Είναι γεγονός ότι έπρεπε να υπάρξει νομοθετική παρέμβαση για τη διαδικασία απόκτησης άδειας οδήγησης. Κι αυτό διότι ό,τι ίσχυε μέχρι σήμερα, άφηνε παράθυρα για παρατυπίες και λαδώματα, με αποτέλεσμα να παίρνουν διπλώματα πολλοί που δεν έπρεπε και να μην παίρνουν άλλοι που έπρεπε.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, παρουσίασε σήμερα το νομοσχέδιο για την αναμόρφωση της εκπαίδευσης και των εξετάσεων των νέων οδηγών.
Το νομοσχέδιο πηγαίνει προς συζήτηση στη Βουλή, προβλέπεται να ψηφιστεί εντός δεκαπέντε ημερών και να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή εντός εξαμήνου.
Το σχέδιο νόμου, εντάσσεται στο ολοκληρωμένο σχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την οδική ασφάλεια. «Γιατί οδική ασφάλεια, το έχουμε ξαναπεί, σημαίνει καλύτεροι δρόμοι, καλύτερα οχήματα, Αλλά πρώτα απ’ όλα σημαίνει και καλύτεροι οδηγοί», επισήμανε ο Κώστας Καραμανλής.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι μπαίνει φρένο σε φαινόμενα διαφθοράς που είναι κοινό μυστικό ότι υπάρχουν στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, και οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν.
Το νομοσχέδιο, σύμφωνα με τον υπουργό, διασφαλίζει πρώτα απ’ όλα, αδιάβλητες εξετάσεις, κυρίως με τέσσερις τρόπους:
Πρώτον, κάμερα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει ήδη εξασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Γιατί σε αντίθεση με το παρελθόν, η συγκεκριμένη διάταξη είναι καλά μελετημένη, πολύ προσεκτικά διατυπωμένη και σέβεται τα προσωπικά δεδομένα. Ο Κώστας Καραμανλής διευκρίνισε ότι οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό χρονικό διάστημα.
Σε αυτόν τον χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί, είτε δειγματοληπτικά, είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Το πιο κρίσιμο όμως είναι, ότι σε αυτό το διάστημα αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το δεύτερο σημείο είναι ότι πλέον διευρύνεται το σώμα των εξεταστών. Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνεται η δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. «Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων», τόνισε ο Κώστας Καραμανλής. Διευκρίνισε δε ότι δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.
Το τρίτο σημείο, είναι ότι δημιουργείται ένας νέος θεσμός, οι επόπτες. Αυτοί θα είναι καταρχάς μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι επίσης θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες. Εάν δεν μπορεί το προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Η τέταρτη αλλαγή, την οποία εξετάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σχετίζεται με τη θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία, και αυτή θα είναι στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου.
Επίσης, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η δυνατότητα εξέτασης και οδήγησης για νέους 17 ετών, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους.
Ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών, να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια και στην εφαρμοστική απόφαση που θα ακολουθήσει θα προβλέπεται και να έχει και «καθαρό δίπλωμα», δηλαδή καθαρό point system.
Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης, διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.
Εξετάζεται, επίσης, το ενδεχόμενο σε περίπτωση εμπλοκής του 17χρονου οδηγού σε τροχαίο, να φέρει ευθύνη και ο συνοδός οδηγός.
«Δίνουμε τη δυνατότητα υπό συγκεκριμένους και αυστηρούς περιορισμούς να οδηγούν και όσοι δεν έχουν κλείσει το 18ο έτος ηλικίας τους», κατέληξε ο Κώστας Καραμανλής.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλά ακόμη ουσιαστικά μέτρα, τόσο για την καλύτερη και πιο σύγχρονη εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, όσο και για την διεύρυνσή της σε ομάδες πληθυσμού που μέχρι σήμερα δεν είχαν αρκετή προσοχή από την πολιτεία. «Προσαρμόζουμε τα δεδομένα στις ανάγκες των συμπολιτών μας με αναπηρίες και τους δίνουμε πολλές νέες δυνατότητες για να εκπαιδευτούν καλύτερα και να εξεταστούν ευκολότερα», ανέφερε ο υπουργός. Σημείωσε ότι το ίδιο ισχύει και για όσους υποψήφιους οδηγούς δεν μιλούν καλά ελληνικά. Ενώ υπάρχουν προβλέψεις και για μια σειρά ακόμα ζητήματα, όπως είναι για παράδειγμα αυτό των ιστορικών οχημάτων.
Από την πλευρά του ο Μιχάλης Παπαδόπουλος, υφυπουργός Μεταφορών, τόνισε ότι σκοπός του νομοσχεδίου είναι να δημιουργηθεί ένα σύστημα που θα διασφαλίζει όσο καλύτερα το αδιάβλητο της διαδικασίας και σχολίασε: «Το ακούμε όλοι από τα μαθητικά μας χρόνια πόσο δεν είναι αδιάβλητη η διαδικασία. Ήρθε η ώρα να γυρίσουμε σελίδα».
Ειδικότερα, όπως είπε, αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης.
Γίνεται χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης, έλεγχος ταυτοπροσωπίας των υποψηφίωνχ, απαγορεύεται η χρήση κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής κατά την εξέταση.
Καθιερώνεται ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια ακουστικών.ι
Θα εφαρμοστεί ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο, η πρακτική δοκιμασία θα γίνεται σε κανονικές συνθήκες (πχ και με βροχή), παρέχεται βάρους υποψήφιους οδηγούς δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε λεπτά, χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, προκειμένου οι υποψήφιοι να εξοικειώνονται με το όχημα εξέτασης.
Δημιουργείται Επιτροπή Εποπτείας και Ενστάσεων, οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση κατά του αποτελέσματος, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο, ενώ ιδρύονται ιδιωτικά Κέντρα Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ατόμων με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»).
Όσον αφορά στα ιστορικά οχήματα, ο Μιχάλης Παπαδόπουλος ανέφερε επίσης ότι το Σχέδιο Νόμου διαμορφώνει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο για τα ιστορικά οχήματα. Συνοπτικά: Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος γίνεται με σχετική βεβαίωση που χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα, για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών.
Χορηγούνται άδειες και ειδικές πινακίδες κυκλοφορίας από τις Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών. Περιορίζεται δηλαδή ο ρόλος των νομικών προσώπων που χορηγούσαν μέχρι τώρα πινακίδες. Θα δίνουν απλώς τη βεβαίωση του χαρακτηρισμού.
Η άδεια κυκλοφορίας έχει διάρκεια πέντε έτη.
Τα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος θα κυκλοφορούν υπό τους όρους να περνούν ΚΤΕΟ σε ετήσια βάση και να είναι ασφαλισμένα, ενώ καταβάλλονται τέλη κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών, και ειδικότερα:
· Επιβατικά αυτοκίνητα έως 999 κυβικά: 50 ευρώ
· Από 1000 έως 1999 κυβικά: 100 ευρώ
· Άνω των 2000 κυβικών: 200 ευρώ
· Μοτοσικλέτες έως 250 κυβικά: 20 ευρώ
· Μοτοσυκλέτες πάνω από 250 κυβικά: 50 ευρώ
Καθιερώνεται ένα μεταβατικό στάδιο 18 μηνών ώστε να μην υπάρξει κενό στην κυκλοφορία των ιστορικών αυτοκινήτων.
Όσον αφορά στα ταξί, διευκρινίζεται ότι όσα θα έπρεπε να είχαν αντικατασταθεί λόγω παλαιότητας το 2019 και έχουν πάρει ήδη παράταση έως το τέλος του έτους, δεν θα έχουν δικαίωμα σε νέα παράταση άδειας κυκλοφορίας. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσανατολίζεται σε παράταση ενός έτους για όσα με βάση το όριο ηλικίας θα έπρεπε να αντικατασταθούν το 2020 και το 2021.
Αναλυτικά, τι προβλέπει το Σχέδιο Νόμου «Οδηγώντας με Ασφάλεια»:
Σκοπός του μέρους του σχεδίου νόμου που αφορά στις άδειες οδήγησης (Μέρος Β’), είναι η αντιμετώπιση της διαφθοράς και της αδιαφάνειας του συστήματος εξετάσεων για τη χορήγηση αδειών οδήγησης, ο εκσυγχρονισμός της εκπαιδευτικής ύλης και της δοκιμαστικής διαδικασίας με γνώμονα την προαγωγή της οδικής ασφάλειας της χώρας, μέσω της διαμόρφωσης ενός σύγχρονου πλαισίου θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψήφιων οδηγών και οδηγών, καθώς και του καθορισμού ενός συστήματος ελέγχου και εποπτείας των διαδικασιών και αξιολόγησης των εξεταστών.
Στο πλαίσιο επίτευξης των ανωτέρω, θεσπίζονται, μεταξύ άλλων τα εξής:
α. Θέσπιση νέου κατώτατου ορίου ηλικίας για την παρακολούθηση θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης, ήτοι τα 17 έτη, καθώς και δυνατότητας των υποψηφίων που έχουν συμπληρώσει το δέκατο έβδομο (17) έτος της ηλικίας τους και έχουν πραγματοποιήσει τον ελάχιστο αριθμό ωρών θεωρητικής εκπαίδευσης οχημάτων κατηγορίας Β να λάβουν μέρος στις θεωρητικές εξετάσεις, αλλά και στις πρακτικές δοκιμασίες,
β. Θέσπιση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό σε όσους υποψήφιους οδηγούς έχουν συμπληρώσει τα 17 έτη και ολοκληρώνουν επιτυχώς την πρακτική δοκιμασία. Ειδικότερα, προβλέπεται η χορήγηση προσωρινής άδειας οδήγησης στους ανήλικους υποψήφιους οδηγούς μέχρι τη συμπλήρωση του 18 έτους ηλικίας τους, οπότε και τους χορηγείται το κανονικό έντυπο άδειας οδήγησης. Οι ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις οδήγησης με συνοδό θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση, που θα εκδοθεί εντός 2 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου (για να μην υπάρξει καμία καθυστέρηση και κανένα κενό ως προς την εφαρμογή της ρύθμισης).
γ. Ειδική θεωρητική εκπαίδευση για συγκεκριμένες κατηγορίες υποψήφιων οδηγών, όπως οι οδηγοί που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που έχουν αναγνωριστεί ως δικαιούχοι διεθνούς προστασίας και που είναι κωφοί και βαρήκοοι, με τη χρήση ειδικού εκπαιδευτικού υλικού, το οποίο θα περιλαμβάνει ενδεικτικά εγχειρίδιο σε ψηφιακή μορφή με ήχο, εικόνες, σκίτσα, πραγματικές φωτογραφίες, κείμενο και βίντεο ακόμα και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.
δ. Αναδιαμορφώνεται και απλουστεύεται η ύλη της θεωρητικής εκπαίδευσης, με σκοπό την καλύτερη κατανόηση και την ενίσχυση της κριτικής σκέψης των υποψήφιων οδηγών και κατανόηση θεμάτων και καταστάσεων οδικής ασφάλειας, η οποία θα αποτελέσει αντικείμενο σχετικής υπουργικής απόφασης.
ε. Προβλέπεται η διάθεση των Ερωτηματολογίων των θεωρητικών εξετάσεων και σε άλλες γλώσσες πέραν της Ελληνικής (οι οποίες και θα καθοριστούν με την έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης), στην ελληνική με χρήση ακουστικών με ήχο καθώς και στην ελληνική νοηματική γλώσσα.
στ. Αυστηροποιείται ο έλεγχος της διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, προς αποκατάσταση των στρεβλώσεων και προβλημάτων του υφιστάμενου συστήματος, με τον καθορισμό ελέγχου ταυτοπροσωπίας σε δύο στάδια, ενώ προβλέπεται η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για εισαγωγή στο εξεταστικό σύστημα, ήτοι η χρήση ψηφιακών διαπιστευτηρίων με δυνατότητα ταυτοποίησης δύο παραγόντων μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης.
ζ. Ενημέρωση υποψηφίων με τη χρήση οπτικοακουστικού υλικού για τη διαδικασία εξέτασης, για την απαγόρευση χρήσης κινητών τηλεφώνων, ακουστικών ή οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής επικοινωνίας, οποιασδήποτε άλλης ηλεκτρονικής συσκευής ή έξυπνης συσκευής, όπως ηλεκτρονικά ρολόγια κλπ., για την απαγόρευση απομάκρυνσης των υποψηφίων από τη θέση εξέτασης τους για οποιονδήποτε λόγο, πριν την ολοκλήρωση της θεωρητικής εξέτασης και του τελευταίου υποψηφίου, καθώς και τις επιβαλλόμενες κυρώσεις σε περίπτωση διαπίστωσης οποιασδήποτε παράβασης (όπως θα καθοριστούν με σχετική υπουργική απόφαση).
η. Δειγματοληπτικός έλεγχος ταυτοπροσωπίας υποψήφιων οδηγών και οδηγών, για τη διενέργεια του οποίου διασταυρώνεται η φωτογραφία που συμπεριλαμβάνεται στο Δ.Ε.Ε. του υποψηφίου με ψηφιακή φωτογραφία που λαμβάνεται κατά την είσοδο του υποψηφίου στο εξεταστικό κέντρο από κάμερα που χρησιμοποιείται μόνο για αυτό το σκοπό, διασφαλίζοντας την ασφαλή επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και ακολουθώντας τις κατευθυντήριες γραμμές της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
θ. Ειδική θεωρητική εξέταση ατόμων που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση, ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και όσων δε γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα με τη βοήθεια προσωπικών ακουστικών, καθώς και ειδική θεωρητική εξέταση κωφών και βαρήκοων υποψηφίων με την προβολή βίντεο που εμφανίζεται στην οθόνη του ηλεκτρονικού υπολογιστή και περιλαμβάνει, ενδεικτικά, τις ερωτήσεις, τις απαντήσεις, τα σχήματα και τα κείμενα μεταφρασμένα στην ελληνική νοηματική γλώσσα, καθώς και υπότιτλους.
ι. Δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους οδηγούς και οδηγούς να παρακολουθήσουν μαθήματα πρακτικής εκπαίδευσης σε οχήματα νέας τεχνολογίας.
ια. Διενέργεια της πρακτικής δοκιμασίας των υποψήφιων οδηγών και οδηγών από έναν εξεταστή, η θέση του οποίου βρίσκεται στο μπροστινό τμήμα του οχήματος, στη θέση του συνοδηγού, και με την παρουσία του εκπαιδευτή του εκάστοτε υποψήφιου οδηγού, η θέση του οποίου βρίσκεται στο οπίσθιο τμήμα του οχήματος.
ιβ. Η διενέργεια της πρακτικής δοκιμασίας όλων των κατηγοριών αδειών οδήγησης υποψήφιων οδηγών και οδηγών γίνεται αποκλειστικά με τα οχήματα και τις μοτοσικλέτες των σχολών οδηγών, σε αστικές οδούς στις οποίες παρουσιάζονται βαθμοί δυσκολίας και συνθήκες παρόμοιες με αυτές που συναντά κάθε οδηγός,
ιγ. Καθορίζεται νέο πλαίσιο πρακτικής δοκιμασίας, ενώ προβλέπεται για τους υποψήφιους οδηγούς και οδηγούς το δικαίωμα ελεύθερης οδήγησης έως πέντε (5) λεπτών χωρίς να υπόκεινται σε αξιολόγηση, εφόσον το επιθυμούν, ώστε να εξοικειωθούν με το όχημα στο οποίο θα εξετασθούν.
ιδ. Για την εξασφάλιση της διαφάνειας, της αξιοπιστίας, του ελέγχου και της εποπτείας της διενέργειας της πρακτικής δοκιμασίας των υποψήφιων οδηγών αλλά και της προστασίας των προσωπικών τους δεδομένων, η πρακτική δοκιμασία καταγράφεται με τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων.
Ειδικότερα, προβλέπεται η χρήση φορητής κάμερας, υψηλής ευκρίνειας, με δυνατότητα λήψης 360 μοιρών, που διαθέτει μικρόφωνο και ειδική αποσπώμενη κάρτα μνήμης, στην οποία αποθηκεύεται όλη η διαδικασία της πρακτικής δοκιμασίας. Η κάμερα εικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος και τους συμμετέχοντες στη διαδικασία. Το υλικό της εξέτασης αποθηκεύεται στις κάρτες μνήμης (χωρίς να μεταδίδεται απευθείας σε συμμόρφωση με τις κατευθυντήριες γραμμές της Α.Π.Δ.Π.Χ.), ενώ προβλέπονται ρεαλιστικοί και ταυτόχρονα νόμιμοι χρόνοι διατήρησής του.
ιε. Δημιουργία Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος για την υποστήριξη και διεκπεραίωση όλων των διαδικασιών που σχετίζονται με την χορήγηση, επέκταση, ανανέωση και διαχείριση της άδειας οδήγησης ή του Πιστοποιητικού Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.).
ιστ. Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εξεταστών Πρακτικής Δοκιμασίας Υποψήφιων Οδηγών και Οδηγών για τις ανάγκες των διενεργούμενων πρακτικών δοκιμασιών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών της χώρας, στο οποίο εντάσσονται μετά από αίτησή τους αφενός αυτοδίκαια οι ήδη πιστοποιημένοι από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εν ενεργεία υπάλληλοι - εξεταστές της πρακτικής δοκιμασίας υποψηφίων οδηγών και οδηγών όλων των κατηγοριών άδειας οδήγησης, και αφετέρου μετά από την επιτυχή παρακολούθηση αρχικών επιμορφωτικών προγραμμάτων όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι κατηγορίας ΠΕ και ΤΕ. Στο Μητρώο Εξεταστών, επίσης, δύνανται να εγγραφούν και οι υπάλληλοι κατηγορίας ΔΕ, οι οποίοι είναι πιστοποιημένοι από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) στην ειδικότητα «Εκπαιδευτής Υποψήφιων Οδηγών Αυτοκινήτων και Μοτοσικλετών»,
ιζ. Καταρτίζεται και τηρείται Μητρώο Εποπτών, για τις ανάγκες της εποπτείας και του ελέγχου της τήρησης των προϋποθέσεων διεξαγωγής των θεωρητικών εξετάσεων, της εποπτείας και του ελέγχου της διενέργειας των πρακτικών δοκιμασιών των υποψήφιων οδηγών και οδηγών, καθώς και της αξιολόγησης του έργου των εξεταστών, στο οποίο εγγράφονται το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας καθώς και το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας. Σε περίπτωση αδυναμίας του ένστολου προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας να καλύψει το ανατιθέμενο σε αυτό εποπτικό έργο, στο Μητρώο Εποπτών δύναται να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό άλλων φορέων, στις αρμοδιότητες των οποίων περιλαμβάνεται η εποπτεία εφαρμογής του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ήτοι το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και το ένστολο προσωπικό του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
ιη. Θεωρητική επιμόρφωση των Εξεταστών και των Εποπτών από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης και πρακτική επιμόρφωση των Εξεταστών που συμπεριλαμβάνει το χειρισμό του εξοπλισμού του εκπαιδευτικού οχήματος.
ιθ. Αύξηση αποζημίωσης Εξεταστών και πρόβλεψη για αποζημίωση Εποπτών για τη συμμετοχή τους στις εξετάσεις
κ. Σύσταση Επιτροπής Εποπτείας και Ενστάσεων, η οποία απαρτίζεται από έναν υπάλληλο που κατέχει τη θέση Προϊσταμένου Διεύθυνσης του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ή Προϊσταμένου Τμήματος της Διεύθυνσης Οδικής Κυκλοφορίας και Ασφάλειας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και ένα μέλος του Μητρώου Εποπτών, συμμετέχει στο έργο της απομακρυσμένης εποπτείας και πρόβλεψη για την αποζημίωσή τους.
κα. Η απομακρυσμένη Εποπτεία συνίσταται στον απομακρυσμένο δειγματοληπτικό έλεγχο ή απομακρυσμένο έλεγχο κατόπιν καταγγελίας ή ένστασης, της πρακτικής δοκιμασίας υποψήφιων οδηγών και οδηγών, στον απομακρυσμένο δειγματοληπτικό έλεγχο ταυτοπροσωπίας των υποψήφιων οδηγών κατά τη θεωρητική εξέταση, στην εξέταση των ενστάσεων των υποψήφιων οδηγών και οδηγών κατά του αποτελέσματος της πρακτικής δοκιμασίας. Η παραπάνω διαδικασία γίνεται με πρόσβαση στο καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό, καθώς και στις ψηφιακές φωτογραφίες της θεωρητικής εξέτασης.
Παράλληλα, και για το σκοπό της διαπίστωσης του αδιάβλητου της διαδικασίας των πρακτικών δοκιμασιών, το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό χρησιμοποιείται υποχρεωτικά στην περίπτωση διαπίστωσης τέλεσης ατυχήματος, για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες από τη διενέργεια της πρακτικής εξέτασης.
κβ. Οι υποψήφιοι οδηγοί και οδηγοί έχουν δικαίωμα να υποβάλουν ένσταση κατά του αποτελέσματος, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο, συμπληρώνοντας ειδική ηλεκτρονική προτυποποιημένη φόρμα.
κγ. Προβλέπεται σύστημα αξιολόγησης της διαδικασίας πρακτικών εξετάσεων υποψήφιων οδηγών και οδηγών, καθώς και του έργου των εξεταστών, από την αρμόδια οργανική μονάδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
κδ. Ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ατόμων με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»), τα οποία αναγκάζονταν να μεταβαίνουν απ’ όλη την Ελλάδα στην Αθήνα, μιας και η διεκπεραίωση της διαδικασίας αξιολόγησης γινόταν μόνο από τον ΗΝΙΟΧΟ.
Προβλέψεις στο Σχέδιο Νόμου και για τα Ιστορικά Οχήματα:
Το Γ΄ Μέρος του νομοσχεδίου περιλαμβάνει 5 νομοθετικές ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και κυκλοφορία των ιστορικών οχημάτων.
Τα βασικά σημεία της πρότασης συνοψίζονται στα εξής:
1. Χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως όχημα ιστορικού ενδιαφέροντος
Σχετική βεβαίωση χορηγείται αποκλειστικά από φορείς που υποδεικνύονται ή/και εκπροσωπούν νόμιμα στην Ελλάδα, για οχήματα τουλάχιστον 30 ετών.
Οι άνω φορείς χορηγούν κάθε 5 χρόνια πιστοποιητικό συμμόρφωσης οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος. Στους φορείς χαρακτηρισμού οχήματος ιστορικού ενδιαφέροντος περιλαμβάνονται και αυτοί που υποδεικνύονται από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ως φορείς χαρακτηρισμού και έκδοσης βεβαίωσης για τα στρατιωτικά οχήματα που έχουν κατασκευασθεί για τη μεταφορά επιβατών και έχουν αξιοποιηθεί από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
2. Χορήγηση στοιχείων κυκλοφορίας (άδειας και ειδικών πινακίδων) από τις Υπηρεσίες Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών
Μετά τη χορήγηση των ειδικών πινακίδων γίνεται υποχρεωτική διαγραφή του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και εγγραφή του στο Μητρώο Οχημάτων Ιστορικού Ενδιαφέροντος του Υπουργείου. Καταβάλλεται τέλος έκδοσης αδείας και πινακίδων.
Η άδεια κυκλοφορίας έχει διάρκεια πέντε (5) έτη από την ημερομηνία έκδοσης αυτής.
3. Κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος
Κυκλοφορούν με τους όρους και προϋποθέσεις των άρθρων 88 και 90 του Κ.Ο.Κ., ασφαλίζονται υποχρεωτικά και επιτρέπεται να κυκλοφορούν στον μικρό δακτύλιο. Καταβάλλονται Τέλη Κυκλοφορίας, με εξαίρεση τα οχήματα άνω των 45 ετών και τα μηχανοκίνητα οχήματα ιστορικού ενδιαφέροντος που δεν έχουν κατασκευαστεί για τη μεταφορά επιβατών.
4. Πρόστιμα και κυρώσεις
Για παραβάσεις του ΚΟΚ επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τον ΚΟΚ κυρώσεις και τα αντίστοιχα διοικητικά πρόστιμα. Για παραβάσεις των διατάξεων περί υποχρεωτικής ασφάλισης αυτοκινήτων επιβάλλονται τα διοικητικά πρόστιμα και κυρώσεις της σχετικής νομοθεσίας (π.δ. 237/1986), ενώ για παραβάσεις των διατάξεων του παρόντος νόμου περί ρύθμισης κυκλοφορίας οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος επιβάλλονται κυρώσεις και πρόστιμα, όπως, κατά περίπτωση, η οριστική αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας, η αφαίρεση στοιχείων κυκλοφορίας για χρονικό διάστημα ενός έτους, διοικητικό πρόστιμο ύψους 300 ευρώ.
5. Μεταβατικό στάδιο έως την εφαρμογή του νέου πλαισίου
Οχήματα που έχουν ήδη χαρακτηριστεί ως ιστορικού ενδιαφέροντος πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου, αποκτούν στοιχεία κυκλοφορίες (ειδικές πινακίδες και άδεια) σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου.
Το νέο πλαίσιο τίθεται σε ισχύ 18 μήνες από τη δημοσίευσή του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, προκειμένου η διοίκηση να μπορέσει να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις (προδιαγραφές ειδικών πινακίδων, κατασκευή, προμήθεια κλπ.).
Οι Λοιπές Διατάξεις του Σχεδίου Νόμου:
Με το Μέρος Ε’ του παρόντος νόμου ρυθμίζονται επείγοντα ζητήματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Συνοπτικά προβλέπονται τα εξής:
· Καθιερώνεται ενιαίο όριο ηλικίας οδηγών φορτηγών ή λεωφορείων δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσης, ήτοι ανώτατη ηλικία 69 έτη, καθώς και ανώτατη ηλικία για τους οδηγούς σχολικών λεωφορείων τα 65 έτη.
· Επιβάλλεται εισφορά 5% επί του συνόλου των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεων που προκύπτουν από την εκάστοτε ισχύουσα απόφαση κομίστρου των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ Α.Ε. και ΚΤΕΛ, της Δ.Ε.Α.Σ. ΚΩ και ΡΟΔΑ για την ανανέωση των λεωφορείων και την υλοποίηση έργων υποδομής αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ και καταργείται η καταβολή της εισφοράς 1% για την ενίσχυση των ασθενέστερων ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ Α.Ε. και την εκπόνηση μελετών και έργων εκσυγχρονισμού των φορέων αυτών, που κατατίθετο, μέχρι την ισχύ του παρόντος, στον ειδικό λογαριασμό που είχε συσταθεί στο Νέο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (πλέον EUROBANK).
· Αντί της Ρυθμιστικής Αρχής Επιβατικών Μεταφορών (Ρ.Α.Ε.Μ.), ορίζονται ως δευτεροβάθμια όργανα εξέτασης καταγγελιών για τα δικαιώματα επιβατών που δεν επιλύθηκαν από τα πρωτοβάθμια όργανα, οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των οικείων Περιφερειακών Ενοτήτων ή Περιφερειών της χώρας, ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (Ο.Σ.Ε.Θ.) για τις δημόσιες συγκοινωνίες που εκτελούνται εντός των ορίων της Π.Ε. Θεσσαλονίκης, οι Περιφερειακές Υπηρεσίες Τουρισμού (Π.Υ.Τ.), για τις διεθνείς οδικές τακτικές επιβατικές μεταφορές με χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τρίτες χώρες.
· Τα μεταχειρισμένα Ε.Δ.Χ. αυτοκίνητα ΤΑΞΙ κατηγορίας EURO 5 ή EURO V ή νεότερης τεχνολογίας που τίθενται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία από την ημερομηνία ισχύος της ρύθμισης έως και την 31.12.2021, επιτρέπεται να είναι ηλικίας μεγαλύτερης των πέντε (5) ετών, εφόσον έχει εκδοθεί πιστοποιητικό ταξινόμησης από 01.09.2021 και ύστερα και με την προϋπόθεση ότι κατά την ημερομηνία έκδοσης αυτού, δεν έχει παρέλθει πενταετία από το έτος πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος στο εξωτερικό, μη συμπεριλαμβανομένου του έτους έκδοσης του πιστοποιητικού ταξινόμησης. Η ρύθμιση κρίνεται αναγκαία δεδομένου ότι έχουν εισαχθεί στη χώρα μας οχήματα που προορίζονταν να κυκλοφορήσουν ως Ε.Δ.Χ. οχήματα, πλην όμως, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, δεν κατέστη δυνατόν να τεθούν σε κυκλοφορία, καθώς η αγορά των Ε.Δ.Χ. οχημάτων υπέστη σημαντικές οικονομικές συνέπειες λόγω της πανδημίας και δεν υπήρχε δυνατότητα αντικατάστασης του Ε.Δ.Χ. οχήματος.
· Ρυθμίζονται ενιαία θέματα σχετικά με την παραχώρηση δικαιώματος ιδανικού μεριδίου επί της άδειας κυκλοφορίας Επιβατικού Δημόσιας Χρήσης (Ε.Δ.Χ.) αυτοκινήτου.
· Ρυθμίζονται θέματα σύστασης και λειτουργίας των Πειθαρχικών Συμβουλίων για θέματα Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων.
· Καθορίζονται τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ως φορείς κατάρτισης και εξέτασης του ελεγκτικού προσωπικού Δημόσιων και ιδιωτικών Κ.Τ.Ε.Ο..
· Επιχειρείται, μέσω της ανάθεσης αρμοδιότητας στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ο έλεγχος της συμμόρφωσης των Σιδηροδρομικών Επιχειρήσεων και του Διαχειριστή Υποδομής ως προς τις υποχρεώσεις τους προς τα εκπαιδευτικά κέντρα.
· Εξασφάλιση της οικονομικής βιωσιμότητας και της απρόσκοπτης λειτουργίας του Ο.Σ.Ε., μέσω της άμεσης καταβολής των σχετικών μηνιαίων κρατικών χρηματοδοτήσεων σε αυτόν με τη θέσπιση του ακατάσχετου των τραπεζικών του λογαριασμών στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, της απαγόρευσης συμψηφισμού των χρηματοδοτήσεων αυτών για οφειλές του Ο.Σ.Ε. προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, ασφαλιστικά ταμεία κλπ.
· Παράταση της ισχύος των κανονιστικών όρων των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας για τους φορείς του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών των οποίων η τρίμηνη παράταση ισχύος έληξε.
· Δυνατότητα του Ο.Α.Σ.Α. να προβαίνει, κατά παρέκκλιση των διατάξεων περί δημοσίων συμβάσεων του ν. 4412/2016 (Α΄147), σε ανάθεση συμβάσεων με προσφυγή στη διαδικασία της διαπραγμάτευσης χωρίς δημοσίευση κατά το άρθρο 269 του ν. 4412/2016 με σκοπό την προμήθεια, την εγκατάσταση, τη θέση σε λειτουργία, συντήρηση και υποστήριξη εξοπλισμού για το αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου προκειμένου να εξυπηρετηθεί η υγειονομικά ασφαλής λειτουργία των γραμμών των μέσων σταθερής τροχιάς.