Τέμπη: «Ώρα απολογίας» για τον σταθμάρχη

Ποιους θα «δείξει» για τα αίτια του δυστυχήματος – Τα πρώτα λόγια μετά την τραγωδία.
ALEXANDROS AVRAMIDIS via Reuters

Απολογείται σήμερα ο 59χρονος σταθμάρχης της Λάρισας, έπειτα από την προθεσμία που έλαβε το Σάββατο. Όπως έγραψε και το dikastiko.gr, η προθεσμία δόθηκε προκειμένου να προετοιμαστεί για τα νέα στοιχεία που εισφέρθηκαν στη δικογραφία.

Σύμφωνα με τον συνήγορό του σταθμάρχη, Στέφανο Παντζαρτζίδη: «είναι στοιχεία καθοριστικά και έπρεπε να ζητήσουμε νέα προθεσμία, ώστε να τα μελετήσουμε και να τα αξιολογήσουμε».

Την ίδια ώρα ρεπορτάζ της ΕΡΤ αποκαλύπτει τα λόγια που φάινεται να ψέλλισε ο 59χρονος σε όδους τον είδαν. «Κουβαλάω 35 φέρετρα στην πλάτη μου…» φαίνεται να είπε.

«Την ίδια μέρα ο σταθμάρχης είχε κάνει το ίδιο λάθος»

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου, λίγη ώρα πριν τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, ο σταθμάρχης είχε κάνει ακόμη ένα λάθος με τα κλειδιά στον πίνακα διαχείρισης σιδηροδρομικής κυκλοφορίας. Συγκεκριμένα, μπέρδεψε τα κλειδιά, βάζοντας σε λάθος ράγες και ένα τοπικό τρένο, τον προαστιακό της Λάρισας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες φαίνεται να παραδέχθηκε το λάθος το οποίο θα είχε επίσης ολέθριες συνέπειες αν δεν το αντιλαμβανόταν ο χειριστής.

«Ο μηχανοδηγός του προαστιακού μού το επεσήμανε κι εγώ του είπα να κάνει πίσω ώστε να επαναφέρω τα κλειδιά στην κύρια γραμμή» είπε σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας ο υπάλληλος.

Για δύο λάθη μέσα σε μια μέρα έκανε λόγο και ο πρώην σταθμάρχης Βόλου, Γιώργος Αποστολέρης, μιλώντας στον ALPHA. «Την ίδια μέρα έγινε αυτό το ολέθριο πάλι λάθος. Ίσως και από αυτή τη σύγχυση να ακολούθησε και η δεύτερη σύγχυση, λόγω της απειρίας του. Έβαλε τρένο με ανάποδα ψαλίδια, ξανά το ίδιο πράγμα. Το τρένο ακινητοποιήθηκε από τον μηχανοδηγό, του ζήτησε διευκρινίσεις, γύρισε πίσω και μπήκε ξανά στην κανονική γραμμή, αφού του γύρισε τα ψαλίδια» είπε, σημειώνοντας πως αυτό έγινε σχεδόν μια ώρα πριν από το δυστύχημα.

Σταθμάρχης: Οι κατηγορίες

Αντιμέτωπος με βαρύτατες κατηγορίες που μπορεί να οδηγήσουν μέχρι και σε ισόβια κάθειρξη, ο σταθμάρχης θα βρεθεί σήμερα ενώπιον της ανακρίτριας για να απολογηθεί μετά την προθεσμία που έλαβε προ ημερών.

Ο ίδιος φέρεται να αναγνωρίζει μεν την ευθύνη του, αλλά αναμένεται να υποστηρίξει πως δεν ήταν μόνον το δικό του «ανθρώπινο λάθος» που οδήγησε στην τραγωδία. Στο φως έρχονται, βέβαια, διαρκώς πληροφορίες για την τρόπο τοποθέτησής του στο συγκεκριμένο «πόστο», αλλά και για τα αντανακλαστικά που επέδειξε δεδομένης – όπως αναφέρεται – της απειρίας του.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο σταθμάρχης θα δεχθεί την κατηγορία, μόνον όμως ως προς το σκέλος της διατάραξης ασφάλειας συγκοινωνιών και της ανθρωποκτονίας από αμέλεια. Όπως αναφέρεται, θα υποστηρίξει πως εάν υπήρχε τεχνική δυνατότητα ή δεύτερο μάτι θα περιοριζόταν το δυστύχημα.

Σε βάρος του ασκήθηκε κακουργηματική ποινική δίωξη για διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών, ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες εξ αμελείας ενώ μέχρι την απολογία του θα παραμείνει κρατούμενος.

«Αναλογίζεται αυτό που έγινε και δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της ευθύνης» δήλωσε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας στο Δικαστικό Μέγαρο της Λάρισας ο συνήγορος του σταθμάρχη, δίνοντας το στίγμα για την υπερασπιστική γραμμή που θα ακολουθήσει ότι δεν είναι ο μόνος υπεύθυνος.

«Από ανθρώπινη πλευρά είναι συντετριμμένος. Αναλογίζεται αυτό που έγινε και δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της ευθύνης. Αλλά αυτό που μετράει είναι να ψάξουμε όχι το δέντρο αλλά το δάσος ευθυνών. Εδώ υπάρχει ένα δάσος ευθυνών», δήλωσε ο συνήγορος του σταθμάρχη, που ερμηνεύονται ως προάγγελος της στάσης του για τις κατηγορίες που του αποδίδονται όπου θα αναφερθεί και σε ευθύνες άλλων προσώπων.

Σε κάθε περίπτωση, εκτός από τον κατηγορούμενο σταθμάρχη και την υπερασπιστική γραμμή που θα ακολουθήσει, καθίσταται από όλους σαφές πως η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος πρέπει να διευρυνθεί. Αυτό ανέφερε και η δεύτερη παραγγελία του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου και αυτό καταδεικνύουν οι δηλώσεις στελεχών των σιδηροδρόμων σχετικά με την ανυπαρξία δικλείδων ασφαλείας.

Το ιστορικό της πρόσληψης

Σύμφωνα με τα στοιχεία προσωπικού που δημοσιοποίησε το protothema.gr, ο σταθμάρχης είχε προσληφθεί στον ΟΣΕ στις 6 Φεβρουαρίου του 1989. Με το νόμο περί κινητικότητας 3891/11 (γνωστό ως νόμο Ρέππα) ο σταθμάρχης στις 27 Απριλίου του 2011 ζήτησε μετάταξη από τον ΟΣΕ σε άλλο φορέα του δημοσίου όπου μετακινήθηκε στις 2 Μαΐου του 2011.

Έντεκα χρόνια μετά, στις 13 Απριλίου 2022, ο συγκεκριμένος κατέθεσε αίτηση για νέα μετάταξη σε μία από τις 18 θέσεις Σταθμάρχη που ζήτησε ο ΟΣΕ μέσω του συστήματος κινητικότητας. Τελικά επελέγη από την τριμελή επιτροπή του ΟΣΕ που συστάθηκε για τον σκοπό αυτό.

Έτσι, επέστρεψε στον ΟΣΕ ως σταθμάρχης σε προσωποπαγή θέση στις 14 Ιουνίου 2022. Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν υπάρχει όριο ηλικίας για αυτούς που πηγαίνουν με μετάταξη.

Ο μεταταχθείς υπάλληλος εκπαιδεύτηκε στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του ΟΣΕ. Ο σταθμάρχης ξεκίνησε 1η Αυγούστου του 2022 τη βασική εκπαίδευση Προσωπικού Κλάδου Κυκλοφορίας για την ειδικότητά του, με το θεωρητικό πρόγραμμα να ολοκληρώνεται στις 22 Οκτωβρίου 2022, με 712 ώρες, ενώ παρακολούθησε και Πρόγραμμα Ηλεκτροκίνησης.

Δημοφιλή