Εξοντωτικά πρόστιμα και αυστηροποίηση των όρων περί προστασίας προσωπικών δεδομένων για τις επιχειρήσεις προβλέπει η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία, με την οποία η χώρα μας εναρμονίζεται. Ωστόσο, όπως παρατηρούν οι ειδικοί, η ουσιαστική προστασία προϋποθέτει ενημέρωση και «αντιστάσεις» από τους ίδιους τους πολίτες, τις οποίες δεν έχουν αναπτύξει παρόλο που δείχνουν να ανησυχούν για την κατάσταση.
Τα παραπάνω επισημάνθηκαν σε εκδήλωση για την παρουσίαση του νέου θεσμικού πλαισίου στην αίθουσα εκδηλώσεων της Τράπεζας Χανίων από το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας (τμήμα Δυτικής Κρήτης) και το ΚΕΚ Διάσταση, με ομιλήτρια την κα Λίλιαν Μήτρου, δικηγόρο, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και πρόεδρο της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την προσαρμογή του ελληνικού δικαίου στον διεθνή κανονισμό.
Πρόστιμα «μαμούθ» για να μη συμφέρει η παρανομία
Η κα Μήτρου εξήγησε στους επιχειρηματίες που παρακολούθησαν την παρουσίαση ότι θα πρέπει «να επανεξετάσουν πρακτικές που μπορεί να ακολουθούν εδώ και χρόνια, σχετικά με τη χρήση προσωπικών δεδομένων είτε αυτά αφορούν πελάτες, είτε εργαζόμενους είτε συμβάσεις με συναλασσόμενους, με τρίτους» καθώς ο νέος νόμος απαιτεί ενισχυμένα μέτρα ασφάλειας των δεδομένων, τεχνικής και οργανωτικής.
«Μιλάμε ότι έως τώρα το μεγαλύτερο πρόστιμο που έχει μπει στην Ελλάδα είναι στην Γενική Προστασία Πληροφοριακών Συστημάτων, για διαρροή προσωπικών δεδομένων και είναι 150.000 ευρώ τώρα μιλάμε για πρόστιμα 10 εκ. ευρώ και 20 εκ. ευρώ» ανέφερε η κα Μήτρου και παρόλο που -όπως τόνισε- ο Ευρωπαίος νομοθέτης προφανώς δεν είχε στο μυαλό του την μικρομεσαία επιχείρηση των Χανίων, αυτό είναι ενδεικτικό της φιλοσοφίας του νόμου που θέλει το πρόστιμο τόσο υψηλό ώστε να μην συμφέρει η παρανομία.
Φέρνοντας παραδείγματα παραβιάσεων των όρων, είπε «πχ να μην έχω κάνει σύμβαση με ένα αξιόπιστο κούριερ και να χάνονται προσωπικά δεδομένα ή οι τράπεζες που πετούσαν τα αρχεία στην ανακύκλωση αντί να τα καταστρέφουν, αυτά είναι παράνομα».
Πάντως, όπως τόνισε, πρόκειται για ένα θέμα που διαπερνά κάθε πτυχή της ζωής γι’ αυτό και η ευθύνη του πολίτη είναι τεράστια.
Πώς «τσιμπάμε» στα δολώματα των εταιριών
«Βέβαια εν μέρει φταίει ο πολίτης» τόνισε, εξηγώντας πως ο ένας άνθρωπος που μπορεί να παρακολουθήσει την εκδήλωση και να εκφράσει την ανησυχία του για τα προσωπικά δεδομένα, στη συνέχεια θα πάει να πιει έναν καφέ «ανεβάζοντας» στα κοινωνικά δίκτυα όλες τις πληροφορίες για το πού βρίσκεται, με ποιους, τι κάνει κλπ.
«Αυτό στη βιβλιογραφία λέγεται «το παράδοξο της ιδιωτικότητας» ανέφερε, προσθέτοντας πως η λύση είναι να «διαβάζεις καλά» τους όρους και τις προϋποθέσεις σε όλες τις συμβάσεις που αποδέχεσαι και να μάθεις «να λες όχι» και όταν σου προσφέρουν κάτι να αντιλαμβάνεσαι πως είναι ένα δέλεαρ για συλλογή πληροφορίας: «Δηλαδή εκείνη των ώρα ανταλλάσσεις ένα μικρό κέρδος με προσωπικές σου πληροφορίες».
«Γι’ αυτό απαιτείται συνειδητοποίηση, ενημέρωση και βέβαια μία ισχυρή Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η οποία να είναι σε θέση -όχι να επιβάλει τέτοια εξοντωτικά πρόστιμα- αλλά να ασκεί τον απαιτούμενο έλεγχο στο πεδίο», κατέληξε.
ΠΗΓΗ: ZARPANEWS