![Το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών.](https://img.huffingtonpost.com/asset/67a798131600002500637250.jpeg?ops=scalefit_720_noupscale)
Τρία βίντεο από κάμερες ασφαλείας του ΟΣΕ που φέρεται να δείχνουν την εμπορική αμαξοστοιχία να πραγματοποιεί το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Αθήνα πριν συγκρουστεί με την Intercity 62, παρέδωσε στον εφέτη ειδικό ανακριτή, ο Βασίλης Καπερνάρος, πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας security που είναι επιφορτισμένη με την επιτήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Το υλικό, κατά τον κ. Καπερνάρο είναι από τη διέλευση του τρένου από τον Πλαταμώνα μέχρι τα Τέμπη, λίγα χλμ πριν από τη μοιραία σύγκρουση της εμπορικής με την επιβατική αμαξοστοιχία. Στα συγκεκριμένα βίντεο το τρένο φαίνεται να μπαίνει και να κινείται μέσα στη σήραγγα των Τεμπών.
Η αμαξοστοιχία κινείται με μικρή ταχύτητα, στα δύο πρώτα βαγόνια είναι οι μηχανές του τρένου, ακολουθούν τρία βαγόνια με λαμαρίνες και τα υπόλοιπα έχουν κλειστά εμπορευματοκιβώτια. Η κάμερα δείχνει 23.14.30, μόλις λίγα λεπτά πριν από τo δυστύχημα.
«Είναι το υλικό που βρήκαμε μετά από ενδελεχέστατη έρευνα που έκανε η εταιρεία για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις και να προλάβουμε γεγονότα για τα οποία θα μπορούσε να μην έχει ζητηθεί το υλικό ή θα μπορούσαμε εμείς να το έχουμε και να μην το ξέρουμε.
Εν πάσει περιπτώσει με σκοπό να βοηθήσουμε τη διενέργεια της έρευνας που έχει αναλάβει ο εφέτης ανακριτής. Από την έκθεση παράδοσης και κατάσχεσης που προέβη αυτοβούλως η εταιρεία δι εμού και έχω αντίγραφο της δήλωσης κατάσχεσης που εξηγώ τα πάντα» είπε ο Βασίλης Καπερνάρος
Ευθέως αμφισβητούν τη γνησιότητα των βίντεο οι τεχνικοί σύμβουλοι των συγγενών θυμάτων. Η ομάδα του πραγματογνώμονα Βασίλη Κοκοτσάκη, υπενθυμίζει ότι η εταιρεία, στο αίτημα του ανακριτή το 2023 για προσκόμιση του βιντεοληπτικού υλικού είχε απαντήσει ότι τα αρχεία από τη φόρτωση και τη διέλευση των τρένων είναι διαγραμμένα καθώς γράφονται σε επανεγγράψιμους δίσκους, γεγονός που οδήγησε το δικαστικό λειτουργό να τα στείλει σε ειδικό εργαστήριο της Αγγλίας».
Το νέο βιντεοληπτικό υλικό είναι στη διάθεση του ανακριτή που διεξάγει την έρευνα για το δυστύχημα, από την περασμένη Τετάρτη. Σύμφωνα με δικαστικές πηγές, το υλικό θεωρείται σημαντικό αποδεικτικό υλικό, αναφορικά με το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, εφόσον πιστοποιηθεί η γνησιότητά του.
Γι΄ αυτό και τις επόμενες ημέρες αναμένεται να σταλεί στα εγκληματολογικά εργαστήρια της ΕΛΑΣ για να πιστοποιηθεί ότι είναι αυθεντικό και αφορά στο μοιραίο δρομολόγιο».
Πιο συγκεκριμένα, όπως σημειώνει ο κ. Καπερνάρος, σχετικά με το ιστορικό διαχείρισης του αποδεικτικού υλικού από την πλευρά της εταιρείας security «Interstar»:
1. Ό,τι ζητήθηκε από τις αρμόδιες αρχές, δόθηκε σε άμεσο χρόνο 2 ή 3 ημερών ανάλογα του όγκου δεδομένων των βίντεο ή το γεωγραφικό σημείο από το οποίο έπρεπε να συλλέξουμε τον σκληρό δίσκο του αντίστοιχου καταγραφικού καμερών. Δεν υπήρξε ποτέ καμία καθυστέρηση, πόσο μάλλον 1,5 ή 2 ετών όπως κυκλοφόρησε στις ειδήσεις.
2. Τα καταγραφικά των καμερών είναι ρυθμισμένα βάσει της νομοθεσίας, στις 15 ημέρες εγγραφής. Στη συνέχεια γίνεται επανεγγραφή πάνω από το υπάρχον υλικό. Τα καταγραφικά είναι περιουσία του ΟΣΕ και χωρίς νομική εντολή, δεν επιτρέπεται να γίνει καμία τροποποίηση στη ρύθμιση αυτή, ή εξαγωγή βίντεο.
3. Η εταιρία κατέβαζε και χορηγούσε εντός των 15 ημερών, ΜΟΝΟ τα βίντεο που ζητούσαν οι αρμόδιες αρχές και τα οποία εκείνο το χρονικό διάστημα (από τις 28/02/23 και μέχρι και 15 μέρες μετά), αφορούσαν αποκλειστικά και μόνο την επιβατική αμαξοστοιχία. Δεν ζητήθηκε τίποτα που να αφορά την εμπορική αμαξοστοιχία στο συγκεκριμένο 15νθήμερο.
4. Παρ′ όλα αυτά, όπως πρόσφατα διαπιστώθηκε, εντός του ανωτέρω 15νθημέρου και συγκεκριμένα στις 02/03/23 και 09/03/23, χειριστής του Επιχειρησιακού Κέντρου της εταιρίας, κατέβασε 3 βίντεο από 2 σημεία τα οποία δεν ζητήθηκαν ποτέ και δεν αποτελούν Σιδηροδρομικό Σταθμό. (Διευκρινίζεται ότι όλα τα βίντεο τα οποία ζητήθηκαν από την εταιρία, αφορούσαν τα αποκλειστικά και μόνο σημεία των Σιδηροδρομικών σταθμών και όχι άλλες εγκαταστάσεις).
5. Τις τελευταίες εβδομάδες υπήρξε ενδελεχέστατη έρευνα για το θέμα σε σχέση με τη σύνθεση και το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας η οποία βγήκε στη δημοσιότητα. Η Διοίκηση της εταιρίας τόσο λόγω της επικαιρότητας όσο και σε συνέχεια της λανθασμένης ονομασίας του σημείου που είχε περιληφθεί στην σχετική παραγγελία του Εφέτη Ανακριτή, για τη χορήγηση των σκληρών δίσκων από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης αντί του Εμπορευματικού Σταθμού (όπως εκ των υστέρων διαπιστώθηκε ότι εννοούσαν και όπως προκύπτει και από τη σχετική αλληλογραφία), έδωσε ρητή εντολή να ερευνηθούν όλοι οι υπολογιστές καθώς και οι 889 κάμερες του Επιχειρησιακού Κέντρου που χρησιμοποιούνται για την απομακρυσμένη λήψη αρχείων, μήπως τυχόν και υπάρχει κάποιο επιπλέον αρχείο καταγραφής σχετικό με την υπόθεση του δυστυχήματος των Τεμπών, το οποίο ενδεχομένως δεν έχει ζητηθεί από τις αρχές που διενεργούν την ανάκριση.
Κατά την έρευνα αυτή βρέθηκαν τα τρία αρχεία (βιντεοληπτικό υλικό) τα οποία προέρχονται από κάμερες, υλικό από τις οποίες ουδέποτε μας ζητήθηκε και από κανέναν και απεικονίζουν καθαρά τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας με κατεύθυνση από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα, λίγο πριν τη σύγκρουσή της με την επιβατική αμαξοστοιχία. Η εταιρία άμεσα δια του πληρεξουσίου δικηγόρου της και με δική της πρωτοβουλία, παρέδωσε στον Εφέτη Ανακριτή όλα όσα ήδη είναι γνωστά ως παραδοθέντα στη Δικαιοσύνη, σε σχέση με την έρευνα που διεξάγεται».