«Προσπάθησα να εκφράσω τα τρομερά πάθη της ανθρωπότητας χρησιμοποιώντας το πράσινο και το κόκκινο…»
Απόσπασμα από γράμμα του Βίνσεντ βαν Γκογκ στον αδερφό του Τεό, Αρλ, 8η Σεπτεμβρίου 1888.
«Στις 27 Ιουλίου του 1890 ένας πυροβολισμός θα ταράξει τη θερινή ραστώνη της Ωβέρ-συρ-Ουάζ, μιας επαρχιακής κωμόπολης στα βορειοδυτικά του Παρισιού. Τα κοράκια θα φτερουγίσουν ανάστατα πάνω από τα κατακίτρινα σταροχώραφα, η φαμίλια των αγροτών θα καθίσει για να φάει βραστές πατάτες γύρω από το ροζιασμένο της τραπέζι και οι ανθρακωρύχοι της Μπορινάζ στο Βέλγιο, τελειώνοντας τη βάρδια, θα αναδυθούν πιο μαύροι κι από τον θάνατο μέσα από τον ανήλιο τάφο που ονομάζουν εργοτάξιο. Δυο μέρες αργότερα, στις 29, ο Βίνσεντ θα αφήσει την τελευταία του πνοή.
Εκατόν τριάντα χρόνια μετά ο Ολλανδός καλλιτέχνης έχει κατακτήσει την αιωνιότητα. Η μορφή του είναι εύκολα αναγνωρίσιμη για τα εκατομμύρια των θαυμαστών του μέσα από τις διάσημες αυτοπροσωπογραφίες του, ένα απίθανο μουσείο είναι αφιερωμένο σε αυτόν στην καρδιά του Άμστερνταμ, το έργο του αποτελεί επίκεντρο μιας συνεχώς ανανεούμενης βιβλιογραφίας που αριθμεί δεκάδες χιλιάδες σελίδες και έργα του αγγίζουν δυσθεώρητα οικονομικά ύψη τις σπάνιες φορές που θα τύχει να δημοπρατηθούν. Ο Βίνσεντ έχει πλέον μετατραπεί σε ένα σύμβολο της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Ήταν όμως τα πράγματα πάντα έτσι;
Αταξινόμητος και ανένταχτος, ψυχικά ασθενής και συνάμα εξαιρετικά διαυγής, άτυχος με ότι σχεδόν κι αν καταπιάστηκε, κουρελής θεολόγος, πάμφτωχος πλάνητας, πότης αψεντιού με αυτοκτονικές τάσεις, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ, υπήρξε ένας καλλιτέχνης που δεν αναγνωρίστηκε ποτέ όσο ζούσε.
Ανάγλυφα σχεδόν ηλιοτρόπια, καρέκλες και ακατάστατα δωμάτια, παράξενα πορτρέτα φίλων και συγγενών, παράδοξα τοπία που ανατινάσσονται μέσα σε μια έκρηξη φωτός και περιδινούμενου χρώματος, πινελιές παχιές και δυνατές που υποδηλώνουν μια εσωτερική πάλη και μια αξεπέραστη απεικόνιση μιας παλλόμενης έναστρης νύχτας, όπως αυτός την είδε μέσα από το παράθυρο του ψυχιατρικού ασύλου όπου νοσηλευόταν, στο Σεν Ρεμί της Προβηγκίας, αποτελούν μερικά μόνο από τα θέματα που καταπιάστηκε ο αγαπημένος μας Βίνσεντ.
Στη σύντομη ζωή του ο Βίνσεντ γνωρίστηκε με μερικές από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες της εποχής του: Καμίλ Πισαρό, Ανρί ντε Τουλούζ-Λωτρέκ, Πωλ Σινιάκ, ενώ η σχέση του με τον ιδιόρρυθμο Πωλ Γκωγκέν άφησε πίσω της μια τραυματισμένη ψυχή και ένα ακρωτηριασμένο αυτί.
Αμβέρσα, Βρυξέλλες, Λονδίνο, Παρίσι και Αρλ αποτελούν μερικούς μόνο από τους σταθμούς των περιπλανήσεων ενός ανθρώπου που δεν μπόρεσε να στεριώσει πουθενά, κυνηγημένος από τους εσώτερους προσωπικούς του δαίμονες, τους οποίους δεν μπόρεσε ποτέ να ξορκίσει.
Ένα παλλόμενο σύμπαν είναι ο Βίνσεντ, ένας ζωγράφος που ποτέ δεν μπόρεσε να φανταστεί ότι το παραγνωρισμένο -στην εποχή του- έργο του θα είχε κάποτε παγκόσμια απήχηση, ένας κόσμος όπου το χρώμα συναγωνίζεται το πάθος και η βαθιά ανθρώπινη προσέγγιση του μεταβάλλει την εικόνα σε έκρηξη συναισθημάτων, ένας έναστρος νους».
Το ανοιξιάτικο πρόγραμμα της πολιτιστικής πλατφόρμας Rembrandt and the Cat ξεκινά με «Το έναστρο μυαλό του Βίνσεντ βαν Γκογκ» και οδηγό τον Τάσο Παπαδόπουλο, ιστορικό - αρχαιολόγο και ξεναγό, ο οποίος θα επιχειρήσει να ανιχνεύσει τη ζωή, το έργο, την εκπληκτική επιστροφή, αλλά και το αποτύπωμα του Ολλανδού καλλιτέχνη στο φαντασιακό.
Info
Rembrandt and the Cat
Πέμπτη 1η Απριλίου
Ώρα: 19:00
Πλατφόρμα Zoom
Συμμετοχή: ελεύθερη
Κρατήσεις: info@thessalonikiwalkingtours.com