Θα πετάξουμε στα σκουπίδια το 2035 τα αυτοκίνητα που καίνε βενζίνη ή πετρέλαιο;

Το παράδειγμα του Πο, που είναι η πιο "πράσινη" πόλη της Γαλλίας.
Το αυτοκίνητο ασφαλείας στο «πράσινο» Grand Prix του Πο «έτρεξε» με συνθετικά καύσιμα.
Το αυτοκίνητο ασφαλείας στο «πράσινο» Grand Prix του Πο «έτρεξε» με συνθετικά καύσιμα.
Huffpost Greece

Στις 8 Ιουνίου, οι βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισαν υπέρ μιας αυστηρής απαγόρευσης για την πώληση νέων αυτοκινήτων που ”καίνε” βενζίνη ή ντίζελ στην ΕΕ από το 2035.

Το αποτέλεσμα αυτής της ψηφοφορίας συνδέεται με τα σχέδια της ΕΕ για μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% έως το 2030 - στόχος που απαιτεί ταχύτερες μειώσεις εκπομπών από τη βιομηχανία, την ενέργεια και τις μεταφορές.

Η ψηφοφορία έγινε έπειτα από πρόταση, που κατέθεσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2021, συνιστώντας να απαιτηθεί 100% μείωση των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035, κάτι που θα καθιστά αδύνατη την πώληση οχημάτων τα οποία καταναλώνουν ορυκτά καύσιμα στην ΕΕ (πέρα από το 2035).

Στις 21 Ιουνίου 2022, η κυβέρνηση της Γερμανίας ανακοίνωσε ότι δεν θα συμφωνήσει με τα σχέδια της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απαγορεύσει ουσιαστικά την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, όπως δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ

Μοντέλα που παραπέμπουν ευθέως σε αυτοκίνητα που κυκλοφορούν και σε ελληνικούς δρόμους, στην πίστα που διαμορφώθηκε για το "πράσινο" Grand Prix, στους δρόμους του Πο.
Μοντέλα που παραπέμπουν ευθέως σε αυτοκίνητα που κυκλοφορούν και σε ελληνικούς δρόμους, στην πίστα που διαμορφώθηκε για το "πράσινο" Grand Prix, στους δρόμους του Πο.
Huffpost Greece

Ένα γερμανικό «όχι» με εξήγηση

Μιλώντας σε εκδήλωση που διοργανώθηκε από τη γερμανική ένωση βιομηχανίας BDI, ο Λίντνερ είπε ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν θέσεις για κινητήρες εσωτερικής καύσης, επομένως η απαγόρευση ήταν λάθος και είπε ότι η κυβέρνηση δεν θα συμφωνήσει με αυτήν την ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Ο Λίντνερ είπε ότι η Γερμανία θα εξακολουθεί να είναι ηγετική αγορά για ηλεκτρικά οχήματα, όμως πιστεύει ότι οι καταναλωτές θα θιγούν από μία απαγόρευση. Ο λόγος είναι ο εξής: εάν κληθούν να αντικαταστήσουν άμεσα τα παλαιότερα αυτοκίνητά τους, θα πρέπει όλοι να πληρώσουν για ηλεκτρικά, που παραμένουν ακριβά. Οι φτωχότεροι, δεν θα είναι σε θέση - προφανώς - να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Θα υπάρχουν φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα το 2035; Η απάντηση είναι, πιθανόν ναι. Ωστόσο, είναι πιθανότερο να είναι κατασκευασμένα στην Κίνα και όχι ευρωπαϊκά. Αυτό θα πλήξει τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και θα οδηγήσει σε ραγδαία αύξηση της ροής συναλλάγματος προς την Κίνα.

Επιπλέον, οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες επικαλούνται τα στοιχεία για τους ρύπους που παράγουν τα αυτοκίνητα τεχνολογίας “Euro 6”, από τα οποία προκύπτει ότι τα οχήματα τελευταίας τεχνολογίας παράγουν ελάχιστους ρύπους.

Ελάχιστους, αλλά όχι μηδενικούς!

Γι αυτό, άλλωστε, βρισκόμαστε ήδη εν αναμονή των αυτοκινήτων τεχνολογίας “Euro 7”, που θα κυκλοφορήσουν από το 2025.

Τα «Εuro 7» που θα καίνε πετρέλαιο ή βενζίνη θα πρέπει να εκπέμπουν ακόμα λιγότερους ρύπους. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστούν επενδύσεις στην τεχνολογία για να κατασκευαστούν και ότι πολλά από τα παλαιότερα οχήματα θα αποσυρθούν υποχρεωτικά.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα βγάλουν έτσι μερικά χρήματα παραπάνω και ταυτόχρονα θα δρομολογήσουν την σταδιακή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, καταργώντας μελλοντικά κάθε αυτοκίνητο που καταναλώνει ορυκτά καύσιμα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιπροτείνουν - αντί της πλήρους κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035 στην ΕΕ - να εξετάσει η Ευρώπη τη λύση των Συνθετικών Καυσίμων, που δεν είναι ορυκτά.

Είναι τα συνθετικά καύσιμα η λύση για τα συμβατικά ΙΧ που κυκλοφορούν σήμερα;

Η Κομισιόν έχει ήδη «δείξει» στην κατεύθυνση των συνθετικών καυσίμων για τα αεροπλάνα και τα πλοία στο κοντινό μέλλον. Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες τα χρησιμοποιούν ήδη για να καλύψουν μέρος των αναγκών. Η λύση αυτή θεωρείται η καλύτερη, καθώς δεν θεωρείται πιθανό στο ορατό μέλλον να πετάξουν αεροπλάνα σε μεγάλες αποστάσεις ή να διασχίσουν πλοία ωκεανούς με άλλο καύσιμο - είναι κάτι που δεν θεωρείται ασφαλές.

Η τιμή του λίτρου των συνθετικών καυσίμων, που παράγονται από τα διϋλιστήρια, αγγίζει την τιμή των τριών ευρώ/λίτρο. Ωστόσο, η τάση ανόδου των τιμών στα ορυκτά καύσιμα αποδεικνύει ήδη, ότι αξίζει τον κόπο να επενδύσουμε περισσότερο στα συνθετικά. Υπάρχει ένας ακόμα λόγος - πολύ σοβαρός:

Τα συμβατικά ΙΧ που οδηγούμε όλοι, καταναλώνοντας βενζίνη ή πετρέλαιο, μπορούν να λειτουργήσουν χωρίς καμία ουσιώδη μετατροπή - άμεσα - και με συνθετικά καύσιμα.

Καθώς οι τιμές των ηλεκτρικών παραμένουν στα ύψη, γεννώνται πολλαπλά ερωτήματα:

- Αν πετάξουμε το 2035 στα σκουπίδια τα ΙΧ που σήμερα χρησιμοποιούμε, πόσοι από εμάς θα έχουν την δυνατότητα να αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο;

- Πως θα ανακυκλωθούν ταυτόχρονα τόσα εκατομμύρια ΙΧ από τον στόλο που κυκλοφορεί σε ολόκληρο τον κόσμο;

- Μετρήσεις που γίνονται στα αυτοκίνητα τα οποία αγοράζουμε ακόμα και σήμερα(!) σε όλη την Ευρώπη αποδεικνύουν ότι τα οχήματα τελευταίας τεχνολογίας εκπέμπουν ελάχιστους ρύπους. Αν αντικαταστήσουμε τα καύσιμα με συνθετικά, τότε αυτοί θα πέσουν σε μηδενικά επίπεδα. Γιατί πρέπει να μην αξιοποιήσουμε αυτό το πλεονέκτημα, μέχρι να μπορέσουμε να βελτιώσουμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και να μειωθεί κάπως η τιμή τους;

Το εμβληματικό κάστρο στο κέντρο του καταπράσινου - από κάθε άποψη - Πο, κοντά στα σύνορα της Γαλλίας με την Ισπανία, στους πρόποδες των Πυρηναίων.
Το εμβληματικό κάστρο στο κέντρο του καταπράσινου - από κάθε άποψη - Πο, κοντά στα σύνορα της Γαλλίας με την Ισπανία, στους πρόποδες των Πυρηναίων.
Huffpost Greece

Η πιο «πράσινη» πόλη της Γαλλίας

Πρόσφατα έζησα ένα ”αληθινό παραμύθι”, ταξιδεύοντας στο Πο της Γαλλίας, όπου έγιναν στις αρχές Μαϊου αγώνες αυτοκινήτων. Πολύ διαφορετικοί.

Με πολλές πράσινες τεχνολογίες... Από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μέχρι αγωνιστικά που καίνε συνθετικά - μη ορυκτά - καύσιμα, βιοκαύσιμα, ή ακόμα και υδρογόνο.

Ο θόρυβος, η ένταση, η ταχύτητα και το αγωνιστικό πνεύμα ήταν εκεί. Μη φανταστείτε πειραματικά μοντέλα του 2050. Τα περισσότερα από τα αυτοκίνητα που είδα εκεί με τα μάτια μου, βασίζονται σε μοντέλα που βλέπουμε κάθε μέρα ακόμα και σε ελληνικούς δρόμους.

Επί τρεις ημέρες, στο κέντρο αυτής της μικρής γαλλικής επαρχιακής πόλης των 70.000 κατοίκων, άκουγες τους κινητήρες να βρυχώνται κι έβλεπες αυτοκίνητα να τρέχουν στην πίστα σε απίστευτες ταχύτητες - όμως βενζίνη και πετρέλαιο εγώ δεν μύρισα ποτέ!

Ενα από τα οκτώ λεωφορεία που κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους του Πο, καταναλώνοντας ως καύσιμο το υδρογόνο.
Ενα από τα οκτώ λεωφορεία που κυκλοφορούν καθημερινά στους δρόμους του Πο, καταναλώνοντας ως καύσιμο το υδρογόνο.
Huffpost Greece

H ιστορία του Πο άλλαξε ξαφνικά το 1951. Η μικρή επαρχιακή μεταμορφώθηκε πολύ γρήγορα, παρασύροντας ολόκληρη την περιοχή, από κέντρο αγροτικής παραγωγής σε επίκεντρο παραγωγής ενέργειας και ανάπτυξης νέων τεχνολογιών.

Τα πάντα βασίστηκαν στο κοίτασμα φυσικού αερίου που ανακαλύφθηκε στην λεκάνη του Λακ. Η TOTAL έστρεψε την προσοχή της στην περιοχή αυτή.

Το 1957 άρχισε η παραγωγή φυσικού αερίου.

Το 1975 είχε ήδη δημιουργηθεί ένα τεράστιο σύμπλεγμα έργων υποδομής και το Λακ χαρακτηριζόταν ως ”Γαλλικό Τέξας”.

Το 1986, όμως, καθώς το κοίτασμα που τροφοδοτούσε επί δεκαετίες ολόκληρη την Γαλλία εξαντλήθηκε, ήρθε η ώρα των αποφάσεων.

Αντί να εγκαταλείψουν την περιοχή, οι άνθρωποι του Λακ αποφάσισαν να δημιουργήσουν εκεί ένα κέντρο έρευνας και τεχνολογίας, με σκοπό να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερες από τις 10.000 θέσεις εργασίας της εξόρυξης.

Το 1989 το κέντρο τεχνολογίας είχε προσελκύσει ερευνητικές δραστηριότητες και είχαν ανοίξει 2.900 θέσεις για εργαζόμενους από 65 διαφορετικές εθνικότητες.

Σήμερα, απασχολούνται και πάλι 10.000 εργαζόμενοι(!) σε ερευνητικές και βιομηχανικές δραστηριότητες. Είναι η εμπροσθοφυλακή της γαλλικής τεχνολογίας που έχει επικεντρωθεί σε νέες μεθόδους για την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.

Τα πάντα είναι στο μενού: Φωτοβολταϊκά, αιολική ενέργεια, υδρογόνο, βιοκαύσιμα, βιομάζα και συνθετικά υγρά καύσιμα. Αυτό ήταν και το βασικό μήνυμα που εξέπεμψε το συνέδριο της Fuels Europe το οποίο έγινε στο Πο την παραμονή του Grand Prix: κατά τη μετάβαση στην Πράσινη Ενέργεια πρέπει να αξιοποιηθούν όλες οι μέθοδοι παραγωγής ενέργειας, ώστε να καλυφθούν οι τεράστιες ανάγκες σε παγκόσμιο επίπεδο, προκειμένου να καταργηθούν τα ορυκτά καύσιμα, που κατά μείζονα λόγο προκαλούν την Κλιματική Κρίση.

Οι άνθρωποι που ανέβηκαν στο βήμα αυτού του συνεδρίου δεν μίλησαν ούτε για μία στιγμή υπέρ των «εκπτώσεων» στην μάχη κατά της Κλιματικής Αλλαγής.

Ωστόσο, το ερώτημα εάν θα πετάξουμε το 2035 στα σκουπίδια τον στόλο αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης ολόκληρης της Ευρώπης, δεν είναι εύκολο να απαντηθεί. Εάν μπορούμε να κάνουμε προσεκτικά βήματα, ώστε να προχωρήσει η αντικατάσταση του στόλου ομαλά μέχρι την πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση,τότε οφείλουμε να το σκεφτούμε δύο φορές.

Στο μεταξύ...

- Εκατομμύρια αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας δεν αρκεί να αποσυρθούν, αλλά πρέπει να και να περάσουν σωστά από διαδικασίες ανακύκλωσης.

- Η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρέπει οπωσδήποτε να γίνει ”πράσινη”, γιατί διαφορετικά κάνουμε μία τρύπα στο νερό.

- Οι φτωχότεροι Ευρωπαίοι πολίτες έχουν δικαίωμα στην αυτοκίνηση και δεν είναι λογικό ή δίκαιο να το στερηθούν, στό όνομα μίας ηλεκτρικής αυτοκίνησης μόνο για τους πλουσιότερους.

Δημοφιλή