Εάν είχατε τη δυνατότητα να ξοδέψετε 400 ευρώ για μια πολυτελή γευστική εμπειρία τεσσάρων πιάτων συνοδεία ενός καλού γαλλικού κρασιού σε ένα εστιατόριο με αστέρι Μισελέν, θα το ανταλλάσσατε για έναν ανανά;
Η ερώτηση δεν είναι ρητορική καθώς ο ανανάς Rubyglow, που είναι γνωστός για την χαρακτηριστική κόκκινη σάρκα και τη γλυκύτητα του, κοστίζει λίγο πάνω από τα 400 ευρώ στο Melissa’s Produce, ένα διαδικτυακό οπωροπωλείο στην Καλιφόρνια, που πουλά ιδιαίτερα φρούτα και λαχανικά.
Η Del Monte, ένας από τους λίγους χονδρέμπορος στον κόσμο, που πουλά ιδιαίτερες ποικιλίες προϊόντων με κορυφαία τον ανανά Rubyglow, χρειάστηκε σχεδόν 15 χρόνια για να αναπτύξει αυτή την ξεχωριστή ποικιλία ανανά.
Η πρώτη σοδειά ξεκίνησε να πωλείται στην Κίνα στις αρχές του 2024 με την Del Monte να εξάγει πλέον και στις ΗΠΑ τον ροζ ανανά που πωλείται σε εξωφρενική τιμή, μια εποχή που λόγω του πληθωρισμού και της ακρίβειας στα τρόφιμα οι Αμερικανοί έχουν περιορίσει τα έξοδα τους.
Παρόλα αυτά, ο ανανάς, που καλλιεργείται στην Κόστα Ρίκα, κατάφερε να πλασαριστεί σε ακριβά εστιατόρια όχι τόσο για την μοναδική του γεύση αλλά για την εμφάνισή του.
Την προώθηση του προϊόντος ανέλαβαν οι ειδικοί youtubers και «ινφλουένσερς» που με το αζημίωτο παρουσιάζουν στα σόσιαλ μίντια τους τον ανανά ως ένα ιδιαίτερο φρούτο που δίνει πρεστίζ σε όσους φωτογραφίζονται μαζί του, το έχουν δοκιμάσει ή απλά το έχουν στο σπίτι τους.
Το αποτέλεσμα του marketing πάντως έχει λειτουργήσει ικανοποιητικά καθώς «δεν είναι λίγοι οι
καταναλωτές που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για κάτι που θεωρείται ξεχωριστό», δήλωσε η Cindy van Rijswick, στρατηγικός αναλυτής φρέσκων προϊόντων της Rabobank.
Οι Αμερικανοί έχουν αρχίσει να δείχνουν ενδιαφέρον για τις νέες ποικιλίες φρούτων τα τελευταία χρόνια, πληρώνοντας μια περιουσία για τα περίφημα μήλα Honeycrisp, τα σταφύλια Cotton Candy, τα εσπεριδοειδή σούμο και τις ιαπωνικές φράουλες κάθετης καλλιέργειας. Γιατί όχι και για τον ανανά των 400 ευρώ;.
Όταν τα γλυκά, τραγανά και πρωτότυπα μήλα Honeycrisp άρχισαν να πωλούνται στα σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ πριν από περισσότερα από 30 χρόνια, δεν υπήρχαν πολλές άλλες ποικιλίες μήλων.
Σύντομα όμως έγιναν ιδιαίτερα δημοφιλή στη Μινεσότα με τους αγρότες να τα εντάσσουν σταδιακά στις καλλιέργειες τους με αποτέλεσμα όσο η παραγωγή ήταν περιορισμένη τόσο η τιμή να είναι τσουχτερή.
«Κι ενώ η καλλιέργεια μιας νέας ποικιλίας έχει μεγάλα επενδυτικά ρίσκα, καθώς χρειάζεται χρόνο, χρήμα και υπομονή για να αποδώσει, τα μήλα Honeycrisp αποδείχθηκαν «χρυσά» ανοίγοντας το δρόμο για νέες ποικιλίες φρούτων την τελευταία δεκαετία, όπως μούρα, μάνγκο και αβοκάντο» αναφέρει η Rabobank.
Ορισμένα από αυτά τα φρούτα, αποδείχθηκαν ωστόσο ιδιαίτερα γευστικά όπως τα σταφύλια Cotton Candy, που πήραν το όνομά τους από τη γλυκύτητά τους και εμφανίστηκαν στη σκηνή το 2011 για να γίνουν γρήγορα δημοφιλή.
Όπως και τα Sumo Citrus, ένα υβρίδιο πορτοκάλι pomelos, οι φράουλες Oishii, που καλλιεργούνται σε εσωτερικούς χώρους σε κάθετες ελεγχόμενες καλλιέργειες και τα μούρα Oishii, που εμφανίστηκαν στην αγορά το 2018, με ένα πακέτο των οκτώ να κοστίζει 50 δολάρια.
Το μεγάλο ερώτημα ωστόσο είναι εάν αυτά τα εξεζητημένα φρούτα αξίζουν τα λεφτά τους.
Ο Bo Corley, ένας πασίγνωστος σεφ που μοιράζεται συνταγές και πληροφορίες για φαγητό στα social media του, με εκατομμύρια ακολούθους δήλωσε ότι ο ανανάς «είναι ένα από τα πιο απολαυστικά φρούτα που σου αφήνει μια οξύτητα στο τέλος κάτι που όμως λείπει από το Rubyglow». Για να καταλήξει ότι σίγουρα δεν άξιζε τα 400 δολάρια και να τον αποκαθηλώσει λέγοντας στους πλούσιους ακολούθους του:
«Μπορείτε να τον αγοράσετε για να πείτε ότι τον έχετε στο σπίτι σας και να υπερηφανευτείτε γι αυτό, αλλά σίγουρα δεν αξίζει για τη γεύση του».