Όλοι αναρωτιόμαστε αν είναι ασφαλές να πάμε φέτος διακοπές σε κάποιο νησί. Να πάρουμε το αεροπλάνο ή το πλοίο; Πόσο ασφαλές είναι, όμως, το ταξίδι με το πλοίο;
«Σε ένα πλοίο η παρουσία μεγάλου αριθμού ατόμων σε ημίκλειστους χώρους, σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους και η αλληλεπίδραση, ανάμιξη τους σε διάφορους χώρους- καταστρώματα, σαλόνια, υποδοχή, διευκολύνει τη μετάδοση μολυσματικών ασθενειών και φυσικά και του νέου κορονοϊού», λέει στη HuffPost ο δρ. Ευάγγελος Φραγκούλης, γενικός - οικογενειακός ιατρός και αναπληρωτής αρχίατρος στον ΕΔΟΕΑΠ.
Ο ΕΟΔΥ έχει ανακοινώσει συγκεκριμένες οδηγίες που πρέπει να ληφθούν για ένα ασφαλές ταξίδι. Τονίζεται ότι, οι οδηγίες ενδέχεται να τροποποιηθούν ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας καθώς και σύμφωνα με τις υπουργικές αποφάσεις.
Ωστόσο, παραμένει σε ισχύ η ισχυρή σύσταση του ΕΟΔΥ για αποφυγή όλων των ταξιδιών, εντός και εκτός Ελλάδας, όλων των ατόμων που ανήκουν στις ομάδες αυξημένου κινδύνου, δηλαδή άτομα με ηλικία άνω των 70 ετών ή οποιασδήποτε ηλικίας με υποκείμενα σοβαρά χρόνια νοσήματα – όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, σακχαρώδης διαβήτης, νοσήματα του αναπνευστικού - και άτομα με ανοσοκαταστολή.
«Για να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι μετάδοσης του ιού, πολλά τα μέτρα που θέσπισε η πολιτεία και πολλές οι προφυλάξεις που πρέπει να λάβουμε και εμείς οι ίδιοι, κατά τη διάρκεια, αλλά και πριν από το ταξίδι μας. Οφείλουμε να επιδείξουμε υψηλό αίσθημα ατομικής και κοινωνικής ευθύνης στην τήρηση τους» τονίζει δρ. Φραγκούλης.
Σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ, ακόμα κι όταν προγραμματίζουμε το ταξίδι μας, καλό θα είναι να επιλέξουμε αν είναι δυνατόν ημερομηνίες που δεν αναμένεται να υπάρχει μεγάλη επιβατική κίνηση. Εάν έχουμε παρουσιάσει συμπτώματα λοίμωξης αναπνευστικού - πυρετό, βήχα, καταρροή, πονόλαιμο - ή αν έχουμε υποψία έκθεσης στον ιό τις τελευταίες 14 ημέρες πριν το ταξίδι, θα πρέπει να το αναβάλλουμε.
Υψηλός κίνδυνος έκθεσης μας σε κρούσμα κορονοϊού στο πλοίο ορίζεται με τη στενή επαφή με το κρούσμα σε απόσταση πάνω από 2 μέτρα ή για διάρκεια περισσότερο από 15 λεπτά, με άτομο στην ίδια καμπίνα με το ύποπτο κρούσμα, με το προσωπικό καθαριότητας, με άτομα με «πρόσωπο με πρόσωπο» επαφή ή στο που βρίσκεται στο άμεσο περιβάλλον με συμπτωματικό άτομο (συμμετοχή στις ίδιες δραστηριότητες, σε γεύματα στο ίδιο τραπέζι), με άτομο στην ίδια ομάδα ταξιδιωτών, με επαγγελματία υγείας ή άλλο άτομο που παρέχει φροντίδα στο ύποπτο κρούσμα. Σε περίπτωση που υπάρχουν πολλές εστίες κρουσμάτων εν πλω τότε όλοι οι επιβαίνοντες θεωρούνται στενές επαφές.
Χαμηλό κίνδυνο έκθεσης με κρούσμα στο πλοίο έχουμε όταν έρθουμε σε περιστασιακή επαφή με όλα τα υπόλοιπα άτομα που δεν πληρούν τα κριτήρια της στενής επαφής και ήρθαν σε επαφή με τον ασθενή.
Για να μειωθεί ο κίνδυνος εισαγωγής ατόμων με συμπτώματα σε πλοίο, η ναυτιλιακή εταιρεία στην οποία ανήκει υποχρεούται να ενημερώσει πριν το ταξίδι τους επιβάτες και το πλήρωμα για την εξέλιξη της πανδημίας και τα μέτρα πρόληψης. Πριν την επιβίβαση συστήνεται:
παροχή πληροφορίας σχετικά με τα συμπτώματα της λοίμωξης και τα μέτρα πρόληψης σε επιβάτες και πληρώματα με ενημερωτικά φυλλάδια, προβολή ενημερωτικών σποτ, ηχητικών μηνυμάτων.
συστήνεται η αποφυγή του ταξιδιού σε ταξιδιώτες που παρουσιάζουν πυρετό (>37.8⁰ C),
χορήγηση προς συμπλήρωση ειδικού ερωτηματολογίου για ανίχνευση τυχόν επιβατών με συμπτώματα λοίμωξης αναπνευστικού.
Τα μέτρα επιβεβαιώνει και στέλεχος της ναυτιλιακής εταιρείας ANEK-SUPERFAST. «Πριν την επιβίβαση των επιβατών - στα εσωτερικά δρομολόγια αρχικά και αργότερα στα δρομολόγια εξωτερικού - δίδεται ένα έντυπο για να το συμπληρώσουν οι ταξιδιώτες.
Κατά την διάρκεια της επιβίβασής τους, γίνεται θερμομέτρηση και υποχρεούται ο κάθε επιβάτης να φορά μάσκα. Στα σαλόνια του πλοίου υπάρχουν σε κάποιες θέσεις απαγορευτικό σήμα, έτσι ώστε να τηρούνται οι αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των ταξιδιωτών.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδίου, είναι υποχρεωμένοι οι επιβάτες να φορούν μάσκα όπου επιβάλλεται. ΄Οσο αφορά στις θέσεις στα σαλόνια που έχουν πιαστεί από επιβάτες για τον καφέ τους ή το ποτό τους μόλις εγκαταλειφθούν, μέλος του πληρώματος καθαρίζει με απολυμαντικό τις θέσεις και το τραπέζι τους. Στα πλοία έχουν μπει σήματα τα οποία δίνουν τις αποστάσεις ασφαλείας όταν βρίσκονται οι επιβάτες στο μπαρ και θέλουν να πάρουν τον καφέ τους ή το ποτό τους» συμπληρώνει.
«Τα μέτρα που έλαβε η εταιρεία μας, είναι ότι όσον αφορά την προστασία των επιβατών και του πληρώματος έχει προσπαθήσει για το καλύτερο και ακολουθεί κατά γράμμα τους κανόνες που έδωσε η Κυβέρνηση και ο ΕΟΔΥ», δηλώνει στη HuffPost.
Γενικά μέτρα πρόληψης μετάδοσης του κορονοϊού κατά τη διάρκεια του ταξιδιού μας σε πλοίο
Οι βασικοί κανόνες που μπήκαν απότομα στη ζωή μας για να παραμείνουμε ασφαλείς στην εποχή της επιδημίας - προστατευτική μάσκα, τήρηση αποστάσεων, πλύσιμο χεριών- μας συντροφεύουν και στο ταξίδι μας με το πλοίο σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ.
Έτσι και στο ταξίδι μας με το πλοίο δεν θα πρέπει να ξεχνάμε να απολυμαίνουμε και να πλένουμε τακτικά τα χέρια μας. Συνιστάται συχνό πλύσιμο των χεριών με σαπούνι και νερό για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα. Aν τα χέρια μας δεν είναι εμφανώς λερωμένα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εναλλακτικά αλκοολούχο διάλυμα. Σε καμία περίπτωση η χρήση γαντιών δεν υποκαθιστά το πλύσιμο των χεριών. Τα χέρια πρέπει να πλένονται:
μετά κάθε άμεση επαφή με ασθενή ή με σωματικά υγρά του ασθενή - για παράδειγμα με τα σάλια
μετά από επαφή με αντικείμενα που έχουν έρθει σε επαφή με αναπνευστικές ή εκκρίσεις ασθενή
Πέρα από το πλύσιμο των χεριών θα πρέπει να τηρούμε σχολαστικά τα μέτρα υγιεινής, όπως:
κάλυψη του στόματος και της μύτης κατά το βήχα ή φτέρνισμα με το εσωτερικό του αγκώνα ή με χαρτομάντηλο το οποίο απορρίπτουμε στα απορρίμματα
αποφυγή επαφής των χεριών με στόμα, μύτη ή μάτια για πρόληψη διασποράς μικροβίων
αποφυγή επαφής με ασθενείς που έχουν συμπτώματα του αναπνευστικού
κρατάμε τις αποστάσεις ασφαλείας από τους γύρω μας (> 1.5 μέτρο)
αποφεύγουμε χώρους συγχρωτισμού και δεν χρησιμοποιούμε ανελκυστήρες
εάν εμφανίσουμε συμπτώματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ενημερώνουμε αμέσως το πλήρωμα και αναζητούμε ιατρική βοήθεια
η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για όλη τη διάρκεια παραμονής μας σε όλους τους εσωτερικούς και τους εξωτερικούς χώρους των πλοίων. Βεβαιωνόμαστε ότι καλύπτονται το στόμα και η μύτη, δεν αγγίζουμε τη μάσκα αφού τη φορέσουμε, απορρίπτουμε αμέσως τη μάσκα μετά τη χρήση και πλένουμε τα χέρια μας. Η χρήση μάσκας συγκρατεί τα σταγονίδια και μπορεί να μειώσει τη διασπορά της λοίμωξης. Κύριος στόχος της χρήσης της μάσκας είναι να προστατεύσουμε τους ανθρώπους γύρω μας, εάν έχουμε μολυνθεί, ακόμα κι αν δεν έχουμε συμπτώματα.
Ποιο είναι το περισσότερο ασφαλές σημείο του πλοίου
«Το περισσότερο ασφαλές σημείο στο πλοίο είναι το ανοιχτό κατάστρωμα, στην περίπτωση όμως που είναι δυνατή η τήρηση των ασφαλών αποστάσεων (>1,5 m) από τους άλλους επιβάτες», τονίζει ο δρ. Φραγκούλης.
Συμπληρώνει ότι η καμπίνα, από τη στιγμή που μπορούν πλέον να την μοιραστούν μόνο άτομα που ανήκουν στην ίδια οικογένεια, αποτελεί την επόμενη πιο ασφαλή επιλογή για τον περιορισμό του κινδύνου έκθεσης μας στον ιό. Ο κίνδυνος στην περίπτωση αυτή προέρχεται από τους επιβάτες που φιλοξενούνταν σε αυτήν πριν από εμάς και είναι πολύ μικρός εφόσον τηρούνται οι οδηγίες που έχουν δοθεί για τον καθαρισμό, απολύμανση και αερισμό/ κλιματισμό της- παραμένει άδεια με ανοιχτή την πόρτα μετά τον καθαρισμό και την απολύμανση για τουλάχιστον 3 ώρες πριν τη χρήση της από τους επόμενους επιβάτες.
Μπορεί να υπάρξει κίνδυνος από τον κλιματισμό;
«Κίνδυνος από τον κλιματισμό θα μπορούσε να υπάρξει αν λειτουργούσε η ανακυκλοφορία του αέρα, που δυνατόν να προκαλεί επαναιώρηση των σωματιδίων», λέει ο δρ. Φραγκούλης. Έχουν δοθεί, όμως, σαφείς οδηγίες προς τις εταιρείες για διακοπή της ανακυκλοφορίας του αέρα, για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο ρυθμό ανανέωσης του αέρα στους χώρους και για ενθάρρυνση του φυσικού αερισμού όπου αυτός είναι δυνατός.
Όλα τα πλοία διαθέτουν σχέδιο για την αντιμετώπιση συμβάντων COVID-19, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και τις διαδικασίες προσωρινής απομόνωσης των ύποπτων περιστατικών και διευθέτησης της ιατρικής και εργαστηριακής εξέτασης σε λιμάνι προορισμού που διαθέτει αυτό το δυναμικό. Οποιοσδήποτε επιβάτης εμφανίσει ύποπτα συμπτώματα οφείλει να ενημερώσει άμεσα το προσωπικό του πλοίου και να τεθεί σε απομόνωση.
Τα δρομολόγια
Τα δρομολόγια είχαν μειωθεί όταν δεν επιτρεπόταν η μετακίνηση επιβατών. «Τώρα σιγά σιγά μπαίνουμε στην κανονική ροή των δρομολογίων μας, με μειωμένα πρωτόκολλα φυσικά», δηλώνει το στέλεχος της ναυτιλιακής εταιρείας ANEK-SUPERFAST στη HuffPost. Αρχικά η Κυβέρνηση επέτρεπε το 55% της χωρητικότητας των πλοίων λόγω του ότι όλα τα πλοία τω ANEK και SUPERFAST διαθέτουν καμπίνες. Αργότερα η χωρητικότητα έγινε 65%. «Με αυτό τον τρόπο έχουν στηθεί και τα πλάνα μας και το πρωτόκολλο του κάθε πλοίου» τονίζει.
Και συμπληρώνει ότι στο κομμάτι της Αδριατικής τα δρομολόγια των πλοίων της εταιρείας, κατά τους μήνες Απρίλιο έως και τέλος Μαΐου, μειώθηκαν λόγω της απαγόρευσης κίνησης επιβατών. Ταξίδευαν μόνο φορτηγά με οδηγούς που μετέφεραν φορτία με προϊόντα πρώτης ανάγκης, όπως φρούτα και κρέατα. Από αρχές Ιουλίου θα μπουν ξανά τα δρομολόγια επιβατικών πλοίων προς Ιταλία.