Ραγδαίες είναι οι δικαστικές εξελίξεις για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη καθώς ασκήθηκε δίωξη στον πρώην πρόεδρο του ΟΣΕ, Σπύρο Πατέρα
Δίωξη στον πρώην πρόεδρο του ΟΣΕ: Για παράβαση καθήκοντος
H ποινική δίωξη ασκήθηκε κατά του πρώην προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου ΟΣΕ και δύο μελών της επιτροπής που εισηγήθηκαν τη μετάταξη του προφυλακισθέντος 59χρονου Σταθμάρχη για παράβαση καθήκοντος, καθώς το όριο ηλικίας για την απόφαση αυτή ήταν τα 47 έτη.
Ο εφέτης ανακριτής αναμένεται να αποστείλει τις επόμενες ώρες και νέες κλήσεις, ανοίγοντας τον κύκλο των ερευνών και διώξεων προκειμένου να διερευνηθούν όλες οι ευθύνες για την εθνική τραγωδία με τους 57 νεκρούς.
Για διαρκή υποβάθμιση σιδηροδρομικών ατυχημάτων έκανε λόγο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ), Κώστας Γενιδούνιας στην τοποθέτησή του στο συνέδριο για την Ασφάλεια στις Μεταφορές που διοργάνωσε το Ινστιτούτο, Νίκος Πουλαντζάς.
Λίγες ώρες πριν την άσκηση των ποινικών διώξεων, όπως αναφέρει το ethnos.gr ο κ. Γενιδούνιας είχε περιγράψει μία τραγική κατάσταση με διαρκή υποβάθμιση των δεκάδων μικρών εκτροχιασμών και αλλων συμβάντων που συνέβαιναν τα τελευταία χρόνια στον σιδηρόδρομο, αλλά περνούσαν κάτω από το ραντάρ χωρίς καν να δημοσιοποιείται κάποιο πόρισμα από τη διερεύνησή τους ώστε να δοθεί η δυνατότητα να αποσοβηθεί στο μέλλον ένα μεγάλο δυστύχημα.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών ανέφερε πως το γεγονός αυτό είχε καλλιεργήσει μια κουλτούρα ατιμωρησίας, η οποία είχε ήδη κλονίσει σημαντικά την εμπιστοσύνη των μηχανοδηγών προς τον διαχειριστή υποδομής του ΟΣΕ. Αλλωστε – όπως υποστήριξε – οι μοναδικές φορές που βγήκαν στο φως πορίσματα ήταν όσες καταλόγιζαν ευθύνες σε μηχανοδηγούς:
«Υπήρξε καλλιέργεια ενός κλίματος ατιμωρησίας, ότι κανείς δεν παρακολουθεί και δεν ελέγχει. Ο διαχειριστής υποδομής εξέδιδε πορίσματα μόνο εάν είχε τη βεβαιότητα ότι ευθύνονταν μηχανοδηγοί. Από τα ελάχιστα πορίσματα για δεκαδες μικρούς εκτροχιασμούς τα τελευταία χρόνια, είδαμε μόνο δύο που καταλογίζουν υπαιτιότητα σε μηχανοδηγούς. Κι αυτό επειδή πέρασαν κατά 1 χλμ το όριο ταχύτητας από διέλευση σε αλλαγή και κινούνταν με 11 χλμ. αντί για 10. Αυτή ήταν η κουλτούρα ασφαλείας και η κρίσιμη αλυσίδα εμπιστοσύνης που είχε διαταραχτεί» σημείωσε.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε προκύπτει και από παλαιότερα περιστατικά ότι οι μηχανοδηγοί είχαν ανοιχτά μέτωπα με τον ΟΣΕ που κλόνισαν την εμπιστοσύνη τους. Για ένα από τα περιστατικά μάλιστα, αυτό του δυστυχήματος σε αφύλακτη διάβαση στο Βόλο τον Ιούνιο του 2022 όπου έχασε τη ζωή του ο οδηγός ΙΧ το σωματείο των μηχανοδηγών είχε υποβάλει μήνυση στον Οργανισμό για πλαστογράφηση του φύλλου πορείας.
Στη μήνυση που κατατέθηκε τον περασμένο Ιανουάριο, αναφέρεται πως αν και μετά το δυστύχημα ο μηχανοδηγός που οδηγούσε την αμαξοστοιχία η οποία συγκρούστηκε με το ΙΧ είχε λάβει το φύλλο πορείας χωρίς κάποια απόδειξη για βλάβη στη διάβαση και το ειχε φωτογραφίσει, στο τελικό φύλλο πορείας όπως αυτό παραδόθηκε υπηρεσιακά, είχε εμφιλοχωρήσει και μια επιπλέον χειρόγραφη υπόδειξη για ύπαρξη βλάβης στην επίμαχη διάβαση.
Τα ηχητικά της δικογραφίας Τεμπών
Σε κάθε περίπτωση, οι μηχανοδηγοί επιφυλάσσονται να τοποθετηθούν αμέσως μόλις ακούσουν τις φωνητικές καταγραφές, καθώς η δικογραφία που έχουν πάρει στα χέρια τους, δεν περιέχει τα ηχητικά ντοκουμέντα.
Ο πρόεδρος των μηχανοδηγών μάλιστα εξέφρασε αμφιβολίες και για το εάν τα άκουσε η τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία εξέδωσε το πολυσέλιδο πόρισμά της την περασμένη εβδομάδα ή αρκέστηκε στην ενημερωτική επιστολή του ΟΣΕ της 1ης Μαρτίου. «Φαίνεται σαν αυτά που γράφονται στα κεφάλαια 2 και 3 του πορίσματος να στηρίζονται σε μια επιστολή του ΟΣΕ, του ελεγχόμενου δηλαδή τη βραδιά του δυστυχήματος», είπε ο κ. Γενιδούνιας.
Γεραπετρίτης για Τέμπη: “Οι ευθύνες θα αποδοθούν μέχρι τέλους”
Σύμφωνα πάντως με όσα έχει διαβεβαιώσει ο αρμόδιος υπουργός κ. Γεραπετρίτης οι ευθύνες θα αποδοθούν μέχρι τέλους, «η ελληνική κοινωνία απαιτεί κάθαρση» είπε χαρακτηριστικά και επέμεινε ότι το 230 σελίδων πόρισμα δεν στοχεύει επ’ ουδενί λόγω να συσκοτίσει τις συνθήκες ούτε και τις ευθύνες για τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Σε δηλώσεις του ο κ. Γεραπετρίτης κατά την επίσκεψη την Πέμπτη στο νέο Κέντρο Ελέγχου Κυκλοφορίας και Τηλεδιοίκησης που ολοκληρώνεται στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας, μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «μετά το δυστύχημα των Τεμπών η κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη το μέγεθος της τραγωδίας ανέλαβε τρεις δεσμεύσεις. Η πρώτη δέσμευση ήταν να φτάσει η έρευνα για τα αίτια της τραγωδίας μέχρι τέλους για να αποδοθούν οι ευθύνες. Το δεύτερο ήταν να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος με όρους μείζονος ασφαλείας. Το τρίτο να τηρηθούν πολύ αυστηρά τα χρονοδιαγράμματα για την αναβάθμιση των υπηρεσιών και συστημάτων ασφαλείας που αφορούν την τηλεδιοίκηση και την σηματοδότηση καθώς και όλα τα συστήματα επικοινωνιών και αυτόματης πέδησης.
Σε ό,τι αφορά την διερεύνηση των αιτιών έχει κατατεθεί το πόρισμα της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων και πρόκειται για ένα πόρισμα που είναι αμερόληπτο και όλα τα πραγματικά περιστατικά με όλες τις αντιρρήσεις που έχει κάποιος-κάποια. Εντούτοις αποτελεί μια αντικειμενική προσέγγιση. Σε ό,τι αφορά την κρίσιμη βραδιά όσο και για τις παθογένειες που υφίστανται στον σιδηρόδρομο συστημικά και διαρθρωτικά, ήδη έχει διαβιβαστεί στην αρμόδια Εισαγγελία Λάρισας που διεξάγει την έρευνα και οι δικαστικές έρευνες προχωρούν τάχιστα».
Σκέρτσος: Δεν πρόκειται να μείνει καμία σκιά
«Από την πρώτη στιγμή μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών δεσμευτήκαμε για ταχεία απόδοση ευθυνών. Η δικαιοσύνη προχωράει στην διερεύνηση, όπως φαίνεται, χωρίς καθυστερήσεις κι έχουμε εμπιστοσύνη στην κρίση της. Δεν πρόκειται να μείνει καμία σκιά. Το οφείλουμε στις οικογένειες. Το απαιτεί η κοινωνία» δήλωσε ο υπουργός Επικρατείας και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος, Άκης Σκέρτσος.