«Πάντα έδινα και δίνω την πρώτη θέση στην μνήμη.Όποιος κατορθώνει να εμβαθύνει, όσο το δυνατόν περισσότερο, στον χώρο που ονομάζουμε μνήμη τόσο δύναται να εκτοξευθεί στο μέλλον με εντυπωσιακή συνέπεια και αποτελεσματικότητα.
Με άλλα λόγια, όσο ένας άνθρωπος ή ένα λαός γνωρίζει το παρελθόν του και την ιστορία του, τότε μπορεί να ενεργήσει πιο θετικά για το παρόν και για το μέλλον.
Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που προέρχομαι από ένα τόπο που μέσα από τα βάθη των αιώνων δεν στερήθηκε ποτέ πολιτιστικού και πνευματικού πλούτου.
Γνωρίζοντας όσο τίποτα άλλο την δύναμη της μουσικής ως Θεία Δύναμη που προϋπήρχε του ανθρώπου, και συνδυάζοντάς την με μία αρχέγονη ανθρώπινη έκφραση που είναι ο χορός, ήταν το βασικό ερέθισμα που με έκανε να ασχοληθώ με αυτό το εγχείρημα. Την συνύπαρξη αυτών των δύο στοιχείων του πολιτιστικού θησαυρού του τόπου μου, σήμερα. Μία ολιστική προσέγγιση της εξέλιξης του ανθρώπου.
Αυτό το έργο είναι σαν μια ανασκαφή στο παρελθόν και συγχρόνως στο μέλλον». Βαγγέλης Παπαθανασίου.
Το «The Thread», μία παράσταση – διαβατήριο του ελληνικού πολιτισμού ανά τον κόσμο–, μετά την επιτυχημένη παγκόσμια πρώτη στη Μέκκα του χορού, το Sadler’s Wells του Λονδίνου, έρχεται στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου το Σάββατο 24 Αυγούστου, σε συμπαραγωγή με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Η πρωτότυπη μουσική ανήκει στον Βαγγέλη Παπαθανασίου, ενώ τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία υπογράφει ο Ράσελ Μάλιφαντ. Τα κοστούμια είναι της σχεδιάστριας μόδας Μαίρης Κατράντζου, και οι φωτισμοί του Μάικλ Χαλς.
Η παράσταση βασίζεται στον διάλογο του παρελθόντος με το παρόν. Από τη μία οι παραδοσιακοί ελληνικοί χοροί και από την άλλη ο σύγχρονος χορός. Δύο κόσμοι φαινομενικά αντίθετοι και ξένοι. Ο κόσμος της παράδοσης που εκπροσωπεί τη σταθερότητα και την εξωστρέφεια και ο κόσμος της σύγχρονης κίνησης που αντιπροσωπεύει την αναζήτηση και τον εσώτερο κόσμο των ανθρώπων. Οι δύο «αταίριαστοι» δρόμοι εμφανίζονται επί σκηνής και πότε αντιδικούν, πότε συμπλέουν, πότε εκθέτουν τη διαφορετικότητα τους και πότε επιδιώκουν τη συνεννόηση.
Η πρωτότυπη και εμπνευσμένη για τη συγκεκριμένη παράσταση μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου έχει έντονο το γνωστό συνθετικό στίγμα του συνθέτη, ενώ πλαισιώνεται από σολίστ παραδοσιακών μουσικών οργάνων (γκάιντες, λύρες, νταούλια κ.λπ.).
Ο Ράσελ Μάλιφαντ με την προσωπική του χορευτική γλώσσα τολμά, αποδομεί και ανασυνθέτει την κινησιολογία του παρελθόντος κάνοντας τομή στη δημιουργική του πορεία. Μελέτησε βαθιά, με τη βοήθεια δυο ελλήνων δασκάλων, της Ελένης Σπαθιά και του Τάκη Καραχάλιου, τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς και κατάφερε να δημιουργήσει ένα έργο, άλλοτε συνομιλώντας, άλλοτε αντιπαρατιθέμενος και άλλοτε αποδεχόμενος να εντάξει αυτούσια στην παράσταση την αρχική «χορογραφία».
Ο «χορογράφος του φωτός» Μάικλ Χαλς, που το ελληνικό κοινό γνωρίζει από τις συνεργασίες του τόσο με τον ίδιο τον Ράσσελ Μάλιφαντ όσο και τον Άκραμ Καν ή τον Ρομπέρ Λεπάζ, δημιούργησε ένα φωτιστικό «σκηνικό» υψηλής αισθητικής, ενώ η Μαίρη Κατράντζου σχεδίασε τα κοστούμια της παράστασης εμπνεόμενη από αρχαία μινωικά αγγεία.
Η ιδέα της παράστασης «The Thread» γεννήθηκε πριν από τρία χρόνια, τον Γενάρη του 2016, από τη Γεωργία Ηλιοπούλου, ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλο της πολιτιστικής εταιρίας Λ’αβρυς από το 1991, η οποία αποφάσισε να υλοποιήσει ένα τολμηρό όραμα. Να δημιουργήσει μια πρωτογενή παραγωγή χορού με σπουδαίους συντελεστές διεθνούς φήμης και μια ομάδα 18 επιλεγμένων ελλήνων χορευτών (12 χορευτών σύγχρονου και 6 χορευτών παραδοσιακού χορού).
Ράσελ Μάλιφαντ: Η συνεργασία με τον Βαγγέλη υπήρξε τιμή και χαρά για μένα.
«... Υπάρχει ένα πνεύμα ομαδικότητας και κοινωνικής συμμετοχής, που ενσωματώνεται σε πολλές από τις μορφές του Ελληνικού παραδοσιακού χορού και το έργο αυτό δομεί και αποδομεί κινήσεις παραδοσιακού χορού όπως και κινήσεις σύγχρονου χορού για να δημιουργήσει μια νέα αντίληψη και πρόταση χορού για θεατές του σήμερα» σημειώνει ο Βρετανός χορογράφος Ράσελ Μάλιφαντ.
Και προσθέτει: «Η συνεργασία με τον Βαγγέλη υπήρξε τιμή και χαρά για μένα. Ο μουσικός κόσμος που έχει δημιουργήσει, εμπεριέχει μια θεμελιώδη κατανόηση της παράδοσης και της κληρονομιάς, ενώ συγχρόνως κινείται σε νέες κατευθύνσεις που δημιουργούν αντιπαραθέσεις. Έχω εμπνευστεί από αυτή τη συνεργασία και είμαι πολύ ενθουσιασμένος που είμαι μέρος αυτής της δημιουργικής ομάδας.
Να έχεις την ελευθερία να επιλέγεις συνεργάτες είναι καίριας σημασίας σε οποιοδήποτε έργο και έχοντας την ευκαιρία να εργαστώ και πάλι με τον Michael Hulls για το σχεδιασμό του φωτισμού της παράστασης είναι ένα ιδιαίτερο προνόμιο. Πάντα «φέρνει» τη μοναδική δική του οπτική για το φωτισμό του χορού στη σκηνή και έτσι μας δίνεται και πάλι η δυνατότητα να συνεχίσουμε την εικοσαετή κοινή πορεία μας».
Τα βρετανικά ΜΜΕ για «The Thread»
«Ο Ράσσελ Μάλιφαντ δημιουργεί μια μαγευτική βραδιά υπό τη συνοδεία της επικής ηλεκτρονικής-ορχηστρικής μουσικής του Vangelis. Οι 18 χορευτές ενσαρκώνουν κάθε ιδέα του σύμπαντος του Μάλιφαντ με απόλυτη άνεση και αφοσίωση. Μια συναρπαστική βραδιά, τελείως διαφορετική από όλες τις μέχρι τώρα δημιουργίες του Μάλιφαντ… Ένας συναρπαστικός συγκερασμός λαμπερού στιλ και φλογερής φιλοδοξίας.» Τhe Times
«The Thread (Ο μίτος), ένα έργο που καταφέρνει κάτι εξαιρετικά σπάνιο για τον σύγχρονο χορό: εστιάζει στον παραδοσιακό χορό και τον αποδίδει με νέες, πλούσιες μορφές έκφρασης. Το αποτέλεσμα είναι ασυνήθιστο αλλά αποκαλυπτικό και σφυρηλατεί τους βαθύτερους δεσμούς του παρόντος με το παρελθόν, προσφέροντας μια εμπειρία γεμάτη συγκίνηση και ένταση.»
«Ο μύθος συναντά τον νεωτερισμό σε μια συναρπαστική συνεργασία γεμάτη βάθος…[...] Ο Μάλιφαντ δημιουργεί μια ολόκληρη κοινότητα, το όραμα ενός κόσμου ταυτόχρονα αρχαίου και σύγχρονου.» The Guardian
«Η εναρκτήρια τελετουργική σεκάνς, με τις κυκλικές ομάδες που χορεύουν ένα είδος γαμήλιου χορού ή χορού γονιμότητας, υπνωτίζει τον θεατή και έχει εορταστική διάθεση. Αργότερα, η εμφάνιση μιας ομάδας ανδρών που χοροπηδούν με κουδούνια κρεμασμένα στις ζώνες τους περικυκλώνοντας ένα ζευγάρι, δείχνει απίστευτα απειλητική. Ωστόσο η τελευταία σεκάνς, όπου οι χορευτές μεμονωμένα, σε ζευγάρια και σε μικρές ομάδες διασχίζουν τη σκηνή με διάφορους τρόπους, ενώ η μουσική επένδυση του Vangelis κορυφώνει τη δράση, είναι αδιαμφισβήτητα συναρπαστική.» The Stage
«… Και προσφέρει μια ιαματική εμπειρία –τελετουργική και ιαματική, έκστασης και εξορκισμού.» British Theatre Guide
Συντελεστές
Πρωτότυπη μουσική | Βαγγέλης Παπαθανασίου
Σκηνοθεσία – χορογραφία | Russell Maliphant
Κοστούμια | Μαίρη Κατράντζου
Φωτισμοί | Michael Hulls
Σύλληψη ιδέας | Γεωργία Ηλιοπούλου
Χορευτές
Δημήτρης Δελής
Μαργαρίτα Δημητριάδη
Αναστάσης Καραχανίδης
Ηρώ Κόντη
Μήνα Λέτσου
Ηλίας Μπαγεώργος
Λίνα Ντεμελή
Χρήστος Ξυραφάκης
Δημήτρης Παγανός
Γιώργος Παπαδόπουλος
Μαρία Παπακωνσταντίνου
Θεμιστοκλής Παυλής
Ηώ Σπηλιωτοπούλου
Δάφνη Σταθάτου
Αλέξανδρος Σταυρόπουλος
Μυρτώ Σχοινοπλοκάκη
Μαρία Τσιγγίστρα
Γιώργος Τσώλης
Μουσικοί
Μιχάλης Καλιοντζίδης (λύρα)
Δημήτρης Μπάκης (γκάιντα)
Παντελεήμων Νικολαΐδης (αγγείον ή τουλούμ)
Βαγγέλης Παπαναστασίου (κλαρίνο)
Ιωάννης Σέρβος (τσαμπούνα)
Πολυφωνικό σύνολο
Βαγγέλης Κότσου
Νίκος Μενουδάκης
Παναγιώτα Μπαλινάκου
Ρούλα Γρηγορία Ριφούνα
Αθηνά Σιδέρη
Αλέξανδρος Τσιμέκας
Προπώληση εισιτηρίων: WWW.VIVA.GR | 11876
Διάρκεια παράστασης: 1 ώρα και 20 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
Τιμές εισιτηρίων:
Άνω Διάζωμα – Κανονικό: 20 ευρώ
Άνω Διάζωμα – Παιδικό, μαθητικό, εφηβικό, ανέργων, άνω των 65: 15 ευρώ
Β Ζώνη: 35 ευρώ
Α Ζώνη: 50 ευρώ
Διακεκριμένη Ζώνη: 80 ευρώ
Πληροφορίες: 210 72 58 510