Αναφορικά με το πρόσφατο περιστατικό στην Ομόνοια και τον θάνατο του 33χρονου Ζακ Κωστόπουλου, θα πρέπει να κάνουμε διάκριση μεταξύ του εγκλήματος της κλοπής και της ληστείας.
Σύμφωνα με το άρθρο 372 του Ποινικού μας Κώδικα, όποιος αφαιρεί ξένο (ολικά ή εν μέρει) κινητό πράγμα από την κατοχή άλλου με σκοπό να το ιδιοποιηθεί παράνομα, τιμωρείται με βάση το έγκλημα της κλοπής και όχι αυτό της ληστείας (άρθρο 380 ΠΚ), η οποία προϋποθέτει άσκηση σωματικής βίας εναντίον προσώπου και η οποία δεν υπήρξε στο κοσμηματοπωλείο της οδού Κάνιγγος. Μάλιστα στο συγκεκριμένο περιστατικό έχουμε απόπειρα κλοπής, καθώς ο 33χρονος φερόμενος ως δράστης δεν κατάφερε τελικά να ολοκληρώσει την παράνομη πράξη του (εάν τελικά μπήκε στο κατάστημα με σκοπό την κλοπή καθώς έχουν προκύψει νέα δεδομένα).
Όσον αφορά την ποινική μεταχείριση του κοσμηματοπώλη ο οποίος ισχυρίζεται ότι έβλεπε την ιδιοκτησία του να απειλείται και προσπάθησε να εμποδίσει τον φερόμενο ως κλέφτη, θα πρέπει να αποδειχτεί εάν γνώριζε και μπορούσε να αντιληφθεί πως το συγκεκριμένο άτομο εκείνη τη στιγμή ενεργούσε υπό το κράτος της διατάραξης των πνευματικών του λειτουργιών (διαταραγμένη συνείδηση) καθώς βρισκόταν υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών όπως όλα δείχνουν, με αποτέλεσμα να αδυνατεί να καταλάβει το άδικο της συμπεριφοράς του ή να μην μπορεί την αξιολογήσει σωστά. Για να έχουμε άρση των κατηγοριών του, θα πρέπει οι πράξεις του για την ακινητοποίηση του δράστη και την αποτροπή της φυγής του, να βρίσκονται εντός των λεπτών ορίων που ορίζουν οι διατάξεις για την άμυνα στον Ποινικό μας Κώδικα (α. 22 επ. ΠΚ) και να μην υπερέβη αυτήν, οπότε θα μιλάμε πια για υπέρβαση της άμυνας (α. 23 ΠΚ). Θα πρέπει δηλαδή να αποδειχτεί πως τα χτυπήματα που κατάφερε στον δράστη ήταν εκείνη την στιγμή απαραίτητα για την αποτροπή της φυγής του και της προστασίας της περιουσίας του και δεν υπερέβει το αναγκαίο μέτρο.
Βέβαια όλα θα κριθούν από την τελική γνωμάτευση του ιατροδικαστή η οποία αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον, διότι αν κριθεί πως τα χτυπήματα του κοσμηματοπώλη στον δράστη ήταν και ο λόγος πρόκλησης του θανάτου του ή ένα από τα αίτια του τραγικού αυτού αποτελέσματος, πολύ πιθανό να βρεθεί αντιμέτωπος ακόμη και με την κατηγορία της ανθρωποκτονίας από αμέλεια (α. 302 ΠΚ) που θα δώσει άλλη τροπή στην εξέλιξη της υποθέσεως η οποία πάντως έχει ακόμα αρκετά κενά.