Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s δέχεται αυτές τις μέρες προσφορές για μία από τις τρεις εναπομένουσες πρωτότυπες αφίσες της ταινίας «The Mummy» από το 1932. Η αφίσα αναμένεται να πωληθεί για περίπου 1 έως 1.5 εκατομμύριο δολάρια, καθιστώντας την την πιο ακριβή αφίσα ταινιών στον κόσμο.
Η κατοχή της δεν συνοδεύεται από καμιά κατάρα. Αυτή η ειδική εκτύπωση, η οποία θα είναι η πρώτη αφίσα κινηματογράφου που θα εκτιμηθεί σε επταψήφιο ποσό, αγοράστηκε σε πλειστηριασμό το 1997 για 453.500 δολάρια. Μπορεί κάποιος να αγοράσει μια επιχρυσωμένη σαρκοφάγο με ένα τέτοιο περιθώριο κέρδους.
Ο Σαμ Σάρογουιτς, συγγραφέας του «Translating Hollywood: The World of Movie Posters» και ιδιοκτήτης του «Posteritati», ενός γνωστού καταστήματος πρωτότυπων αφισών στο Lower Manhattan, είναι ενθουσιασμένος. «Είναι σπουδαία αυτά τα νέα, ελπίζω να μην σκιστεί μόλις πωληθεί!».
Η εν λόγω αφίσα πρόκειται για μια λιθογραφία, μια μέθοδος εκτύπωσης έργων υψηλής τέχνης με «πλουσιότερα» χρώματα, μελάνι και καλύτερης ποιότητας χαρτί από αυτό που χρησιμοποιείται σήμερα. Τα κινηματογραφικά στούντιο ανέπτυξαν τη μέθοδο τη δεκαετία του 1940. Σχεδιάστηκε από τον Καρολι Γκροτζ, καλλιτεχνικό διευθυντή διαφημιστικού τμήματος στην Universal και υπεύθυνο για πολλές εκτυπώσεις εκείνη την περίοδο. «Είναι ένα θαυμάσιο κομμάτι», σύμφωνα με τον Σάρογουιτς. «Με το τέρας να καταλαμβάνει τη μισή αφίσα στα αριστερά, τη νεαρή γυναίκα στα δεξιά, με όμορφη επεξεργασία του τίτλου και τη φράση ‘ζωντανεύει!’ δεν θα μπορούσατε να θελήσετε τίποτα άλλο σε μια αφίσα».
Η Universal δημιούργησε τέσσερις ταινίες «Mummy»: τις «The Mummy’s Tomb», «The Mummy’s Ghost», «The Mummy’s Curse» και αργότερα το «Meet the Mummy» από το 1955. Στις δεκαετίες του ’60 και ’70 και ακόμα τέσσερις ταινίες, φάσαμε στην τριλογία του Μπρένταν Φρέισερ στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Τέλος, πέρυσι κυκλοφόρησε η αποτυχημένη εκδοχή με πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ.
«Σήμερα ο τρόπος που παρακολουθούμε και αντιλαμβανόμαστε τις ταινίες και την κινηματογραφική βιομηχανία γενικότερα, είναι διαφορετικός», λέει ο δρ. Νόμπιλ. «Ο κύκλος της ζωής μιας ταινίας συνήθως ολοκληρώνεται τη Δευτέρα μετά το πρώτο Σαββατοκύριακο προβολής. Με τα τέρατα της Universal, οι ταινίες επανακυκλοφορούν συνέχεια. Η πρώτη φορά ήταν το 1939 και υπήρχαν ουρές έξω από τα εκδοτήρια. Αυτό ενέπνευσε την κυκλοφορία του “Son of Frankestein” και μετά το δεύτερο κύμα, όπως το “The Wolf Man”».
«Οι σημερινές αφίσες δημοφιλών ταινιών υποφέρουν από αυτό που ονομάζουμε ”κατάρα των κεφαλών που επιπλέουν”», εξηγεί ο Σάρογουιτς. «Για παράδειγμα, το κεφάλι του Τομ Κρουζ είναι εκεί στο κέντρο, όλα φαίνονται να έχουν γίνει τόσο βιαστικά. Το πιο ακριβό πράγμα που θα βρείτε σήμερα στο Posteritati είναι ένα πρωτότυπο King Kong του 1933 από την Αργεντινή με τιμή στα 75.000 δολάρια», προσθέτει ο Σάρογουιτς.
Πηγή: The Guardian