Το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής είναι ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που ενισχύεται από τις συνδρομές των μελών του, από το κράτος, την Ευρωπαϊκή Ένωση, οργανισμούς και ιδρύματα, χορηγίες και δωρεές και έχει ως σκοπό να πλαισιώσει την ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής στη χώρα μας, με τη δραστηριοποίηση σε όλους τους τομείς που μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του κοινού και να προωθήσουν την υπόθεση της αρχιτεκτονικής δημιουργίας στην Ελλάδα.
Το project της ανανέωσης της εικόνας του ελληνικού ινστιτούτου αρχιτεκτονικής ξεκίνησε από τον Βασίλη Μπαρτζώκα ιδρυτή και επικεφαλή της Design Ambassador και του site Archisearch, με τη στήριξη της εταιρείας Orama Minimal Frames. Η αξία του rebranding έγκειται στη δυνατότητά του να ενισχύσει την αντίληψη του κοινού, να προσελκύσει νέο κοινό ή χορηγούς, να τονώσει την ανάπτυξη, να διαφοροποιηθεί και τελικά να υποστηρίξει την αποστολή του οργανισμού. Μπορεί να δώσει νέα πνοή στον οργανισμό, να δημιουργήσει ενθουσιασμό και ενδιαφέρον στο κοινό και να τον τοποθετήσει με σκοπό τη μακροπρόθεσμη επιτυχία σ’ ένα μεταβαλλόμενο πολιτιστικό τοπίο. Σε αυτούς τους στόχους πίστεψε η καινοτόμος εταιρεία Orama Minimal Frames. H Orama Minimal Frames έχει καταξιωθεί στην κοινότητα των αρχιτεκτόνων καθώς έχει αφιερωθεί στις custom λύσεις στα κουφώματα αλουμινίου, οι οποίες απελευθερώνουν το σχεδιαστικό όραμα κάθε αρχιτέκτονα. «Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε τη σωστή λύση για οποιαδήποτε αρχιτεκτονική απαίτηση – ανεξάρτητα από το πόσο ακραία ή φιλόδοξη είναι», έχει δηλώσει ο CEO της Orama Minimal Frames, Γιώργος Τσιμπίκος.
Σχεδιασμός με κοινωνικά οφέλη
Για τον σχεδιασμό, ο Βασίλης Μπαρτζώκας επέλεξε να συνεργαστεί με έναν από τους πιο ταλαντούχους creative director, το Νίκο Γεωργόπουλο και την εταιρεία του Marlon Tate υπεύθυνος για το σχεδιασμό σημαντικών projects όπως το λογότυπο-σημαία για το πρώτο co-living brand στην Ελλάδα - το οποίο η Marlon Tate έκανε launch ως την «χώρα των ονειροπόλων» - το νέο website του θρυλικού site του Πύργου Πειραιά, για την εταιρεία Dimand και το Paradise Quarter της εταιρείας ανάπτυξης και αξιοποίησης ακινήτων Blue residencies. Έχοντας χαρακτηριστεί ως «pop star art director» από το γνωστό Βρετανικό περιοδικό «The Brand Identity», o Γεωργόπουλος, παρά το νεαρό της ηλικίας του, έχει γίνει ιδιαιτέρως γνωστός από τις ευρηματικές διαφημιστικές του καμπάνιες και brand identities για δημιουργικούς πελάτες όπου ως κοινό χαρακτηριστικό τους έχουν το στοιχείο της φαντασίας και της σουρεαλιστικής αφήγησης στο σημείο όπου η ίδια η Marlon Tate «ισχυρίζεται» πως έχει γραφεία και στο διάστημα.
Όπως σημειώνει ο Βασίλης Μπαρτζώκας, «τα τελευταία χρόνια ο χώρος του σχεδιασμού έχει επεκταθεί σε νέες περιοχές. Τα κοινωνικά οφέλη του σχεδιασμού ανοίγουν το δρόμο προς ένα νέο είδος πρακτικής που διαμορφώνεται γύρω από την ενσυνείδητη πολιτική και κοινωνική συμπεριφορά. Αυτή η νέα προοπτική για το σχεδιασμό δίνει περισσότερες ευθύνες σε όσους εμπλέκονται στη σχεδιαστική διαδικασία, διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο ως νέοι ”πράκτορες” της αλλαγής. Οι σχεδιαστές σήμερα επιδιώκουν να δημιουργήσουν κάτι καινούργιο, χρησιμοποιώντας τη δημιουργικότητα και τη στρατηγική σκέψη σχεδιασμού, παρουσιάζοντας παράλληλα την ικανότητά τους για κοινωνική ευαισθητοποίηση. Άλλωστε ο σχεδιασμός ανέκαθεν διαδραμάτιζε σημαντικό ρόλο στην κοινωνία και το άτομο, καθώς επηρεάζει την πολιτιστική ταυτότητα, τις κοινωνικές δομές, τις οικονομίες, την πολιτιστική και σήμερα τη βιώσιμη ανάπτυξη».
Το concept για το νέο λογότυπο
Από το 1992 μέχρι και σήμερα, το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής (ΕΙΑ) έχει ως στόχο την ανάπτυξη της αρχιτεκτονικής στην χώρα μας μέσω της καλλιέργειας ενός ευρύτερου κριτικού διαλόγου. « Όταν ξεκινήσαμε στην Marlon Tate να δουλεύουμε πάνω στην δημιουργική στρατηγική και ιδέα του rebranding του ΕΙΑ αντιληφθήκαμε πως παρά το σημαντικό του έργο, η αντίληψη που επικρατούσε για το brand του δεν αντιπροσώπευε τον ρόλο του ως ηγετικό φορέα στο πολιτιστικό γίγνεσθαι. Έτσι, η πρότασή μας αντανακλούσε την στρατηγική μας φιλοδοξία, η οποία ήταν να δημιουργήσουμε μία νέα οπτική ταυτότητα για το Ινστιτούτο με στόχο να αυξήσουμε το visibility του, να προβάλλουμε το κύρος του και να το καταστήσουμε πιο προσιτό ούτως ώστε η αρχιτεκτονική και μη κοινότητα να θέλει να γίνει κομμάτι του», σημείωσε ο Νίκος Γεωργόπουλος.
Η νέα, responsive οπτική ταυτότητα για το ΕΙΑ έχει ως κεντρικό στοιχείο ένα variable λογότυπο, το οποίο αλλάζει διαρκώς μορφή ανάλογα με την εφαρμογή του και το περιβάλλον στο οποίο καλείται να υπάρξει. Με αυτόν τον τρόπο η ταυτότητα δεν συμβολίζει απλά έναν χώρο - το οποίο θα ήταν παρωχημένο- αλλά τον δημιουργεί με δυναμικό τρόπο. Επανατοποθετεί έτσι το ΕΙΑ, όχι απλά σαν έναν ακόμα φορέα δράσεων για την αρχιτεκτονική, αλλά ως μία πλατφόρμα δημιουργίας χώρου για συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων-όπως ακριβώς και η αρχιτεκτονική δημιουργεί χώρο και προυποθέσεις για ζωή. Η νέα ταυτότητα προβάλλει το έργο του και την στόχευση του ΕΙΑ μέσα από κάθε εφαρμογή της, υπενθυμίζοντας έτσι το μοναδικό του έργο καθώς επίσης και την επίδρασή του στο πολιτιστικό γίγνεσθαι. Το λογότυπο παίρνει διαφορετική μορφή σε όλη την εταιρική ταυτότητα και στο website. Παράλληλα το μοντέρνο και pop brand κάνει το ΕΙΑ πιο προσιτό στο κοινό του, καλώντας το να συμμετάσχει και να συν-διαμορφώσει την συζήτηση.
Tο rebranding του ΕΙΑ έχει αναγνωριστεί παγκοσμίως από την δημιουργική κοινότητα, με τη βράβευση της Marlon Tate στα Βραβεία «Ερμής», ενώ είναι φιναλίστ στα D&AD Awards στο Λονδίνο.