Τέμπη: Στο στόχαστρο του ανακριτή το «μπάζωμα» και η άγνωστη ουσία στην εμπορική αμαξοστοιχία

Το κρίσιμο πόρισμα του ΕΜΠ και η πιθανότητα διεύρυνσης του κατηγορητηρίου - Ανοίγουν νέοι κύκλοι καταθέσεων και αυτοψιών στα συντρίμμια των τρένων.
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
via Associated Press

Δύο χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα και τις μεγαλειώδεις συγκεντρώσεις, που έλαβαν χώρα την Παρασκευή 28/2, η έρευνα για τα Τέμπη βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, με τον αρμόδιο εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη να φέρεται έτοιμος για ένα νέο κύκλο ερευνών μετά και το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Ένα πρώτο σημείο στο οποίο θα εστιαστούν οι έρευνες είναι τα στοιχεία για το «μπάζωμα» με τον ανακριτή να ετοιμάζεται να καλέσει νέους μάρτυρες για να διακριβώσει εάν χάθηκαν πολύτιμα στοιχεία και ποιοι έχουν την ευθύνη και χωρίς να αποκλείεται το ενδεχόμενο νέων διώξεων.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή» και τη δημοσιογράφο Σοφία Σπίγγου, η σημασία διαφύλαξης του τόπου του δυστυχήματος, όπως αυτή διατρανώθηκε και κατά την παρουσίαση του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, σε συνδυασμό με την εσωτερική έκθεση της Hellenic Train όπου στέλεχός της τοποθετεί σε ρόλο «κλειδί» τον γενικό γραμματέα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, οδήγησαν ήδη από τις προηγούμενες ημέρες τον ανακριτή σε κλήση νέων μαρτύρων.

Στο μικροσκόπιο των ανακριτικών αρχών μπαίνουν 5 νέα πρόσωπα, τα οποία την ερχόμενη Παρασκευή αναμένεται να βρεθούν στο ανακριτικό γραφείο σε μια προσπάθεια να απαντηθεί το ποιος έδωσε την εντολή του «μπαζώματος». Από αυτές τις καταθέσεις των πέντε προσώπων, που είτε βρέθηκαν στο σημείο είτε είχαν γνώση των ενεργειών που έγιναν τα πρώτα εικοσιτετράωρα, δεν αποκλείεται ο ανακριτής να οδηγηθεί στην άσκηση νέας δίωξης εις βάρος προσώπου ή προσώπων που ενδεχομένως είχαν την ηθική αυτουργία στις κινήσεις που οδήγησαν σε αλλοίωση του τόπου του δυστυχήματος. Ηδη για την υπόθεση διώκονται επτά πρόσωπα, μεταξύ των οποίων και ο τέως περιφερειάρχης Θεσσαλίας, Κώστας Αγοραστός.

Το μυστήριο της άγνωστης ουσίας

Όπως αναφέρεται, επίσης, με τη βοήθεια ειδικού πραγματογνώμονα θα επιχειρήσει να ανακαλύψει τα «μυστικά» του δεύτερου βαγονιού προχωρώντας σε νέα αυτοψία στα συντρίμμια που βρίσκονται στο Κουλούρι, αφού πιθανολογήθηκε από τον πρόεδρο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, Χρήστο Παπαδημητρίου, η εναπόθεση σε συγκεκριμένο σημείο της εμπορικής αμαξοστοιχίας άγνωστης ουσίας που προκάλεσε την πυρόσφαιρα.

Πρόκειται για την εκτίμηση του προέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ότι θα μπορούσε να είναι τοποθετημένη «μεταξύ της δεύτερης μηχανής και της πρώτης ανοιχτής φορτάμαξας που κουβαλούσε μεταλλικά ελάσματα».

Η πιθανότητα τοποθέτησης παράνομης ουσίας στο συγκεκριμένο σημείο έμοιαζε πάντως ισχνή το προηγούμενο διάστημα, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες στην αυτοψία που είχε διεξαχθεί, παρουσία και μεταλλουργού του ΕΜΠ, δεν υπήρχαν σημεία καύσης παρά μόνο παραμόρφωση των λαμαρινών.

Παρά το γεγονός πως δικαστικές πηγές αναφέρουν ότι πρόκειται για σημείο όπου βρίσκεται ο ηλεκτροκινητήρας και υπάρχουν σημαντικά συστήματα του τρένου μέσα σε αυτόν τον χώρο, γεγονός που απομακρύνει το ενδεχόμενο να τοποθετήθηκε εκεί παράνομο φορτίο με διαλύτες, ο ανακριτής φέρεται να έχει λάβει την απόφαση να ερευνήσει ξανά το επίμαχο βαγόνι.

Το πόρισμα- κλειδί του ΕΜΠ: Καλείται να απαντήσει σε 6 ερωτήματα

Σε κάθε περίπτωση, κρίσιμο κρίνεται για την ανακριτική έρευνα το πόρισμα του καθηγητή του ΕΜΠ Δημήτρη Καρώνη λόγω των ειδικών γνώσεών του σε έλαια και καύσιμα, αφού ο πραγματογνώμονας καλείται να απαντήσει σε έξι βασικά ερωτήματα.

Τα τέσσερα αφορούν τα ευρήματα των αναλύσεων του Γενικού Χημείου του Κράτους και το εάν αυτά δικαιολογούνται από την ίδια τη σύσταση των υλικών των δειγμάτων που αναλύθηκαν, από τα φορολογικά και λοιπά στοιχεία – έγγραφα φόρτωσης της εμπορικής αμαξοστοιχίας, από τα υλικά κατασκευής των επιβαταμαξών, φορταμαξών και ηλεκτραμαξών που συγκρούστηκαν, αλλά και από τη σύσταση και τα ειδικότερα χαρακτηριστικά του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών των δύο τρένων.

Το πλέον καθοριστικό σημείο είναι για τον ανακριτή για το φαινόμενο της πυρόσφαιρας που εκδηλώθηκε κατά τη σύγκρουση, τον μηχανισμό που οδήγησε στην εκδήλωσή του, αλλά και το εάν είναι δυνατή η καύση του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών και υπό ποιες συνθήκες.

Η διεύρυνση του κατηγορητηρίου και οι απολογίες στελεχών

Βάσει των πορισμάτων – επτά στο σύνολο – ο κ. Μπακαΐμης θα κληθεί να συνεκτιμήσει σχετικά με το εάν πρέπει να διευρυνθεί το κατηγορητήριο σε πρόσωπα και πράξεις.

Στο πλαίσιο αυτό, κρίσιμες είναι οι απολογίες του διευθυντή Σιδηροδρομικών Μεταφορών και του γενικού διευθυντή Μεταφορών του ΥΜΕ, που αναμένεται να δοθούν στις 21 και 28 Μαρτίου. Και οι δύο θεωρούνται καθοριστικές για την εξέλιξη της υπόθεσης, καθώς θα μπορούσαν να βάλουν στο κάδρο πολιτικά πρόσωπα. Πληροφορίες της «Καθημερινής» αναφέρουν πως από τα στοιχεία της δικογραφίας έως σήμερα και τις καταθέσεις που έχουν ληφθεί «φωτογραφίζονται» τα δύο συγκεκριμένα στελέχη του ΥΜΕ.

Στο ερώτημα εάν η πολιτική ηγεσία γνώριζε την κατάσταση στον σιδηρόδρομο και αδιαφορούσε, η απάντηση πρέπει να δοθεί από τους δύο συγκεκριμένους κατηγορουμένους, αφού φαίνεται πως στο οργανόγραμμα του υπουργείου προβλέπονταν κάποια στεγανά για να αποδίδεται ο κυρίαρχος ρόλος συντονισμού και εποπτείας στους υπηρεσιακούς παράγοντες.

«Υπάρχει μια απόσταση ανάμεσα στον υπάλληλο – στέλεχος και τον πολιτικό προϊστάμενο», σχολιάζει αρμόδια πηγή με γνώση των ζητημάτων του ΥΜΕ. Ωστόσο, εάν οι δύο κατηγορούμενοι εισφέρουν στοιχεία ή έγγραφα που θα «δείχνουν» σε υψηλότερο σημείο της πυραμίδας, δεν αποκλείεται να μπουν στο κάδρο και νέα πρόσωπα.

Δημοφιλή