Αλλάζει ριζικά ο τρόπος πληρωμής των τελών κυκλοφορίας από το 2025, μετά την απόφαση του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών να συγκροτήσει οκταμελή Τεχνική Ομάδα Εργασίας, για να εξετάσει τα νέα οικονομικά και περιβαλλοντικά δεδομένα και να υποβάλει προτάσεις κοστολόγησης των τελών για όλα τα οχήματα που κυκλοφορούν.
Η επιτροπή θα παραδώσει το πόρισμά της τον Φθινόπωρο, λαμβάνοντας υπόψιν τις απαιτήσεις της “πράσινης” μετάβασης, αλλά και τις ιδιαιτερότητες της εγχώριας αγοράς, καθώς το μεγαλύτερο ποσοστό των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα είναι ηλικίας 17 ετών κατά μέσο όρο.
Για το λόγο αυτό θα εξεταστούν τα περιθώρια για παροχή οικονομικών κινήτρων για απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων, 20 και 30 ετών, καθώς πολλοί ιδιοκτήτες τους δεν τα αλλάζουν λόγω οικονομικών δυσκολιών.
Η πρώτη σημαντική αλλαγή θα είναι στα πρόστιμα για την εκπρόθεσμη πληρωμή των Τελών καθώς θα καταργηθεί το οριζόντιο πρόστιμο (διπλάσιο ποσό από την πρώτη ημέρα) και θα καθιερωθεί μια κλιμάκωση του προστίμου, το οποίο ωστόσο θα είναι τσουχτερό.
Πώς θα διαμορφωθούν τα νέα τέλη κυκλοφορίας
Η οδηγία που έδωσε το υπουργείο στην Ομάδα Εργασίας, είναι να επικεντρωθεί στην «επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών ανάλογα με το είδος του αυτοκινήτου και των ρύπων του».
Οι όποιες αποφάσεις προκύψουν θα ανακοινωθούν από το υπουργείο Οικονομικών στα τέλη του 2024, χωρίς ωστόσο να υπάρχει πρόθεση να αιφνιδιάσει ή να «τιμωρήσει» όσους αποκτήσουν ΙΧ σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αυτό που αναμένεται να παραμείνει είναι τα υψηλά τέλη κυκλοφορίας για τα πολύ παλιά και ρυπογόνα ΙΧ.
Σε αρκετά κράτη-μέλη της ΕΕ το τελευταίο διάστημα, συζητείται το πλαίσιο αναθεώρησης των τελών κυκλοφορίας, δεν αποκλείεται να υπάρξει αύξηση των ποσών για αυτοκίνητα παλαιότητος, ως αντικίνητρο χρήσης ρυπογόνων οχημάτων. Εξετάζεται όμως, στο πλαίσιο των δημοσιονομικών αντοχών του προϋπολογισμού, να δοθούν και κίνητρα στους ιδιοκτήτες τους για να τα αποσύρουν.
Αν και στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας μιλούν προς το παρόν για «εναλλακτικές προτάσεις» και «εισηγήσεις που δεν τις έχουμε ακόμα δει», εκτιμάται ότι ακόμα και νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα που έως τώρα απαλλάσσονταν, δεν αποκλείεται να επιβαρυνθούν ελαφρώς, με ένα σχετικά χαμηλό ποσό βάσει ρύπων.
Σήμερα δεν πληρώνουν τέλη τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/km.