρήστος Βίνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία «σηκώνει» όλο το βάρος των έργων των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρα μας, όντας ξεχωριστή σε λειτουργία από τον ΟΣΕ.
Αυτό που ουσιαστικά προκύπτει, είναι ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει αρχή, μέση και τέλος σε όλα τα έργα προς υλοποίηση, με στόχο να κερδηθεί πολύτιμος χρόνος, να μην σπαταλώνται χρήματα άσκοπα, τα έργα να έχουν αρτιότητα και να είναι περιβαλλοντικά συμβατά, προς όφελος της κοινωνίας.
Η ΕΡΓΟΣΕ, με τον Χρήστο Βίνη επικεφαλής, από τον Οκτώβριο του 2019, έναν άνθρωπο που γνωρίζει την αγορά πολύ καλά, όντας μηχανικός, έθεσε σε εφαρμογή ένα νέο πλάνο αναδιάρθρωσης της εταιρείας, με στόχο τον εκσυγχρονισμό των εταιρικών διαδικασιών και λειτουργιών και την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας σε όλους τους τομείς δραστηριοποίησης.
Ξεμπλόκαραν «παγωμένες» διοικητικές πράξεις, δημοπρατήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν έργα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Εντοπίστηκαν και επιλύθηκαν προβλήματα που διαχρονικά λειτουργούσαν ως τροχοπέδη στην ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων, ενώ αυξήθηκε η απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων για την υλοποίηση των έργων, με τον ρυθμό ανάπτυξης να επιστρέφει σε θετικό πρόσημο μετά από 5 χρόνια.
Το 2020 εγκρίθηκε ο σχεδιασμός και ξεκίνησε η υλοποίηση του μεγαλύτερου προγράμματος σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα για τη σύνδεση των κύριων λιμένων με το σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ δημοπρατήθηκαν έργα με μειοδοτικούς διαγωνισμούς, ύψος 515,3 εκατ. ευρώ, που αφορούν –κυρίως- την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου και την εγκατάσταση συστημάτων ηλεκτροκίνησης, σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών.
Επίσης, δρομολογήθηκε η επανεκκίνηση των συμβάσεων που αφορούν στην εγκατάσταση ειδικών σιδηροδρομικών συστημάτων (Σηματοδότηση, ETCS κλπ.) στη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προμαχώνα, με απώτερο στόχο τη διασφάλιση της μείωσης του χρόνου διαδρομής στις 3 ώρες και 15 λεπτά.
Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για τη δημοπράτηση 6 εμβληματικών έργων
συνολικού προϋπολογισμού 4 δισ. ευρώ. Για όλα τα νέα έργα, επελέγη ως εργαλείο ο Ανταγωνιστικός Διάλογος για τη διαγωνιστική διαδικασία, με στόχο να σχεδιαστούν άρτια τεχνικά έργα και παράλληλα να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ωρίμανσης και κατασκευής τους. Τα έργα θα συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα της επόμενης Προγραμματικής Περιόδου του ΕΣΠΑ, καθώς και του Χρηματοδοτικού Μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη 2» (Connecting Europe Facility - CEF 2) 2021 -2027.
Τα έργα που αλλάζουν το τοπίο στις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές της χώρας, είναι η υποστήριξη ανάπτυξης της τουριστικής βιομηχανίας, μέσω της σύνδεσης του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος με τον λιμένα Λαυρίου και της Ραφήνας, μέσω της πρόσβασης και εξυπηρέτησης οικισμών ανατολικής Αττικής, μέσω της βελτίωσης της ποιότητας κυκλοφοριακής ροής. ΤΑ ΕΡΓΑ
Οσον αφορά στα έργα Θεσσαλονίκη – Τοξότες και Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο, παραδίδονται 206 χλμ. νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής, με σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση, που ολοκληρώνουν τη σύνδεση Θεσσαλονίκης – Καβάλας, ενώ συνδέεται το υπό ανάπτυξη λιμάνι της Νέας Καρβάλης, με το υπόλοιπο δίκτυο του Ο.Σ.Ε.
Κατά συνέπεια, επιτυγχάνεται καλύτερη διασυνοριακή σύνδεση με τη Βουλγαρία στο Ορμένιο και την Τουρκία στο Πύθιο, ενώ υπάρχει δυνατότητα λειτουργίας ως γραμμή προαστιακής εξυπηρέτησης των περιοχών κατά μήκος του Έβρου ποταμού
Τα 2 έργα εντάσσονται στο P R O J E C T S E A 2 S E A το οποίο «ξεκλειδώνει» ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο της τάξης του 1 δισ. ευρώ, για τη σύνδεση των τριών μεγάλων λιμένων της Β. Ελλάδας (Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη) με τα τρία μεγάλα λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνα, Ρούσε).
Εξάλλου, υλοποιείται η σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου Προβλήτα του ΟΛΘ με την υφιστάμενη γραμμή που συνδέει το Σταθμό Διαλογής Θεσσαλονίκης με τον Εμπορικό Σταθμό και τον λιμένα., αναβαθμίζεται η εμπορευματική δραστηριότητα του λιμένα Θεσσαλονίκης, ενισχύονται οι διατροπικές μεταφορές από και προς τον λιμένα Θεσσαλονίκης, με την υπό κατασκευή του προαστιακού σιδηροδρόμου δυτικής Θεσσαλονίκης να λειτουργεί συμπληρωματικά προς το δίκτυο του μετρό, που θα παραδοθεί το 2023.
Οσον αφορά το μεγάλο έργο στην Πελοπόννησο, σε εξέλιξη βρίσκεται η ολοκλήρωση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Κιάτο – Πάτρα, στο τμήμα Ρίο – νέο Λιμένας Πατρών, και διασύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή προς Πύργο, έχοντας απευθείας πρόσβαση στο παραλιακό μέτωπο της πόλης και δυνατότητα αστικών αναπλάσεων σε έκταση περίπου 70 στρεμμάτων.
Το κοινωνικό όφελος σε χρηματικούς όρους ανέρχεται σε 787 εκατ. ευρώ (σε βάθος 30 ετών) και η ολοκλήρωση αναμένεται να γίνει το 2027.
Εξάλλου, η σημερινή διοίκηση έχει προωθήσει παρεμβάσεις για τις απαλλοτριώσεις ώστε να απαιτείται ένα έτος για την έκδοση της απόφασης και μόλις δύο μήνες για την έκδοση οικοδομικών αδειών.