Θέατρο Πορεία: Ο Γιάννης Στάνκογλου δρ. Φράνκενσταϊν, η Λένα Παπαληγούρα στο «Prima Facie»

Τρεις νέες παραγωγές, δύο παραστάσεις σε επανάληψη. Ανακοινώθηκε το ρεπερτόριο της σεζόν 2024-2025.
Ο Γιάννης Στάνκογλου στο «Frankestein & Eliza».
Ο Γιάννης Στάνκογλου στο «Frankestein & Eliza».
© Mariza Kapsampeli

Τρεις νέες παραγωγές -«Frankenstein & Eliza», «Prima Facie», «Ο θεός της σφαγής»- και δύο επαναλήψεις -«Έγκλημα και τιμωρία» και «Περλιμπλίν και Μπελίσα» που επιστρέφουν για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων-, ανακοίνωσε ο Δημήτρης Τάρλοου στο θέατρο Πορεία για τη σεζόν 2024 -2025.

Frankenstein & Eliza - Έρι Κύργια

Σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου

Από 21 Νοεμβρίου

Νέο έργο εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα της Mary Shelley και την ιστορία της AI.

Ο πασίγνωστος «ανήσυχος» ήρωας της Μέρι Σέλεϊ, φτάνει μέχρι τον ψηφιακό αιώνα μας με στόχο να δημιουργήσει ένα «πλάσμα» προς όφελος της ανθρωπότητας. Θα τα καταφέρει αυτή τη φορά ή θα μας προικίσει με άλλο ένα τέρας; Και πού θα αναμετρηθεί μαζί του, τώρα πια που οι πάγοι στον αρκτικό κύκλο λιώνουν;

Ο Φράνκενσταϊν και οι πειραματισμοί του αποτελούν μια πρώτης τάξεως αφορμή για να στοχαστούμε πάνω σε μια σειρά ερωτημάτων που απασχολούν τον σημερινό άνθρωπο: ποιος είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης;

Τι σκέφτονται οι σύγχρονοι εφευρέτες για τα δημιουργήματά τους; Ποια είναι η σχέση μας με τις ψηφιακές οντότητες που ζουν ανάμεσά μας και μας γνωρίζουν καλύτερα απ’ ό,τι εμείς οι ίδιοι; Τι θα γίνει αν οι μηχανές αποκτήσουν αισθήματα και συνείδηση, όπως φοβούνται ορισμένοι; Ποιος είναι ο ρόλος των επιστημόνων, των επιχειρηματιών, των κρατικών ρυθμιστικών αρχών, του καθενός από εμάς; Αυτά και άλλα ερωτήματα, στα οποία δεν υπάρχει καμία πειστική και καθησυχαστική απάντηση.

Το έργο, που εμπνέεται από την τρομακτική και ρομαντική νουβέλα των αρχών του 19ου αιώνα και από την ιστορία της Τεχνητής Νοημοσύνης, ακολουθεί τον Βίκτορ Φράνκενσταϊν στην ιλιγγιώδη διανοητική και ψυχική πορεία του, τα ηθικά του διλήμματα, τις συγκρούσεις του με την ακαδημαϊκή κοινότητα, την κατάρρευση της προσωπικής ζωής του, την απώλεια της ταυτότητάς του, την καταστροφική αλληλεπίδραση με το άυλο δημιούργημά του.

Διανομή (αλφαβητικά):

Ρόμπερτ - Σερβιτόρος: Νίκος Καλαμό

Ανρί Κλερβάλ: Ιερώνυμος Καλετσάνος

Μέρι: Μαρία Πανουργιά

Βίκτορ Φράνκενσταϊν: Γιάννης Στάνκογλου

Ελίζαμπεθ: Χριστίνα Στεφανίδη

Καθηγητής Κρέμπε: Γιώργος Συμεωνίδης

«Prima Facie» - Suzie Miller

Σκηνοθεσία Γιώργος Οικονόμου

Από 29 Οκτωβρίου

«Prima Facie» με τη Λένα Παπαληγούρα
«Prima Facie» με τη Λένα Παπαληγούρα
©Tasos Vrettos

Με βραβείο Olivier το 2022 στο West End του Λονδίνου και βραβείο Tony το 2023 στο Broadway της Νέας Υόρκης, το θεατρικό έργο της σπουδαίας νομικού Suzie Miller που έχουν ήδη παρακολουθήσει μισό εκατομμύριο θεατές σε περισσότερες από τριάντα χώρες σε όλο τον κόσμο την τελευταία πενταετία και που άλλαξε παγκοσμίως τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης αντιμετωπίζει τη σεξουαλική κακοποίηση, ανεβαίνει με τη Λένα Παπαληγούρα στον συγκλονιστικό ρόλο της δικηγόρου Tessa Ensler.

Η Tessa είναι μια νέα και λαμπρή δικηγόρος, εθισμένη στη νίκη. Έχει σφυρηλατήσει όλη την καριέρα της με απόλυτη αποφασιστικότητα, φροντίζοντας να ξεπεράσει την καταγωγή της από την εργατική τάξη για να μπορέσει να φτάσει στην κορυφή του παιχνιδιού. Και τα καταφέρνει. Πάντα τα καταφέρνει. Ξέρει καλά πως σε ένα ανδροκρατούμενο και βαθιά συντηρητικό σύστημα το «ποιον ξέρεις» και το «από που κατάγεσαι» είναι εξίσου σημαντικό με το «ποιος είσαι».

Δουλεύοντας σκληρά κάθε της υπόθεση έχει εξελιχθεί σε κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης. Και καθοδηγούμενη από την πίστη της στο νομικό πλαίσιο και στο δικαίωμα για δίκαιες δίκες, δεν υπάρχει τίποτα που να αγαπά η Tessa περισσότερο από τη συγκίνηση που της χαρίζει το να αθωώνει πελάτες. Ένα βράδυ, ένα ραντεβού με έναν συνάδελφό της πάει τρομερά στραβά. Και η απρόσμενη τροπή των γεγονότων μετατοπίζει την ηρωίδα στην άλλη πλευρά του μαρτυρίου. Η ανερχόμενη δικηγόρος βρίσκεται ξαφνικά ανυπεράσπιστη μετά από σεξουαλική κακοποίηση. Και διαπιστώνει, για πρώτη φορά, ότι οι κανόνες του παιχνιδιού, που και η ίδια κατά καιρούς χρησιμοποίησε, τώρα μπορεί να μην την προστατεύσουν.

Η Tessa αμφισβητεί όλα όσα πίστευε, καθώς συνειδητοποιεί ότι οι νόμοι είναι φτιαγμένοι από άντρες. Και πως όλη η ηθική αντίληψη γύρω από τα όρια της σεξουαλικής κακοποίησης καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο, μέσα από τις απόψεις της πατριαρχικής εξουσίας για αυτό το ζήτημα.

Μια παραγωγή της διεθνούς εταιρείας «Trish Wadley Productions» και του Πολιτιστικού Οργανισμού «Λυκόφως» σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Πορεία, υπό την αιγίδα του British Council και των Πρεσβειών Αυστραλίας και Μεγάλης Βρετανίας στην Ελλάδα.

Ο Θεός της Σφαγής - Γιασμίνα Ρεζά

Σκηνοθεσία Μάνος Βαβαδάκης

Από 23 έως 27 Οκτωβρίου

«Ο Θεός της Σφαγής»
«Ο Θεός της Σφαγής»
© Giorgos Anastasakis

Σε ένα σαλόνι στο Παρίσι, δύο νεαρά ζευγάρια συναντιούνται για να συζητήσουν τη συμπλοκή των εντεκάχρονων παιδιών τους. Αναζητώντας μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, θα φανερώσουν τους μύχιους εαυτούς τους, και η αρχικά πολιτισμένη, ώριμη συζήτηση θα οδηγηθεί στη βαρβαρότητα.

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Η Οικογένεια έχει αλλάξει. Οι νέες γενιές γονιών, πιο μορφωμένες και κοσμοπολίτικες, έχουν αγκαλιάσει έναν καλύτερο τρόπο ανατροφής των παιδιών τους. Όμως, πόσο ικανοί είμαστε να αντισταθούμε στα αρχέγονα ένστικτα, στο βίωμα της δικής μας παιδικής ζωής, στη βία που μας ασκεί η διαρκής υπεράσπιση της δημόσιας εικόνας μας; Η κοινωνία του πολιτισμού, εμποτισμένη πλέον από το πνεύμα του νεοφιλελευθερισμού, συνεχίζει την αέναη πάλη με τη χαλιναγώγηση των ταμπού. Κι ο θεός, το τοτέμ του ασυνειδήτου μας, συνεχίζει να μας κυβερνά, όσο κι αν τον αποκηρύσσουμε.

Διανομή:

Βερονίκη Ουλιέ: Ιώ Ασηθιανάκη

Ανέτ Ρέïγ: Φανή Γεωργακάκη

Μισέλ Ουλιέ: Γιώργος Κριθάρας

Αλαίν Ρέïγ: Φοίβος Παπακώστας

Παραγωγή ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κρήτης σε συμπαραγωγή με το Θέατρο Πορεία.

Έγκλημα και Τιμωρία - Θανάσης Τριαρίδης

Σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου

Από 25 Σεπτεμβρίου έως 20 Οκτωβρίου

«Έγκλημα και Τιμωρία»
«Έγκλημα και Τιμωρία»
© Mariza Kapsampeli

Η παράσταση που αγαπήθηκε από το κοινό και αναγνωρίστηκε από
την κριτική τον περασμένο χειμώνα, επανέρχεται για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Πρόκειται για τη διασκευή του ογκώδους μυθιστορήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Έγκλημα και Τιμωρία, που ακολουθεί την ιστορία του Ρασκόλνικοφ, ενός φοιτητή που πιστεύει πως η διανοητική και ψυχική ανωτερότητα νομιμοποιεί το άτομο να διαπράττει εγκλήματα για το καλό
της ανθρωπότητας. Έτσι, προβαίνει στον φόνο μιας γριάς τοκογλύφου, σε μια πράξη «αλτρουισμού», που θα απαλλάξει την κοινωνία από ένα άπληστο και κακόβουλο άτομο. Παρά την πεποίθησή του ότι τέτοια κίνητρα βρίσκονται υπεράνω του νόμου, ο ήρωας χάνεται σε έναν λαβύρινθο τύψεων, εσωτερικών συγκρούσεων και ψυχικών οδυνών, που συνιστούν την πραγματική τιμωρία του.

Η μεταμέλεια έρχεται έπειτα από μια δαιδαλώδη διαδρομή και η λύτρωση μέσα από τη μορφή μιας νεαρής πόρνης, της Σόνια. Πλάι σε κείνον, τη δική τους
πορεία διαγράφουν και τα υπόλοιπα πρόσωπα του έργου, ο αστυνομικός ανακριτής Πορφύρης Πετρόβιτς, η μητέρα και η αδερφή του Ρασκόλνικοφ, ο Σβιντριγκάιλοφ, ο Ραζουμίχιν.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης, Δημήτρης Τάρλοου, αναφέρει: «Το Έγκλημα και Τιμωρία είναι ένα σημείο καμπής για ολόκληρο τον δυτικό πολιτισμό. Το τέλος της Πίστης και η είσοδος στο χάος. Στην Κόλαση του σήμερα, του τώρα… Όμως η Τέχνη και προπάντων το θέατρο έχει την ικανότητα να διαβλέπει ως προφήτης και να προαναγγέλλει τις νέες επαναστάσεις. Το αίτημα για μια νέα Πίστη είναι πιο θερμό και υπαρκτό από ποτέ».

Διανομή (αλφαβητικά)

Ρασκόλνικοφ: Προμηθέας Αλειφερόπουλος

Ντούνια: Στέλλα Βογιατζάκη

Πορφύρης: Δημήτρης Ήμελλος

Ντοστογιέφσκι/ Ραζουμίχιν: Αλέξανδρος Μαυρόπουλος

Σβιντριγκάιλοφ: Δημήτρης Μπίτος

Σόνια: Μαριάννα Πουρέγκα

Μητέρα του Ρασκόλνικοφ/ φάντασμα Αλιόνας: Σοφία Σεϊρλή

Μουσικός επί σκηνής: Τάσος Μισυρλής.

Περλιμπλίν και Μπελίσα - Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα

Σκηνοθεσία Δημήτρης Τάρλοου

Από 28 Σεπτεμβρίου έως 15 Οκτωβρίου

«Περλιμπλίν και Μπελίσα»
«Περλιμπλίν και Μπελίσα»

Το έργο του Λόρκα, σε μετάφραση Νίκου Γκάτσου, επιστρέφει για 8 μόνο παραστάσεις.

Τι είναι αλήθεια, τι είναι ψέματα; Τι είναι όνειρο και τι πραγματικότητα; Τι είναι ποίηση και τι πεζή αναγκαιότητα; Τι μένει κρυφό και τι έρχεται στο φως; Τι είναι τελικά ο έρωτας – κάτι απτό ή κάτι φαντασιακό; Ο λατρεμένος του ελληνικού κοινού Ισπανός ποιητής και δραματουργός επανέρχεται με αυτό το έργο του 1929 στο αγαπημένο θέμα του, τον ανεκπλήρωτο έρωτα, και παραδίδει μια ιστορία τρυφερή και οδυνηρή από την αρχή μέχρι το τέλος της, γραμμένη στη μοναδική, τη γεμάτη ονειρικές εικόνες και λυρισμό γλώσσα του.

Ερωτικό αλληλούια χαρακτηρίζει στον υπότιτλο το έργο του ο Λόρκα, φανερώνοντας αφενός τη σύνδεση της ιστορίας του με τα άκρως συμβατικά και τυποποιημένα φαρσικά αναγνώσματα του ισπανικού 18ου αιώνα, αφετέρου την πρόθεσή του να υπερβεί με αιρετικό και ποιητικό τρόπο την παράδοση αυτή.

Ο μεσόκοπος Περλιμπλίν (όνομα που προσιδιάζει στους ερωτοχτυπημένους γέρους της λαϊκής φάρσας) πείθεται να παντρευτεί τη νεαρή γειτόνισσά του, για να μη μείνει μόνος κι αβοήθητος στα γεράματα· η Μπελίσα πείθεται να παντρευτεί τον πλούσιο γείτονά της για να γίνει πιο ποθητή από τους άλλους άντρες χάρη στην ομορφιά που θα της χαρίσουν τα πλούτη του.

Όμως, λαχταρώντας έναν έρωτα της ηλικίας της, γοητεύεται από τον μυστηριώδη ξένο που κρύβεται τις νύχτες στον κήπο και της γράφει φλογερές επιστολές. Ο Περλιμπλίν δεν αντέχει να ζει χωρίς την αγάπη της Μπελίσα και σκοτώνει τον ανώνυμο εραστή, ενώ η Μπελίσα ανακαλύπτει την αλήθεια χάνοντας διαμιάς σύζυγο και ερωμένο.

Διανομή:

Περλιμπλίν: Χρήστος Σαπουντζής

Μαρκόλφα: Δανάη Σαριδάκη

Μπελίσα: Μαριάννα Πουρέγκα | Φαίδρα Αγγελάκη (σε διπλή διανομή)

Μητέρα της Μπελίσας: Γιολάντα Μπαλαούρα

Δαιμόνια: Έλενα Μελά, Περικλής Σιούντας

Μουσικός επί σκηνής: Κώστας Νικολόπουλος |Αθηνόδωρος Καρκαφίρης.

Info

Αγορά εισιτηρίων στην τιμή των 12 ευρώ έως και τις 11 Σεπτεμβρίου (για περιορισμένο αριθμό εισιτηρίων).

Δημοφιλή