Τέμπη: Απενεργοποιημένα φωτοσήματα και προειδοποιητικά τηλεγραφήματα μήνες πριν το δυστύχημα

Νέες αποκαλύψεις για τα εγκληματικά λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία.
ALEXANDROS AVRAMIDIS via Reuters

Νέα στοιχεία για τα λάθη και τις παραλείψεις που οδήγησαν στην τραγωδία με τα τρένα στα Τέμπη βλέπουν το φως της δημοσιότητας, καταδεικνύοντας με σαφή τρόπο για μια ακόμη φορά ότι πρόκειται για ένα δυστύχημα το οποίο θα μπορούσε κάλλιστα να έχει αποφευχθεί.

Ενα από αυτά τα μοιραία λάθη αφορούν στη σηματοδότηση των σιδηροδρομικών γραμμών, κάτι που ανησυχούσε εδώ και μήνες τους μηχανοδηγούς των τρένων. Σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει η ΕΡΤ, από τον περασμένο Οκτώβριο, οι μηχανοδηγοί είχαν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για αυτά τα κενά ασφαλείας και μάλιστα συγκεκριμένος σταθμάρχης, είχε συντάξει δύο τηλεγραφήματα -ένα τον Οκτώβριο και ένα τον Νοέμβριο- στα οποία έκανε τις συγκεκριμένες αναφορές και ζητούσε να δοθεί λύση στα προβλήματα τα οποία υπήρχαν.

Συγκεκριμένα, το πρώτο τηλεγράφημα ήταν στις 31 Οκτωβρίου του 2022 και σε αυτό είχε συνταχθεί το εξής κείμενο: «Σας γνωρίζουμε ότι όλα τα φωτοσήματα (είσοδος έξοδος) στους νέους πόρους είναι τελείως σβηστά, με αποτέλεσμα την έντονη διαμαρτυρία των μηχανοδηγών».

Και συνέχιζε στο συγκεκριμένο τηλεγράφημα με αριθμό 26: «Με δεδομένο ότι όλοι οι συρμοί διέρχονται από τις τροχιές του σταθμού των Νέων Πόρων, παρακαλούμε τον άμεσο φωτισμό τους (ερυθρό φως) για την έγκαιρη προειδοποίηση στους μηχανοδηγούς ότι προσεγγίζουν στην περιοχή του σταθμού».

Ακολούθησε ίδιο τηλεγράφημα στις 16 Νοεμβρίου με αριθμό 90 στο οποίο ο σταθμάρχης που το είχε συντάξει έλεγε ακριβώς τα ίδια πράγματα και ενημέρωνε και πάλι τους υπευθύνους για τη μη λειτουργία των φωτοσημάτων.

Ερχονται νέες ποινικές διώξεις

Εν τω μεταξύ σε πλήρη εξέλιξη παραμένει η διερεύνηση των συνθηκών και των παραγόντων που οδήγησαν στο πολύνεκρο δυστύχημα. Θέμα ημερών είναι η άσκηση ποινικών διώξεων και σε νέα πρόσωπα, ενώ μέσα στις επόμενες μέρες θα κληθούν σε απολογία, ο προϊστάμενος επιθεώρησης, και οι δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας, εναντίον των οποίων έχουν ασκηθεί ποινικές διώξεις για διατάραξη ασφάλειας συγκοινωνιών που είχε ως αποτέλεσμα των θάνατο πολλών ανθρώπων, καθώς και για δύο πλημμεληματικού χαρακτήρα κατηγορίες, ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.

Τα στοιχεία που έρχονται στη δημοσιότητα καθημερινά φωτίζουν και ταυτόχρονα περιπλέκουν τη διερμηνεία των συνθηκών που άλλαξαν σε μια στιγμή τις ζωές δεκάδων οικογενειών που σήμερα θρηνούν τις αδόκητες και κυρίως άδικες απώλειες των δικών τους.

Οι διάλογοι της ντροπής

Το απόλυτο χάος περιγράφεται στους διαλόγους των αρμοδίων στους σταθμούς του σιδηροδρομικού δικτύου.

Οι παλαιότεροι σταθμάρχες φέρονται να μιλούν για παραγγελίες σε σουβλάκια, καθώς και για τις… παράνομες περιπέτειες τους με κάποιες γυναίκες, την ώρα που ο καθ’ ομολογίαν όλων άπειρος σταθμάρχης της Λάρισας εμφανίζεται να έμεινε μόνος του και να μην έχει καταλάβει τι ακριβώς έχει συμβεί πέρα από κάποιες πληροφορίες για την «τράκα».

Ο σταθμάρχης είναι ήδη προφυλακισμένος, με τον ίδιο να επιρρίπτει κατά την απολογία του ευθύνες στη διοίκηση, τον υπεύθυνο των βαρδιών και τους συναδέλφους του σταθμάρχες που έφυγαν νωρίτερα από τη βάρδιά τους.

Οι απομαγνητοφωνημένες συνομιλίες δείχνουν πως ο 59χρονος σταθμάρχης ήταν σε πλήρη άγνοια και ενημερώθηκε για το δυστύχημα από την πυροσβεστική υπηρεσία.

Πυροσβεστική: Ναι, γειά σας. Το γνωρίζετε; Έχουμε εκτροχιασμό τρένου κοντά στο μνημείο του ΠΑΟΚ

Σταθμάρχης: Αμάαν

Πυροσβεστική: Ναι πρέπει να κλείσετε ρεύματα, οτιδήποτε, δεν ξέρω κι εσείς τι πρέπει να κάνετε, στέλνω δυνάμεις εγώ

Σταθμάρχης: Έχει εκτροχιασμό τρένο εκεί;

Πυροσβεστική: Ναι

Σταθμάρχης: Καλώς

Πυροσβεστική: Είναι στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη και προς τη θάλασσα για λίγο, δείτε λίγο, δείτε τα δρομολόγια λίγο, εντάξει;

Σταθμάρχης: Ναι, ναι, έγινε εντάξει

Λίγο μετά, έρχεται και το τηλεφώνημα της Αστυνομίας για να λάβει πληροφορίες. Για άλλη μια φορά, ο 59χρονος δηλώνει άγνοια.

Αστυνομία: Ναι από το 100 με ακούτε;

Σταθμάρχης: Ναι σας ακούω

Αστυνομία: Έχετε εικόνα τι ακριβώς έχει συμβεί;

Σταθμάρχης: Δεν ξέρω, ό,τι και να σας πω δεν ξέρω. Τώρα με πήρε και η πυροσβεστική τηλέφωνο ότι έγινε εκτροχιασμός. Τώρα ήταν ένα τρένο που ανέβαινε πάνω και ένα που κατέβαινε. Τώρα πιο από τα δύο, δεν ξέρω εγώ τίποτα. Ούτε με ενημέρωσαν

Αστυνομία: Δεν ξέρετε τι είναι;

Σταθμάρχης: Γιατί τους φωνάζουμε και στο ραδιοτηλέφωνο και δεν ακούγονται. Και τώρα προσπαθούμε να μάθουμε τα τηλέφωνα από τους μηχανοδηγούς για να δούμε τι γίνεται

Αστυνομία: Υπάρχει περίπτωση να είναι τρένο μετρό δηλαδή;

Σταθμάρχης: Λογικά, δεν ξέρω. Λογικά όχι

Αστυνομία: Καλώς. Μόλις έχετε μία εικόνα πάρτε μας ένα τηλέφωνο

Οι διάλογοι με τη σταθμάρχη Νέων Πόρων

Ο 59χρονος δεν έχει καταλάβει το μέγεθος της τραγωδίας. Αυτό φαίνεται και στο πώς αντιδρά στην επικοινωνία που έχει με την σταθμάρχη των Νέων Πόρων, την ώρα που ο μηχανοδηγός τον ρωτούσε διαρκώς εάν κινείται κανονικά

Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;

Σταθμάρχης: (Δεν απαντά)

Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει;

Σταθμάρχης: (Δεν απαντά)

Μηχανοδηγός: Λάρισα ακούει; Πάω καλά;

Σταθμάρχης: Αφού σου είπα. Νέους Πόρους

Η απάντηση του σταθμάρχη ήρθε χωρίς ωστόσο να διευκρινιστεί εάν η επιβατική αμαξοστοιχία θα κινηθεί από την κάθοδο ή από την άνοδο με αποτέλεσμα μετά από λίγο να συμβεί η μοιραία σύγκρουση.

Στις 23.27, περίπου 6 λεπτά μετά το δυστύχημα, ο προφυλακισθείς σταθμάρχης Λάρισας Β.Σ. βρίσκεται σε αμηχανία και προσπαθεί να μάθει κάτι επικοινώνοντας με την αμαξοστοιχία.

Αλλά δυστυχώς ο μηχανοδηγός του ΙC 62 δεν ακούει, καθώς έχει συμβεί το δυστύχημα και είναι ήδη νεκρός. Ο Β.Σ. καλεί τη συνάδελφό του Ε.Ζ. σταθμάρχη στους Νέους Πόρους:

B.Σ.: Ελένη για φώναξε λίγο το 63503

Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Το 63503; Το 63503 ακούει τους Νέους Πόρους. Τίποτα.

Β.Σ.: Πωπω κάτι έχει γίνει τώρα και δεν μου αρέσει αυτό.

Σταθμάρχης Νέων Πόρων: Ξέρεις τους μηχανοδηγούς;

Β.Σ.: Όχι δεν ξέρω.

Οι πληροφορίες που ζήτησε ο ρυθμιστής του ΟΣΕ

Είχε υπάρξει και η συνομιλία του ρυθμιστή κυκλοφορίας από τον ΟΣΕ Αθήνας να ζητήσει πληροφορίες. Ο Β.Σ. μολονότι έχει ήδη ενημερωθεί, επιχειρεί να δείξει ότι ξαφνιάστηκε από ό,τι του λέει ο ρυθμιστής, ο οποίος επιμένει στο ζήτημα κατεύθυνσης των γραμμών:

Ρυθμιστής: Από πού το έδιωξες;

Β.Σ.: Ε;

Ρυθμιστής: Το 62 από πού το έδιωξες;

Β.Σ.: Από τη γραμμή και… ανόδου, κανονικά

Ρυθμιστής: Γιατί λένε ότι έχει γίνει εμπορικό με τέτοιο, ότι έχει γίνει σύγκρουση.

Στην κατάθεσή του ο σταθμάρχης που υπηρετούσε την ώρα της τραγωδίας στα Τέμπη στο σταθμό Παλαιοφαρσάλων «καίει» τον αρχαιότερο σταθμάρχη της Λάρισας, ο οποίος σύμφωνα με το πρόγραμμα βαρδιών έπρεπε να βρίσκεται στο πόστο του μέχρι τις 11 το βράδυ, αλλά όταν του τηλεφώνησε στο κινητό του στις 22.45 είχε ήδη αποχωρήσει.

«Τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε: ″Πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;″» ανέφερε χαρακτηριστικά ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων.

Η απάντηση «αυτόν θα φυλάω;» αφορούσε τον προφυλακισθέντα σταθμάρχη Λάρισας, ο οποίος όμως όπως κατέθεσε ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων «είναι άπειρος και υπάρχει μια δυσκολία στην συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία».

Παράλληλα, ο σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων είπε συγκεκριμένα πως «συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, δεν φεύγει κανένας» και πρόσθεσε πως όταν αποχώρησε ο αρχαιότερος σταθμάρχης, στο σταθμό της Λάρισας θα ερχόταν η αμαξοστοιχία 62 και η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακού και μετά από αυτές τις αμαξοστοιχίες, θα αναχωρούσε η αμαξοστοιχία για το Βόλο.

(με πληροφορίες από ΕΡΤ)

Δημοφιλή