Κατατέθηκαν στη Βουλή τα πορίσματα των κομμάτων για τα Τέμπη όπως όριζε ο κανονισμός μετά το τέλος των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής. Την Δευτέρα, 11 Μαρτίου πέφτει και επίσημα «αυλαία» με τη συζήτηση επί των πορισμάτων και την έκδοση ενός κοινού πορίσματος από την Εξεταστική Επιτροπή.
Μεγάλες είναι οι αποκλίσεις που εντοπίζονται μεταξύ των κομμάτων όπως ήταν αναμενόμενο κι είχε ήδη διαφανεί από τις διαδικασίες της Εξεταστικής Επιτροπής.
Το πόρισμα της Νέας Δημοκρατίας
«Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα» στο «ανθρώπινο λάθος» επικεντρώνεται το πόρισμα του κυβερνώντος κόμματος με την απαρίθμηση των 7 σημείων που εντοπίζεται παραβίαση από τον σταθμάρχη και τους μηχανοδηγούς.
«Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Στο πόρισμα τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών. Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων»
Τέλος το πόρισμα αναφέρεται στις υποψίες συγκάλυψης αναφέροντας, «Δεν υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης με παρεμβάσεις στον χώρο της μοιραίας σύγκρουσης. Οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο έγιναν με απόφαση των αρμοδίων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών με βαρέως τύπου μηχανήματα, τα οποία έπρεπε να επιχειρούν σε ασφαλές και σταθερό έδαφος. Πάντως, διεξάγεται και έρευνα της δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των αρμοδίων οργάνων».
Το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
Η αξιωματική αντιπολίτευση στο πόρισμά της επιρρίπτει ευθύνες στην τότε ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών και στον ίδιο τον Υπουργό και αναφέρει ξεκάθαρα ότι «ότι δεν πρόκειται περί “ανθρώπινου σφάλματος” και μόνο».
«Η βασικότερη παράλειψη του τέως Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών συνίστατο στο γεγονός, πως ενώ ήταν το μοναδικό όργανο θέσπισης Εθνικών Κανόνων Ασφαλείας από τις 14-10-2019, ημερομηνία κατά την οποία δημοσιεύθηκε ο Ν. 4632/2019 δυνάμει των Ευρωπαϊκών Οδηγιών 2010/797 και 2016/ 798, εντούτοις ουδέποτε το έπραξε μέχρι και την ημερομηνία του δυστυχήματος (28-02-2023), η δε παράλειψη του αυτή έγινε σε συνδυασμό με την σαφέστατη γνώση της ανυπαρξίας στοιχειωδών κανόνων ασφαλείας από τις εξώδικες οχλήσεις του Συλλόγου Μηχανοδηγών του ΟΣΕ, από την με 06-09-2021 επιστολή του πρώην Διευθύνοντος Συμβούλου ΤΡΑΙΝΟΣΕ Φίλιππου Τσαλίδη, ο οποίος προειδοποιούσε για “σοβαρό συμβάν”. Eπιπλέον, όχι απλώς παρέλειψε να θεσπίσει Εθνικούς κανόνες ασφαλείας, ενώ γνώριζε ότι η λέξη “ασφάλεια” απουσίαζε από τον ελληνικό σιδηρόδρομο, αλλά προέτρεπε το επιβατικό κοινό να εμπιστεύεται τον Ελληνικό σιδηρόδρομο κριτικάροντας την Αξιωματική Αντιπολίτευση στην Βουλή (σε απάντηση της ερώτησης του Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου), λέγοντας επί λέξει “ότι είναι ντροπή που θέτετε θέματα ασφαλείας”».
Τέλος, αναφέρονται «σε μια διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησης για συγκάλυψη του δυστυχήματος των Τεμπών, και πολιτικής επιβίωσης κάποιων. Το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717, ότι το έγκλημα θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας και εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στην Ζάχαρη Λάρισας».
Δεν κατέθεσε ολοκληρωμένο πόρισμα το ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ
Τη μετατροπή της εξεταστικής επιτροπής για τη «διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών» σε προανακριτική επιτροπή προτείνει το ΠΑΣΟΚ. Οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που μετείχαν στην Εξεταστική Επιτροπή αναφέρουν ότι θεωρούν αδύνατη την έκδοση ολοκληρωμένου πορίσματος καθώς «ούτε το σύνολο της δικογραφίας παραλάβαμε, ούτε ουσιώδεις μάρτυρες εξετάσθηκαν. Αυτή υπήρξε από την αρχή η επιδίωξη της κυβερνητικής πλειοψηφίας».
Ζητείται η ποινική διερεύνηση όχι μόνο του κ.Καραμανλή αλλά και των Υπουργών Μεταφορών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. «Επιβάλλεται η περαιτέρω ποινική διερεύνηση της υπόθεσης για τους δύο αρμόδιους υπουργούς Μεταφορών και Υποδομών των κυβερνήσεων ΣΥΡΙΖΑ και Νέας Δημοκρατίας, οι οποίοι φέρουν την ευθύνη για τη μη ολοκλήρωση των εργασιών της επίδικης σύμβασης 717/2014, η οποία τελεί σε άμεση αιτιώδη συνάφεια με το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών».
Τέλος και το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κάνει λόγω για συγκάλυψη «η κυβερνητική επιλογή για συγκάλυψη, μέσω της μη ουσιαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και ιδίως του ενδεχομένου ύπαρξης ποινικών ευθυνών σε πολιτικά πρόσωπα δεν είναι δυνατόν να γίνει αποδεκτή όχι από μόνο από το ΠΑΣΟΚ, αλλά πρωτίστως από την κοινωνία η οποία απαιτεί να χυθεί φως στην υπόθεση και να αποδοθούν ευθύνες όσο ψηλά και να βρίσκονται αυτές».
Το πόρισμα του ΚΚΕ
Το ΚΚΕ στο πόρισμα του επιρρίπτει ευθύνες στις πολιτικές ηγεσίες των τελευταίων ετών επιπλέον αναφέρει τον «προβληματικό διαχωρισμό του ΟΣΕ» σε θυγατρικές και την απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση του μεταφορικού έργου, καθώς και «τις αντιλαϊκές προτεραιότητες που θέτει η ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων, σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας».
Τέλος, σε ότι αφορά το πόρισμα του κόμματος που κατατέθηκε στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου αναφέρει ότι «Δόθηκε και έτσι η δυνατότητα σε πλήθος κόσμου να ενημερωθεί για τις συνθήκες και τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος, για τη σημασία της συμμετοχής στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, τις απεργιακές συγκεντρώσεις ατομικά ή μέσα από συλλόγους φοιτητών, μαθητών, γονέων, Εργατικά Κέντρα και σωματεία, για να μην επαναληφθεί το έγκλημα στα Τέμπη».
«Θεωρούμε δεδομένο πως αν δεν υπήρχε αυτή η πρωτοβουλία το πιθανότερο είναι πως το έγκλημα θα είχε θαφτεί, καθώς όλα τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν τις τελευταίες δεκαετίες γνωρίζουν πολύ καλά πως έχουν σοβαρές ευθύνες για το τραγικό συμβάν»
Το πόρισμα της Ελληνικής Λύσης
Η άποψη ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι «φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» κατατέθηκε στο πόρισμα της Ελληνικής Λύσης.
Το πόρισμα της Νέας Αριστεράς
Την περαιτέρω διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής ζητά και η Νέα Αριστερά.
«Αποφασίστηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία η μη διεύρυνση του καταλόγου των μαρτύρων – σε πλήρη αντίθεση με όσα μέχρι και εκείνη τη στιγμή διαβεβαίωνε, γεγονός που μας ανάγκασε να αποχωρήσουμε από την Εξεταστική Επιτροπή – και εν τοις πράγμασι ολοκληρώθηκαν πρόωρα οι εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής, εστάλη η ποινική δικογραφία από την Εισαγγελία Εφετών της Λάρισας, είναι αναμφισβήτητο ότι έχουν προκύψει νέα πραγματικά περιστατικά».
Πρόταση μομφής κατά του Προέδρου της Εξεταστικής Επιτροπής καταθέτει η Πλεύση Ελευθερίας
η Ζωή Κωνσταντοπούλου είπε ότι η Πλεύση Ελευθερίας θα καταθέσει πρόταση μομφής κατά του Προέδρου της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής Δ. Μαρκόπουλου αλλά και του Προεδρείου.
Καλεσμένη σε τηλεοπτική εκπομπή μίλησε για τις ενέργειες συγκάλυψης και υπόθαλψης των υπαιτίων από πλευράς του Προέδρου και του Προεδρείου, καθώς και για τον βίαιο τρόπο λήξης των εργασιών της Εξεταστικής Επιτροπής, τη στιγμή που ένα μεγάλο μέρος της δικογραφίας διαβιβάστηκε στη Βουλή και δεν έχει εξεταστεί.
Την Τρίτη 12/3/24 η ίδια, μαζί με τις οικογένειες τριών θυμάτων του εγκλήματος των Τεμπών, που εκπροσωπεί ως δικηγόρος, θα βρεθούν στη Λάρισα προκειμένου να καταθέσουν στον Εφέτη Ειδικό Ανακριτή αίτηση, να επιληφθεί της διαδικασίας συγκάλυψης που εξελίσσεται στη Βουλή.