Τη δεκαετία του ’50 η Μέριλιν Μονρόε και η Σοφία Λόρεν χάραξαν τον δρόμο για το απόλυτο “pin-up girl” με τις αισθησιακές τους καμπύλες. Το ’60 οι καμπύλες «απορροφήθηκαν» και το ανδρόγυνο στυλ της Τουίγκι έγινε πρότυπο για όλα τα νεαρά κορίτσια. Το ’70 οι «Άγγελοι του Τσάρλι» έγραψαν ιστορία με τα καυτά σορτς που αναδείκνυαν τα καλλίγραμμα πόδια τους. Το ’80 ήταν η δεκαετία των λεπτών και παράλληλα γυμνασμένων κοριτσιών που σε ρυθμούς αερόμπικ έχτιζαν σώμα… Κάθε δεκαετία έχει τα δικά της πρότυπα με τα οποία δεν μπορούν όλοι να ταυτιστούν. Κι όμως… τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια ευχάριστη ανισορροπία ως προς τον ιδανικό σωματότυπο. Η Τζέι Λο και η Κιμ Καρντάσιαν αναδεικνύουν τα χυμώδη σώματα τους, κάνοντας μεγάλους οίκους της βιομηχανίας της μόδας να επενδύουν σε κολεξιόν για πλούσιες καμπύλες. Η τάση του να αγαπάμε και να αποδεχόμαστε το σώμα μας με τις ατέλειες του γίνεται πιο έντονη από ποτέ. Μεγάλοι σχεδιαστές επικροτούν το δικαίωμα να ντυνόμαστε όπως επιθυμούμε, ανεξαρτήτως σωματότυπου, παρουσιάζοντας στις πασαρέλες δημιουργίες, αφιερωμένες σε plus size γυναίκες. Στον αντίποδα βρίσκονται τα μοντέλα με τα αδύνατα σώματα και φυσικά κάποια επώνυμα brands, που συνεχίζουν να δημιουργούν ρούχα σε πολύ στενές γραμμές. Αποτέλεσμα; Διχασμένοι καταναλωτές κι ο κόσμος της μόδας σε σύγχυση.
Διαπιστώνοντας τους προβληματισμούς των καταναλωτών, αλλά και την αδυναμία του κλάδου ένδυσης να «σταθεροποιήσει» τα πρότυπα και να καλύψει τις ανάγκες τους, η πλατφόρμα αναζήτησης μόδας GLAMI προχώρησε σε μια ενδιαφέρουσα έρευνα που αφορά τη σχέση των ανθρώπων με το σώμα τους και πως η σχέση αυτή επηρεάζει τις αγορές τους.
Σύμφωνα με την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε στην ελληνική αγορά, ένα μεγάλο ποσοστό γυναικών θεωρεί ότι τα πρότυπα ομορφιάς στον χώρο της μόδας δεν είναι τόσο ρεαλιστικά όσο θα έπρεπε. Μάλιστα, το 32% των γυναικών πιστεύει ότι είναι ουτοπικά, ενώ το 68% των ανδρών στην ίδια ερώτηση επισήμανε ότι δεν είναι ρεαλιστικά για όλα τα φύλα.
Κοινή επιθυμία να δημιουργηθεί το κατάλληλο κλίμα, ώστε όλοι οι άνθρωποι, ανεξαρτήτως σωματότυπου, να αισθάνονται περισσότερο ενταγμένοι και ορατοί.
Η έρευνα του GLAMI έδειξε ότι η διάθεση των αγοραστών επηρεάζεται σημαντικά όταν ψωνίζουν και δυστυχώς όχι πάντα ευχάριστα. Ένα ποσοστό 66% στις γυναίκες και 74% στους άντρες νιώθουν καλά με το σώμα τους, αλλά υπάρχει και το 25% των γυναικών και το 8% των ανδρών που δήλωσε ότι αισθάνεται μειονεκτικά.
Ενδιαφέρον κομμάτι στην έρευνα είναι αυτό στο οποίο οι συμμετέχοντες απάντησαν εκτενέστερα για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν όταν ψωνίζουν προϊόντα μόδας. Τα διαφορετικά μεγέθη των εταιρειών είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για το 41% των γυναικών και αντίστοιχα για το 44% των ανδρών. Η επόμενη πρόκληση για τους συμμετέχοντες καταναλωτές, είναι η περιορισμένη διαθεσιμότητα στα μεγέθη (32% γυναικών και 22% αντρών) , ενώ η έλλειψη μοντέρνων επιλογών είναι ένα θέμα που απασχολεί το γυναικείο (24% ) και το αντρικό φύλο (17%). Στις γυναίκες ένα ποσοστό 22% δυσκολεύεται να βρει τα κατάλληλα ρούχα και παπούτσια, ενώ στους άντρες το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 15%.
Όλοι συμφώνησαν ότι θα ήθελαν να υπάρχουν περισσότερες επιλογές, αλλά κυρίως κατανόηση για τη διαφορετικότητα. Η έλλειψη κατανόησης είναι κάτι που προβληματίζει τις γυναίκες (17%) και τους άντρες (12%), οι οποίοι θα προτιμούσαν να έβλεπαν μια καταναλωτική στήριξη.
Το μεγάλο ερώτημα τέθηκε προς το τέλος. Ποιές αλλαγές θα μπορούσαν να κάνουν οι εταιρείες μόδας, ώστε να καλύπτουν τις ανάγκες των ατόμων με διαφορετικά μεγέθη και σωματότυπους;
To 38% των καταναλωτών επιθυμεί περισσότερες συμβουλές σχετικά με το πως μπορεί να ντύνεται, ώστε να κολακεύει το σώμα του. Ένα ποσοστό 36% ζήτησε το προφανές, δηλαδή να υπάρχουν περισσότερα μεγέθη και μήκη στις συλλογές των εταιρειών.
Περισσότερα μοντέλα με διαφορετικούς σωματότυπους στις διαφημιστικές καμπάνιες επιθυμεί το 31%, ενώ ένα ποσοστό 29% του καταναλωτικού κοινού σχολιάζει ότι οι λεπτομερείς μετρήσεις σε εκατοστά για κάθε μέγεθος είναι απαραίτητα στοιχεία για να προβούν σε αγορές.
Τέλος το 23% θα ήθελε να υπάρχουν ρεαλιστικές φωτογραφίες των μοντέλων με τα προϊόντα κι όχι να χρησιμοποιούν photoshop στα μοντέλα των διαφημίσεων.
Τα αποτελέσματα της έρευνας είναι μια ακόμη συνειδητοποίηση ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από πρότυπα και εικόνες που να είναι κοντά στον μέσο καταναλωτή. Τα προϊόντα μόδας πρέπει να σχεδιάζονται για όλους για να απευθύνονται σε όλους.
Το GLAMI προσπαθεί συνεχώς να βρίσκει τρόπους να βοηθά τους επισκέπτες του ανεξαρτήτως σωματότυπου, ηλικίας ή φύλου, να ανακαλύπτουν εύκολα και γρήγορα, ρούχα παπούτσια και αξεσουάρ από εκατοντάδες ελληνικά και διεθνή eshop. Εστιάζοντας και στο θέμα της αποδοχής του σώματός αλλά και άλλων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές, στο blog του μπορούν όλοι να βρουν σειρά άρθρων για το πώς να ντύνεσαι σύμφωνα με το σχήμα του σώματός σου, ή την ηλικία σου αλλά και άλλες χρηστικές συμβουλές που αφορούν στο ντύσιμο. Επιπλέον, έχει συγκεντρώσει όλες τις επιλογές μόδας σε «μεγάλα μεγέθη», επιλογή που επιτρέπει σε όλους να βρουν, αυτά που τους ταιριάζουν, συγκεντρωμένα σε ένα μέρος. Για να παρέχει όχι μόνο γνώσεις, αλλά και καλύτερη εμπειρία αγορών, το GLAMI έχει εφαρμόσει μερικές ακόμη λειτουργίες - όπως το κουίζ που βρίσκεται στην αρχική σελίδα, μετά το οποίο, η επιλογή των προϊόντων προσαρμόζεται σε κάθε επισκέπτη δημιουργώντας μια πιο προσωποποιημένη εμπειρία αγορών.
*Αξίζει να σημειωθεί ότι την έρευνα συμπλήρωσαν 2.301 Έλληνες χρήστες του GLAMI.gr και η συλλογή δεδομένων πραγματοποιήθηκε το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου του 2023.