Σε εξέλιξη είναι πειρατεία στο ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο St. Nikolas στα ανοιχτά του Ομάν. Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας μεταξύ των μελών του πληρώματος είναι και ένας Έλληνας που είναι ναυτολογημένος ως δόκιμος πλοίαρχος.
Σύμφωνα με την Empire Navigation, με την οποία επικοινώνησε το ΑΠΕ, η επαφή με το δεξαμενόπλοιο χάθηκε περίπου στις 06:30 ώρα Αθήνας καθώς έπλεε στα ανοιχτά των ακτών του Ομάν, κοντά στο Sohar. Το σκάφος είναι επανδρωμένο με συνολικά 19 μέλη πλήρωμα, 18 υπηκόοι Φιλιππίνων και ένας Ελληνας.
Οπως μεταδίδει το Associated Press στo πετρελαιοφόρο, που είχε βρεθεί στο επίκεντρο μιας κρίσης μεταξύ Ιράν και Ηνωμένων Πολιτειών, επιβιβάστηκαν στον Κόλπο του Ομάν «μη εξουσιοδοτημένοι» άνδρες με στρατιωτικές στολές νωρίς το πρωί της Πέμπτης.
Οι λεπτομέρειες παραμένουν αδιευκρίνιστες, ωστόσο, οι υποψίες έπεσαν αμέσως στο Ιράν, καθώς το πλοίο ήταν κάποτε γνωστό ως Suez Rajan και είχε εμπλακεί σε μια χρόνια διαμάχη που τελικά οδήγησε το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ να κατασχέσει 1 εκατομμύριο βαρέλια ιρανικού αργού πετρελαίου σε αυτό.
Η κατάληψη έρχεται μετά από εβδομάδες επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης, που υποστηρίζονται από το Ιράν, σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου μπαράζ με drones και πυραύλους που εκτοξεύθηκαν αργά την Τρίτη.
Η βρετανική στρατιωτική επιχείρηση Maritime Trade Operations, η οποία παρέχει προειδοποιήσεις στα πλοία που πλέοτυν στη Μέση Ανατολή, δήλωσε ότι το συμβάν ξεκίνησε νωρίς το πρωί, στα ύδατα μεταξύ Ομάν και Ιράν.
Η στρατιωτική ομάδα του Ηνωμένου Βασιλείου έλαβε μια αναφορά από τον υπεύθυνο ασφαλείας του πλοίου ότι άκουγε «άγνωστες φωνές μέσω τηλεφώνου» μαζί με τον καπετάνιο του πλοίου. Ανέφερε ότι οι περαιτέρω προσπάθειες επικοινωνίας με το πλοίο απέτυχαν και ότι οι άνδρες που επιβιβάστηκαν στο πλοίο φορούσαν «μαύρες στρατιωτικές στολές με μαύρες μάσκες».
Η ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας Ambrey είπε ότι «τέσσερις έως πέντε ένοπλοι » επιβιβάστηκαν στο πετρελαιοφόρο St. Nikolas, με τους εισβολείς να έχουν καλύψει τις κάμερες παρακολούθησης καθώς επιβιβάζονταν.
Το δεξαμενόπλοιο βρισκόταν στα ανοιχτά της Βασόρας του Ιράκ, φορτώνοντας αργό πετρέλαιο με προορισμό την Αλιάγα της Τουρκίας, για την τουρκική εταιρεία διυλιστηρίων Tupras. Τα δεδομένα δορυφορικής παρακολούθησης που αναλύθηκαν από το Associated Press έδειξαν ότι το δεξαμενόπλοιο με σημαία των Νήσων Μάρσαλ είχε στρίψει και κατευθυνόταν προς το λιμάνι του Μπαντάρ-ε Γιασκ στο Ιράν.
Το St. Nikolas ονομαζόταν παλαιότερα Suez Rajan, συνδεδεμένο με την ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Empire Navigation. Σε δήλωσή της στο AP, η Empire Navigation με έδρα την Αθήνα αναγνώρισε ότι έχασε την επαφή με το σκάφος, το οποίο έχει πλήρωμα 18 Φιλιππινέζων και έναν Ελληνα υπήκοο. Η εταιρεία δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες.
Το Suez Rajan βρέθηκε στο επίκεντρο της προσοχής τον Φεβρουάριο του 2022, όταν ο όμιλος United Against Nuclear Iran δήλωσε ότι υποπτευόταν πως το συγκεκριμένο δεξαμενόπλοιο μετέφερε πετρέλαιο από το νησί Khargh του Ιράν, τον κύριο τερματικό σταθμό διανομής πετρελαίου στον Περσικό Κόλπο. Δορυφορικές φωτογραφίες και δεδομένα αποστολής που αναλύθηκαν εκείνη την εποχή από το AP επιβεβαίωσαν αυτόν τον ισχυρισμό.
Επί μήνες, το πλοίο βρισκόταν στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, στα ανοιχτά της βορειοανατολικής ακτής της Σιγκαπούρης, πριν αποπλεύσει ξαφνικά για την ακτή του Τέξας χωρίς εξήγηση. Το πλοίο εκφόρτωσε το φορτίο του σε άλλο δεξαμενόπλοιο τον Αύγουστο, το οποίο απελευθέρωσε το πετρέλαιο του στο Χιούστον.
Τον Σεπτέμβριο, η Empire Navigation ομολόγησε την ενοχή της για λαθρεμπόριο ιρανικού αργού πετρελαίου και συμφώνησε να πληρώσει πρόστιμο 2,4 εκατομμυρίων δολαρίων για υπόθεση που αφορούσε το εν λόγω δεξαμενόπλοιο.
(Με πληροφορίες από Associated Press, ΑΠΕ)