Το 77ο Φεστιβάλ Καννών ανοίγει αυλαία την Τρίτη 14 Μαΐου, αλλά η φετινή διοργάνωση ενδέχεται να εξελιχθεί στην πιο «θορυβώδη και ανήσυχη» των τελευταίων πολλών ετών, σύμφωνα με το Associated Press.
Αυτή τη χρονιά, το κόκκινο χαλί στο Palais des Festivals στρώνεται σε ένα φόντο πολέμου, διαμαρτυριών, πιθανών απεργιών και αναταραχής λόγω του #MeToo στη Γαλλία, η οποία αντιστεκόταν εδώ και χρόνια σε μεγάλο βαθμό στο κίνημα.
Οι εποχικά εργαζόμενοι στο Φεστιβάλ -πάνω από 200 ελεύθεροι επαγγελματίες, από μηχανικούς προβολείς και διαχειριστές logistics, μέχρι εργαζόμενους στο γραφείο Τύπου- απειλούν με απεργία. Σύμφωνα με το Deadline, δύο είναι τα βασικά ζητήματα: Οι αμοιβές, που όπως δηλώνουν είναι χαμηλές, και συχνά δεν ανταποκρίνονται στις κοπιαστικές υπερωρίες που γίνονται λόγω των απαιτήσεων της δουλειάς τους και το ασφαλιστικό.
Παράλληλα, ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς, που είναι έντονα αισθητός στη Γαλλία, όπου ζουν οι μεγαλύτερες εβραϊκές και αραβικές κοινότητες της Ευρώπης, είναι βέβαιο ότι θα πυροδοτήσει διαδηλώσεις, ενώ, ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία που είναι σε εξέλιξη, συνεχίζει να απασχολεί. Εάν συνυπολογίσει κανείς, το διαρκώς αβέβαιο μέλλον του σινεμά και την άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης, τότε κατά το δημοσίευμα, το φετινό Φεστιβάλ δεν θα στερηθεί -πέραν των κινηματογραφικών- και άλλων ειδήσεων.
Ο βραβευμένος με Χρυσή Άρκτο Ιρανός σκηνοθέτης Μοχάμαντ Ρασουλόφ, λίγες μέρες πριν από το ταξίδι του στις Κάννες, όπου θα κάνει πρεμιέρα η νέα ταινία του, «The Seed of the Sacred Fig», καταδικάστηκε από το Επαναστατικό Δικαστήριο της Τεχεράνης σε οκτώ χρόνια φυλάκισης και μαστίγωμα. Η ταινία παραμένει στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ.
Αναμφισβήτητα η πιο πολυαναμενόμενη συμμετοχή είναι το αυτοχρηματοδοτούμενο φιλμ του Φράνσις Φορντ Κόπολα «Megalopolis». Ο Κόπολα δεν είναι ξένος στις Κάννες. Το ημιτελές cut του «Αποκάλυψη Τώρα» του χάρισε (εξ ημισείας) τον δεύτερο Χρυσό Φοίνικα της καριέρας του πριν από τέσσερις δεκαετίες.
Ακόμη και οι επερχόμενες προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ έχουν τη θέση τους στη φετινή διοργάνωση: Το «The Apprentice» του Αλί Αμπάσι, με πρωταγωνιστή τον Σεμπάστιαν Σταν, που ενσαρκώνει τον νεαρό Ντόναλντ Τραμπ και στρέφει τον φακό του στα πρώτα χρόνια της επιχειρηματικής του καριέρας και την πορεία προς την εξουσία, θα κάνει πρεμιέρα στο Διαγωνιστικό.
Συν βεβαίως, οι νέες ταινίες των Κέβιν Κόστνερ, Πάολο Σορεντίνο, Σον Μπέικερ, Γιώργου Λάνθιμου και Άντρεα Άρνολντ, όπως και το δυστοπικό «Furiosa: A Mad Max Saga», που σηματοδοτεί την επιστροφή του σκηνοθέτη Τζορτζ Μίλερ στο Φεστιβάλ.
Η ταινία έναρξης του φετινού Φεστιβάλ είναι η γαλλική κωμωδία του Κουεντίν Ντουπιέ, «Le Deuxième Acte», με πρωταγωνιστές τους Λέα Σεϊντού, Βενσάν Λιντόν, Λουί Γκαρέλ, Ραφαέλ Κιουνάρ. Στην τελετή έναρξης, η Μέριλ Στριπ θα λάβει τιμητικό Χρυσό Φοίνικα και στην τελετή λήξης, ο Τζορτζ Λούκας.
Αλλά τα φώτα της δημοσιότητας στην αρχή μπορεί να πέσουν στη Τζουντίθ Γκοντρές. Η Γαλλίδα σκηνοθέτις και ηθοποιός είχε αποκαλύψει στις αρχές Μαρτίου ότι όταν ήταν έφηβη είχε πέσει θύμα βιασμού από δύο σκηνοθέτες, τους κινηματογραφιστές Benoît Jacquot και Jacques Doillon. Οι ισχυρισμοί της συγκλόνισαν το γαλλικό σινεμά. Ο Jacquot και ο Doillon έχουν αρνηθεί τις κατηγορίες.
Αν και μεγάλο μέρος της γαλλικής κινηματογραφικής βιομηχανίας ήταν προηγουμένως απρόθυμο να αγκαλιάσει το κίνημα #MeToo, η Γκοντρές μίλησε με πάθος για την ανάγκη αλλαγών στα βραβεία Cesars, τα γαλλικά Όσκαρ, ζητώντας από τη Γαλλική Γερουσία την δημιουργία ειδικής επιτροπής που θα διερευνήσει τα σεξουαλικά εγκλήματα και τον σεξισμό της γαλλικής κινηματογραφικής βιομηχανίας.
Την ίδια περίοδο, γύρισε τη μικρού μήκους ταινία «Moi Aussi» κατά τη διάρκεια μιας συγκέντρωσης στο Παρίσι, στην οποία εκατοντάδες άνθρωποι αφηγήθηκαν τις δικές τους ιστορίες σεξουαλικής κακοποίησης -η ταινία κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη, στο τμήμα Un Certain Regard των Καννών.
Μεταξύ των σκηνοθετών που είναι γνώριμοι στις Κάννες είναι και ο Πολ Στρέιντερ, σεναριογράφος του «Ταξιτζή» (και άλλων ταινιών του Σκορσέζε) και σκηνοθέτης, που καταφτάνει με το «Oh, Canada», στο οποίο πρωταγωνιστεί ο Ρίτσαρντ Γκιρ -στην πρώτη συνεργασία του με τον Σρέιντερ μετά το «American Gigolo» -όπου υποδύεται έναν ετοιμοθάνατο σκηνοθέτη που αφηγείται την ιστορία της ζωής του για ένα ντοκιμαντέρ.
«Ήταν ένα διαφορετικό μέρος. Ήταν πολύ πιο συλλογικό και χαμηλών τόνων», δήλωσε ο Σρέιντερ λίγο πριν την αναχώρηση του. «Θυμάμαι πολύ καλά να βρίσκομαι στην ταράτσα του Carlton με τον Marty (Σκορσέζε), τον Σέρτζιο Λεόνε και τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, που πέρασε με το αγόρι του και κάθισε μαζί μας. Μιλούσαμε και ο ήλιος έδυε. Σκεφτόμουν: «Είναι το πιο υπέροχο πράγμα στον κόσμο».