Ένα σφαιρικό παιχνίδισμα που άλλοτε γίνεται συμπαγές και ξεκάθαρο κι άλλοτε διάτρητο και αμφιλεγόμενο. Το σύμπαν, τα αστέρια, ο ήλιος αποτελούν βασικά θέματα στις δημιουργίες της, μια κι ένα ανεξήγητο κάρμα την οδήγησε σε έναν προορισμό που δεν είχε επιλέξει. Η Φωτεινή Κωστούλη, η σχεδιάστρια των «συμπαντικών κοσμημάτων» που φέρουν το όνομα Aelia selection, είδε μέσα σε λίγα χρόνια τις δημιουργίες της να στέκονται ως εκθέματα σε μουσεία, να ταξιδεύουν σε εκθέσεις στην Αμερική, αλλά και να γίνονται αγαπητά από ανθρώπους της τέχνης. Η ίδια μας εξιστορεί πως πήρε τη μεγάλη απόφαση να ασχοληθεί με το κόσμημα και μας μιλάει για τα προβλήματα του κλάδου στην ελληνική αγορά.
-Τα κοσμήματα σας φέρουν την επωνυμία Aelia Selection. Eίναι η αέλια, η ενέργεια του ήλιου που σας εμπνέει ώστε να δημιουργείτε τόσο σφαιρικά κομμάτια;
Αέλια κατά τους ομηρικούς χρόνους είναι η φωτεινή, η θηλυκή πλευρά του ήλιου. Αισθάνθηκα ότι άλλαξα πορεία κάνοντας πιο φωτεινές επιλογές στη ζωή μου και διάλεξα το αέλια γιατί ήθελα να κάνω κι ένα λογοπαίγνιο με το Φωτεινή που είναι το όνομα μου.
-Είπατε ότι αλλάξατε πορεία και κάνατε φωτεινές επιλογές στη ζωή σας. Τι μεσολάβησε ώστε να χαράξετε άλλους δρόμους;
Εργαζόμουν για πολλά χρόνια σε ένα λογιστικό γραφείο χωρίς να έχω σκεφτεί ποτέ να εγκαταλείψω τη δουλειά μου. Παράλληλα ασχολιόμουν με τη ζωγραφική και την αγιογραφία από προσωπική ανάγκη. Η μητέρα του συζύγου μου έφτιαχνε κοσμήματα και συχνά μου έδειχνε τον τρόπο που έμπλεκε τα υλικά μεταξύ τους, κάτι που με γοήτευε και την παρακολουθούσα. Όταν έφυγε ξαφνικά από τη ζωή βρέθηκα με ένα ολόκληρο εργαστήρι που για συναισθηματικούς λόγους δεν ήθελα να εγκαταλείψω. Έτσι πολύ πειραματικά στην αρχή άρχισα να κατασκευάζω τα δικά μου. Ήθελα όμως να τα κάνω και σωστά. Ξεκίνησα να παρακολουθώ σεμινάρια κοσμήματος και έθεσα στόχο στον εαυτό μου να μαθαίνω κάθε χρόνο και μια νέα τεχνική μέχρι που τις έμαθα όλες.
-Πότε συνειδητοποιήσατε ότι το χόμπι μπορεί να γίνει αποκλειστική απασχόληση;
Την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Τότε αντιλήφθηκα ότι κινούμαστε σε μια Ελλάδα δύο ταχυτήτων. Από τη μια συναντούσα έναν οργασμό δημιουργικότητας από ανθρώπους των τεχνών κι από την άλλη έβλεπα εκείνους που περίμεναν παθητικά πως θα περάσουν οι μέρες της κρίσης. Ήταν όμως και θέμα συγκυρίας. Εκείνη την εποχή γνώρισα την Ιλιάδα Κοθρά, την ιδρύτρια του living postcards, μιας πλατφόρμας που προωθεί καλλιτέχνες και γενικότερα νέες ιδέες και επιχειρήσεις, η οποία με προέτρεψε να ασχοληθώ αποκλειστικά με το κόσμημα.
-Η πρώτη συλλογή είχε τη σφαιρικότητα που σήμερα σας χαρακτηρίζει;
Βέβαια! Η πρώτη συλλογή είχε σχέδια που ήταν σαν να στέκεται ένας παρατηρητής σε έναν δορυφόρο και να βλέπει τη γη. Η δεύτερη συλλογή ήταν σαν να στέκεται στη γη και να κοιτάει το σύμπαν. Όλες μου οι συλλογές έχουν πλανητικές αναφορές.
-Μιλήστε μας για τη νέα σας συλλογή
Ονομάζεται Stardust δηλαδή αστερόσκονη και είναι εμπνευσμένη από την ανάγκη μας για λίγο φως. Είναι αφιερωμένη στο χαμόγελο και την έκπληξη που αισθανόμαστε κάθε φορά που κοιτάμε έναν ουρανό γεμάτο αστέρια και σκεφτόμαστε ότι όλα είναι δυνατά να συμβούν. Η Stardust είναι ένα μήνυμα προς όλους μας να κάνουμε μια ευχή και να την αφήσουμε στη ροή της αστερόσκονης για να πραγματοποιηθεί.
-Η αστερόσκονη έχει βοηθήσει στα δικά σας όνειρα; Η συμμετοχή σας σε εκθέσεις της Νέας Υόρκης ήταν ένα από αυτά;
Ναι, η Νέα Υόρκη ήταν μια μεγάλη εμπειρία που μου πρόσφερε σημαντικά μαθήματα για την ευρύτερη αγορά. Πρώτη φορά πήγα το 2017 με τη βοήθεια της Μαίρης Σαμόλη, που έχει την πλατφόρμα «A Jewel Made in Greece» και ασχολείται με την προώθηση του ελληνικού κοσμήματος στο εξωτερικό.
-Εχετε σκεφτεί να έχετε μια μόνιμη παρουσία στη αγορά της Νέας Υόρκης;
Τον τελευταίο χρόνο βρίσκομαι σε συνεχείς συζητήσεις για συνεργασία, αλλά και σε ένα γραφειοκρατικό μαραθώνα, μια και για να δεχτούν τη δουλειά ενός καλλιτέχνη στη Νέα Υόρκη πρέπει να είναι βέβαιοι ότι η συνεργασία θα είναι σταθερή και αποδοτική. Δυστυχώς δεν εμπιστεύονται εύκολα τις μικρές χώρες, όπως είναι η Ελλάδα, γιατί θεωρούν ότι θα προκύψουν σφάλματα στην πορεία της συνεργασίας είτε κατασκευαστικά, είτε σε θέματα ασφάλειας και χρονικής συνέπειας. Ευτυχώς έχω τη βοήθεια της συνεργάτιδας μου Μαρίας Κοσμίδου, η οποία κάνει όλες τις επαφές εκεί. Ελπίζω ότι με τον νέο χρόνο θα έχουν όλα τακτοποιηθεί και τα Aelia Selection θα βρίσκονται επίσημα στην αγορά της Νέας Υόρκης.
-Μια και αναφέρατε τον κατασκευαστικό τομέα… H τέχνη σας όταν γίνεται μαζική απαιτεί την αμοιβαία εμπιστοσύνη κατασκευαστή και σχεδιαστή. Πόσο εύκολο είναι να εμπιστευτείτε τα σχέδια σας σε έναν τεχνίτη και να είστε βέβαιη για το τελικό αποτέλεσμα, αλλά και για τον χρόνο παράδοσης;
Στην Ελλάδα το κατασκευαστικό κομμάτι είναι πολύ δυνατό. Δυστυχώς όμως οι παλιοί, καλοί τεχνίτες αποχωρούν και οι νέοι που έχουν μάθει τη δουλειά προτιμούν να ασχοληθούν με το εύκολο σχέδιο που είναι γρήγορο και επικερδές. Οι καλές παραγωγές κοστίζουν χρήμα και χρόνο. Επίσης, ένα άλλο θέμα που έχει προκύψει με τον κατασκευαστικό κλάδο είναι η εισροή κομματιών από τις ανατολικές χώρες που υποβιβάζει τη δημιουργικότητα, αλλά και την παραγωγή. Πολλά κομμάτια στο εμπόριο είναι αντιγραφές από σχέδια καλλιτεχνών, τα οποία φυσικά δημιουργούνται με ευτελή υλικά για να ρίξουν το κόστος. Πιστεύω όμως ότι οι άνθρωποι που αγαπούν την τέχνη και την ποιότητα συνεχίζουν να επιλέγουν καλοδουλεμένα και ιδιαίτερα κομμάτια.
-Τα κοσμήματα σας είναι αρκετά ογκώδη και με πρωτότυπο σχεδιασμό. Ποιό είναι το κοινό σας;
Απευθύνομαι σε άντρες και γυναίκες που έχουν μια καλλιτεχνική φύση και τους αρέσει να ξεχωρίζουν, τολμούν το διαφορετικό και δεν ακολουθούν τα στερεότυπα. Οι συλλογές μου δεν έχουν ηλικία. Έχουν τη διάθεση της ψυχής κι αυτό είναι που μετράει για εμένα, να είναι ευχαριστημένοι όσοι τα φορούν.
-Οι Ελληνίδες επιλέγουν εντυπωσιακά και ξεχωριστά κομμάτια;
Οι Ελληνίδες, αν και είναι από τις πιο ωραίες και καλοντυμένες Ευρωπαίες, θέλουν να μοιάζουν η μια στην άλλη. Ακολουθούν την κοινοτυπία στη μόδα κι αν τελικά φορέσουν κάτι που τις κάνει να ξεχωρίζουν αισθάνονται ενοχικές. Λίγες είναι εκείνες που πραγματικά τολμούν. Νομίζω ότι πρέπει να απενοχοποιηθούν και να πειραματιστούν με το προσωπικό τους στυλ.
-Αν σας ζητούσα να μου πείτε πόλεις που πιστεύετε ότι οι Ελληνίδες τολμούν περισσότερο, ποιες θα μου αναφέρατε;
Με τη δική μου ματιά οι γυναίκες που ζουν στη Θεσσαλονίκη και στη Λάρισα είναι πιο τολμηρές στο να φορέσουν κάτι πρωτότυπο. Σαφέστατα υπάρχουν Αθηναίες που επιλέγουν μοναδικά κομμάτια και ντύνονται με έναν δικό τους τρόπο, αλλά λόγω της μεγαλούπολης χάνονται. Στους πιο μικρούς αστικούς κύκλους είναι πιο εύκολο να ξεχωρίσουν.
-Εσείς; Είχατε πάντα ένα συγκεκριμένο στυλ;
Κάθε άλλο. Πειραματίστηκα πολύ μέχρι να βρω τη στυλιστική μου ταυτότητα. Ήτανε ένα ταξίδι με πολλές αλλαγές, εσωτερικές και εξωτερικές, δοκιμασίες και προσπάθειες. Έκανα μαθήματα αυτοβελτίωσης, διόρθωσα πράγματα που δεν μου άρεσαν πάνω μου και συνεχίζω να προσπαθώ ώστε να γίνομαι συνεχώς καλύτερη επαγγελματικά και ως άνθρωπος.
-Αν η μητέρα του συζύγου σας ήταν σήμερα στη ζωή τι θα της λέγατε;
Ένα μεγάλο ευχαριστώ γιατί εκείνη τη δημιουργικότητα που εγώ δεν μπορούσα να δω, εκείνη τη διέκρινε και με προέτρεψε να ασχοληθώ. Με έβαλε μέσα στον κόσμο της, μου άλλαξε τους ορίζοντες, την καθημερινότητα και τη φιλοσοφία μου. Της είμαι ευγνώμων γιατί αν δεν είχε υπάρξει εκείνη, εγώ δεν θα είχα κάνει τίποτα.
-Είστε ικανοποιημένη από την πορεία σας μέχρι σήμερα;
Είμαι ικανοποιημένη γιατί υπάρχει μια συνεχής εξέλιξη στη δουλειά μου, σε όλους τους τομείς, στην παραγωγή, στην ποιότητα και στην αναγνωρισιμότητα. ’Eχω ένα κοινό που ξεχωρίζει και αγαπά τα κοσμήματα μου, υπάρχουν βλέψεις για επέκταση, σχέδια για περισσότερες συλλογές κι όλα αυτά μου δίνουν μεγάλη χαρά.
-Για το νέο έτος ποιές είναι οι ευχές σας;
Υγεία, χαρά και λάμψη στη ζωή όλων μας. Να βρει ο καθένας το προσωπικό του αστέρι. Εξάλλου και το γούρι που έχω ετοιμάσει για το 2024 είναι ένας κύκλος που περιέχει τον αριθμό δύο με εικοσιτέσσερα διάτρητα αστέρια.