Στο περιθώριο του 7ου Posidonia Sea Tourism Forum στη Θεσσαλονίκη, το οποίο ολοκληρώνεται με εντυπωσιακή επιτυχία, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Θάνο Λιάγκο, εκτελεστικό πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΘ και πρόεδρο της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος.
Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε μια ακμάζουσα διαδικασία, με τεράστιες αναπτυξιακές προοπτικές και για τα επόμενα χρόνια, ενώ τα σημαντικότερα λιμάνια της χώρας μας, είναι υπό καθεστώς ιδιωτικοποίησης, σε ορισμένα εκ των οποίων υπάρχουν ήδη εταιρείες που έχουν πάρει το πλειοψηφικό ποσοστό.
Ζήτησαμε από τον Θάνο Λιάγκο την άποψή του για όσα συμβαίνουν, λόγω και της διπλής του ιδιότητας.
Κύριε Λιάγκο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη δυναμική τα τελευταία χρόνια, τόσο στο εμπορευματικό του έργο όσο και στο επιβατικό του με την κρουαζιέρα. Πώς έχει η κατάσταση;
Να ξεκινήσω λέγοντας ότι αυτές οι δύο-τρεις τελευταίες μέρες είναι μία μεγάλη γιορτή για τη ναυτιλία, μία μεγάλη γιορτή για την κρουαζιέρα. Γίνεται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη το Posidonia Sea Tourism Forum, με πάρα πολλούς προσκεκλημένους από τη διεθνή αγορά σε επίπεδο ανώτατων διοικήσεων. Ολοι είναι απόλυτα ευχαριστημένοι και ευελπιστούμε πλέον να γίνει θεσμός.
Οσον αφορά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όντως είναι σε αναπτυξιακή τροχιά λόγω του ότι η αγορά είναι καλή και λόγω του ότι το λιμάνι είναι το μεγαλύτερο λιμάνι των Βαλκανίων και εξυπηρετούμε την κεντρική και νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι ένα λιμάνι που διαθέτει όλες τις υποδομές για όλους τους τύπους των εμπορευμάτων υπάρχει.
Επομένως υπάρχει τερματικός σταθμός για εμπορευματοκιβώτια και τα κοντέϊνερ, τερματικός σταθμός για συμβατικό φορτίο, υπάρχουν logistic center, υπάρχουν προβλήτες για φέρυ, υπάρχουν προβλήτες και για κρουαζιέρα.
Παράλληλα, είναι και ένα από τα λιμάνια τα οποία συνδέονται άμεσα σιδηροδρομικά με τις χώρες βαλκανικής. Η Θεσσαλονίκη έχει ένα πλεονέκτημα: συνορεύει με χώρες σε μικρή απόσταση, μία δύο ωρών, που δεν έχουν λιμάνι. Ετσι, αξιοποιούμε αυτό το στρατηγικό πλεονέκτημα και για αυτό το λόγο βλέπετε και αυτά τα αποτελέσματα. Γίνεται ένα λιμάνι διεθνούς επιρροής, ελκύοντας πλέον μεγάλους πελάτες από τη διεθνή αγορά.
Να μείνουμε λίγο στο κομμάτι της κρουαζιέρας μιας. Στο περιθώριο των Ποσειδωνίων, είδαμε ότι ήρθαν οι μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας και επισκέφτηκαν τις εγκαταστάσεις του λιμένα αλλά και την πόλη. Ποια είναι η εκτίμησή σας; Θα δούμε και άλλες εταιρείες να κάνουν home porting ή έστω να βάζουν στο σχεδιασμό τους το λιμάνι της Θεσσαλονίκης ως προορισμό;
Ηταν μια μεγάλη προσπάθεια που ξεκίνησε το 2020. Μέχρι που ανέλαβα εγώ διοίκηση είχαμε ένα δύο κρουαζιερόπλοια τον χρόνο. Τον επόμενο χρόνο πήγαμε στα 19, τον μεθεπόμενο στα 61, σήμερα μιλάμε για 70 και οι προοπτικές, όπως ανακοινώθηκαν στα Ποσειδώνια είναι ότι όλες οι μεγάλες εταιρείες θέλουν να αυξήσουν τον αριθμό των προσεγγίσεών τους.
Είναι συνδυασμός δύο πραγμάτων: η καλή οργάνωση αλλά και η οι στενές δράσεις που έχουν αναλάβει η περιφέρεια, ο δήμος το λιμάνι και ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης, μαζί με όλους τους φορείς και το δεύτερο συστατικό είναι ότι από μόνος του υπάρχει ένας προορισμός ο οποίος λέγεται Θεσσαλονίκη, Βόρεια Ελλάδα, με τόσα πάρα πολύ ωραία πράγματα και αξιοθέατα, που δεν είχαν αναδειχτεί.
Αναδεικνύοντας τα αυτά και με το γεγονός ότι οι πρώτοι επιβάτες που ήρθαν πριν από τρία χρόνια, ζητούν Θεσσαλονίκη, είναι «αναγκασμένες» οι εταιρείες να τη βάλουν στο πρόγραμμά τους. Όσον αφορά για το home porting, θα πρέπει η εταιρεία να εμπιστευτεί το λιμάνι, να εμπιστευτεί την περιοχή και να είναι σίγουρη ότι θα έχει αυξημένο αριθμό επιβατών. Επιτεύχθηκαν και τα τρία.
Ανοιξε, πλέον, μία καινούργια πύλη εισόδου τουρισμού από τις βαλκανικές χώρες που δεν υπήρχε πρώτα, καθότι ένας, για παράδειγμα, από τη Σερβία θα έπρεπε να πάρει ένα πλοίο από την Ιταλία, τη Μασσαλία, τον Πειραιά.
Επομένως αυτή τη στιγμή δίνεται η δυνατότητα το 50% των αφίξεων να είναι όντως home porting και άλλες μεγάλες εταιρείες, πλέον, δηλώνουν ότι θα κάνουν το λιμάνι Θεσσαλονίκης home porting, σε βάθος χρόνου, διότι πάντοτε αυτά χρειάζονται μία ωρίμανση. Εμείς δε βιαζόμαστε. Ως διοίκηση του οργανισμού δε θέλω να πάρω πέντε δέκα κρουαζιέρες σήμερα και του χρόνου να μην έχω. Θέλω να πάρω δυο-τρεις και κάθε χρόνο να χτίζω σταδιακά.
Είχατε ανακοινώσει ότι θα σε συνεργασία με το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης θα κάνετε μία προσπάθεια για ένα check-in σε αεροπλάνο και πλοίο. Το πετύχατε;
Πριν από τρεις μέρες η διοίκηση του αεροδρομίου Μακεδονία, της Fraport, μαζί με τη δική μας τη διοίκηση και της ομάδας εργασίας, υπέγραψαν πλέον το σύμφωνο με το οποίο πρακτικά ο επιβάτης φτάνοντας στο αεροδρόμιο Μακεδονία θα βρει τη βαλίτσα του μέσα στην καμπίνα του πλοίου και αντιστρόφως όταν φύγει για να πάρει το αεροπλάνο του και να πάει στον προορισμό του, θα βρίσκει την βαλίτσα του μέσα στο αεροπλάνο, στον τελικό του προορισμό.
Είναι πολύ σημαντικό ο ταξιδιώτης να ξεκινάει με ένα χαμόγελο και φεύγοντας να έχει μία ικανοποίηση, όταν φτάσει στη χώρα του. Αυτοί είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές του τουρισμού.
Για την Ενωση Λιμένων Ελλάδος, τώρα. Διαπιστώνουμε ότι υπάρχει μία προσπάθεια από την παρούσα κυβέρνηση για αποκρατικοποίηση λιμένων. Εχουμε πρόσφατα και τις εξελίξεις στο λιμάνι του Ηρακλείου, είχαμε την Ηγουμενίτσα. Ποια είναι η θέση της Ενωσης προς αυτή την κατεύθυνση;
Είμαστε απόλυτα θετικοί στο να αξιοποιηθούν οι δυνατότητες των λιμένων που υπάρχουν, μέσω υγειών επενδυτών, οι οποίοι γνωρίζουν τη διεθνή αγορά και μπορούν να προσφέρουν πλεονεκτήματα στα λιμάνια αλλά παράλληλα και κεφάλαια. Τα λιμάνια για να αναπτυχθούν θέλουν ένα ισχυρό και ευέλικτο μάνατζμεντ και υλικοτεχνική υποδομή, άρα χρειάζονται κεφάλαια.
Οι επενδυτές οι οποίοι βλέπουν τις προοπτικές της χώρας μας επενδύουν στα λιμάνια, με τις ιδιωτικοποιήσεις θα έλεγα. Εχουμε εξελίξεις και στο λιμάνι του Βόλου. Πιθανολογώ ότι θα ακολουθήσουν κι άλλα λιμάνια, όπως της Πάτρας. Είναι πολύ πιο εύκολο το μάνατζμεντ των ιδιωτικών λιμένων να συνεννοείται με τις ιδιωτικές εταιρείες. Είναι πιο ευέλικτες οι διαδικασίες και συνεννοούμαστε προς όφελος όλων.
Ποιες είναι οι προοπτικές για τα ελληνικά λιμάνια; Θα υπάρχει μεγαλύτερη ανάπτυξη; Είδαμε, βέβαια και το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης να μην ιδιωτικοποιείται και να μένει στο Ελληνικό Δημόσιο.
Ξέρετε κάποια λιμάνια για γεωστρατηγικούς λόγους, που δεν τους καθορίζουμε εμείς πολλές φορές, αλλάζουν τα σχέδια της κυβέρνησης και για αυτό το λόγο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης βγήκε εκτός ιδιωτικοποιήσεων. Από την άλλη πλευρά υπάρχουν εντατικοί ρυθμοί στην ιδιωτικοποίηση των άλλων εμπορικών λιμένων. Ως Ένωση Λιμένων πάντοτε καλωσορίζουμε την υγιή ανάπτυξη των λιμένων μέσω επενδύσεων που γίνονται στη χώρα μας. Προφανώς είναι αυτονόητο ότι το θεσμικό πλαίσιο θα πρέπει να έχει την αυστηρότητα που απαιτείται, ώστε να διασφαλίζεται ότι οι νέοι επενδυτές που έρχονται στη χώρα μας ακολουθούν τους κανονισμούς της ευρωπαϊκής κοινότητας.