Το 2024 θα είναι μια χρονιά με κορυφαία έργα υποδομών προς παράδοση σε χρήση, στα οποία δεσπόζει το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ποδαρικό στη νέα χρονιά θα κάνει η Αμβρακία Οδός, που πρόκειται να δοθεί ολόκληρη σε κυκλοφορία σε λίγες ημέρες, εντός του Ιανουαρίου.
Η Αμβρακία Οδός συνδέει τον οδικό άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό. Ήδη από το 2022, τα πρώτα 17 χλμ.,από τα 49 συνολικά του οδικού άξονα, προϋπολογισμού 160,5 εκατ. ευρώ (παράκαμψη της Αμφιλοχίας), χρησιμοποιείται και έχει ανακουφίσει την κυκλοφορία. Νωρίτερα (2019) είχαν δοθεί ακόμα 15 χλμ. σε κυκλοφορία, στο δυτικό τμήμα του έργου. Τώρα απομένουν να παραδοθούν τα υπόλοιπα 17 χλμ. Ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο – Αμβρακία, έχει κατασκευαστεί με χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου, με 2+2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας και ανισόπεδους κόμβους. Επιπλέον, περιλαμβάνει και την απευθείας σύνδεση της απόληξης του οδικού άξονα Άκτιο – Αμβρακία με την Ιόνια Οδό, στον ανισόπεδο κόμβο Ριβίου.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις, η διαδρομή Αθήνα – Λευκάδα θα διαρκεί 3 ώρες και 20 λεπτά.
Στον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος Ε65 θα έχουμε μεγάλες εξελίξεις. Μέχρι το καλοκαίρι θα παραδοθεί το Νότιο Τμήμα, από Ξυνιάδα έως τη διακλάδωση προς Καρπενήσι από τη Λαμία, μήκους 32,5 χλμ., καθώς το υπόλοιπο τμήμα είναι εν λειτουργία. Έτσι θα συνδεθεί με το Μεσαίο Τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα που λειτουργεί από το 2017. Επίσης, την ίδια περίοδο θα δοθεί σε κυκλοφορία και ένα μέρος του Βόρειου Τμήματος του Ε65, από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα. Πρόκειται για 25 χλμ. από τα συνολικά 70,5 χλμ. του Βόρειου Τμήματος.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης του οποίου η λειτουργία έχει μετακινηθεί χρονικά, αφενός λόγω των αρχαιολογικών έργων στον σταθμό Βενιζέλου και αφετέρου λόγω των ελέγχων δοκιμαστικής λειτουργίας διότι θα είναι αυτόνομο μετρό (χωρίς οδηγό), το φέρνουν προς παράδοση -εκτός απροόπτου- τον Νοέμβριο του 2024.
Η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, μήκους 9,6 χιλιομέτρων, διαθέτει 13 σταθμούς και η επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους 4,8 χλμ., ακόμα 5 σταθμούς. Επίσης, σχεδιάζεται επέκταση και προς τις βορειοδυτικές συνοικίες της πόλης.
Έργα σε εξέλιξη
Το 2024 θα προχωρήσουν σε μεγάλο βαθμό τα έργα για το υπόλοιπου τμήμα του Ε65 από Καλαμπάκα προς Εγνατία Οδό, όπου θα γίνει η σύνδεση.
Επίσης, το τμήμα Πάτρα – Πύργος (75 χλμ.) θα έχει φθάσει σε ένα μεγάλο ποσοστό προόδου. Το πρώτο τμήμα από την Κάτω Αχαϊά έως και τον Πύργο (νέα χάραξη), θα παραδοθεί τον Μάρτιο του 2025, ενώ το δεύτερο τμήμα που κατασκευάζεται στον υφιστάμενο δρόμο, λόγω της δυσκολίας με την παράλληλη κυκλοφορία, θα παραδοθεί τον Ιούλιο του 2025.
Με αμείωτο ρυθμό προχωρούν τα έργα για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι της Κρήτης, το οποίο αν δεν παραδοθεί έως το τέλος του 2025, αυτό θα γίνει αρχές του 2026. Πρόκειται για ένα τεράστιο έργο, που θα κοστίσει πάνω από 1 δισ. ευρώ.
Επίσης, στην Κρήτη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για την κατασκευή που πολύπαθου ΒΟΑΚ, του μεγάλου οδικού άξονα των περίπου 300 χλμ., με προϋπολογισμό 2,5 δισ. ευρώ. Το έργο έχει χωριστεί σε τρία τμήματα: Χανιά – Ηράκλειο (157,5 χλμ.), κόμβος Χερσονήσου στο Ηράκλειο έως τη Νεάπολη στο Λασίθι (25 χλμ.), και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος (14 χλμ.). Υπάρχουν και τα τμήματα Κίσσαμος – Χανιά (37,5 χλμ.), καθώς και Άγιος Νικόλαος – Σητεία.
Ως προς τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ο μετροπόντικας προχωρά σταθερά και το 2024 θα έχει διανύσει αρκετά χιλιόμετρα.
Υπάρχουν και άλλα, σημαντικά έργα, διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα, όπως ο οδικός άξονας «Ιωάννινα – Καλπάκι – Κακαβιά», για τον οποίο έγινε η προκήρυξη του έργου. Έχουμε όμως καιρό να αναφέρουμε περισσότερα.